iiiihania kuvia! mä otin viivistä kans kuvia jotka sitten laitoin extrafilmin valmiskorttipohjiin. tuli tosi kauniita kun korttien toinenpuolikin oli tosi kaunis. ja isoanhemmille lähti sellaset pöytäkortit johon meni kaksi kuvaa ja kaksi joulurunoa.
mä oon kanssa jouluihmisiä, mitä enemmän vieraita ja ihmisiä ja mitä enemmän mulla tekemistä sen parempi. rakastan järkätä ja tehä ja valmistella joulua. joulusta onkin tullut parin vuoden aikana yhtä herkutteluu kun mä väsään hirveesti kaikkee kaapit täyteen. viime joulu meni nurmeksen erämaamökillä vajaan 20 ihmisen seurassa. pakkasta -37 astetta eikä sähköjä eikä juoksevaa vettä. [:D] kaikki jouluruuat olivat tehneet maksalaatikosta lähtien itte joten mä sain valmiin ihanan joulun, tosin olin niin raskauspahoinvoiva että oli vähän niin ja näin että sai nauttia joulusta. ihanaa siellä kyllä oli. me oltiin vielä toisella mökillä ukon kaa kahestaan joten rauhassa saatiin kuitenki olla.
taas ois edessä sama lenkki nurmes erämaa ja sieltä ouluun. tuntuu että joulufiilistä ei saa ellei oo pieni tupa ja paljon ihania ihmisiä, lahjoja ja joulumieltä... viivikin saa heti kunnon joulun. :)
lapsuuden joulut on olleet tosi rauhallisia, täysin alkoholittomia, ihan oman perheen ja mummon kanssa. joulupuuro, mantelin etsintä, kuusen tuonti tupaan vasta jouluaattona, sen koristelu, joulusauna pihasaunassa, jouluhautausmaa, jouluruoka ja perheen kanssa yhdessä oloa.joulupäivänä on ollut joulukirkko kukonlaulun aikaan ja joulupäivät menneet muita sukulaisia kiertäen. näitä arvoja haluisin omallekkin lapselleni- ilman sitä joulukirkkoa tosin. aikuisiällä tapaninpäivä oli se päivä jolloin perinteeksi tuli lähtee sulattelee kinkkua. silloin tapasi kaikki vanhat ystävät jotka oli oulusta kotoisin ja joulun viettäneet vanhempiensa luona.. kaikki kokoontu samaan ravintolaan oli tosi kivaa..
vieläkin mun mielestä tapaninpäivä on ainoo päivä joulunpyhistä että saa ottaa muutakin ku ruokaviiniä tai saunaolutta.[8|] jouluaatto ja joulupäivä pitää pystyä olee ilman viinaa. [:)]