Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi luoja teillä on ihan älytön kirjoitustahti, ei meinaa millään perässä pysyä :grin

Kovasti on juttua tullut! Äitiyspakkauskeskusteluun vastaan,että aion ottaa pakkauksen. Tämä raskaus on meillä toivottu. Aikoinaan vuosia sitten melkein erottiin, kun mies ei halunnut lasta ja suuttui, kun asiasta edes mainitsin. Mutta niin se mieli muuttui. Onneksi!

Täällä on vkl mennyt vieraita viihdyttäessä selvin päin ja katsellessa, kun muille alkomahooli maistuu. Kukaan ei ole kysynyt, että enkö minä juo tai miksi en juo... Ovatkohan noin kohteliaita? Luulisi, että vähän ihmettelivät. Eilen olin kuskina juhliin, joita varten meillä vieraita majoittuneena olikin. Edellisenä yönä olin nukkunut neljä tuntia ja voin kertoa, että väsytti ajaa yöllä. Onneksi olimme jo n. 0130 kotona ja suoraan sänkyyn.

Eilen aamupäivällä kävin yksien vieraitten kans n. 40min hölköttelyn. Tuntui ihan hyvältä ja sääkin oli eilen niin mahtava.

Nännit on edelleen aika kosketusarat ja kovat. Muita oireita ei oikeeen ole.
Metsäläinen 5+4

Myökin otetaan pakkaus :) Tai näin ite oon ajatellut :D

Meille tää raskaus oli suunniteltu, heti jätettiin ehkäisy pois kun varmistu että saisin koulusta paperit pois. Sit olikin kierto tosi sekasin jonkun aikaa ja nyt tosiaan vasta 7+6 menossa, vaikka vikat menkat alkanut 28.1...

Huh että ois vielä nukuttanut, 10 aikaa pakotin itteni ylös kun oli tota unta otettuna jo lähemmäs 12h:) oon sanonut kyl miehelle että miä nukun vielä varastoon aina kun pystyn kun ei voi tietää tuleeko kenties aika että unet jää vähemmälle :laughing002

Meillä oli suunniteltu, tosin muistin kiertoni väärin :'D tarkotus oli tähdätä tammikuun puolelle.

Aamiainen sänkyyn kuulostaa ihanalta,mutta mun on turha haaveilla sellasesta. Vaihtuu noi aamiaishalutkin joka aamu. Yleensä syön kyllä puuroa,mut viime päivinä ei oo oikein maistunut.

Ootteko huomannu nukkumisessanne muutosta? Mua väsyttää kokoajan,mutta herään tavallista aikaisemmin. Useimmiten vessahätään tai nälkään. Sit kun oon syönny,niin voisin nukkua lisää.

Meillä oli suunniteltu ja toivottu, aikaisemmin elämäntilanne oli sellainen että vauva ei välttämättä olisi ollut "sopiva", toki jos vahinko olisi käynyt niin olisi se pidetty. Halusimme mieheni kanssa oman elämän "tasaiseksi", eli oma asunto, työkuviot kuntoon ja myöskin ne "nuoruuden" villitykset ja kokeilut haluttiin kokea rauhassa. Nyt sitten elämäntilanne on sellainen, että koemme olevamme "valmiita" pitämään huolta muistakin kun itsestämme.

Äitiysboxin hankin ehdottomasti, ja paljon muutakin hankintoja on mielessä, osa käytettynä ja osa uutena. Mitään lyhytkestoista ei ole mielestäni järkevää ostaa uutena jos vain mahdollista saada käytettynä.

Jospa se joulupukki toisi joitakin hankintoja vaikka hieman etukäteen

Tänään rv 5+0 jos oikein lasken

Ihania höpöttelijöitä ootte <3
Tuli tossa mieleen, että onko teillä tullu viel raskaudesta kuulleilta ilmi ajatusta että jouluvauva ois jotenki huono juttu? Mulla pari ystävää ollu sitä mieltä että lapsi tulee kiroomaan meijän loppuelämäkseen koska ei saa koskaan oikeita synttäreitä yms :shifty: on tullut vähän paha mieli kun on vielä suoraan sanottu että koitappa pitää jalat ristissä että syntyis vasta tammikuun puolella. Saattaa johtuu tästä herkistyneestä mielentilasta mutta kyllä vähän loukkaannuin ja hämmästyin miten jollekin toiselle voi olla tuollainen ongelma että kehtaa sanoa ääneen. Varsinkin kun nää asiat harvoin on sellasia että pystyy ihan kuukauden päälle suunnittelee. Ehkä terveys ja rakastavat vanhemmat ja läheiset on tärkeempiä!

Mitä mieltä olette?

Krisse rv 6+

Ihana aamiainen sänkyyn <3 Mä en oo vielä ikinä saanut kun tuo miekkonen ei oo oppinut käyttään suomalaista kahvinkeitintä :D Mutta lähti se yks ilta sadetta uhmaten hakeen mulle sitruunasorbettia <3

Eilen kävin kavereiden luona kun pidettiin tanssimatto mestaruuskisat, onneks oli niin kiire tanssia ettei kukaan huomannut mun rommikolasta puuttuvaa rommia. Teki kyllä hyvää päästä näkeen kavereita työn ulkopuolella ja ihan kiva myös välillä unohtaa raskaus. Jotenkin muuten oon koko ajan tosi tietoinen mahasta ja mietin että onkohan nyt kaikki hyvin ja kuulostelen.

CiCaDo, mulla oli niin mielettömän pieni maha osittain varmasti hyvien vatsalihasten takia, mut osittain siks että pahoinvoinnin takia paino lähti nousuun vasta 20 viikon jälkeen ja kun lähtöpainokin oli pieni niin olin aika riuku. Tissien kanssa tosin silleen meni hyvin että kun oli alunperin a-kuppi joka kasvoi imetysaikana vaan c-kuppiin, niin ei jäänyt pahemmin jälkiä imetyksestä. Samat pienet mandariinit nää taas on kun ennen ekaa :D

Täytyypä mennä tutkimaan sitä äitiyspakkausta että mitä kaikkee siellä nyt sitten olis nyt. En osaa päättää!

Täällä on poikaolo. Ja sit kun sanon sen ääneen niin tulee tyttöolo, ihan siks ettei tyttövauvalla olis syrjitty olo jos sellanen tuolla massussa oliskin :)

// 8+3

Krisse, mies tuumas, että harmittaakohan lasta kun joulu ja synttärit on niin lähekkäin. Tuumasin, että mun tuntemista joulukuun lapsista ei ketään oo semmonen harmittanu. :) tiiä sitte.

Kettukuittaa, mä nukahan illalla ihan parissa minuutissa (ennen meni vähintään 10-20min) ja herään aamulla aikaisin. Ennen valvoin myöhään ja nukuin myöhään, enää ei tulis mieleenkään. :)

Mä alan katteleen vauvalle näitä tavaroita kunhan päästään pidemmälle raskaudessa. Mikään kun ei ole varmaa ikinä. Mutta onpahan sitten valmiina tavarat :)

Onko teistä kukaan taikauskonen? :)

Krisse, tuollainen kertoo vain sen sanojan omasta ajattelumaailmasta! Eikä kyllä kerro mitään hyvää, todella tökerösti sanottu. Itse olen loppuvuoden lapsia, enkä koskaan pahemmin kärsinyt siitä, sillä minut kasvatettiin arvostamaan vähän muita asioita. Ja kuka sanoo, ettei joululapsella voisi olla oikeita synttäreitä? Eihän niitä ole pakko pitää juuri silloin varsinaisena syntymäpäivänä. Minä sanoisin kyllä tuollaiselle "ystävälle" ihan suoraan, että jotkut ajatukset kannattaa pitää omana tietonaan.

Ihanaa aamupala sänkyyn :)

Tohon synttärikeskusteluun sanoisin, et kyl mäkin ensin mietin et voi kumpa olis ollu tammivauva, mut nyt asiaa sulateltua meistä on aivan ihanaa saada joulutonttu ja päästä jouluksi uuden tulokkaan kanssa kotiin. Voisko paremmin enään uusi elämä sit alkaakkaan <3
Mustakin on törkeetä ruveta arvostelemaan toisten elämää, olis sit mielummin vaikka hiljaa.

Mullakin on vähän oudoks menny rytmit. Tavallaan väsyttäis, mut nukkumisesta ei meinaa tulla mitään. Pyörin hulluna ja heräilen useasti, tisseihin sattuu kaikki asennot ja tää pissahätä on sellanen mitä ei voi pidätellä vaan vessaan on noustava jos siihen herää. Aiemmin ennen raskautta pystyin jatkamaan unia vaikka olisin huomannu yöllä et on vähän pissahätä. Ja mustakin on tullu aamuvirkku, mut sit aamupäivällä jo väsyttää hirveästi.

Krissse onpas kummallisesti sinulle sanottu :eek: Eihän näitä asioita pysty oikein etukäteen päättämään mikä olis se paras kuukausi syntyä. Minusta ainakin tällä hetkellä tuntuu aika kivalta ajatukselta saada vauva "joululahjaksi" (ajateltuna, että kaikki menee hyvin) :santa

rv 7+2

Krissse mä sain tosi monelta kaverilta kuulla tosi ilkeitä asioita kun rupesin ekaa odottaa, ja jätin omaan arvoonsa niiden kommentit, eivät ole enää mun elämässä ne ihmiset... Väliäkö sillä koska ne synttärit on, lapselle se on varmasti mahtavaa jos saa monena päivänä peräkkäin lahjoja ja jos ei tiedä mistään muusta niin ei voi valittaakaan:)
Itse olen yrittänyt lapsille opettaa että arvostavat jotain muutakin kuin sitä materiaa, tärkeintä tässä maailmassa on että on rakkautta, turvaa ja huolenpitoa:) anna kavereidesi mielipiteiden olla just niitä kavereiden mielipiteitä, tärkeintä Sinun lapselle olette rakastastavat vanhemmat, ei se että on sattunut syntymään joulukuussa eikä esim kesällä!

Täälläkin tää väsymys on aikas kova, ensimmäisen 2 h aikana suht pirtee, mutta sen jälkeen toi vireys laskee kuin lehmänhäntä! Välillä niin kakka äiti olo kun ei jaksa riehua samalla tavalla vanhempien kanssa :( onneksi tää väsymys ei kauaa kestä! Täällä mennään tossa 9 nukkumaan ja herätään tossa 7 tiettämillä, voisi kyllä nukkua pidempäänkin, mutta ne on noi mun pomot ketkä ei armoa tunne:)

Mä oon itse ollu samasta asiasta huolissani, et lasta harmittaa syntyä jouluna! Täällä foorumilla olen kuullut ensimmäistä kertaa ihmisiltä, et ei oo haitannut. (Kiitos siitä!) Lapsuudessa tapaamani ihmiset ovat lähes poikkeuksetta harmitelleet.

Oon miettinyt myös lapsen kouluun menoa, jos syntyy tyylii 30.12, niin voisin kuvitella et vois mennä vuoden myöhemmin kouluun, mikäli koetaan tarpeelliseksi. Itellä on keskivaikea lukivaikeus ja en yhtään ihmettele jos miehelläkin olis joku lukivaikeus. Riippuu kuitenkin lapsesta, kuinka kehittyy ajan kanssa.
Ite oon ollu päiväkodissa sekä eskarissa töissä ja mitä nuorempia lapset on, niin sitä selvemmin sen huomaa ketkä on loppuvuodesta syntyneitä ja ketkä keväällä. Mutta lasten kasvaessa erot tottakai tasottuvat! Eikä eskarilaisesta välttämättä huomaa enään. Mutta ite oon päättänyt antaa lapsen "kypsyä" rauhassa :D

Olen itse joulukuussa syntynyt ja eniten ärsytti se "ostetaan jotain isompaa, niin saat yhdistetyn synttäri- ja joululahjan" Huono tekosyy välttyä kahden lahjan ostamiselta mun mielestä Oikeasti ainoa vuosi jolloin syntymäaikani on haitannut, oli vuosi, jolloin täytettiin 18.

Eli älkää ikinä sekoittako lapsrn synttäreitä joulun kanssa, vaan pitäkää ne selkeästi erillään.

Muokattu viimeksi:
Mä joteskin veikkaan ite, et kun mein la on 26.12, et menis ehkis sinne tammikuun puolelle, mutta ei haittais pätkääkään vaikka tulis jouluaattona.
Lapsia ei aina tehdä ihan noin vaan ja ajoiteta syntymää just jollekin tietylle kuulle..
Lapsia saadaan, jos luoja suo ja siinä vaiheessa on paskan hailee, syntyykö se jouluaattona vai juhannuksena, kunhan on terve! Kauheen kiva, kun toinen on niin pakahtumaisillaan onnesta raskaaksi tulemisen johdosta ja sit kaverit murehtii jotain noin toisarvoista..
Tää nyt oli mun mielipiteeni :happy:

Näin mäki oon aatellu että joulu ja synttärit tulee olemaan just sellaset kuin me vanhemmat niistä tehdään :) mä aion huolehtia että lapsi saa viettää synttäreitään sekoittamatta jouluun! Ja aion myös sanoa sit kummeille ynnä muille lapsen kanssa tekemisissä oleville että toivon heidän ajattelevan ja toimivan samoin :)

Kyllä se vaan pistää aina ihmettelee kuinka herkästi ihmiset puuttuu toisten asioihin... Mutta kiitos teille kaikille! Annoitte hyviä näkökulmia asiaan <3

Krisse rv 6+

minäkin uskon että kunhan erottaa sen joulun selkeästi niistä omista synttäreistä niin kaikki on hyvin :) ja toisaalta enää siihen ei voi hirveästi vaikuttaa niin turha murehtia :D

ite meinasin ottaa sen äitiyspakkauksen mutta kun näin sen sisällön niin rupesin miettimään pitäskö se raha ottaa ja pistää muuhun, kuitenkin esikoiselta on vaatetta, kestovaipat ei todellakaan ole minun juttu ja se makuupussi on mielestäni tässä paketissa ruma :/ mutta onhan se ihana penkoa sitä uutta ja voisi säilyttää sen sitten muksulle :)

tuohon tupakkakeskusteluun niin tsemppiä kaikille lopettamiseen! helppohan se on sanoa kun en ole itse ikinä edes maistellut jotenkin en ole kokenut tarpeelliseksi.. miehenkin pakotin lopettamaan kun alettiin esikoista odottamaan ja vaikka oli vaikeaa ja parisuhde koetuksella niin se käryyttäminen loppu! :D meillä ei ole vanhemmat tupakoineet niin jotenkin koen että se on hyvä malli ollut minulle ja sisaruksille. samat lähtökohdat haluasin omille muksuille ja kun mies lopulta pääsi irti niin onhan tuo sanonut että jos joskus yhden polttaa niin ei ikinä lasten nähden ja oon kyllä tosi ylpeä hänestä <3

Johkuliini: nimenomaan, sehän siinä kismitti eniten että tyylillä onnittelujen ja ihastelun sijaan saa kuulla tollasta päivittelyä siitä että lapsen elämä on suunnilleen pilalla. Pokkaa on...

Mutta kiitos ymmärryksestä, ajattelinkin että täällä sitä saa kertoa mielipiteensä ja avautua harmituksen aiheesta vaikkei nyt mikää iso ongelma olekaan :)

Jopa on tullu juttua lisää :)
Mies vei mut yllättäen lastentarvikekirppikselle pyörimään! Ihan omasta aloitteestaan ❤ löysin sieltä sitten kolmet sopivat äitiyshousut hintaan 4,25€!
Ajoissa oon,mutta on ainaki hankittuna valmiiksi tulevaisuutta ajatellen :)

Minua ei ainakaan haittaa että lapsi syntyy joulukuussa :) ja mitä oon kavereilta kuullu niin tosiaan ainut kerta kun on harmittanut niin juuri silloin kun täyttää 18 :)

Takaisin