IVF/ICSI-HOIDOT 2022

En vain ymmärrä, mikä logiikka julkisella olisi kieltää infuusio? Raskautta suunniteltaessa arvon pitäisi olla vähintään 50-70. Jos jollain ihmeen keinoilla raskautuisin, niin joka tapauksessa olisin aneemisena infuusiossa, ku rautavarannot riittää tällä hetkellä lähinnä normaalien elintoimintojen ylläpitämiseen. Hoitaja vaan totesi puhelimessa, että nyt tietysti ”voitte pitää tuumaustauon tässä kierrossa ja teillä on vielä kaksi alkiota ja sen jälkeen voidaan tehdä uusi hoito” Kyllä. Sillä tämä asia ratkeaa. 🫠

Ymmärrän kyllä, että hoitaja ei mitään pahaa tarkoittanut, mutta en todellakaan toivo, että piiloaneemiseen kehooni tuhlataan enää yhtään alkiota.

Tässä nämä tulokset viime keväältä


Ajattelin kyllä mennä yksityiselle infuusioon, mutta ihan periaatteesta nostan metelin, jos julkisella puolella eivät sitä myönnä. Löysin muutamankin asiantuntijakommentin, jossa hedelmöityshoitoja pidettiin aiheena antaa infuusio. Ei herranjumala rupeaa ikäkin tulemaan vastaa, jos pyörittelen rautapillereitä puoli vuotta ilman mitään takuuta, että saan arvoja edes nostettua.

Nytkin itken ja syön verilättyjä 🥺
Onko teillä useampi siirto epäonnistunut?
Voitko laittaa infuusiosta viestiä poliklinikalle? Itse sain usein ns. parempaa palvelua julkiselta kun laitoin viestiä. Sen kun voi ehkä nähdä muutkin kuin vain yksi hoitaja.
Itse kävin ennen hoitoja Dextralla infuusiossa kun ferritiini oli 27. Siitä oli hyötyä myös keskenmenon jälkeen, koska ferritiini ei päässyt laskemaan kovin alas. Olen syönyt aika lailla jatkuvasti rautaa reilun vuoden ajan ja saanut sen pysymään keskenmenoista huolimatta hyvänä. Ilman infuusiota olisi mennyt paljon kauemmin aina palauttaa arvot kohdilleen.
 
Hei kaikille!
Olen 32 ja mies 30. Meillä 1. Pitkän kaavan ICSI, josta 5 blastoa pakkaseen.
Olemme lapsettomuushoidoissa miehestä johtuvien asioiden vuoksi.
Käytännössä hoidot ainoa keino saada lapsi.

Ensimmäisen kerran soitin asiasta julkiselle alkuvuodesta 2021 ja nyt 2022 lähestyy loppuaan ja on tehty 2x pas. Eli hidasta on touhu Husilla.

1. Pas syyskuussa oli kemiallinen

2. Pas tehtiin 7.11.22 ja asia on kiikun kaakun sillä kävin pp 15 verikokeessa ja hcg oli vain 88. Viivat alkoivat alusta asti vahvistua äärimmäisen hitaasti, kuitenkin jatkavat vahvistumistaan. Eli mulla pyörii tästä nyt vaan huonot vaihtoehdot päässä. Jos jollain on kokemusta alhaisista ja/tai hitaasti vahvistuvista hcg-luvuista niin kertokaa?
Hei, onko sulla kontrolli hcg:stä? Siinä kai oleellisinta on arvon nousuvauhti, ei yksittäinen arvo. Meillä oli kans ekassa labrassa hcg ehkä 93 ja laitettiin kolmen päivän päähän uusi labra ja kun siinä oli nousua normaalisti, hoitaja onnitteli ja varasi vu-ajan. Nyt rv 29 ja kaikki edennyt normaalisti.
 
Hei, onko sulla kontrolli hcg:stä? Siinä kai oleellisinta on arvon nousuvauhti, ei yksittäinen arvo. Meillä oli kans ekassa labrassa hcg ehkä 93 ja laitettiin kolmen päivän päähän uusi labra ja kun siinä oli nousua normaalisti, hoitaja onnitteli ja varasi vu-ajan. Nyt rv 29 ja kaikki edennyt normaalisti.
Moi! Kiva kuulla että teillä on mennyt hyvin ❤️ Joo on ensi maanantaina kontrolli. Unohdin mainita että pyyhkiessä on pari kertaa tullut rusehtavaa vuotoa mutta oireet lisääntyy ja viivat tummenee testeissä. Eikai auta kun odottaa. 😇
 
Hei kaikille!
Olen 32 ja mies 30. Meillä 1. Pitkän kaavan ICSI, josta 5 blastoa pakkaseen.
Olemme lapsettomuushoidoissa miehestä johtuvien asioiden vuoksi.
Käytännössä hoidot ainoa keino saada lapsi.

Ensimmäisen kerran soitin asiasta julkiselle alkuvuodesta 2021 ja nyt 2022 lähestyy loppuaan ja on tehty 2x pas. Eli hidasta on touhu Husilla.

1. Pas syyskuussa oli kemiallinen

2. Pas tehtiin 7.11.22 ja asia on kiikun kaakun sillä kävin pp 15 verikokeessa ja hcg oli vain 88. Viivat alkoivat alusta asti vahvistua äärimmäisen hitaasti, kuitenkin jatkavat vahvistumistaan. Eli mulla pyörii tästä nyt vaan huonot vaihtoehdot päässä. Jos jollain on kokemusta alhaisista ja/tai hitaasti vahvistuvista hcg-luvuista niin kertokaa?

Mulla oli tässäkin raskaudessa matala HCG ja nyt viikoilla 19+3, raskaus alkoi IVF:n tuoresiirtona. Erona aikaisempiin keskeytyneisiin raskauksiin oli se, et HCG kasvoi normaalisti, kun aikaisemmin hcg:n kasvukin oli hidasta (tämä on neljäs raskaus).

HCG:n kehitys:

16.8.22 4+0 79 -> 22.8.22 4+6 513 -> 25.8 5+1 1022 -> 31.8. 6+1 10974
 
Minun raskaustesti oli negatiivinen. Kävin yksityisellä puolella mittauttamassa alkuviikosta ferritiinin, joka oli surkeasti 25. Soittelin jo polille tuosta arvosta ja hoitaja oli vähän sillai…”no voisit vaikka hakea rautaa” ja aloin ihan lohduttomasti itkemään. En varmaan saanut mitään järkevää sanotuksi takaisin. Yritin sopertaa, että toivoisin infuusiota ja ehkä tässä on syy, miksi hyvätkään alkiot ei edes yritä kiinnittyä. Tuntuu aivan KAMALALTA joku 6kk syödä rautaa ja sen jälkeen palata hoitoihin. 😢 Dextra on keväällä julkaissut tutkimustulokset, joilla on saatu loistavia tuloksia rautainfuusion jälkeisistä raskauksista, kun arvot on potilaalla ollut alle 30. Lupasi kuitenkin kysyä lääkärin arvion vielä. 😞
Olen pahoillani! 💔🥺
 
@Kefir90 nyt toivotaan että kyytiläinen saa tarrattua kiinni! ❤️

@Lumik sinne kanssa kovasti nyt toivotaan että tuplaantumisvauhti olis kuitenkin hyvä! ❤️

Charlotte90 oon tosi pahoillani 😞💔 mulla kans otettiin työterveyden kautta ferrit elokuussa ja oli 28. Pistin siitä HUSin IVF polulle viestin et mitä ovat mieltä mut ei sieltä tullu ku hiljaisuutta. Mut ite oon vaan mussuttanu siitä asti 200mg päivässä, kera 1000mg C-vitamiinin. Mulla onneks vatsa sietää Ferrodan nimistä valmistetta tosi hyvin. Mietin kans infuusiota yksityisellä mut hinnat oli niin hurjat että nielin suruni ja mussutin ferrodaneja.

Täällä näyttää siltä että meidän viikko sit kyytiin tullu 2 päivänen tyyppi taitaa yrittää kiinnittyä. Tänään on ovitrellestä 11 päivää, 9 päivää punktiosta, ja testeissä näkyy vieläki jotain. Nyt sit jännätään että putoaako heti kyydistä vai jaksaisko pysyä vähän pidemmälle.
 
Oon nyt seuraillut tätä keskustelua syyskuulta lähtien ja nyt rohkaistuin kirjoittamaan kun tuntuu pää hajoavan kun omassa mielessä näitä vain pyörittelee.

Meillä nyt käynnissä 1. IVF-kierto liki 2vuoden lapsettomuuden jälkeen.
Punktio tehtiin viime maanantaina, jonka tuloksena 3 kerättyä munasolua, joista 1 siirrettiin viime to tuoresiirrossa, 1 meni pakkaseen ja 1 ei edes lähtenyt hedelmöittymään.

Olo on ollut niin vaihteleva ja sehän tässä tuskastuttaa.. välillä tuntunut erilaisia menkkamaisia juilimisia ja oon ollut ihan maassa ja varma että tästä ei tullut taaskaan mitään, välillä taas niin monta mahdolliseen raskautumiseen liittyvää oiretta.
Virallinen testipäivä vasta ensi ke mutta päätin jo hiukan kokeilla josko jotain haamunhaamua voisi tulla testiin näkyviin kun luotin ovitrellen jo poistuneen. Mutta ei mitään testissä :sad001 onkohan enää mitään toivoa..?
 
Mulla oli tässäkin raskaudessa matala HCG ja nyt viikoilla 19+3, raskaus alkoi IVF:n tuoresiirtona. Erona aikaisempiin keskeytyneisiin raskauksiin oli se, et HCG kasvoi normaalisti, kun aikaisemmin hcg:n kasvukin oli hidasta (tämä on neljäs raskaus).

HCG:n kehitys:

16.8.22 4+0 79 -> 22.8.22 4+6 513 -> 25.8 5+1 1022 -> 31.8. 6+1 10974
Okei kiitos kun jaoit!☺️❤️ Epäilyttää myös nousuvauhti sillä viivat jossain vaiheessa omaan silmään saman vahvuisia monta päivää 😬

@Nurppu kuulostaa hyvältä! Toivottavasti tarraa kovasti🥰
 
Kirjoitin aiemmin bebemama-nimellä
Helou!

Minä en ole täällä kommentoinut mitään, mutta seuraillut olen teidän keskusteluja jonkin aikaa. Nyt päätin avata suuni, koska asioita alkaa tapahtua :) Meillä siis takana vuuuuoosien lapsettomuus ja ICSI-hoito alkuvuonna 2020. Sen tuloksena kolme alkiota, joista yksi tuoresiirto, yksi PAS ja sitten tuli korona, joka pysäyttikin hetkeksi hoidot ja tulin yllättäen luomusti raskaasti! Se vauveli on kohta 2v. ihana prinsessa :Heartred Nyt yritetty alkuvuodesta saakka taas raskautua ilman apuja. Lokakuussa suunnittelukäynnillä päädytty lääkkeelliseen PASsiin ja tänään ultrassa kaikki niin kuin pitääkin. Siirto ensi viikon maanantaina! Jihuu :Heartred Nyt siirrettävä alkio on meidän viimeinen. Sen jälkeen varmaan uuteen ICSIIN, vaikka toiveissa olisi kyllä, että miehen siemenneste katsottaisiin uudelleen (se meidän isoin haaste), koska kuitenkin tuli luomuplussa. Jos vaikka pääsisi kevyemmillä hoidoilla.

Ketäs muita täällä nyt on juuri ollut alkion siirrossa tai menossa pian? Jos saisin jännäillä jonkun kanssa yhtä aikaa. Meillä tämä viimeinen on D6 blasto ja siirto tehdään TAYSSISSa.

Omaa napailua nyt aluksi vaan, mutta kovasti tsemppiä kaikille!


Kirjoitin aiemmin eri nimimerkillä tänne, mutta löysinkin vanhat tunnukseni, niin jatkan keskustelua niillä. Tämä siis alkuviikosta laittamani kommentti 😊
 
Oon nyt seuraillut tätä keskustelua syyskuulta lähtien ja nyt rohkaistuin kirjoittamaan kun tuntuu pää hajoavan kun omassa mielessä näitä vain pyörittelee.

Meillä nyt käynnissä 1. IVF-kierto liki 2vuoden lapsettomuuden jälkeen.
Punktio tehtiin viime maanantaina, jonka tuloksena 3 kerättyä munasolua, joista 1 siirrettiin viime to tuoresiirrossa, 1 meni pakkaseen ja 1 ei edes lähtenyt hedelmöittymään.

Olo on ollut niin vaihteleva ja sehän tässä tuskastuttaa.. välillä tuntunut erilaisia menkkamaisia juilimisia ja oon ollut ihan maassa ja varma että tästä ei tullut taaskaan mitään, välillä taas niin monta mahdolliseen raskautumiseen liittyvää oiretta.
Virallinen testipäivä vasta ensi ke mutta päätin jo hiukan kokeilla josko jotain haamunhaamua voisi tulla testiin näkyviin kun luotin ovitrellen jo poistuneen. Mutta ei mitään testissä :sad001 onkohan enää mitään toivoa..?
Meillähän on sitten sama virallinen testipäivä, meillä tehtiin siirto viime perjantaina eli viikko sitten. Meillä molemmilla vielä todella aikaista testata tässä vaiheessa, toivoa siis todellakin on. Aika harvalla nyt varmaan kaksipäiväisen siirrosta viikko siirron jälkeen vielä viivoja näkyy mitä näitä on lueskellut. Ei auta siis kun odotella ensi viikkoa. Punktion jälkeen sitä on monenlaisia tuntemuksia jo siitä kun on neulalla sohittu paikkoja johon lähtökohtaisesti ei neula kuuluisi…. Ja ne tukilääkkeet aiheuttaa myös kaikenlaisia oloja. Tsemppiä piinapäiviin jotka ovat sinunkin kohdallasi nimensä veroisia eli PIINAAVIA..! :red-heart:
 
Meillähän on sitten sama virallinen testipäivä, meillä tehtiin siirto viime perjantaina eli viikko sitten. Meillä molemmilla vielä todella aikaista testata tässä vaiheessa, toivoa siis todellakin on. Aika harvalla nyt varmaan kaksipäiväisen siirrosta viikko siirron jälkeen vielä viivoja näkyy mitä näitä on lueskellut. Ei auta siis kun odotella ensi viikkoa. Punktion jälkeen sitä on monenlaisia tuntemuksia jo siitä kun on neulalla sohittu paikkoja johon lähtökohtaisesti ei neula kuuluisi…. Ja ne tukilääkkeet aiheuttaa myös kaikenlaisia oloja. Tsemppiä piinapäiviin jotka ovat sinunkin kohdallasi nimensä veroisia eli PIINAAVIA..! :red-heart:

Oi tämä oli lohdullista kuulla! ♥️
Sitä on jotenkin aina niin skeptinen ja pelkää pahinta..
kaikenlaisia oloja kyllä on koko ajan ollut ja välillä taas ei yhtään mitään.

Tsemppiä sinne myös piinapäiviin, nämä on kyllä aivan kamalia!
 
Minäkin voisin hypätä tähän ketjuun, kun on nyt ajankohtaista. Mielenkiintoista seurata miten muilla samassa tilanteessa olevilla hoidot etenee.

Taustoina vähän että viime toukokuussa tuli vuosi yrittämistä täyteen, syksyllä päästiin ekaa kertaa lapsettomuuslääkärille, joka sitten välittömästi diagnosoi mulle endometrioosin, syvän sellaisen. Siitä sitten päätös, että ei tuhlata aikaa kevyemmillä hoidoilla vaan suoraan vaan IVF-jonoon. Oletus oli että neljä kuukautta jouduttais odottamaan, mutta saatiinkiin ilmeisesti joku peruutusaika, ja punktio olisi itsenäisyyspäiväviikolla, mikäli kaikki menee kuin strömsössä.

Procren, Synarela ja Gonal-F siis tulleet tutuiksi. Kysymys tuosta Gonal-F:stä: omassa kynässä oli aika julman kokoisia ilmakuplia. Osan niistä sain ilmattua pois, mutta viimeiseen annokseen niitä tulee varmaan jonkin verran jäämään. Onko niistä haittaa, tyyliin kuolenko saman tien jos osun verisuoneen? :D
 
Tulipa muuten mieleen; luin muutama kuukausi taaksepäin tutkimuksen, jossa havaittiin, että lapsettomuushoitoihin joutuneilla naisilla on huomattavasti useammin allergioita kuin luomuna lapsen saavilla. Eli yli puolella hoidoissa olevista naisista oli jokin allergia, yleisin oli allergia jollekin antibiootille (29,2 %) ja toisiksi yleisin oli allergia jollekin ei-antibioottiselle lääkkeelle (22,3%). Lisäksi havaittiin, että siitepölyallergisten/pölyallergisten onnistumisprosentti alkionsiirrossa on 15,4 % ja ei-siitepölyallergisten/ei-pölyallergisten onnistumisprosentti on 34,7 %.


Tämä on vasta muutaman vuoden vanha artikkeli, joten syytä yhteydelle allergioiden ja lapsettomuuden välillä ei tunneta.

Itsehän toki osun tuohon antibioottiallergisten ja siitepölyallergisten ryhmään, ja syntyneistä lapsistakin tuli allergisia astmaatikkoja, koska allergiat ja astmat liittyvät toisiinsa ja ovat usein perinnöllisiä. Olisi ollut kiva tietää jo ennen lasten syntymää, että näillä kaikilla on yhteys, olisi sitten osannut ottaa näistä jo etukäteen selvää.
 
Tulipa muuten mieleen; luin muutama kuukausi taaksepäin tutkimuksen, jossa havaittiin, että lapsettomuushoitoihin joutuneilla naisilla on huomattavasti useammin allergioita kuin luomuna lapsen saavilla. Eli yli puolella hoidoissa olevista naisista oli jokin allergia, yleisin oli allergia jollekin antibiootille (29,2 %) ja toisiksi yleisin oli allergia jollekin ei-antibioottiselle lääkkeelle (22,3%). Lisäksi havaittiin, että siitepölyallergisten/pölyallergisten onnistumisprosentti alkionsiirrossa on 15,4 % ja ei-siitepölyallergisten/ei-pölyallergisten onnistumisprosentti on 34,7 %.


Tämä on vasta muutaman vuoden vanha artikkeli, joten syytä yhteydelle allergioiden ja lapsettomuuden välillä ei tunneta.

Itsehän toki osun tuohon antibioottiallergisten ja siitepölyallergisten ryhmään, ja syntyneistä lapsistakin tuli allergisia astmaatikkoja, koska allergiat ja astmat liittyvät toisiinsa ja ovat usein perinnöllisiä. Olisi ollut kiva tietää jo ennen lasten syntymää, että näillä kaikilla on yhteys, olisi sitten osannut ottaa näistä jo etukäteen selvää.
Mielenkiintoista, en ole itse tietääkseni antibiooteille allerginen enkä siitepölyllekään, mutta kissoille ja hevosille olen, ja jonkinlaisia rasitusastman oireita on silloin tällöin ollut. Tuon intron lukemalla tosin sain sellaisen käsityksen että nämä muut allergiat ei olis erityisen yleisiä lapsettomuushoitoihin hakeutuvien keskuudessa. Mutta tiedä sitten miten kaikki linkittyy toisiinsa, koska ilmeisesti endometrioosissakin immuunijärjestelmä on jollain tavalla häiriintynyt, niin jonkinlaisia johtopäätöksiä tekisi mieli vetää.
 
@Suski75 Mielenkiintoista! Just kattoin tällasen videon pari päivää sitten 🤔

@Monni92 Mulla on astma (rasitus & infektio) sekä vähän harvinaisempi allergia kylmä-kuuma urtikaria sekä endometrioosi.
Jossain vaiheessa hedelmöityshoitoja otin selvää, että endon kanssa on yllättävän suurella prosentilla myös samaan aikaan esim. hypermobiliteetti oireyhtymä (joku niistä, esim Ehlers-Danlos) tai fibromyalgia. Mutta fibromyalgia saattaa laueta enodn kipujen takia kropassa vuosien kipuilujen jälkeen, että syy-ja seuraus yhteys olisi jännä tutkinta-aihe.
Mulla on noista endon kanssa viihtyvistä sairauksista tuo hyvänlaatuinen hypermobiliteetti syndrooma.

Endometrioosi multa löydettiin vasta kun mentiin lapsettomuushoitoihin. Sitä ennen kävin vähän väliä lääkäreissä tutkituttamassa outoja kipuja 10 vuoden ajan, ennenkuin endo löytyi.... 😫🤬

Saa kyllä miettimään miten vaikea ihmisen immunologia on. Ja miten sekin voi vaihdella pitkin elämää, kun joku voi vaan aktivoitua.
 
Takaisin
Top