Jos ei jaksakaan intoilla

Mä yritän opettaa lapselle päivärytmiä. Esimerkiksi aamupäivisin lähdemme aina 10.30-11 välillä ulkoilemaan (30-90min) ja sen jälkeen lapsi jatkaa parvekkeella unia 1-2h. Se on toistaiseksi ainoa selkeä rytmi mikä meillä on. Mutta hiljalleen alan opettamaan päivän toisia unia nautittaviksi parvekkeella ilman vaunulenkkiä. Nyt kun likka on kipeä, nukkuu hyvin, mielellään ja parhaiten ulkona kun ulkoilmassa on helpompi hengittää. Äsken sain tytön nukkumaan parvekkeelle vaunuissa ekaa kertaa ilman lenkkiä. Jospa se tästä tottuisi siihenkin, niin voisi toiset unet yrittää nauttia parvekkeella suunnilleen näihin aikoihin (16 paikkeilla). Toki aina nämä rytmit ei ole mahdollisia, jos liikutaan jossain, mutta nuo aamupäivän unet on hyvin toteutunu vaikka liikutaankin. Liikun enimmäkseen julkisilla tytön kanssa niin unet onnistuu siinä samalla.

Vielä kun saadaan jossain vaiheessa totutuksi tavaksi tietty aika mennä nukkumaan ja tietty aika herätä. Hiljalleen kukin toiminto.

Iltaisin 20-21 aikaan laitan tytön aina unipussiin, jotta valmistautuu nukkumista varten. Meillä unipussi on helpottanu nukahtamista yösyöttöjen jälkeen. Siirto sylistä pois ei aiheuta enää niin suurta lämmönvaihtelua, johon havahtua. Jatkossa tämä toimenpide myös opettaa tytölle, että kun unipussi puetaan, tarkoittaa se yöunille valmistautumista.

Haa tänään pääsin käymään puntarilla. 12kg lähteny synnytyksen jälkeen. Ihan oon tyytyväinen. Ja samaa tahtia kun omat posket kapenee niin pojalla pullistuu [:D]

Maippi: Saas nähdä mitä meidän rytmille tapahtuu kun kelloja siirretään tai lapsi tuosta vähän kasvaa. Kun on kaikki varotellu ettei tän ikäsen rytmit ole vielä pysyviä :( Toisaalta tolla on ollu toi yönukahtamisaika melkolailla sama ihan alusta asti - toivotaan että pysyykin!

KiCa: Meilläkin on toi unipussi käytössä. Se on tosi kätevä kyllä! Voi kun meilläkin lapsi nukahtaisi päikkäreille säännöllisesti. Nukkuminen ulkona vaunuissa on onnistunut toistaiseksi kerran. Saavutus sekin <:) Toivottavasti paranee teillä tyttö pian!

Tänään olis ollu mahdollisuus nukkua päikkärit yhdessä miehen kanssa kun lapsen kummit katsoivat hetken sen perään. Vaan kuka käski juoda kahvia ennen pötköttämään menoa... Eipä tullu uni silmään!

Parit kysymykset...

Nukkuuko teidän mukulat omassa sängyssä, ja alusta astiko?
Meillä ei nukahda muuta kuin viereen...

Ja riittikö teitin tissimaidot alusta lähtien, kun mä
joudun edelleen tankkaileen korviketta imetyksien lisäks...?

Meillä on nukkunut muksu omassa sängyssään öisin alusta pitäen. Päivällä yleensä nukahtaa syliin jos on nukahtaakseen ja siitä yritetään siirtää koppaan usein aika kyseenalaisin tuloksin [:D] Autoon lapsukainen nukahtaa yleensä ja vaunuissa jos ollaan liikenteessä. Aluksi imetin makuultaan jolloin lapsi oli meidän sängyssä mutta kun maito todenteolla nousi niin tisseistä tuli jo liian "vaaralliset" makuultaan imettämiseen kun vyöryivät lapsen naamalle hengitystä estämään... Viereen en ole uskaltanut nukuttaa kun pelottaa että kierähdän itse unissani lapsen päälle... Ehkä se sen takia suostuu nukkumaan omassa sängyssään kun on sinne alusta asti tottunut. En tiedä sitten <:)

Ja omalla maidolla on menty myös alusta asti. Sairaalassa sai kerran n.10ml jonkun toisen äidin lypsymaitoa mutta muuten on imetty minun vararavintojani. Alussa huoletti hirveästi että riittääkö maito kun lapsi oli alinomaa roikkumassa tississä mutta kyllä nuo neuvolan punnitukset on todistaneet sen riittävän <:) Mutta jos tahti jatkuu samana niin varmaan 3kk alkaen pitää alkaa vellejä ja soseita tarjoamaan lisäksi.

Nyt pahasti näyttäisi ja tuntuisi siltä että menkat alkoi. Prkl. Olin jotenkin ajatellut että niiltä säästyisi nyt muutaman kuukauden vielä. Höh.

Meillä on menty täysin rintamaidolla ja maitoa on riittänyt ja pakkasenkin on saatu. Enää vain harvoin saa ylimääräistä, mutta pääasia, että vauvalle riittää.

Tyttö nukkui alusta alkaen omassa sängyssään, mutta viikon jälkeen siirsin neidin vaunuihin nukkumaan ja olohuoneen puolelle. Omassa sängyssään ähki ja huitoi niin kovasti, että itse en pystynyt vieressä nukkumaan. Todennäköisesti huitoi ja ähki sen takia, että sängyssä on liikaa tilaa, kun on tottunut kohdussa ahtaaseen olotilaan. Vaunut ovat pienemmät ja päivisin on alusta alkaen nukkunut vaunuissa hyvin päiväunia. Muutenkin vaunulenkeillä nukahtaa aina vaunuihin kuten myös automatkoillakin. Nyt kahtena päivänä on onnistunut päiväunet parvekkeella vaunuissa ilman, että tarvitsee lähteä ulos kävelemään. Eilen piti hieman hyssytellä ja heilutella vaunuja, mutta tänään saatoin vain jättää tytön parvekkeelle itkuhälyttimen kanssa ja lähteä pois heti. Ja on kohta 3h nukkunut parvekkeella!! Tähän voi vaikuttaa sekin, että on flunssassa nyt. Nyt muutamana yönä vauvan flunssan takia olen ottanut hänet omaan sänkyynsä nukkumaan, vilteillä ja makuupussilla tehnyt hälle ns. pesän sinne, niin ei ole liikaa tilaa ähistä sängyssä ja olo on turvallinen. Harvoin on nukkunut välissämme, joskus aamulla tulee otettua viereen viimeisille unille.

KiCa: Meillä oma sänky on vielä se äitiyspakkauksen laatikko joka kyllä sijaitsee pinnasängyssä [:D] Nyt alkaa hirvittää kun ukkeli on kovaa vauhtia kasvamassa ulos siitä laatikosta... Se pinnasänky on kuitenkin niin tolkuttoman iso - mietityttää mitenköhän toi lapsukainen sinne sitten sopeutuu :/

Voi ärsytys, väsymys ja itketys. Pääosin noi yöt menee ihan mukavasti. Lapsonen herää tiuhaan mutta syö nopeasti ja nukahtaa sitten heti. Mutta aina on se yksi tai kaksi yötä viikossa jolloin ei nukuta. Silloin lapsi herää edelleen tiuhaan mutta nopean syömisen sijaan huutaa kurkku suorana ja on hereillä aina tunnin, puolitoista - huutaen liki koko ajan. Sitten nukahtaa ...herätäkseen puolen tunnin päästä aloittaakseen kaiken alusta. Viime yö oli juuri tällainen. Ja ikävintä oli se etten mä kerennyt nukahtaa ollenkaan ennen lapsen ensimmäistä yöraivaria. Puolentoista tunnin yöunilla ei paljoa naurata. Ja vaikka mies yleensä onkin sitten passittanut mut töistä tullessaan nukkumaan niin tänään se ehtii olemaan vain noin tunnin kotona ennen kuin lähtee treeneihin ja tulee sieltä vasta iltamyöhällä kotiin. Saa nyt luvan sen tunnin ajan hyysätä lasta niin mulla on edes joku hengähdystauko. Sillä vaikka lapsi yleensä on päivisin hyväntuulinen ja rauhoittuu kun syöttää tai vaihtaa vaipan tai viihdyttää niin tänään se on kiukutellut myös koko päivän väsymystään... Toivon niiiiiin sydämeni pohjasta että se nukkuu ensi yönä eikä taistele väsymystä vastaan! Miten helvetissä noin pieni lapsi voikaan pysyä tahdonvoimalla hereillä kun aikuiselta se ei onnistu???

Kaikkina päivinä lasta ei ole yhtä helppo rakastaa... Tai on mutta en myönnä sitä sille X)

Luin tänään erästä kirjaston kirjaa vauvan/lapsen unesta ja sieltä eräs poiminto teille jaettavaksi, joka ainakin mulle oli uutta tietoa:

"Kun pieni vauvasi nukku, hän liukuu joustavasti univaiheesta toiseen. Vastasyntyneet nukahtavat suoraan vilkeuneen ja siirtyvät syvään uneen ja takaisin pinnalliseen noin 20 minuutin jaksoissa. Kun vauvasi on 3 kuukauden ikäinen, hän aloittaa nukkumisensa syvän unen vaiheesa, ja tämä unikaava säilyy hänellä koko hänen loppuikänsä. Sekä aikuisilla että lapsilla havahtuminen univaiheiden välillä on hyvin tavallista. Tämä selittää sen, miksi vastasyntynyt vauvasi kenties näyttää nukkuvan 20 minuutin pätkissä. Kun lapsesi kasvaa vähän isommaksi, voit nähdä hänen jopa nousevan vuoteessa istumaan ja kohentamaan peittoaan ennen kuin hän paneutuu taas makuulle ja vaipuu seuraavaan univaiheeseen."

Kirja: Vauvan uni. Käytännön ohjeita vanhemmille (Siobhan Sterling - WSOY).

Kirjassa on ohjeita myös isomman lapsen nukuttamiseen liittyvistä asioista.

On se vaan valitettavaa, ettei tänne foorumille ihan
joka päivä ehdi...

Kukaan ei tietenkään tiedä mitä on luvassa, mutta
mua kyllä alkanu niin ärsyttään taas tuo tulevaisuuden
mustamaalaaminen. Meillä neiti nukkuu 4,5 - 5 tuntia
kerralla, herää pariksi kolmeksi tunniksi ja taas nukkuu
saman. Tästä kun kerrot jollekin äidille, niin sieltä tulee
saman tein kommenttia, että kyllä se siitä pahemmaksi
vaan muuttuu. On se perkele, etten saa olla tällä
hetkellä tyytyväinen, että saan nukuttua riittävät yöunet
ja että neiti tosiaan ei huuda, muuta kuin jos on nälkä
tai kakat housuis.

Murrr....

Corollamyyntiin ole rauhassa onnellinen! Itse olen nyt aktiivisesti lukenut useamman kirjan vauvan unesta. Kirjoissakin toitotetaan sitä, kuinka vauvat ovat yksilöllisiä. Toiset nukkuvat jo parin viikon ikäisenä yöt putkeen ilman heräämisiä ja toiset taas eivät moniin kuukausiin. Toivotaan, että teillä hyvä unirytmi jatkuu ja saat itsekin samalla levättyä. Toisten kommentit taas roskakoriin suoraan [:)]

corolla: Nauti tosissaan! Mua ärsyttää myös toisten päteminen "Kyllä meilläkin tuossa vaiheessa..." "Teilläkin helpottaa kun..." Paskat, ei kukaan ole aikasemmin kasvattanut MUN lastani! Kyllä mä osaan itsekin päätellä että kun lapsi siirtyy kiinteisiin ruokiin tai ikääntyy tai oppii kuivaksi niin yöunet pitenee tai sitten ne lyhenee kun tulee hampaita, korvatulehduksia ja ties mitä mörköjä. Sinä hetkenä kun huomaan itse neuvovani muita "kokemuksen syvällä rintaäänellä" heidän lastensa kasvattamisesta ansaitsen kyllä mojovan läimäsyn päin naamaa.

Meillä on nyt taas tehoimukausi meneillään. Onneksi pakkasessa on maitoa jos meinaa lapsi "kuolla nälkään" imetysten välillä (tunnin välein mennään taas...). Viime yön tosin mukula nukkui kuin enkeli heräten vaan kaksi kertaa syömään [:)] Kai se reppana oli itsekin ihan poikki edellisen yön mellastuksesta ja päivän kiukuttelusta.

Neuvolasta tultiin tovi sitten - oli 6vkoislääkärintarkastus. Meille uusi terkkari otti lapsesta mitat ja sillä venähti naama kun poika oli kasvanut melkein kilon kahdessa viikossa. Lähinnä siis venähti naama kun sille selvisi että pelkällä tissimaidolla mennään. Kasvaiskohan sitä itekin jos alkaisi tota hörppimään [;)] Mä olen kyllä ihan ylipitkä jo valmiiksi joten taidan jättää kokeilut väliin. 6310g 61,2cm oli strategiset mitat - leveys alkaa siis ottaa pituutta kiinni! (Niin joo, se ite lääkäri oli tosi outo, näytti siltä Pako-sarjan kenraalilta ja murahteli vaan. Kirjotti se neuvolakorttiin kuitenkin että hyvin kehittyvä terve poika...)

Pakko on ollu nyt taas huolehtia omasta syömisestä. Olen ihan terveellisesti siis syönyt lapsen syntymän jälkeen mutta ennemminkin on ollu ongelmana että missä välissä sitä syö. Nyt tosissaan kun lapsi imee musta käytännössä kaiken ja noi helvetin menkatkin on niin on alkanu heittää päässä välillä. Vissiin hemoglobiinit sun muut heittelee. Onneksi oon jo oppinu että toi lapsi ei todennäköisesti mene rikki eikä traumatisoidu jos se joutuu hetken kitisemään kun itse syön tai käyn vessassa [:D]

Moon, kyllä minäkin päiväsaikaan mukulaa huudatan tietosesti,
mikäli itse tarvii vessas käydä tai esim. heikottaa niin pirusti,
että se voileipä on vaan tehtävä... Ei ne vauvat siihen itkuunsa
kuole. Ja meillä tuntuu jopa rauhottuvan sitten taas nopeammin
kun saa eka vähän aikaa huutaa pahaa oloaan pois.
Eikä mun energiat riittäiskään kaikkia päiviä mukulaa kanniskella
ja olla millin päässä. Tarvii sitä kaikesta huolimatta olla oma
elämäkin, jotta pystyy olemaan äiti. Tsemppiä!

Tulin vierailemaan teidän foorumilla, kun otsikko oli niin mielenkiintoinen ja oloni helpottui! Ihanaa, että alkuraskaudesta on muitakin jotka ei jaksa hehkuttaa ja hössöttää. Kiitos jakamisesta!

Corolla ...olen itse kyllästymiseen asti saanut parisuhdeneuvoja tyyliin "kyllä ne ongelmat sitten alkaa..." "Ei se avioelämä niin yhtä onnea ole..." Ollaan molemmat rauhallisia tyyppejä eikä riidellä ja kyllä aina ärsyttää tollanen pelottelu ja tulevaisuuden mustamaalaaminen!! En tajunnut että sama voi olla lasten kanssa. Pitää siis varautua henkisesti. Pitää kuitenkin ajatella, että ne yrittävät olla sinun parhaaksesi, mut ei tajua, että niiden hölmö käytös saattaa vaan masentaa. Ei kait kukaan oo niin naivi, ettei ajattele ongelmia tulevan!! Mut onneks jokasella omat ongelmat eikä tarvi ottaa toisten elämistä mallia [:D]

Mulle tulee myös joskus sellanen fiilis, et mä en tollanen valittaja haluu olla "Kyllä on raskasta, mut kyllä tulee sunkin elämään raskaita aikoja!" Tsemiä teille!

Kiitos kannustavista sanoista Kica, Moon ja Säde!
Mää nautin täysin rinnoin, kirjaimellisesti, tästä nukkuvasta ihmeestä [:D]

Tuli ostettua jonnin verran noita kestovaippoja ja mun kokemukset
on nyt ollu niin negatiivisia, että kertokaa missä mättää...

Kokeilin sitä äitiyspakkauksen mukana tullutta vaippaa, tuloksena,
että koko mukula oli ihan yltä päältä pississä. Laitoin sen kuoren
kyllä mutta se vuoti kuin seula. Harsovaipalla aivan sama homma.
Meillä ei vaan riitä vaatteet vaihtaa joka vaipan vaihtokerralla
koko puvustus... Plus että tyttöhän kastelee lisäksi sen alustan
missä sattuu sillä hetkellä makaamaankin.

Bumgeniukset (koko vaippaiän vaipat) on vielä testaamatta, oiskohan ne parempia...

corolla: Meillä oli vähän samankaltainen kokemus noista ä-pakkauksen ImseVimseistä. Kestovaippailuun vihkiytyneeltä tutulta sain kuulla että ne vaatii noin miljoona pesukertaa ennen kuin ovat imukykyisiä. Meillä kerkesi jäädä pieneksi jo ennen sitä [:D] Mä käytän lapsella pääsääntöisesti FuzziBunz onesize -taskareita. Niissäkin toki sattuu falskauksia - alkuun enemmän. Nyt on itse oppinut jo laittamaan ne paremmin ja käyttämään niitä säätöjä oikein. Samoin imukyky on pesukertojen myötä parantunut huikeasti! Lisäksi meillä on Muksut -taskareita. Olen käyttänyt niissä noita Fuzzien mikrokuituimuja ja toimii ihan hyvin. Edelleen niissäkin imukyky paranee pesujen myötä, mutta Fuzzit on kyllä parempia (ja menee pidempäänkin kun ovat yhden koon malleja). Kakka on helpompi näistä poistaa mutta pissan suhteen pitäisi olla parempi pinta (flanelli ihoa vasten on mun kokemuksella paras - se on myös tehokkaasti pintakuiva). Vielä on testaamatta Rainbow'n AIO-vaipat - ne on toistaiseksi liian isoja meidän muksulle. Niissä riesana on kyllä helkkarin pitkä kuivumisaika, mutta ajattelin lisäimun kanssa "kokoyön vaipaksi" jahka muksu kasvaa niihin sopivaksi. Ai niin, on meillä myös yksi UniKissa-merkkinen taskari. Aluksi käytin siinä sen omaa puuvillaimua mutta läpi tuli kosteus heti. Fuzzien imulla vaippa on jo parempi mutta kosteussulku on kuitenkin niin kehno että lapsi on usein hetkessä märkä. Hätävarana (esim. reissuja varten) meillä on kertiksiä. Niissäkin on laatuvaihtelua paljon. Ja ne laitokselta saadut liberot oli ihan liian pieniä jo alkuunsa ts. mahtuivat päälle mutta imua ei ollut riittävästi niitä valtavia eritemääriä varten mitä meidän muksusta lähti... Tuntuu kyllä että sitä tavaraa tulee lapsesta nykyään vähän maltillisemmin.
Meidän muksu nukkuu unipussissa joka ottaa vastaan pahimmat märkyydet jos vaippa falskaa. Lakanoita ei ole onneksi tarvinnut vaihtaa märkyyden takia kertaakaan (toki muuten on vaihdettu...) - pussi on kyllä käynyt pesussa. Pusseja meillä on kaksi ja se on ihan riittävä määrä. Flanelli on niissäkin hyvä materiaali sillä se kuivuu tosi nopeasti! Ihan joka kerta en ole edes pessyt jos on vaan aavistuksen kostea vaan olen vain tuulettanut.
Jos olen oikein käsittänyt niin noissa kestoissa (samoin kuin kertiksissäkin) oikea omalle lapselle sopiva malli löytyy vain kokeilemalla. Sittenhän on olemassa noita kestovaippalainaamoita joista saa eri mallisia vaippoja kokeiltavaksi niin ei tartte investoida koko arsenaalia itse.

Ylipäällikön päiväkäsky kajahtaa jälleen...

Pakko yrittää osallistua tähä keskusteluu, siis kestovaippa. Meillä ne Imsevimset aiheutti omien hermojen menetystä just sen vuotojen takia. Olin jo ihan valmis lopettaa koko kestoilun. Mut nyt ku tyttö on vähä isompi, ni nuo FuzziBunzin one size vaipat on loistavia!!!! Säätöjen kans joutu vähä harjoittelee...

Itse olen niitä äitiyspakkauksen vaippoja alkanut vasta tällä viikolla käyttämään, koska ovat olleet meidän neidille liian isoja. Pitävät meillä ihan ok kunhan laittaa lisäimua sisään. Mutta on vaippoja, jotka meillä on falskannu kiitettävästi. Pitäis myös oppia lisäimujen määrä, jonka muksu tarvii. Mutta tuntuu, että vaipasta tulee tosi paksu jos joutuu laittamaan paljonkin lisäimua, ei meinaa mennä vaippa kiinni. Odotan että painoa tulisi lisää niin pääsisimme kokeilemaan fuzzeja, joita on. Niistä olen kuullut hyvää! Mutta kokeilemallahan tuo vain selviää.

Meillä käytetään nyt sekä kestoja että kertiksiä. Ajatuksena on, että kunhan yhdenkin vaipan sais päivässä kestoilla niin hyvä. Kotipäivinä voi helpommin kokeilla erilaisia versioita.

Pääsiäistä hyvät naiset!
Mun pitäisi olla tyytyväinen kun on luvassa helpotusta taloudelliseen tilanteeseen. Mutta kun. Mies on nyt töissä viikonloput ja pyhäpäivät ja mulla käy aika pitkäksi. Ollaan nyt viikko "lusittu" kolmen viikon putkesta pojan kanssa kahdestaan. Mies treenaa illat ja tulee sitten kotiin kun lapsi on jo nukkumassa/valmistautumassa yöpuulle. Kyllähän on monikin luvannut tulla vierailulle mutta jotenkin ne aina peruuntuu... Niin masentavaa kun on itse pälyillyt kelloa tyyliin "enää niin ja niin kauan kun saan seuraa" ja sitten puhelin piippaa että "pitää nyt tällä kertaa perua"... Tuleehan sitä esteitä mutta jotenkin tuntuu että tämä on lapsettomille ystäville jotenkin liian vierasta ja pelottavaa. Vaikka enhän mä niitä lapsenvahdiksi kaipaa vaan itselle seuraksi! Eikä niillä varmaan ole käsitystä kuinka yksinäistä hommaa tää onkaan kun sosiaaliset tilanteet rajottuu kauppareissuihin :/ Ja kun meille ei kylälyihin illat oikein sovi kun yöpuuhat alotellaan seittemältä jo...

No on täällä jotain positiivistakin ilmassa: lapsi on alkanut ensinnäkin viihtyä hetkiä itsekseen vaikkapa mobileaan katsellen tai jumppamatolla huitoen. Samoin on tullut tavaksi yhdet päikkärit! Ei tosin joka päivä mutta kuitenkin. Yöt on menneet pääsääntöisesti tällä viikolla kahdella syötöllä [:)]

Moon, kaippa sitä kaipaa sitten aina sitä mitä ei ole...

Mulla vielä riittää näitä vieraita, että tekis mieli välillä sanoa,
että älkää tulko. Haluais olla vaan kahestaa tytön kans.
Ei jaksais passata ketään, eikä jutella sadatta kertaa samoja
asioita esim. synnytyksestä, nukkumisista, syömisistä, vaipan
vaihdoista jne. Ja kun tuntuu, että jos joku tulee kylään,
niin siinä menee kaikki päivän rutiinit ihan sekasin ja ilmeisesti
mukulakin aistii aina mun vaivaantumisen, huutaa sitte koko ajan...

Mutta hyvin sä oot kyllä jaksanu, jos kolme viikkoo jo yksin mukulan
kans!

Meillä tosiaan yöt on alkanu sujumaan, mutta päiväunet ovat karanneet jonnekin. Vain puolentunnin  torkkuja sylissä nyt on kolme päivää. Huomenna meillä on ristiäiset ja oltiin tekemässä valmisteluja jo illalla kirkolla. Mutta siskoni huomasi tytöllä olevan silmätulehdus. Miehen kanssa sitten lähdettiin heti Lastenklinikalle päivystykseen ja saatiin tipat. Haluttiin heti hoitaa, jotta ei pahene turhaan. Saa nähdä missä kunnossa on huomenna. Tulee varmaan tosi nätit valokuvat kun on silmätulehdus. Silmä rähmii, mutta ei vielä pahasti punoita.

Takaisin