Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pitihän se sit kaivaa oma doppis esiin. Ei kuulunut, mutta näytti sydämen sykkeet :talk017
Mulla tullu aina tavaksi hakee eka se oma syke ja sit vasta masuasukin
Siellä se nyt köllii :happy6
Mul alkoi tänään 6. rv, jolloin (siis tällä viikolla) pitäs alkaa sydämen lyödä. Kysynkin viisaammilta, alan hoitajilta tai kätilöopiskelijoilta (eikös täällä ainakin yksi ollut), et voiks se tosiaan kuulua heti rv 5+0.

Mä en oo ihan varma vielä äitiyspakkauksesta. Aiemmin aattelin että tietysti otetaan mut toisaalta kaikki on tallella esikoisen jäljiltä.. Rahat vois lisätä vaikka vaunubudjettiin.

Neppppsu, meillä tää toinen on suunniteltu, toisesta kierrosta tärppäsi pillereiden lopetuksen jälkeen. Esikoinen oli yllätys, söin pillereitä ja yhdet menkatkin tuli normaalisti ennen kun sitten älysin tavallista lyhyempien menkkojen ja oudon olon takia tehdä testin. Ihan iloinen yllätys oli sikäli että meidän oli tarkoitus jättää ehkäisy pois puoli vuotta myöhemmin että oltaisiin ehditty hoitaa hyvissä ajoin ennen raskautta häät ja maahanmuuttopaperit. Lopulta häät pidettiin kun olin muistaakseni 26. viikolla ja mies pääsi Suomeen kun esikoinen oli 4kk.

Oottepa te taas kirjotellu :)

Tissiasiaan, mulla oli esikoista odottaessa a-kuppi ja kasvoi raskauden aikana b-kuppiin ja harmittelin ku niin vähän vaan kasvoi. No synnärillä tuli asiaan järkyttävä muutos kun heräsin maidon nousu aamuna dd-kupin kanssa ja tissit oli kivikovat ja muodottomat möhkyrä pallurat xD oli joo kivaa omistaa isot tissit puol vuotta mutta se imetyksen lopetus oli jotain hirveetä :( tissejä ei ollu enään edes a-kupin vertaa vaan jäljellä oli vaan roikkuvaa nahkaa koska maidon nousu repi tissit riekaleiks :'( tokan jälkeen en enään kestäny niitä nahkapusseja ja hain täytettä pienen c-kupin verran. Nyt kasvanut jo alkuun sinne d-kuppiin et saas nähä mitä käy tällä kertaa..

TSC92, voi kuinka ihanan pieni sun masu on ollu vielä viikolla 18!! Mä olin hoikka kun aloin odottaa kakkosta ja maha oli tän näkönen viikolla 18+6 :'D (kuva)

Nyt rv 7+6

Liitteet

• 1429998695991.jpg
    1429998695991.jpg
    36.9 KB · Katsottu: 64
Muokattu viimeksi:
Tääl on kans tissit turvonnut ihan hirveesti! Aiemmin mun koko on ollu 75B (H&M rintsikoissa), tänään kävin ostaan uudet Changen liikkeestä ja sopiva koko löyty 70E rintsikoista! Saa nähä kui paljon viel sit isonevat ku rupee maitoo tuleen...

Tääl on ollu ihmeen pahoinvoinniton viikko. Muutamaan otteeseen ollu tosi lievää vaan. Et ehkä sit odottelen poikavauvaa, eiks sen sitä pitäis merkitä? 8) Jännää on seki et mun paino on pudonnu kilon täs viikos, vaik jotenki luulis, et se ois noussu, ku oon ihan turvonnu masusta ja tisseistä :O

Meil kans oli toivottu ja yritetty lapsi. Syyskuus lopetin pillerit ja nyt sit vasta tärppäs. Me ei mitenkään kauheesti seurailtu ovulaatioaikoja vaan aateltiin et tärppää sit ku tärppää. Liika ajattelu ja aikataulutus vie muuten fiiliksen kaikesta. Jouluvauvaa odotellaan innolla <3

Tänään sunnuntaina kai 6+1

Meillä tosiaan neljäs muksu tulossa, mutta aiomme ottaa äitiyspakkauksen. Ihan siksi, että olemme kolmelle isommalle myös ottaneet ja minulla on tarkoitus kerätä noihin laatikoihin kaikenlaisia lapsuuden muistoja. Vaunumakuupussit on sitten myös hauska antaa mukaan, jos lapsille omia lapsia tulee. Meilläkin on sekä minun että mieheni vanhat pussit.

Katsoin juuri uutta pakkausta, ja kuvissa ei näy harsoja ollenkaan. Vuoden 2013 boksissakaan niitä ei ollut kuin yksi. Suosittelen myös hankkimaan lakanoita, vaikka pakkauksen ottaisi, sillä eihän nyt yksillä pärjää. Vauvan pyyhkeitä meillä on myös useampi. Pikkuisella kun voi pissa lirahtaa, niin on sitten varapyyhekin. Toki tavallisetkin käyvät, mutta lämminhän sellainen hupullinen pyyhe on.

Äippä x 3 kirjoittaa, että heillä on riittänyt ihan tavallinen huopa ja joku lelu. Meillä nykyinen kuopus taas ei millään viihtynyt niin, joten yhtenä päivänä kävin sitten hankkimassa alustan, jossa oli musiikkia ja virikkeitä. Se oli päivieni pelastus! Niin nuo ovat erilaisia. Mutta kovin monia leluja ei tosiaan vauva ei tarvitse, ja niitä tuppaa kertymään liikaa.

Minulla on ongelma. Rakko ei tyhjene kunnolla. Alkoi tänä aamuna. Tuli mieleen pissatulehdus, mutta mulla on ollut ennenkin tällaista alkuraskaudessa ja saattaa vissiin liittyä hormoneihin, jotka laiskistavat rakon lihaksia. Jos ongelma jatkuu, käyn kyllä alkuviikosta jättämässä näytteet.

Lumikatriina ja Pikkukaveri, 6 + 4

Me otetaan äippäpakkaus, oon semmonen vaatetuunaaja, että keksin niistä varmasti vaikka ja mitä jos ei muuten :smug:
Esim liian isosta toppapuvusta saa hihat sisään työntämällä semmosen toukkakotelon. :woot:

Meille tää on 2. raskaus. (varma sellainen). Ensimmäinen oli e-pillereiden aikaan vahinkoraskaus 2013, joka meni kesken 6+4. Sitten viime lokakuussa päätettiin alkaa yrittämään ja nyt on joulutonttu tulossa :Heartred me tjottailtiin ensimmäiset kuukaudet :grin

Johkuliini, alkion (tai vauvan) sydän alkaa lyödä n. 5+1. Sitä ennen voi kuulla istukan huminan/sykkeen. Näin mä oon muistaakseni lukenu. :)

Mä täällä koitan heräillä, onneks sain unta vaikka paha olo vaivas. Mutta nyt sit koira herätti liian aikasin :mad:

sylikinkku rv 8+5 :Heartpink

Ihmettelinkin, ettei olisi. Mutta meillä on ainakin tarvittu enemmän kuin kahta harsoa :). (Tämä ei suostu laittamaan noita hymyiöitä jostain syystä.

Huomenta vaan kaikille!
Meillä tää pikku nelonen on suunniteltu yllätys :) jätettiin ehkäsy pois tammikuussa ja kolmekiertoo välissä ja raskaaksi. Oltiin sillä linjalla että tulee jos on tullakseen:) tulihan se :D
Tästä tavara keskustelusta. Joku mikä toiselle on turhake niin toiselle elintärkeä, omat päätökset kannattaa siis tehdä itse jos luulee jotain tarvitsevan niin saahan sitä ostaa:)
Onhan se hauskaa ostella ihania vauva tarvikkeita :)
Meillä on ollut niin suunnattoman helpot vauvat ja tyytyneet vähään, nythän tota lelua ja rojua kertynyt senkin edestä :)
Toivottavasti tämä tulokas on yhtä helppo tapaus:)

Onko harsot kadonneet pakkauksesta? :wideyed: Luulis, että näin tarpeellista löytyisi pakkauksesta useampi kappale.

Meilläkin kaksi ensimmäistä oli vähään tyytyväisiä, mutta kolmas oli sitten ihan eri maata. Kun kaksi ekaa alkoivat nukkua kolmen kuukauden iässä yönsä kokonaan ja kahdet hyvät päiväunet lisäksi, niin kolmas hillui ensimmäisen vuotensa päivät ja yöt. Pojat olivat myös kutakuinkin terveitä vauvavuotensa, mutta kuopuksella alkoi jo puolentoista viikon iässä korvatulehduskierre. No, nyt vuoden ja seitsemän kuukauden iässä myös kuopus on melkoisen tyytyväinen kulkija ja nukkuukin myös joskus:happy:.

6+4

Eli olikohan se sydän sit alkanut lyödä jo vai laskiko doppis jotain istukan hytkymisiä :rolleyes:
Voi siis olla mahollista tietty, et meillä hedelmöittyminen tapahtunut päivää tai paria ennen, kuin olen laskenut, eli silloin se oliski varmaan sen alkion sydän-pydän :happy:
Onkos kuinka monella tullut aavistuksia, tunteita, toiveita tai oloja, et kumpi olis mahdollisesti tulossa?
Mä esikoisen kohalla toivoin aluks poikaa ja olo oli et se on poika, mut ku mun ultrissa selvis aika hyvin et on tyttö (kävin siis ainakin 5 ultrassa, ellei enemmässäkin ja aina eri lekuri, joka sanoi, et tytöltä näyttää) niin aluks olin vähä ihmeissäni ja lopulta halusinkin vain tytön :joyful:
Nyt me toivotaan miehen kanssa molemmat toista tyttöä, mut lopulta ainoa tärkeä asia on, että vauva on terve :Heartred
Mulla on kyl taas jostain syystä semmoi olo, et tuo "Väyrynen" tuol,a olis poitsu :wink
Saas nähä..
Tänään 5+1

Ja ihanaa huomenta kaikille! Vaikka täällä (Kyrsälässä) ilma onkin, etten sanois persiiiiistä :oops:

Johkuliini, ei käsittääkseni voi mitenkään vielä 5 +0 dopplerilla kuulua, kun ultrassakin näkyy syke vasta noin 6 + ja siitä eteenpäin.

Kui se ei näy, jos sen sydän kuitenkin alkaa sykkiä jo. Mä en kuullut varsinaisesti,vaan doppis laski sykkeet

Meillä tämä oli suunniteltu vahinko. Lupa annettiin ja saman tien tärppäsi. Vähän yllätyttiin, että kävi niin helposti ja mies olisikin varmaan toivonut pidempää yrittämistä ;)

Jollain tavalla jännästi poikaolo olisi. Toivetta ei sen kummemmin ole suuntaan tai toiseen kunhan terve on. Mutta toinen tyttö olisi kätevä kun kaikki olisi valmiina tyttöväreissä :D

Marlau 7+0

Ei se näy. Ja käsittääkseni vasta kuudennen viikon puolivälissä alkaa sykkiä. Tai siis silloin, kun alkio on 25 päivää vanha.

Itse esim. kävin ultrassa 5 + 3, ja silloin näkyi ruskuaispussi ja sikiökaiku. Viikkoa myöhemmin sitten näkyi sykkivä sydän.

Istukka puolestaan aloittaa toimintansa seitsemännellä viikolla, kun keltarauhanen surkastuu.

Mulla ainaki tossa vau.fi sovelluksessa oli 5+1 että sydän alkaa sykkiä (kierrättää nestettä) ja 6+0 alkaa kiertää veri ja sydän on tarpeeksi kehittynyt näkyäkseen ultrassa tuolla viikolla. Kokoero noilla viikoilla on huima. esim. mulla 6+6 alkion crl oli 9,2 mm kun taas kaverilla 6+5 alkion crl oli 7,6. Eli rv 5+0 ei voi olla kylläkään mahdollista vielä löytää sykettä. :(

http://www.vau.fi/raskaus/Raskausviikot/Viikko-6/ <- 5+0

http://www.vau.fi/raskaus/Raskausviikot/Viikko-7/ <--6+0

Takaisin