Jos ei jaksakaan intoilla

Sannukka87: Mulla oli kanssa tärinää. En meinannu saada suihkun jälkeen vaatetta päälle kun tärisin niin holtittomasti. Kätilön piti pukea vauvan lisäksi mutkin [:D] Se johtui todennäkösesti epiduraalista samoin kuin aivan hillitön kutina.

Lapsi nukkui liki 5h putkeen viime yönä, jee! Sen jälkeen heräiltiinkin 1-1,5h välein. Mutta toivoa näköjään on <:)

Taisit corolla saada sen kyseenalaisen kunnian kauimmin kestäneestä raskaudesta. Iso hatunnosto sulle! Se tosissaan on hermoja raastavaa hommaa. Mutta kaiken sen väärti [:)] Onko jo aika päässyt kultaamaan raskausmuistot?

Tänään ollaan lapsen kanssa lähdössä työpaikalle näytille. Ihanaa kun on jotain ohjelmaa [:)] Sen verran vaivalloista on toi matkaan lähteminen ettei ihan höpöhöpöjenkään takia viitsi ryhtyä riehumaan mutta nyt on ihan hyvä syy. Ja kiva nähdä työkavereita pitkästä aikaa!

Mulla oli muuten semmonen salainen toive että olis pystyny olemaan lapsen kanssa kotona siihen asti kun hoitovapaata saa pitää (onkos se nyt 3-vuotiaaksi) mutta nyt tuntuu kyllä tosissaan siltä että se vuosi, puolitoista on tosiaan ihan hyvä. Onhan se kiva touhuta lapsen kanssa mutta mä ainakin kaipaan aikuiskontakteja. Ihan eritavalla jaksaa lastakin varmasti viihdyttää kun voi välillä olla sen luota poiskin. Tosin olisi hienoa jos voisi jäädä osa-aikaiseksi niin ei tulisi muksullekaan niin pitkiä hoitopäiviä. Kattoo nyt jos vaikka voittais lotossa [;)]

Onnee sylin täydeltä kaikille tällä osiolla!! Kirjoittelin kerran tuonne alkuun, mutta laiska kun olen, niin sittemmin olen leskellut teidän muiden hyviä juttuja ja jännityksellä katellu että milloinka teille syntyy pieniä. Vähän kun joulukalenterin luukkuja ois availlu [;)]. Mulle poksahti 3.2. poikavauva <3. Tällä kertaa synnytys oli onneks hieno kokemus (edellinen 12 vuotta sitten aivan helvetillinen reissu)!
Niin, oli mulla jotain asiaakin vielä, mutta kerkes jo unohtua. Näillä parin tunnin yöunilla aivotoiminnassa on toivomisen varaa rutkasti [:)]

Ihanaa Moon että ootte saanu noin pitkän unipätkän putkeen!! Itse vielä odottelen meillekin sellaista. Viime yö meni taas 1,5h pätkissä. Huhhuh.

On totta, että aikuiskontakteja sitä ajoittain kaipaa ja tulee kaipaamaan. Toisaalta itse odotan sitä että lapsi täyttää sen vuoden, koska sen jälkeen alkaa se todellinen hauskuus kun lapsen kanssa pystyy enemmän leikkimään ja vuorovaikutus on niin erilaista. Tuskin itsekään olen kotona siihen, että lapsi on 3v., mutta toivon, että siihen saakka että on 2v. Itse en haluaisi laittaa alle 3v. päiväkotiin, koska olen aikanaan niitä lastentarhanopettajan töitä tehdessäni hoitanut päiväkodissa. Ja vakuutuin siitä, että jos vaan mahdollista, niin alle 3v. lapsen paikka on kotona tai perhepäivähoitajalla. Mutta onneksi on päiväkotimahdollisuus, jos vanhempien on jostain syystä oltava töissä.

Kiitos kaikille onnitteluista ja ennen kaikkea siitä raskauden aikaisesta
tsemppauksesta. Vertaistuki on ihan parasta.

Siitä tärinästä. Mä siinä leikkauspöydällä maatessani juttelin yhden hoitajan
kanssa ja kysyin kalisevin hampain, että mistä tää hirvee tärinä johtuu,
niin se sanoi, että niiden puudutuksien jälkeen elimistö menee sen verran
sekaisin, ettei se tiedä onko kuuma vai kylmä. Mä sain siihen sitte lääkettä
ja se autto. Että vastaisuudessa pyytäkää mömmöt siihenkin vaivaan. Se
ei oo mitään hääviä kun ei pysty kontrolloimaan yhtään kroppaansa.
Ja se kutina tosiaan oli ihan järkyttävää. Samoten kun kokeilin ilokaasua,
niin se vasta olikin, pää ihan sekasin ja silti tunnet kivun yhtälailla, mitä
järkee? Mä en halua tollasessa tilanteessa tuntea olevani out of control...

Se ilokaasu on myös mulle mysteeri. Ei auttanut kipuun mulla ollenkaan. Tuntui vaan, että naamalla oli maski, joka esti hengittämästä. Mutta tulipahan kokeiltua.

Täällä elellään nyt vauvan kanssa kaksistaan, kun isukki on palannut töihin lomansa jälkeen. Ja täytyy sanoa, että hurjaa on meno välillä, kun ei saisi pissalla käydä tai jääkaapilta ruokaa hakea. Tyttö haluaisi vain asua rinnalla ja kamala parku pääsee jos/kun tissi ei ole suussa heti kun herää.

Mulla on tosi ristiriitaiset fiilikset tuon imetyksen suhteen. Mä haluan imettää ja ruokkia kaikin mahdollisin keinoin maidontuloa, mutta neuvolasta patistetaan korvikkeen pariin, kun tytön paino ei tahdo nousta. Pituutta neiti kyllä kasvaa koko ajan plussakäyrillä ja on tosi pitkäraajainen. Pissaa ja kakkaa tulee niin paljon kuin vaippoja vain kerkiää vaihtamaan. Kakkavaippoja ainakin 3-4 vuorokaudessa. Pissavaippoja ainakin toinen mokoma. Summa summarum: Tyttö venyy koko ajan pituutta, mutta ei pulsistu.

Ja neuvolantäti onb sitä mieltä, että lasta täytyisi lihottaa korvikkeilla. Imetystukihenkilöt ovat sitä mieltä, että koska noin paljon tavaraa tulee ulos, niin sitä on mentävä sisällekin ja että ei pidä antaa periksi. Argh. Hemmetti soikoon kun osaisi tehdä oikein. Harmittaa, että taidan olla ainoa, jolla on tällaisia ongelmia. En siis toivo näitä murheita kenellekään muulle, mutta vertaistuki tekisi terää tässäkin asiassa. *syvä huokaus* 

Minäkään en paljoa kostunut ilokaasusta... Itseasiassa tuli vaan ihan järjetön oksennusreaktio siitä eikä muuta. Mutta epiduraalia odotellessa piti sitäkin kokeilla. Tiedänpä ensi kerralla olla kokeilematta [:D] Samaten kun niitä aquarakkuloita. Niitä laitettaessa pääsin avaamaan sanallisen arkkuni ja kätilö paheksui. Mutta mitä siinä tilanteessa voisi muuta sanoa kuin vittusaatanaperkelettä [;)]

Meillä on Maippi vähän samankaltainen tilanne tossa kasvussa. Eli poika venyy ja paukkuu pituutta (kuukaudessa 5,9cm) ja vaikka painoakin on tullut syntymäpainoon lisää se 1,3kg niin on sen suhteen ns. miinuskäyrällä. Eli pituuteen nähden on "hoikka poika" kun on aivan järjettömän pitkänhuiskea ikäisekseen. Mutta kun painoa kuitenkin tulee kokoajan lisää niin ei ole syytä huoleen kuulemma. Meillekin sitä korviketta on suositeltu - lähinnä että saisi itse lepoa imettämiseltä. Täysimetyksellä kuitenkin mennään vaikka kerran kävin jo uupuneena hipelöimässä korvikepurkkeja kaupassa. Päädyin kuitenkin jättämään ne sinne kauppaan kun maitoa kuitenkin tulee pojan tarpeisiin. Ja mulle tulee sitä lepoa imetyksestä kun poika saa lypsymaitoa pullosta välillä. Ja on tolla muuten melko komea kaksoisleukakin ottaen huomioon että on niin hoikka. Kyllä se pyöreys tulee sieltä ajan mittaan. Niin että pidä säkin pintasi, tiedät varmasti mikä on paras lapsellesi sanoi neuvola mitä hyvänsä!
Ja joo - sitä paskaa tulee meilläkin reippaasti... Nyt on ukkeli oikein kunnostautunut siinä ja roiskasee ne kakat niin taiteella että on sitten napaa myöten siinä ihtessään. Ja ainakin sen kuusi kertaa päivässä. Mutta viis siitä kun niitä vaippoja tulee vaihdettua joka tapauksessa.

Pituus- ja painokäyrät on iänikuisen vanhoja. Kuulin, että ainakin Espoossa ollaan tekemässö uudet käyrät kun eivät vastaa nykylasten kasvua. Älkää ottako paneita neuvolan korvikejutuista. Tehkää omat päätöksenne. Meidän neiti menee omilla käyrillään ja pääasia on, että kasvaa. Korvikkeisiin emme aio siirtyä. Onhan jokaisella lapsella geenienkin puolesta erilaiset edellytykset kasvaa. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Ymmärsinkö oikein Moon ja Maippi, ettette ole käyttäneet alussakaan
korviketta? Siis missään vaiheessa? Mulla alko heruun nyt viidentenä päivänä
vasta kunnolla ja vieläkin annan myös lisäksi pikkusen korviketta...

Corolla: Sairaalassa vauva sai muutaman kerran lisämaitoa yöaikaan (muiden mammojen lypsämää), kun äippä oli kanttuvei synnytyksen jäljiltä. Menetin verta litran verran, ja sen vuoksi pyörrytti ja heikotti eikä mulla ollut voimia vauvaa syötellä koko ajan. Vastasyntyneen vatsa on kuulemma marmorikuulan kokoinen, joten luotin kuitenkin siihen, että ne pienet tipat riittivät.

Kotona olen silloin tällöin antanut korviketta oman maidon lisäksi, jos on tuntunut siltä, ettei vauva tissillä saa tarpeekseen. Aion jonkun verran antaa korviketta lisäksi, sillä vauva tosiaan on hirmu laiha. Virkeä ja ihana, mutta vasta nyt saavuttanut syntymäpainonsa. Kaikki ruoka on kulunut kasvamiseen, sillä tyttö on venähtänyt pituutta 4 viikossa 8 cm. Toivottavasti pituuskasvu vähän tasaantuisi, jotta mimmi saisi lihaa sirojen luittensa ympärille.

Ja korvikkeesta vielä: Sen antamisesta ei saa potea huonoa omatuntoa. Joskus pieni lisä on tarpeen ja nämä maidonherumisasiat ovat yksilöllisiä. Itseä tässä kaduttaa ainoastaan se, että kuuntelen lapsineuvolan tädin ohjeita siitä, että 5-10 min on riittävä imemisaika. Nyt tyttö saa olla vaikka 4 tuntia rinnalla yhtä soittoa. Ehkä se lyhyt imuaika olisi ok, jos maitoa tulisi kuin hanasta, mutta minulla ei valitettavasti niin ole. [:(]

Maippi: Ihmeen vanhanaikaisia neuvoja se neuvolantäti antaa! Kaikissa noissa lehdyköissä mitä on neuvolasta, sairaalasta ja äitiyspakkauksesta saanut kehotetaan imettämään vähintään 10min/tissi että se rasvasempi maito kerkeää tulla (etumaito on vetisempää eikä pidä nälkää yhtä hyvin). Äläkä suotta sure, kyllä se tyttö siitä pulskistuu vielä! Meillä kanssa odotellaan että paino ottaisi pituutta kiinni.

corolla: Meillä on menty tissimaidolla koko aika. Mulla nousi maito neljäntenä päivänä synnytyksen jälkeen ja siihen asti poika harrasti "heruttamista" eli imi tissiä monta tuntia putkeen. Kerran sai sairaalassa luovutusmaitoa kun oli roikkunut tississä jo reilu neljä tuntia ja loppua ei näkynyt. Mutta maidonnousun jälkeen pysynyt kohtuudessa noi imuajat [:D] Kätilöiltä tämä saikin lempinimen tissipoika <:)

En tosissaan minäkään pidä pahana korvikkeen antamista. Itse annan tissiä ja lypsymaitoa pullosta kun sitä nyt sattuu tulemaan reilusti. Eikä tule tosissaan kiusausta lähteä "radalle" kun ei houkuta se ajatus että pikkuhiprakassa suristaisi baarin vessassa lypsykoneella maitoa viemäriin kun tissit olisi turvoksissa [;)] (Niin paljon kun miehelle raskausaikana uhosinkin että odotas vaan kun tämä lapsi on ulkona...)

Voi helvata, syötänköhän mä nyt liikaa, kun noin 4 tunnin
välein molemmista rinnoista 30 min (eli yht. tunnin)ja sitte vielä 20 ml korviketta?
Mutta muuten mukulaa ei saa tyytyväiseks ja jatkaa kitisemistä...

Ja oliko teillä tätä hirveetä turvotusta, vai onko tää sektion syytä?
Jalat on ku tukit. Oon täs tankannu hulluna vettä ja kokeillu myös
kahvia ja ananasta, eikä mitään vaikutusta, prkl.

Ja tää maha, hirvee pallo, oliko teillä tämmöstä? Onko se kuinka
paljon turvotusta / mun omia läskejä? Kuinka kauan teillä meni
että vatsaturvotus laski? Raskauskilojahan mulle tuli komeet
parisenkymmentä, josta oon onnistunu jättään matkan varrelle
ainoastaan 5. Tuli syötyä liikaa, tiedän sen, ja nyt alkaa uudet
elämäntavat. Tuo turvotus vaan tosiaan häiritsee.
Onneksi ne valtavat ruokahalut ja makeenhimot jäi laitokselle.
Ja imetys kuluttaa kaloreita, thank god.

Corolla: Et varmasti imetä liikaa! On mun mielestä hienoa, että jaksat. Ja kun ottaa huomioon, että imetysväli on noin pitkä (monilla vaan 1,5 tuntia tmv) niin teet varsin loistaaa työtä. Mä imetän tällä hetkellä kaiken sen ajan melkeimpä, kun tyttö on hereillä. Olen siis kävelejä tissi, oujee.

Mun vatsareppuni pieneni pikkuhiljaa ja ei se kyllä entisensä ole vieläkään. Mutta kahden viikon kuluttua synnytyksestä oli jo edistystä tapahtunut silminnähtävästi. Raskauskiloja on jäljellä 5-6, mutta samapa tuo. Kyllä ne siitä lähtevät, kunhan päästään neidin kanssa oikein kunnolla ulkoilun makuun. Mitään vanhoja farkkuja tms en ole edes viitsinyt vielä kokeilla, kun arvaan kyllä etteivät mahdu. Mun suurimmat ei-raskausaikaiset alkkaritkin puristavat. Eli täällä on käytössä mamma-alkkarit ja pienimmät mun äitiyshousuista.

Jälkivuoto ei oo vieläkään kokonaan mennyt ohitse. Enää ihan pientä tiputtelua, mutta pikkuhousunsuojaa joutuu käyttämään. Haaveena on, että jos vaikka pääsisi saunaan muutaman viikon sisällä... Lähinnä se on järjestelykysymys, kun oon yleensä kaikki illat yksin kotona. Kaipaan tosi paljon äitiäni ja siskoani, jotka asuvat satojen kilometrien päässä meistä, pieni apu olisi minulle kullanarvoista. [8|]

Hei tuolta tammikuusta ja onnittelut vauvoista!

Corollamyyntiin; Mulle tuli tota turvotusta myös sektion jälkeen, jalat oli tosiaan ku tukit.. mitkään kengät ei mahtuneet, ainoastaan miehen Reinot... [&:]  Reilu pari viikkoa tais kestää.
Ja kilot karisi toooosi hitaasti, tietty sitä haavaakin piti kauan varoa mut on tää hidasta vieläkin.

Joku kätilö sanoi osastolla, et sitä ilmaa on myös sektion jälkeen enempi mahassa kun leikkauksen aikanahan sitä sinne pääsee.. Aivan ku ois pumpattu ilmaa jalkoihin ja mahaan...

Mulla on mahassa vararavintoa myös jäljellä. Tosin osa siitä taitaa olla sitä venynyttä nahkaa kun on niin ryppystä [:D] Osa ennen raskautta -housuista mahtuu päälle ja on käytössä mutta kaikki pöksyt ei mene jalkaan. Mulla tuli kanssa 20kg lisää raskauden myötä enkä tiedä paljonko siitä on jäljellä kun en omista vaakaa. Pitäisi kutsua itsensä kylään jonkun vaa'allisen ihmisen luo niin voisi mielenkiinnosta katsoa. Peilikuva näyttää ihan mukavalta, olen tyytyväinen siihen. Ja jotenkin uskon että ei mulla ainakaan kroppa tule palautumaan siihen raskautta edeltävään kuntoon, eiköhän toi lantion leventyminen ole ihan pysyvää vaikka kilot lähtisikin. Jahka vaan pääsisi uimaan! Saattaisi tuo röllykkä navanseutukin vaikka vahingossa kiinteytyä [;)]

Mulla jälkivuotoa myös edelleen. Alkaa jo kyllästyttää! Ja kun tekisi mieli päästä petipuuhiinkin miehen kanssa kun niin sairaan pitkä aika edellisestä kerrasta. No kaipa se joskus loppuu. Mä olen kyllä käyny saunassa päivittäin sairaalasta pääsemisen jälkeen. Olin yllättynyt kun se ei ollutkaan kiellettyä kun olin orientoitunut etten pääsisi muutamaan viikkoon löylyihin. Hyvä näin [:)]

Meillä imetysväli on melkeinpä pari tuntia. Välissä saattaa olla pidempi tauko ja välillä vaan vajaa tunti. Ja maitoa tulee suihkuten, ts. jos lapsella herpaantuu ote sitä maitoa tosissaan suihkuaa niin että täytyy äkkiä peittää se tissi jollain <:) Onneksi tosin vain sen isoimman herumisen ajan... Mun käsittääkseni lasta ei voi maidolla ylensyöttää eli antaa syödä vaan niin paljon ja usein kun maistuu. Ja kun se maidon heruminen on tosiaan yksilöllistä niin ei voi mitään idioottivarmaa syöttöväliä tai aikaa sanoa - kunhan vaan antaa imeä mahan täyteen.

Tänne kirjoittelu on kyllä sitä parasta terapiaa ja mukavaa saada
kuulla muiden  kokemuksia, kiitos siis taas vastauksista.

Mutta eikö jälkivuodon aikana saa harrastaa seksiä?
Vai onko se eri homma jos synnyttää alakautta. Mulle sanottiin
että 1-2 viikkoa ilman seksiä ja jos ny kortsun muistais laittaa
väliin niin saa harrastaa oman tunnon mukaan.
Vaikkakin ei tässä kyllä ihan heti pysty kipujen takia, mutta pirusti
tekis kyllä mieli. Varmaan niitä ainoita hyviä puolia sektiossa on se
että römpsä on niinku ennen... [:D]

Joo saa harrastaa jälkivuodonkin aikana seksiä heti kun paikat kestää mutta siinä on kohonnut infektioriski = niin kauan kun vuotaa on basiliskoille suora yhteys kohtuun. Kortsun kanssa saisi vissiin vehdata. Jotenkin vaan itellä olisi parempi olo kun se pirkunan vuoto olisi ohi.

Mielen puolesta olisin ollut valmis hommiin synnytyssalissa lapsen tultua ulos mutta tuskin olisi fyysisesti onnistunut [:D]

Itse en usko, että lasta voi imettää liikaa. Jos lapsi on kylläinen, ei hän tissiä tai pulloa huoli. Näin ainakin meillä. Kerran tai pari tyttö on syönyt liikaa, jolloin maidot on tullu pian ulos yläkautta.

Täälläkin ootellaan jälkivuodon loppumista ja että saisi ajan jälkitarkastukseen...

Mahaturvotusta kesti noin 1-1,5viikkoa ja paino on nyt vähän alle lähtöpainon. Raskausaikana ei tullut kuin 4kg ylimääräistä, joka "jäi" laitokselle. Osa tuli toki lapsen muodossa takaisin kotiin =)

Voihan neljä seinää... Meni perjantaina myttyyn se työpaikalla käyminen. Tänään piti alunperin mennä kaverin lapsen synttäreille mutta siellä ollaan sairaana joten myttyynty sekin... On meillä onneksi käynyt kotona vieraita mutta tajusinpa sen että lapsen syntymän jälkeen en ole kotoa poistunut kuin kerran kun tehtiin muutaman tunnin reissu mökille. No kaupassa oon pariin kertaan käynyt ja neuvolassa mutta siinäpä ne kontaktit ulkomaailmaan onkin. Plääh. Iltasin olis periaatteessa aikaa lähteä kyläilemään ihmisten luo mutta sitten menee lapsen rytmit sekaisin...

Ja nyt kuuluu komento tuolta kopasta...

Moon, muakin jo näin etukäteen ahistaa ajatus
että luultavasti nämä vuokrakämpän seinät tulee
entistä tutummaksi tämän vuoden aikana.
Ahisti jo odotusaikana. Jouluksi meinataan saada
oma talo valmiiksi, missä on sitten kyllä varmasti
mukava asua ja enemmän tilaa, mutta jouluunhan
on ikuisuus! Nyt kun mies on vielä kotona niin kaikki
on ihan ok, mutta aavistuksen ahistaa jäädä ens viikon jälkeen
yksin tänne mukulan kans... On vaan niin mukava
kun saa jakaa tän kaiken jonkun toisen kans.

Takaisin