Jos ei jaksakaan intoilla

corolla: Yksi viikko vasta takana, kaksi edessä <:) Mutta kyllä kai tämä tästä. Välillä vaan väsymys tekee tepposiaan ja päivät tuntuu vuosilta.

Viime "yö" muuten mentiin yhdellä vaipalla! Ja siis niin että ei ollut falskannut ollenkaan [:)] Se oli kuitenkin 11h päällä. Tuntuu että vaihtoväli alkaa pidentyä - tavaraa ei enää tule ovista ja ikkunoista. Syöttöjäkään ei ole enää tunnin välein. (Paitsi varmaan manaan nyt jotain piruja esiin toteamalla nämä asiat ääneen [:D])

Jotenkin alkaa oma itsekin tympäsemään kun ei löydy kuin valitettavaa koko ajan <:) Täytyy koittaa vähän ryhdistäytyä-

Nyt taistelemaan röyhtäsyjä ulos tosta pikkumiehestä.

Meillä on muutaman helpon päivän/illan/yön jälkeen menty hieman takapakkia. Tuolla mies yrittää hyssytellä vauvaa uneen. 3h äsken nuokkui rinnalla imien ja silti ei vaan nukahtanut. Huoh. Päivistä on pitkät päiväunet karanneet. Milloinkohan nekin tulisi takaisin? Huomenna, maanantaina, vietämme ristiäisiä. Toivoisin yön ja päivän menevän hyvin, että tyttö olisi hyvällä tuulella ja itsekin pystyisi nauttimaan päivästä.

Rs-viruksesta selvittiin, mutta tänään huomattiin silmätulehdus toisessa silmässä. Käytiin Lastenklinikan päivystyksessä hakemassa silmätippoja. Saas nähdä millainen on näky aamulla, tuleeko millaisia ristiäisvalokuvia. Näin pienelle on muuten mielenkiintoista laittaa silmätippoja...

Palaisko kohta normaaliarki meidänkin kotiin? Ei sairasteluja, ei juhlia....

p.s. pe-la iltana/yönä naapurissa oli bileet, jotka loppuivat noin klo 06 aamulla. arvatkaa menikö yöllä hermot. melkein menin viideltä aamulla vauva kainalossa oven taakse, mutta en sitten jaksanut ja ajatus, että pitäisi pukea jotain ihmisten ilmoille sopivaa päälle tuntui uuvuttavalta....

Nyt on meillä ristiäiset vietetty. Ihanat juhlat! Mutta onneksi ohi. Tyttö jaksoi olla todella kauniisti, nukahti melkein heti kumminsa syliin.

Silmätulehdus on tosin levinnyt toiseenkin silmään...."nice".

Miehet!! Arrg. En jaksa tarkemmin avautua, mutta mistä voin tietää, että milloin mitkäkin vaatteet tulis olla pestynä pyykkikorista jos siitä ei mulle kerrota. Ja kyllä sitä pyykkikonetta voi itsekin käyttää, jos tietää, että tarvitsee välttämättä jotain tiettynä päivänä. En voi tietää, mitä mies haluaa laittaa töihin päälle. Ja, mistä voin tietää, että haluaa syödä ruokaa ennen kuin lähtee töihin, jos ei kerro siitä minulle. Etenkin kun jääkaapissa valmiina oleva ruoka ei kelpaa ja itselläni ei ole nälkä. Joskus tuntuu, että olenko mä jotenkin vaikea, kun en ymmärrä tehdä jotain. Mutta miten voin ymmärtää, jos siitä ei mulle kerrota?! ÄRSYTTÄÄ. Mies lähti töihin vaan tokasten, että "moi". Enpä mä siihen muuta viittinykään sanoa kuin että "moi". Ja niin ovi pamahti taas kiinni.

KiCa: Ja sitten sanotaan että naiset on vaikeita... Hankalaa se on tosissaan lukea ajatuksia jos toinen ei osaa kommunikoida! Mulla mies tosin valitti musta samaa raskausaikana [:D]
Ihanaa kun nyt saa olla taas vaikka vihainen ilman että tulee sitä "ne on ne hormonit" -läppää! Tosin en ole tainnu hirveesti suutahdella nyt lapsen ulkoistuttua. Välillä tulee öisin kirottua mutta se on taas väsymyksestä ja turhautumisesta johtuvaa. Ennemminkin tulee niitä itkuja väsyneenä vaikka muuten toi babyblues on kyllä helpottanu huomattavasti.

Kumma juttu muuten ettei tosta babybluesista mainittu neuvolassa eikä synnärilläkään ennen kuin joku kätilö löysi mut käytävältä itkemästä. Ja kaverini kahden lapsen äitinä totesi että hänellä on samat bluesit iskeny myös kummallakin kerralla kun on imetyksen lopettanut ja vielä kun on menkat jälleen alkanu. Mullahan noi keleen menkat jo alko (pitääkin olla tarkka ehkäsyn kanssa) joten luulis että ois sitten yks itkuvaihe vähemmän [:D]

Mitä muuten kuuluu teille Maippi ja rocks? Ilmeisesti vauvat työllistää täyspäiväisesti kun ei ole vähään aikaan kuulumisia ollutkaan. Toivottavasti kummallakin pahin uupumus olis jo helpottanut.

Mä sain tässä muuten kauheen stressikohtauksen kun luin noita maistraatin papereita että lapselle pitää antaa nimi 2kk kuluessa syntymästä. Meillähän on ristiäiset vasta 24.4. ja pappi (jolle ne paperit annetaan) tulee käymään 21.pvä jolloin lapsi on jo yli 2kk. Oon sit vannottanu miestä että muistaa soittaa kirkkoherranvirastoon tänään. Se ei kyllä ite ees oikeen oo tajunnu että minkä takia [:D] Lähinnä siis sitä mietin että pitääkö ne paperit sitten tässä tapauksessa toimittaa sinne etukäteen. Ja älytön stressin aihe sinällään - tuskin se lapsi nimettömäksi jää vaikka papereilla kestäiskin.

Toinen ristiäisiin liittyvä stressi on ihmisten majottaminen... Kun miehen sukulaiset asuu ympäri maailmaa ja majottuu kaikki sitten meille. Oon yösyötöillä pohtinut että minne ne kaikki laitetaan nukkumaan ja mitenköhän lapsen rytmi kärsii kun älämölöä tulee luultavasti kuitenkin kun kaikki ihmiset ei ole tottuneet menemään nukkumaan klo21 mennessä ja mä en taas haluais herätä viideltä kun appiukko herää... No onneksi se rumba kestää vaan yhden viikonlopun!

Moon: me tarkistettin maistraatista tota nimenantamis-asiaa 2kk sisällä, koska meillä piti alunperin olla myös vasta kuun lopussa ristiäiset. Käytännön muista syistä jouduttiin aikaistamaan. Se 2kk on kuulemma vain SUOSITUS, jos lapselle ei ole 6kk mennessä annettu nimeä niin sitten ne alkaa vähän kyselemään perään. Eli ei stressiä teillä sen suhteen [:)]! Papereiden lähettäminen etukäteen kirkkoherranvirastoon ei muuta tilannetta millään tavalla, koska maistraattiin ne voidaan lähettää vasta kun kaste/nimenanto on toimitettu. Koska se merkitään paperiin myös ja etukäteen ei paperia voida lähettää.

Meille puhuttiin Babubluesista kyllä synnärillä. Kätilö joka kotiutti meidät kertoi siitä. Ja se oli musta hyvä. Koska tunnistin niitä merkkejä itsestäni ja enkä näin ollen esim. syyllistänyt itseäni ja mies tiesi mitä odottaa.

corolla: Pidättekö ristiäiset kotona vai kirkossa? Me päädyttiin tohon kotona pitämiseen niin ei tartte kenenkään edestakas autoilla suhata. Itse en kyllä edes kirkkoon kuulu mutta mies toivoi "oikeita" ristiäisiä ja mulla ei ole mitään asiaa vastaan KUNHAN lapsi saa sitten itse näistä uskonasioista päättää kun on riittävän ikäinen. Anoppi lupasi onneksi hoitaa tarjoilut juhliin, jee!

KiCa: Joo hienoa että selvisi toi aika-asia. Tuntuu vaan että nyt täällä kotona kykkiessä pitää aiheuttaa itse se stressi minkä normaalisti sais töissä [:D]

Herrinjee toi lapsi nyt nukkuu kun on oivaltanu ton päiväunien idean. Pitää välillä ihan käydä kattomassa että se hengittää [:D] Nyt on nukuttu jo melkein 4h. Ja yöt on menny mukavasti parilla herätyksellä. Pysyy itelläki paljon paremmin pää koossa kun saa lepäiltyä. Välillä kyllä tullu juotua kahvia turhan myöhään niin on yöunet meinannu karata...

Nyt oon ottanu itteäni vähän niskasta kiinni ja järjestäny sitä sosiaalista elämää. Ollaan kyläilty ihmisten luona. Huomenna olis tarkotus lähteä vallan ulos kahville pojan kanssa. Toivottavasti sujuu mallikkaasti sekin. Vaan eiköhän tuo jos ottaa vaunut mukaan - jos pikkukaveri vaikka nukahtaisi sinne [;)] Tekee kyllä terää nähdä maailmaa oman kodin ulkopuolellakin. Onhan ne tapaamiset usein semmosia vertaistapaamisia muiden äitien kanssa MUTTA kun eiköhän sitä juteltavaa löydy muustakin kuin kakkavaipoista. Toivottavasti...

Haluan kyllä niiiiiin jakaa ajatuksia intoilematta myös tulevien muksujen kohdalla. Toivottavasti forumin henki elää vielä silloinkin!

Moon, kirkon varasin vaikka vieraita ei tule kuin
10 aikuista ja 6 lasta. Jos asuttais jo omassa talossa
niin olisin kans pitänyt ristiäiset kotona, mutta täällä
vuokrakämpäs ei oikein kiinnostanu pitää.

Kellään löysiä lonkkia edelleen?
Kävelyreissut menee alkumatkasta aina hyvin, mutta
jos kävelee pitkään, niin siitä tulee tooodella työlästä,
eikä meinaa millään jaksaa nostaa jalkaa toisen eteen.
Kuinkahan kauan siinäkin menee, että lonkat palautuu
omiin uomiinsa. Perhana.

Odottelen tässä edelleen, että koska pääse aloittamaan
liikunnan täyspainoisesti. Perhanan sektio vie kyllä turhan
pitkän aikaa toipua. Suositus on 4-6 viikkoa tekemättä
tyyliin mitään. Tahtoo jo päästä harrastaan liikuntaa!
Ja pääsis näitä kiloja tiputteleen. Ressaa niin toi edessä
roikkuva röllykkä. Murrr.

Corollamyyntiin viikon päästä pääsen vihdoinkin jälkitarkastukseen ja jos sitten sais alottaa urheilemisen. synnäriltä nimittäin sanottiin että ennen jälkitarkastusta ei kannata urheilla. vaikka kilot on lähteny niin on tota löysää silti vielä...nice...

KiCa: Mulla kanssa jälkitarkastus ensi viikolla. Toivon tosissaan ettei ole sama lääkäri kuin mikä oli lapsella 6vkoistarkastuksessa. Eihän neuvolassa ole sama gyne ja lastenlääkäri??? Se oli nimittäin niin omituinen muriseva vanha ukko että en haluaisi sille levitellä mitään [:'(]

Mulle sanottiin synnärillä että saa alottaa liikkumisen jahka tuntee siihen pystyvänsä - joskin jotkut varoajat siinä oli (oisko ollu alatiesynnyttäjällä pari viikkoa ja sektiosynnyttäjällä neljä). Ja vatsalihaksia ei saanu treenata ennen kuin ovat asettuneet paikoilleen takasin. Mä ajattelin alottaa uimisen taas ensi viikolla. Tällä viikolla en vielä ole kerennyt enkä saanut aikaseksi. Uiminenhan oli kiellettyjen asioiden listalla jälkivuodon ajan ja kun siihen osu sitten ne menkatkin. Normaalisti menkat ei mua estä uimasta mutta nyt oli vielä toosa niin hellänä että sinne ei kyllä saanut mitään kuukuppia tai tamponia tungettua... Onneksi tuntuu vihdoin parantuneen!

Mulla on kaiketi myös ihan hyvin noita kiloja lähteny - ainakin alkaa viimesetkin "ennen raskautta -housut" mennä jalkaan. Vatsanahka roikkuu toki edelleen. Röllykkä on juurikin oikea sana kuvaamaan sitä. En sitten tiedä kiinteyttääkö se liikuntakaan sitä vai jäänkö mä tämmöseksi pussieläimeksi lopuksi ikääni [:D]

corolla: Mulla oli kanssa toi käveleminen alkuunsa hankalaa. Tuntu että oli paikat irtonaisia ja sitten oli vielä helkkarin pitkään pohkeetkin ihan kipeet (ei ole ilmeisesti terveellistä juosta miljoonaa kertaa sairaalan portaita kellarista 5.kerrokseen edes takas synnytystä nopeuttaakseen [;)]). Alkuun oli myös melkonen heikotus kaikkien muiden vaivojen lisäksi - varmaankin hemoglobiini tippunu verenhukan myötä ties minne... Ihanaa että vihdoin liki 2kk synnytyksen jälkeen alkaa olla normaalissa kuosissa akka!

Syöttekö te vielä noita vitamiinilisiä ynnä muita? Mulla on edelleen käytössä toi raskaus monivitamiini -härpäke ja rautalitku. Ajattelin jatkaa niin pitkään kuin täysimetän.

Tietääkö kukaan muuten otetaanko jälkitarkastuksen yhteydessä pissanäyte? Kun nyt täytyy "varautua" siihen olemalla käymättä vessassa jos se otetaan. Raskausaikaan ei ollut konsti eikä mikään käydä tirauttamassa näyte vaikka olisi just hetkeä aikasemmin käyny vessassa. Nyt ei ihan samaa tahtia herukaan <:)

Moon mä toivon myös, ettei ole sama lääkäri: keski-ikäinen mieslääkäri joka puhui huonoa suomea. tosin, tuolla tuntuu kaikki lääkärit olevan virolaisia. hyvä kun edes ymmärtää mitä ne puhuu....ei mulla mitään muuten olen niitä lääkäreitä vastaan, mutta meidän neuvolassa ovat hirveen hoppuisia ja vähäsanaisia, ainakin mun kokemuksella. kaveri kävi nimittäin sellaisella jälkitarkastuksessa ja sillä oli jotain ongelmia, mutta ei saanut vastausta kysymykseensä, mutta kommentin: "kaiki hyvä". just.

meillä on aika terkalle ennen jälkitarkastusta ja mun pitää ainakin tikuttaa ite pissa ennakkoon siellä, kuten raskausaikanakin. toivoisin, että menkat alkais ennen sitä, niin vois saada ton kuparikierukan samalla. sitä kun ei laiteta kuulemma, jos ei kuukautiset oo alkanu. tosin, mun tuurilla ne alkaa vasta kun lopetan imetyksen, kuten siskollakin. samalla reissulla tyttö myös rokotetaan, kun aiemmin ei voitu laittaa sairasteluiden vuoksi.

mä en oo jatkanu vitamiineja enkä rautaakaan, vaikka olis pitäny. mä en oo vaan jaksanu enkä pystyny organisoimaan, että millon otan mitäkin. iltasin kun syön kalkkia + magnesiumia + d-vitamiinia levottomiin jalkoihin. niiden yhteydessä ei kannata ottaa rautaa ja sit ne kaikki, että millon rauta imeytyy parhaiten. toivon, etten saa satikutia terkalta, jos kattoo mu hemoglobiinin. mutta mä en synnytyksessä menettäny kuin 200ml verta, että ei paljoo. tai sit alotan nyt viikonloppuna jonkun tehokuurin, heh.

Meillä on tyttö nukkunu nyt pari yötä tosi levottomasti. 1-2h pätkissä, liian lyhyitä pätkiä, mulle siis. En tiiä olisko sillä joku kasvupyrähdys menossa, kun päivisin nukkuu aika paljon, etenkin aamupäivät ja öisin herää syömään tosi usein. Sit se ähistelee ja pyörii ja hyörii öisin. Voikun se nukkuis viikonloppuna edes jonkun pätkän 4-5h, niinkuin jossain vaiheessa. mä tarviin kans unta!

nyt piti herätä itte tosi aikasin. lädetään äitini ja tytön kanssa käymään päiväreissulla isovanhempieni luona. eivät ole vielä tyttöä nähnyt. mut pakko herätä itte aikasin, että ehtii laittaa ittensä ja tavaransa ennen kuin neiti tarvii uuden vaipan ja ruokaa. Tuolla se nyt tuntuu nukkuvan ensimmäistä kertaa tän vuorokauden puolella niin rauhallisesti ja tyytyväisesti. Tunnin päästä pitäis vaan lähtee.....toivoisin, että heräis kohta itse, ettei tarttis herättää kesken unien....

Luin netistä että sektiosta palautuminen saattaa kestä
jopa vuodenkin! Huh huh. Kokonainen vuosi on kyllä ihan
liikaa odottamista mulle... Yksikin nainen kertoi, että meni
puoli vuotta ennen kuin pystyi makaamaan mahallaan!
Olisinpa voinut synnyttää alakautta...

Sitten vähän gallupin tynkää...
Kuinka paljon vauvallenne on kertynyt painoa ensimmäisen
kuukauden aikana? Meillä syntymäpaino 3945g, sairaalasta
lähtöpaino 3670g ja nyt kun vajaa kuukausi on mennyt
niin painoa meidän kotivaakan mukaan 4700g.
Hirvittää lähinnä tää kasvuvauhti...
Se on varmaan puoli vuotiaana jo pidempi ku äitinsä.

corolla: Hurjalta kuulostaa toi vuoden palautumisaika! Voiskohan olla että hätäsektiossa olis niin pitkä aika ja muuten vähän lyhempi? Tosin eiköhän sekin ole yksilöllistä. Toivottavasti paranet ja palaudut nopeammin!
Ja kasvusta: (verraten edelliseen punnitukseen/syntymäpainoon)
syntymäpaino 4260g pituus 54cm
lähtöpaino (3vrk) 4010g (-250g)
6 vrk 4340g (+330g/+80g)
2 vkoa 4435g (+95g/+175g) 57,5cm (+3,5cm)
3 vkoa 5010g (+575g/+750g) 58,5cm (+1cm/+4,5cm)
1 kk 5470g (+460g/+1210g) 59,9cm (+1,4cm/+5,9cm)
6 vkoa 6310g (+840g/+2050g) 61,2cm (+1,3cm/+7,2cm)

Tahti siis on kova, joskin nyt tuntuu että olis vähän hidastumaan päin - ainakin toi pituuskasvu joka oli ihan järjetöntä alkuun [:o] Vaan sittenpä alkoi leveys ottamaan pituutta kiinni [;)]
Tiistaina seuraava neuvola (2kk) samalla kun mulla on se jälkitarkastus.

Käytiin just pojan kanssa viemässä ukko lentokentälle. Nyt ollaan sitten kaksi yötä ihan keskenämme. Pelottaa aika paljon että mitenhän mahtaa mennä vaikka nyt tosissaan on menny tosi hyvin yöt ja päivälläkin tosissaan nukuttu pitkät päikkärit (parhaillaan lapsi unilla). Kai sitä on vielä sen verran epävarma vanhempi... Huomiseksi ollaan kyllä sovittu kyläilyjä. Mennään aamusta kaverille kylään ja sitten "päivähoitoon" Helsingin isovanhemmille. Eiköhän siellä sitten saa itekin tarvittaessa päikkärit jos yö sattuu menemään valvoen. Ja sunnuntaina tuleekin ukko kotiin, jee!

KiCa: Eipä kuulosta kivoilta noi teidänkään neuvolan lääkärit! Luulis että neuvolalääkärien pitäis olla semmosia tarkkaan valittuja kun ne on kuitenkin tekemisissä "herkässä tilassa" olevien naisten kanssa [;)] Mun pitäs vielä keskustella näistä ylimääräsistä labroista (maksa-arvot ja ne jotkut aivolisäkehormonit mitkä mulla on ilmeisesti viturallaan) sen lääkärin kanssa ja ei ole vaivan arvosta jos se vaan murahtelee vastaukseksi <:)
Meillä muuten neuvolaterkka hoitaa sen pissan testauksen. Ois kyllä ihan sangen kätevää jos sen voisi ite testata!
Mä otan monivitamiinit aamuisin aamupalan yhteydessä ja raudan jonkun välipalan/aterian yhteydessä tai siis hiukan ennen. Se riippuu aina siis siitä että sattuuko ko. hiukopalassa olemaan maitotuotteita kun nehän estää sitä imeytymistä. Mä sain niin paljon satikutia hemoglobiiniarvoista jo odotusaikana niin olen jatkanu ihan suosiolla noita [:D] Ja tuleepa sitä kalsiumiakin sitten saatua se sopiva määrä oman maidon valmistukseen.

Pitäis ruveta muuten hommaamaan muksulle jonkin sortin vakuutustakin. Jäi ottamatta se vauvavakuutus kun en älynny tarpeeksi aikasin...

Meillä ainakin (ja Espoossa kai yleisestikin...) noi neuvolalääkärit ei siis todellakaan oo mitään lastenlääkäreitä, vaan ihan "tavallisia" terveyskeskuslääkäreitä. Näin kertoi meidän neuvolantäti, kun penäsin jotain tietoa odotusaikana sen lekurin pätevyydestä :D

Juu, meillä myös pikkuinen alahuuli on rullalla aika-ajoin :D Ihan selkeesti kuulen silkan tuskastumisen, hädän ja todellisen nälän. Nyt on jotenkin niin paljon helpompaa kun 12 vuotta sitten esikoisen kanssa.  Silloin tunsin itteni huonoksi äidiksi kun en vain yksinkertaisesti osannut tulkita pojan merkkejä. En tiedä miksi niin! Nyt olen varmempi kaikessa ja rennompi! Toppuutelkaa minua pliis! Tämän varmuuden myötä on alkanut jo vauvakuume sikiämään meinaan;)  

Ninsai: Täällä on nyt mennyt vauvan kanssa niin loistavasti toista viikkoa että tosissaan mietin kuinkahan suuri se lapsiluku voisi olla. Huutopäivinä voi sitten miettiä että pakko se toinen on tehdä mutta ei enempää [:D] Mä en oo mikään mestari noiden itkujen tulkitsija. Mahaansa toi yleensä huutaa öisin ja päivisin käninä on monesti merkki tylsyydestä (kas, kukahan eksähtää niin helposti koneelle aina tilaisuuden tullen...). Onneksi on kuitenkin se järki päässä ton "kuumeilun" suhteen: ei mahtaisi meikäläistä naurattaa jos toisen pistäisi heti tuloilleen. Jahka tämä esikoinen tästä vuosikkaaksi saadaan... Vaan eihän sitä tiedä koska tärppää.

SannaKoo: Toivottavasti se gyne on edes gyne... Joku pahainen tirkistelijä tai valelääkäri kuitenki [:D] Ja miksi, oi miksi, niiden pitää kaikkien olla vanhoja miehiä...

Moon, noooh, öööh.... eh. Niin siis että meillä muutenkin normaalisti terveyskeskuksessa suoritetut gynekologiset tutkimukset (siis ihan perus papat ja muut) tekee terveyskeskuslääkäri :D

SannaKoo: Toki terveyskeskuksessa on yleislääkärit - sehän on selviö. Mutta huomasin tuossa odotusaikana että kun kävin terveyskeskuksessa lääkärissä niin ei ollut yleislääkärillä kovin hyvin hallussa nuo raskausajan rempat jne. Neuvolalääkäri taasen on enempi perehtynyt näihin ko. ongelmiin vaikka olisikin titteliltään yleislääkäri (=ei ole suorittanut näitä muutaman vuoden lisäopintoja erikoistuakseen tiettyyn asiaan). Uskoakseni neuvolalääkärillä voisi kuitenkin olla pediatrian tai gynekologian opintoja takanaan kun lasten ja äitien kanssa yksinomaan touhuaa neuvolassa. Meillä siis terveyskeskus ja neuvola sijaitsee ihan eri paikoissa jo fyysisestikin ja jälkitarkastukseen mennään nimenomaan neuvolaan - ei omalääkärille. Toivoisin siis että jälkitarkastuksen suorittaa mielummin gynekologi kuin korvalääkäri [;)]
Isommilla terveysasemilla löytyy muuten noi erikoislääkäritkin - päivystys on sitten asia erikseen! Papa-koe on mulla otettu aina kyllä labrassa ja sen on ottanut hoitaja.
Pakko oli vähän saivarrella, sori!

Heippaus kaikille pitkästä aikaa. Vauvan kanssa on ollut sellaista rumbaa, että en ole nettiin ehtinyt. Silloin ensi alkuun arki toimi kuin unelma. Tyttö nukkui 4 tuntia sitten puhtaat vaipat+kuivat vaatteet tarvittaessa+seurustelua ja tissille ja nukkumaan. Nyt onkin sitten ollut ihan toinen ääni kellossa.

Tyttö puklailee todella ankarasti syöttöjen jälkeen ja vaatteet ovat likomärkiä ja harsoja kuluu iso nippu. Ei auta röyhtäytyksetkään, vaikka olenkin alkanut saamaan tytön röytäisemään kuin raksatyöläinen tissittelyn jälkeen. Alun maito-ongelmien jälkeen maitoa on alkanut herua todella hyvin, ja tyttö ei taida osata rajoittaa syömistään. Muutakaan selitystä en tuolle valtavalle puklailulle keksi. Halvattu kun saisi tuon asian hanskaan, niin alkaisi elämä taas voittamaan. Niin ja se nukkuminen. Nykyään neiti haluaa valvoa yöunien jälkeen pari tuntia ennen kuin suostuu nukkumaan. Eli neljä-viiden aikaan aamuyöllä pitää nukutella tyttöä 2 tuntia. Siihen tietysti kuuluu sitä hillitöntä puklailua yms.

Ristiäisetkin ovat takana päin. Päällisin puolin kaikki meni ihan kivasti. Mitä nyt kolmen päivän itkut pääsi, kun äidistä ja tyttärestä kukaan ei ottanut kunnon kuvaa muistoksi. Kaikista muista paikalla olijoista sellainen on, kun mami huolehti. Olin vain liian väsynyt huolehtimaan itsestäni tuon asian suhteen. Syömäänkään en juhlassa ehtinyt, joten oli rankka päivä. Vauvakin nukkui seuraavan vuorokauden sikeästi, kun oli uupunut uusien ihmisten tapaamisista ja sylittelyistä.

Summa summarum: Te jotka ette vielä ole ristiäis/nimeämisjuhlaa viettäneet, niin sopikaa jo etukäteen jonkun vieraista kanssa, että myös äidistä ja lapsesta pitää ottaa kuva. Ja sitten vaikka mieluusti koko perheestä yksi kuva. En olisi ikinä uskonut, että tuollainen voi härdellin keskellä ihmisiltä unohtua. Mutta niin vain kävi, että kaikki muut halusivat kuvaan niin hanakasti, että äippä jäi paitsioon. Kaikesta sitä voikin joutua alakulon valtaan. Vahva baby blues tuli jälkikäteen. Pikkuhiljaa alkaa kai helpottamaan. Mutta uni olisi paraws lääke. Nykyään kun saan nukuttua vain noin 5 tuntia vuorokaudessa. [8|]

Mukavampia uutisia on se, että täällä meilläpäin saa vauvalle pukea jo vähän kevyemmin vaunulenkille päälle. Leskenlehdetkin kukkivat ja perhosia näkee jo todella paljon. Kesää kohti siis mennään vauhdilla. [:)] 

Meillä tekee jälkitarkastuksen tavis tklääkäri. Kysyin asiaa neuvolasta ja jos gynen tutkimuksen haluaa pitää mennä yksityiselle. Näin kuulemma suurimmassa osassa kuntia, toki en tiedä mistä hänen tieto on peräisin.

Takaisin