IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Meillä myös siirto huomenna! Minkä ikäinen alkio teille siirretään? Mä oon vaan syöny multitabs mama-tabletteja ku on jääny imetysajasta. Mitä noi sun mainitsemat tekee?
@Heybaby: Onnea ja hermoja piinailuun!

Meillä siirtyi parilla päivällä koko operaatio kun follit kasvoi hitaammin kuin viimeksi. Tänään oli punktio (aina yhtä villiä, tällä kertaa meni kanyylin laitto hanurilleen) ja 3pvn ikäisten alkioiden siirto -toivottavasti - on torstaina.

DHEA hormonivalmistetta suositeltiin koska sen pitäisi parantaa munasolujen määrää ja laatua. (Ja joo, tiedän, tästä ollaan montaa mieltä, että voiko munasoluja parantaa, mutta tälläiselle keski-ikäiselle kurpalle, jolla matala AMH, pienikin toivo tulee tarpeeseen.) Kävin mittauttamassa DHEAS arvot Puhti.fi labrassa ennen kuin aloitin niiden mutustelun.
M2 Tone on intialainen luonnontuote, jolla pitäisi olla munasarjoja ja kohdun limakalvoa tukeva vaikutus, ja jonka pitäisi tasapainottaa hormonaalista sykliä. Purnukka sanoo 'for unexplained infertility'.
Niiden lisäksi olen nappaillut Q10 ubikinonia, inositolia & pregnacare monivitamiineja. Ja survonut mieheen maca-jauhoa ja miehille suunnattuja ferti-tukivitamiineja. Akupunktion aloitin kans, ja ananas&para-pähkinöitä popsin siirron jälkeen, vaikka huvittavaltahan se ajoittain tuntuu, perusskeptikolle.

@Cha-cha, @Nurppu, @Nannelma, tsemppiä loppurutistukeen ja @Kefir90, hermoja odotteluun!
 
@Heybaby: Onnea ja hermoja piinailuun!

Meillä siirtyi parilla päivällä koko operaatio kun follit kasvoi hitaammin kuin viimeksi. Tänään oli punktio (aina yhtä villiä, tällä kertaa meni kanyylin laitto hanurilleen) ja 3pvn ikäisten alkioiden siirto -toivottavasti - on torstaina.

DHEA hormonivalmistetta suositeltiin koska sen pitäisi parantaa munasolujen määrää ja laatua. (Ja joo, tiedän, tästä ollaan montaa mieltä, että voiko munasoluja parantaa, mutta tälläiselle keski-ikäiselle kurpalle, jolla matala AMH, pienikin toivo tulee tarpeeseen.) Kävin mittauttamassa DHEAS arvot Puhti.fi labrassa ennen kuin aloitin niiden mutustelun.
M2 Tone on intialainen luonnontuote, jolla pitäisi olla munasarjoja ja kohdun limakalvoa tukeva vaikutus, ja jonka pitäisi tasapainottaa hormonaalista sykliä. Purnukka sanoo 'for unexplained infertility'.
Niiden lisäksi olen nappaillut Q10 ubikinonia, inositolia & pregnacare monivitamiineja. Ja survonut mieheen maca-jauhoa ja miehille suunnattuja ferti-tukivitamiineja. Akupunktion aloitin kans, ja ananas&para-pähkinöitä popsin siirron jälkeen, vaikka huvittavaltahan se ajoittain tuntuu, perusskeptikolle.

@Cha-cha, @Nurppu, @Nannelma, tsemppiä loppurutistukeen ja @Kefir90, hermoja odotteluun!

Varmasti kaikki kivet kannattaa kääntää. Itsekkin oon aatellu just tota ubikinonia ja mies on tilaillut omat rohtonsa jenkeistä siittiöitä parantaakseen.

Mulla oli myös punktiossa silloin kivuliain vaihe se kanyylin laitto ja kädet ihan mustelmilla sekä lakana veressä 😅 Lopulta se laitettiin kyynärtaipeeseen ku ei kämmenselkään saatu.

Toivottavasti pääsette siirtoon 🤞🏼
Millasen määrän saitte munasoluja? Sori jos jo kerroit tän aiemmissa kommenteissa. En vielä ehtiny selata 😅

Täällä pientä juilimista alamahassa. Toivottavasti siellä tarrataan kiinni!
 
Varmasti kaikki kivet kannattaa kääntää. Itsekkin oon aatellu just tota ubikinonia ja mies on tilaillut omat rohtonsa jenkeistä siittiöitä parantaakseen.

Mulla oli myös punktiossa silloin kivuliain vaihe se kanyylin laitto ja kädet ihan mustelmilla sekä lakana veressä 😅 Lopulta se laitettiin kyynärtaipeeseen ku ei kämmenselkään saatu.

Toivottavasti pääsette siirtoon 🤞🏼
Millasen määrän saitte munasoluja? Sori jos jo kerroit tän aiemmissa kommenteissa. En vielä ehtiny selata 😅

Täällä pientä juilimista alamahassa. Toivottavasti siellä tarrataan kiinni!
Huomenta!
Yleensä neulahommat on menneet hyvin, mutta tällä kertaa kohdalle osui se yksi tumpelo jonka tuuttailu ensimmäisellä kerralla aiheutti pienen veritulpan ranteeseen. 4kk aspiriinikuurilla sen sai pois, mutta ois voinu jättää väliinkin.
Miksihän ne ei laita kyynärtaipeeseen suoraan, ettei tarvis mopata veriä... Sori, kuulostaa karulta tuo sun kokemus :Grimacing Face:

Ne sai 6 munasolua talteen, vielä ei tietoa hedelmoityksestä. 4 tunnin päästä pitäis selvitä. Ultrassa nähtiin 9 kpl, mutta osa oli liian pieniä vielä.

Sulla siirrettiin 6-päiväinen PA, eikos? Millä ajatuksella ne päätti kypsyttää blastoksi asti, eikä esim. pakastaneet ja siirtäneet 3pv:stä? Meillä ei ole koskaan pakastettu alkioita, ja olen miettinyt pitäisiko pyytää että ne harkitsisi sitäkin vaihtoehtoa...

Toivottavasti sun kyytiläinen on tarrautuvaa sorttia!
 
Huomenta!
Yleensä neulahommat on menneet hyvin, mutta tällä kertaa kohdalle osui se yksi tumpelo jonka tuuttailu ensimmäisellä kerralla aiheutti pienen veritulpan ranteeseen. 4kk aspiriinikuurilla sen sai pois, mutta ois voinu jättää väliinkin.
Miksihän ne ei laita kyynärtaipeeseen suoraan, ettei tarvis mopata veriä... Sori, kuulostaa karulta tuo sun kokemus :Grimacing Face:

Ne sai 6 munasolua talteen, vielä ei tietoa hedelmoityksestä. 4 tunnin päästä pitäis selvitä. Ultrassa nähtiin 9 kpl, mutta osa oli liian pieniä vielä.

Sulla siirrettiin 6-päiväinen PA, eikos? Millä ajatuksella ne päätti kypsyttää blastoksi asti, eikä esim. pakastaneet ja siirtäneet 3pv:stä? Meillä ei ole koskaan pakastettu alkioita, ja olen miettinyt pitäisiko pyytää että ne harkitsisi sitäkin vaihtoehtoa...

Toivottavasti sun kyytiläinen on tarrautuvaa sorttia!

Piinaavat neljä tuntia! Kerro sit, miten kävi.

En muista tarkkaan ku punktio tehtiin 2020 tammikuussa. Oisko se joku Taysin käytäntö 🤷‍♀️
Me saatiin kolme alkiota sillon joista yks siirrettiin tuoreeltaan (5pvä) ja kaks tais mennä pakkaseen 6päiväsenä.
 
Piinaavat neljä tuntia! Kerro sit, miten kävi.

En muista tarkkaan ku punktio tehtiin 2020 tammikuussa. Oisko se joku Taysin käytäntö 🤷‍♀️
Me saatiin kolme alkiota sillon joista yks siirrettiin tuoreeltaan (5pvä) ja kaks tais mennä pakkaseen 6päiväsenä.
Sain just puhelun että 5 hedelmoittyi! 🥳 Kunhan jaksaisivat torstaihin asti jakautua...
Oon miettinyt tuota 3pvn versus 5pvn alkion siirtoa; ekalla kerralla ne siirsi (kysymättä) 5 alkiota, jotka oli 3-päiväisiä. Tokalla kerralla pyysin että siirretään jos selviävät blastoiksi (2kpl). Nyt he suosittelevat 3pvn alkioiden siirtoa taas...
 
Sain just puhelun että 5 hedelmoittyi! 🥳 Kunhan jaksaisivat torstaihin asti jakautua...
Oon miettinyt tuota 3pvn versus 5pvn alkion siirtoa; ekalla kerralla ne siirsi (kysymättä) 5 alkiota, jotka oli 3-päiväisiä. Tokalla kerralla pyysin että siirretään jos selviävät blastoiksi (2kpl). Nyt he suosittelevat 3pvn alkioiden siirtoa taas...
Jes mahtavaa! Millon saat seuraavan tiedon?
Muistelen että meille sanottiin, et jos kolmantena päivänä on paljon hyviä, niin osa jatkoviljellään. En sit tiedä miksi kaikki jatkoviljeltiin 🤷‍♀️Ehkä voi kokeilla sellaista ehdottaa, niin jää kuitenkin jotain siirrettävää?
 
@Heybaby: Onnea ja hermoja piinailuun!

Meillä siirtyi parilla päivällä koko operaatio kun follit kasvoi hitaammin kuin viimeksi. Tänään oli punktio (aina yhtä villiä, tällä kertaa meni kanyylin laitto hanurilleen) ja 3pvn ikäisten alkioiden siirto -toivottavasti - on torstaina.

DHEA hormonivalmistetta suositeltiin koska sen pitäisi parantaa munasolujen määrää ja laatua. (Ja joo, tiedän, tästä ollaan montaa mieltä, että voiko munasoluja parantaa, mutta tälläiselle keski-ikäiselle kurpalle, jolla matala AMH, pienikin toivo tulee tarpeeseen.) Kävin mittauttamassa DHEAS arvot Puhti.fi labrassa ennen kuin aloitin niiden mutustelun.
M2 Tone on intialainen luonnontuote, jolla pitäisi olla munasarjoja ja kohdun limakalvoa tukeva vaikutus, ja jonka pitäisi tasapainottaa hormonaalista sykliä. Purnukka sanoo 'for unexplained infertility'.
Niiden lisäksi olen nappaillut Q10 ubikinonia, inositolia & pregnacare monivitamiineja. Ja survonut mieheen maca-jauhoa ja miehille suunnattuja ferti-tukivitamiineja. Akupunktion aloitin kans, ja ananas&para-pähkinöitä popsin siirron jälkeen, vaikka huvittavaltahan se ajoittain tuntuu, perusskeptikolle.

@Cha-cha, @Nurppu, @Nannelma, tsemppiä loppurutistukeen ja @Kefir90, hermoja odotteluun!
Moi! Kiinnostaisi kuulla mikä sun DHEAS arvo oli ja millä annoksella sitten söit DHEA:a ja miten pitkään? 😊🤨
Itse mittautin myös arvoni ennen edellistä hoitoa,se oli 3.99. Söin sitten kuukauden 3tbl päivässä ja mittautin arvon uudelleen, oli noussut 12.29 eli jo yli viitearvojen. Vähensin omatoimisesti annosta sitten.. en sitten tiedä oliko tuosta hyötyä, kaksi negasiirtoa jo tehty. Kolmas ja viimeinen siirretään 5.12 jos kaikki menee hyvin🤞🏻
Ja onnea hienosta hedelmöittymisestä! 🤩
 
Jes mahtavaa! Millon saat seuraavan tiedon?
Muistelen että meille sanottiin, et jos kolmantena päivänä on paljon hyviä, niin osa jatkoviljellään. En sit tiedä miksi kaikki jatkoviljeltiin 🤷‍♀️Ehkä voi kokeilla sellaista ehdottaa, niin jää kuitenkin jotain siirrettävää?
Seuraava tieto taitaa tulla vasta kun oon jo ketarat ojossa, mutta joo, yritän puoltaa jatkoviljelyä ja pakastusta jos suinkin mahdollista. Kiitos :smiling-eyes:


Vieläko juilii? Aiotko odottaa testipäivään?
 
Puntaspilli: missä ootte hoidossa? Mä just kyselin HUSilla syitä siihen että viljellään väkisin blastoiksi (koin että olis ollu kivempi että pakastavat aikasemmin, kun jotkut lähteet kallistuu siihen suuntaan että osa alkioista jatkaisi kyllä kehitystä kohdussa, mutta kuukahtavat maljalla ennen blastovaihetta). Meille kerrottiin että pakastavat kyllä jo kaks päiväsenäkin jos alkio on ihan täydellinen. Mutta jos alkiossa on pieniä virheitä (esim fragmentoitumista niinkuin meillä) niin silloin katsovat kehittyykö alkio blastoksi vai ei, ja pakastavat sitten jos kehittyi blastoksi. Onnea kovasti viidestä hedelmöittyneestä! 🥰
 
Moi! Kiinnostaisi kuulla mikä sun DHEAS arvo oli ja millä annoksella sitten söit DHEA:a ja miten pitkään? 😊🤨
Itse mittautin myös arvoni ennen edellistä hoitoa,se oli 3.99. Söin sitten kuukauden 3tbl päivässä ja mittautin arvon uudelleen, oli noussut 12.29 eli jo yli viitearvojen. Vähensin omatoimisesti annosta sitten.. en sitten tiedä oliko tuosta hyötyä, kaksi negasiirtoa jo tehty. Kolmas ja viimeinen siirretään 5.12 jos kaikki menee hyvin🤞🏻
Ja onnea hienosta hedelmöittymisestä! 🤩
Heippa!
Kesällä, ennen kun aloitin 75mg päivittäisen annoksen, arvo oli 3,64. Heinäkuussa aloin ottamaan päivittäin 50mg aamulla + 25mg iltapäivällä. Eli nyt tulee 5kk täyteen.

Hyvä kuulla että ne arvot nousee ripeästi, harkitsen vähentämistä kans :thumbs-up:
Oletin että niistä olisi hyotyä munasolujen määrää/laatua ajatellen - onko sulla vertailukohtaa aiempaan punktioon?

6 pv siirtoon sulla siis- onnea matkaan!
 
Kysymys: voiko pieni rusehtava vuoto liittyä progesteronivajeeseen? Mulla on tänään vika päivä lugeja, ja ollut tässä pari päivää sillon tällön pyyhkiessä hitusen ruskeaa valkovuotoa. Huolettaa tietysti vähän ja mietin että voiko lugejen lopetus tässä kohtaa ollakin huono idea 🙈 viime keväänä mitattiin kerran luteaalissa progesteroniarvot jotka oli 58.5 nmol/l, mikä kai on ihan hyvä? Eli huolinko turhaan vai kantsisko vaan jatkaa lugeja kun niitä vielä on 🙈
 
Puntaspilli: missä ootte hoidossa? Mä just kyselin HUSilla syitä siihen että viljellään väkisin blastoiksi (koin että olis ollu kivempi että pakastavat aikasemmin, kun jotkut lähteet kallistuu siihen suuntaan että osa alkioista jatkaisi kyllä kehitystä kohdussa, mutta kuukahtavat maljalla ennen blastovaihetta). Meille kerrottiin että pakastavat kyllä jo kaks päiväsenäkin jos alkio on ihan täydellinen. Mutta jos alkiossa on pieniä virheitä (esim fragmentoitumista niinkuin meillä) niin silloin katsovat kehittyykö alkio blastoksi vai ei, ja pakastavat sitten jos kehittyi blastoksi. Onnea kovasti viidestä hedelmöittyneestä! 🥰
Ollaan ulkomailla hoidoissa, ja täällä tuntuu olevan ajoittain villin lännen säännot - esim. se mun 5 alkion siirto kerralla kuulosti Suomessa hoidoissa käyvän kaverin korviin aika riskiltä.
Kiitos - odottelen torstaita, että pääsee taas neuvottelemaan siitä, montako lähtee kyytiin.

Sulla taitaa olla vaan 2 pv viralliseen testipäivään?
Vuotoon liittyen - mulle lääkäri määräsi progeinjektiot (niiden kapseleiden sijaan) kun tiputteli. Tiedä sitten onko ne sen tehokkaampia. Sanoivat silloin ettei niiden progekapseleiden käytostä haittaakaan ole, että ehkä kannattaa vielä käyttää?
 
Ollaan ulkomailla hoidoissa, ja täällä tuntuu olevan ajoittain villin lännen säännot - esim. se mun 5 alkion siirto kerralla kuulosti Suomessa hoidoissa käyvän kaverin korviin aika riskiltä.
Kiitos - odottelen torstaita, että pääsee taas neuvottelemaan siitä, montako lähtee kyytiin.

Sulla taitaa olla vaan 2 pv viralliseen testipäivään?
Vuotoon liittyen - mulle lääkäri määräsi progeinjektiot (niiden kapseleiden sijaan) kun tiputteli. Tiedä sitten onko ne sen tehokkaampia. Sanoivat silloin ettei niiden progekapseleiden käytostä haittaakaan ole, että ehkä kannattaa vielä käyttää?
Kiitos vuotokommentista! Mä taidan laittaa viestiä tuolta omapolulta hoitajalle ja jatkaa viel ainaki huomenna :) Ja siis tuo viiden alkion siirto - en sun aiemmasta viestistä jotenkin tajunnu että  kerralla meni! Ja kysymättä?!? Siis mitä häh!! Aivan käsittämätöntä joo kieltämättä 🤯
 
Seuraava tieto taitaa tulla vasta kun oon jo ketarat ojossa, mutta joo, yritän puoltaa jatkoviljelyä ja pakastusta jos suinkin mahdollista. Kiitos :smiling-eyes:


Vieläko juilii? Aiotko odottaa testipäivään?
Juilii kyllä. Koko päivän on ollu vähä sellanen olo et menkat alkais ja pari kertaa sellasta repäsykipua.

Testipäivä vasta 8.12 ja en todellakaan kestä sinne asti 😅 Yritän sinnitellä perjantaihin joka olis 10dpo. Oon ihan hillitön himotestaaja. Mieskin oli yllättyny ku tuli kotiin ja kysyi oonko malttanu olla testaamatta 🙊 Se on jotenki vaan mun tapa. Testaan vaikka tiedän et mitään ei vielä näy. Saan sillä mielenrauhan (ellei sit tuu jotain typeriä viivanpaikkoja)

Viime raskaudessa testasin 9dpo ja sillon oli hailakka posi.
 
Kysymys: voiko pieni rusehtava vuoto liittyä progesteronivajeeseen? Mulla on tänään vika päivä lugeja, ja ollut tässä pari päivää sillon tällön pyyhkiessä hitusen ruskeaa valkovuotoa. Huolettaa tietysti vähän ja mietin että voiko lugejen lopetus tässä kohtaa ollakin huono idea 🙈 viime keväänä mitattiin kerran luteaalissa progesteroniarvot jotka oli 58.5 nmol/l, mikä kai on ihan hyvä? Eli huolinko turhaan vai kantsisko vaan jatkaa lugeja kun niitä vielä on 🙈
Erikoista, et lopetetaan. Mulla cyclogest ja estradot jatkuisi viikolle 10 jos raskaudun tästä siirrosta.
 
Ollaan ulkomailla hoidoissa, ja täällä tuntuu olevan ajoittain villin lännen säännot - esim. se mun 5 alkion siirto kerralla kuulosti Suomessa hoidoissa käyvän kaverin korviin aika riskiltä.
Kiitos - odottelen torstaita, että pääsee taas neuvottelemaan siitä, montako lähtee kyytiin.

Sulla taitaa olla vaan 2 pv viralliseen testipäivään?
Vuotoon liittyen - mulle lääkäri määräsi progeinjektiot (niiden kapseleiden sijaan) kun tiputteli. Tiedä sitten onko ne sen tehokkaampia. Sanoivat silloin ettei niiden progekapseleiden käytostä haittaakaan ole, että ehkä kannattaa vielä käyttää?
Viiden alkion?! 😳
 
Kysymys: voiko pieni rusehtava vuoto liittyä progesteronivajeeseen? Mulla on tänään vika päivä lugeja, ja ollut tässä pari päivää sillon tällön pyyhkiessä hitusen ruskeaa valkovuotoa. Huolettaa tietysti vähän ja mietin että voiko lugejen lopetus tässä kohtaa ollakin huono idea 🙈 viime keväänä mitattiin kerran luteaalissa progesteroniarvot jotka oli 58.5 nmol/l, mikä kai on ihan hyvä? Eli huolinko turhaan vai kantsisko vaan jatkaa lugeja kun niitä vielä on 🙈

Voi johtua alhaisesta progesteronista, mutta voi myös olla myähään ulos tullutta kiinnistysvuotoa jos on ruskeaa = vanha veri.
Tuo sinun aiemmin mittaamasi progesteroni kertoi sen kierron luteaalisen progesta, eikä siitä voi vetää tulevaisuuteen liikaa johtopäätöksiä.
Progesteronituesta ollaan täällä foorumilla juteltu aika paljon ja edelleen me, joilla on ollut pidempi progesteronituki ihmetellään sitä, miksei jokaisessa alkionsiirrossa ole kunnon tukea. Mun mielestä kun IVF hoidot on jo sitä järeimpää hoitoa, niin miksi ei varmisteta lopputulosta lääkkeillä vielä? Ne alkiot on meille kaikille äärettömän tärkeitä varsinkin jos raskaus alkaa. Osa lääkäreistä sanoo että n.puolet ei hyödy siitä. No jos puolet hyötyy niin haluaako hän että puolet hänen potilaistaan menettää alkaneen raskauden? Ihme touhua mun mielestä.

Koska siitä progesteronituesta ei ole tutkittuja haittavaikutuksia, mutta se voi alkion ja raskauden kannalta tarkoittaa elämää ja kuolemaa, niin se pitäisi olla kaikilla ja pidempään. Osa meistä tarvitsee sitä tukea, eikä sen tarvetta tiedä ellei sitä mitata sinulla viikkotasolla verikokeilla. Kun se voi myös dippaa millon vain. Itsellä kun koitettiin lopettaa tukea "ajoissa" eli joskus rv12-13 korvilla, niin arvo tippui heti kahdessa päivässä 40 yksikköä ja se oli heti hälyyttävää eli tuki otettiin takaisin ja lopulta sitä käytettiin rv17 saakka, kun kontrolliverikokeessa arvo pysyi stabiilina. Eli mulla keltarauhanen ei toiminut kunnolla, ja vasta sitten arvot stabiloitui kun istukka oli tarpeeksi iso ja teki itse sen progesteronin. On myös tapauksia että progesteronitukea on jatkettu vaikka raskausviikolle 23 saakka jos kohdunkaula ehtii huveta. Myöhempi progesteronihäiriö (puute) ilmenee kohdunkaulan lyhentymisenä kohdun puolelta ja se altistaa ennenaikaisille synnytyksille. Huom. gyne ei pysty toteamaan sitä sisätutkimuksella mutta ultrassa näkyy.

Koita päästä mittauttamassa progesteroni nyt tai puhu hoitavalle taholle että haluaisit varmistaa emätinkapseleilla riittävän keltarauhastuen, varmuuden vuoksi :Heartred

Osalla joilla on imeytymisvaikeuksia (esim. endometrioosipotilailla on progesteroniresistenttiyttä) niin itsellä oli sekä nuo emätinkapselit max. arvolla 800mg/päivä sekä progesteronipiikki ensin 2 x päivä ja sitten 1 x päivä.
 
Kiitos @CherryRed tosi kattavasta vastauksesta! ❤️ Joo, muistan lukeneeni aiemmin jonkun tutkimuksen jossa todettiin että keskimäärin progetuesta ei ole lisähyötyä enää kiinnittymisen jälkeen. Mutta kyllä siinä mullakin särähtää korvaan se, että paljonko se ilahduttaa jos kuuluukin niihin joita se auttaisi, kun kaiken lisäksi siitä ei ole haittaa. Outoja juttuja joskus nämä. Tänään illalla tuli itseasiassa myös vähän vaaleanpunaista vuotoa, eli ei ole pelkästä vanhasta verestä kyse. Laitoin nyt vielä tuonne omapolulle lisäviestin tuosta että ei ole pelkkää vanhaa verta, ja kyselin verikokeen perään. Verikokeeseen en taida julkisella uskoa, mutta voihan olla että suosittaisivat kuitenkin jatkamaan lugeja 🤔 katsotaan! Ja voisi vähän selvittää paljonko progeverikoe (ja hCG?) maksaisi yksityisillä 🤔
 
Takaisin
Top