IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Minäkin voisin hypätä tähän ketjuun, kun on nyt ajankohtaista. Mielenkiintoista seurata miten muilla samassa tilanteessa olevilla hoidot etenee.

Taustoina vähän että viime toukokuussa tuli vuosi yrittämistä täyteen, syksyllä päästiin ekaa kertaa lapsettomuuslääkärille, joka sitten välittömästi diagnosoi mulle endometrioosin, syvän sellaisen. Siitä sitten päätös, että ei tuhlata aikaa kevyemmillä hoidoilla vaan suoraan vaan IVF-jonoon. Oletus oli että neljä kuukautta jouduttais odottamaan, mutta saatiinkiin ilmeisesti joku peruutusaika, ja punktio olisi itsenäisyyspäiväviikolla, mikäli kaikki menee kuin strömsössä.

Procren, Synarela ja Gonal-F siis tulleet tutuiksi. Kysymys tuosta Gonal-F:stä: omassa kynässä oli aika julman kokoisia ilmakuplia. Osan niistä sain ilmattua pois, mutta viimeiseen annokseen niitä tulee varmaan jonkin verran jäämään. Onko niistä haittaa, tyyliin kuolenko saman tien jos osun verisuoneen? :D
Käytännössä aikuisella ihmisellä ilmaa saa joutua aikuisella verenkiertoon aika paljon (enemmän kuin koko Gonal-F kynään mahtuu) ennen kuin siitä aiheutuu haittoja. Teoriassa pienempikin määrä ilmaa saattaa aiheuttaa hankaluuksia jos sydämessä on eteisväliseinäaukko ja käy äärimmäisen huono tuuri, mutta siltikään usko että ruiskussa olevat ilmakuplat voisivat olla niin suuria että siitä voisi tulla ongelmia. En siis huolisi asiasta :smiling-eyes:
 
@CherryRed, oho, enpä kyllä ole ajatellut, että hypermobiliteetti ja fibromyalgiakin voi viihtyä endon seuralaisena. Tuntuvat liittyvän jotenkin niin eri asioihin. Itselläni ei ole kyllä kumpaakaan (Onneksi. Vielä. Koputan puuta.), ja olen suunnilleen yhtä notkea kuin näkkileipä. Toi on kyllä ihan hanurista, että endo todetaan monesti vasta lapsettomuustutkimuksissa, vaikka oireita ois ollu jo miten pitkään. Mulla muuttu kuukautiset kipeeksi joskus lukiossa (muistan vieläkin sen ruotsin tunnin, kun iski ekat oikeesti kipeet kuukautiset, oli hauska kuuntelu), eli diagnoosiin on mennyt reilusti yli kymmenen vuotta. Muutama vuosi sitten valitin gynelle asiasta ja yhdyntäkivuista, niin kommentti oli vaan, että ei se mikään endo oo, tee lapsi niin helpottaa. Että joo.

@Alina_ , mulla on stimulaatio kestäny nyt neljättä päivää, niin ei vielä hirveästi kokemusta ole, mutta ei ole endoon liittyviä tuntemuksia ollut (kaikenlaisia muita kylläkin, mut tiedä sit mikä johtuu mistäkin). Mulla tosin oireita tulee yleensä lähinnä kuukautisten alla, niin tää ehkä selittää. Sillon alkaa olkapäähän ja kylkeen pistää ja kuukautiset on tosi kivuliaat, jos ei ota lääkkeitä. Onneks ainakin toistaiseksi on ihan perus kipulääkkeet purru hyvin, jos kerkee ottaa ajoissa. Yhdyntäkipuja on kans jonkin verran tietyissä asennoissa, mut kivojakin asentoja vielä löytyy :)

Kiitos, @Syreen ja @Onnenomena, vastauksista tuohon ilmakuplakysymykseen. Ehkä voin suhtautua tuohon nyt vähemmän vainoharhaisesti.
 
Help! Täältä taustalta kyselisin pikaisia neuvoja.. Mulle määrättiin IVF alkionsiirron jälkeen ovitrelle-napsautukset kolmena päivänä kolmen päivän välein, huomisesta alkaen. Ja nyt yhtäkkiä heräsi epävarmuus, että pitikö ne pistää aamulla vai illalla?! En enää muista edellisistä siirroista. Ja klinikka ei tietenkään huomenna ole auki, jotta sieltä voisin varmistaa.

Miten muille on ohjeistettu? Kiitos, jos löytyy apuja. 🙏
 
Help! Täältä taustalta kyselisin pikaisia neuvoja.. Mulle määrättiin IVF alkionsiirron jälkeen ovitrelle-napsautukset kolmena päivänä kolmen päivän välein, huomisesta alkaen. Ja nyt yhtäkkiä heräsi epävarmuus, että pitikö ne pistää aamulla vai illalla?! En enää muista edellisistä siirroista. Ja klinikka ei tietenkään huomenna ole auki, jotta sieltä voisin varmistaa.

Miten muille on ohjeistettu? Kiitos, jos löytyy apuja. 🙏
klinikoila on usen labraväkeä töissä viikonloppuisinkin. suosittelen katsomaan etsimään päivystysnumeroa tai hoitavan lääärin yhteystietoja. apteekeissakin paljon lääketietämystä..
 
Help! Täältä taustalta kyselisin pikaisia neuvoja.. Mulle määrättiin IVF alkionsiirron jälkeen ovitrelle-napsautukset kolmena päivänä kolmen päivän välein, huomisesta alkaen. Ja nyt yhtäkkiä heräsi epävarmuus, että pitikö ne pistää aamulla vai illalla?! En enää muista edellisistä siirroista. Ja klinikka ei tietenkään huomenna ole auki, jotta sieltä voisin varmistaa.

Miten muille on ohjeistettu? Kiitos, jos löytyy apuja. 🙏
TAYSissa iltaisin: https://www.tays.fi/fi-FI/Ohjeet/Po...itrelle_tai_Pregnyltuki_alkionsiirron_(97138)
 
Julkisella tehdään päätöksiä yleisyyden ja budjetin mukaan. Raudanpuute on niin yleistä, että jos infuusioita tehtäisiin, niitä pitäisi tehdä todella monelle, ja siksi mieluummin säästetään rahaa käskemällä ihminen syömään rautaa puoli vuotta. Ja jos sinä aikana ikäraja tulee täyteen, saadaan säästettyä vielä enemmän, koska sitten julkisen ei enää tarvitse tarjota hoitoja ollenkaan. Kätevää, eikö?

Kannattaa itse selvittää, mitä julkinen tekee ja mitä se ei tee, ja käydä hakemassa ekstrat yksityiseltä, jotta julkisen tarjoamista palveluista saa kaiken hyödyn irti. Jos sokeana menee pelkästään julkisen ohjeiden mukaan, saattaa käydä niin, että kaikki hoitokierrokset menevät hukkaan, ja yritys alkaa oikeasti vasta kun siirtyy yksityiselle puolelle.

Tämä typerä yleisyys- ja budjettiajattelu on terveydenhuollossä läpitunkeva. Esimerkkinä sekin, että lasten koronarokotesuosituksista yritettiin rajata lapsiastmaatikot ulos, pelkästään siksi, että astma on yleinen diagnoosi. Miten diagnoosin yleisyys muka aiheuttaa rokotetarpeen katoamisen? Eihän ne lapsen keuhkot osaa yhtäkkiä toimia paremmin siksi että monella muullakin lapsella on sama diagnoosi, kun perusflunssakin vie lapsen osastohoitoon.

Tähän lisäisin myös julkisella puolella syyksi mahdollisen allergisen reaktion. Tai tämä henkilökohtainen kokemus, sitä hoettu joka kerta, eli rautainfuusiossa suuri riski vakavaan allergiseen reaktioon.

Mun ferritiinit oli 28 kun tehtiin pas, varhaisultrassa kysyin lääkäriltä kannattaisiko syödä rautaa, "ei tarvi", oli vastaus. No, rv30 ferritiinit oli enää 7. Silti mietittiin infuusioon pääsyä pitkään. Onneksi sain sen viimein, vauvalla eli nykyisellä taaperolla ollut hyvät rautavarannot vaikka muuten on moniallerginen (äidin raskaudenaikainen raudanpuute muuten altistaa lapsen allergioille). Kaikki rauta tosin meni hänelle, 3kk synnytyksestä rauta-arvot olivat taas sen 7. Sain onneksi gastroskopian yhteydessä infuusion. Ja sillä kertaa tuplana, en ymmärrä miksi raskaana oli laitettu vain 500mg kun myöhemmin laitettiin 1000mg.

Jokatapauksessa tuntuu että täällä julkisella on niin retuperällä raudanpuutteen hoito että hohhoijaa.
 
Heippa!
Minäkin olen seurannut muiden IVF-keskusteluja, ja vuoden verran ammentanut viisautta niistä.
Se on helpottanut hankalaa hedelmoityshoitomatkaa, joten kiitos kaikille jotka jakavat kokemuksiaan!

Meillä on edessä (toivottavasti) alkion siirto maanantaina, joten olisi mukava piinailla yhdessä :smiling-eyes:

Tämä on meidän 3. IVF kierros, jota ennen oli 2x IUI. 2 kemiallista, jonka jälkeen havaittiin (ja hoidettiin) hydrosalpinx laparoskospiassa. Oletettavasti se on hankaloittanut implantaatiota aikaisemmin.

Hei onko muilla kokemusta DHEA & M2 Tone kombosta? Olen napostellut niitä kesästä asti, ja olisi kiva kuulla jos jollain ne on aiheuttaneet muutakin ku rasvaiset hiukset...:Smirking Face:
Meillä myös siirto huomenna! Minkä ikäinen alkio teille siirretään? Mä oon vaan syöny multitabs mama-tabletteja ku on jääny imetysajasta. Mitä noi sun mainitsemat tekee?
 
Mitenkäs mun piinakavereilla sujuu?
Mä sain viikonlopun kulumaan mukavasti, kun suunnittelin täyteen kivaa ohjelmaa. Nyt sitten jäljellä kunnon loppumetrien taistelu, etten testailisi ennen keskiviikkoa..! Onneksi sekä maanantai että tiistai on kalenteri ihan täysi.
Joku aiheuttaa nyt kunnon rintojen turvotusta ja kipua, olen yrittänyt olla ajattelematta asiaa enemmälti… Ei mitään muistikuvia, onko Terolutit aiemmin tehnyt tätä oiretta.
 
Mitenkäs mun piinakavereilla sujuu?
Mä sain viikonlopun kulumaan mukavasti, kun suunnittelin täyteen kivaa ohjelmaa. Nyt sitten jäljellä kunnon loppumetrien taistelu, etten testailisi ennen keskiviikkoa..! Onneksi sekä maanantai että tiistai on kalenteri ihan täysi.
Joku aiheuttaa nyt kunnon rintojen turvotusta ja kipua, olen yrittänyt olla ajattelematta asiaa enemmälti… Ei mitään muistikuvia, onko Terolutit aiemmin tehnyt tätä oiretta.
Hienoa että oot saanu ajatukset pidettyä muualla! Toivotaan kovasti että oireiden taustalla on kaikkein paras syy!

Mä oon taas testaillu hyvin ahkerasti tässä joka päivä, kun halusin nähdä kun triggeri hiipuu pois ja tuleeko jotain tilalle. Ja jotain on tullu tilalle 🙈 nyt sit kauhee paniikki kokoaika että onko uusi testi himmeempi ku edellinen. Mut toistaseks ei vielä oikeeta syytä panikoida, testit tummuu. Tosi aikastahan tää toki on, ei voi vielä mitään varmaa sanoa. Mut meidän pieni kakspäinen alkio siellä yrittää kovasti pysyä kyydissä ❤️

Tässä kuva mun päiväseurannasta, ehkä joku voi kokea tämän hyödylliseks vaikka nää onkin hyvin yksilöllisiä.

PXL_20221127_183509711.jpg
 
Ihana nähdä täällä niin paljon plussanneita! Halusin tulla kertomaan omasta plussastani ja miten sinne lopulta päästiin, alkionsiirtoja on nimittäin takana jo kahdeksan ja sitä ennen n kaksi vuotta luomuyritystä.

Meillä on aina tullut hyvin alkioita, ensimmäisellä kierroksella 8 blastoa ja toisella 9. Kuitenkaan 7 siirron jälkeen ei ollut tietoakaan raskaudesta, joten päätettiin ottaa jäljellä olevista 10 alkiosta diagnostiikka. No, ainoastaan yksi oli siirtokelpoinen. Ja kyseessä siis hyvän ja erinomaisen "visuaalisen" laatuluokituksen blastot. Tämä yksi ja ainokainen nyt sitten kiinnittyi ja sain positiivisen kotitestin eilen, 8 päivää siirron jälkeen 😍

Halusin siis tulla kehottamaan, että niillä joilla on mahdollisuus tehkää ehdottomasti alkiodiagnostiikka. Sillä päästään jo 70-80% kiinnittymismahdollisuuksiin. Viimeisimmät tutkimukset ovat osoittaneet, että jos pari saa 3 diagnostiikaltaan normaalia alkiota, mahdollisuus raskauteen on 95% naisen iästä riippumatta. Toisin sanoen naisesta johtuvat "kiinnittymisongelmat" ovat oikeasti harvinaisia, ja suurin syy kiinnittymättömyyteen onkin alkion genetiikka.

Täällä ulkomailla testataan alkiot rutiininomaisesti naisen iästä riippumatta, ja myöskään alle 5 päivän alkioita ei missään nimessä siirretä, kun kerran blastojen kiinnittymismahdollisuudet ovat paljon suuremmat.

Tuntuu, että Suomessa julkinen puoli on kovin viimeisimmästä tekniikasta jäljestä, mutta toivon mukaan sielläkin pian hoksataan miten paljon testaaminen vähentää turhissa siirroissa juoksemista.
 
Hienoa että oot saanu ajatukset pidettyä muualla! Toivotaan kovasti että oireiden taustalla on kaikkein paras syy!

Mä oon taas testaillu hyvin ahkerasti tässä joka päivä, kun halusin nähdä kun triggeri hiipuu pois ja tuleeko jotain tilalle. Ja jotain on tullu tilalle 🙈 nyt sit kauhee paniikki kokoaika että onko uusi testi himmeempi ku edellinen. Mut toistaseks ei vielä oikeeta syytä panikoida, testit tummuu. Tosi aikastahan tää toki on, ei voi vielä mitään varmaa sanoa. Mut meidän pieni kakspäinen alkio siellä yrittää kovasti pysyä kyydissä ❤️

Tässä kuva mun päiväseurannasta, ehkä joku voi kokea tämän hyödylliseks vaikka nää onkin hyvin yksilöllisiä.

View attachment 117357
Mä oon just samanlainen himotestaaja. Kyllä näiden perusteella jo uskaltaisin varovaisesti onnitella ❤️👏🏻
 
Mitenkäs mun piinakavereilla sujuu?
Mä sain viikonlopun kulumaan mukavasti, kun suunnittelin täyteen kivaa ohjelmaa. Nyt sitten jäljellä kunnon loppumetrien taistelu, etten testailisi ennen keskiviikkoa..! Onneksi sekä maanantai että tiistai on kalenteri ihan täysi.
Joku aiheuttaa nyt kunnon rintojen turvotusta ja kipua, olen yrittänyt olla ajattelematta asiaa enemmälti… Ei mitään muistikuvia, onko Terolutit aiemmin tehnyt tätä oiretta.
No täällä myös onneks oli aika toiminnan täyteinen viikonloppu joten ei tarvinnut ihan koko ajan olla ajatukset omassa navassa! 🤭
Pahin paikka sunnuntaina kun vietettiin ystävän baby showereita ja noin puolella porukasta vuoden sisään syntyneitä vauvoja, joten henkisesti raskas päivä..

Minkäänlaisia oloja ei oikein ole, muutakuin että itku tulee kyllä todella herkästi asiasta kuin asiasta ja hiukan alavatsaa on välillä juilinut. Viime viikon alkupuolella vaivannut väsymys on poissa..

Toivottavasti Cha-Cha oireet on jotain muuta kuin terolutin aiheuttamaa! 🥰

Nurppu, oi että ihanaa! Toivotaan että viivat jatkaa vahvistumistaan! ♥️
 
Ootteko muuten kukaan ottanu käyttöön premom-sovellusta. Se on mun mielestä tosi kätevä! Varsinkin ovulaation metsästyksessä ku se antaa numeeriset arvot ku syöttää sinne ovistesteistä kuvat. Ja sit sinne foorumille voi tehdä vaikka äänestyksen siitä, et onko kyseessä plussa ym. Siellä saa tosi paljon vastauksia ku on niin paljon käyttäjiä.

Tämmönen ihan vinkkinä 😊

Tässä kuva mun yhden kierron ovistesteistä. Sori jos ei ehkä kuulu tähän ketjuun, mut halusin vinkata!
 

Liitteet

  • F5ED7E1F-1AF8-4152-9E04-C2A3CF2F2830.png
    F5ED7E1F-1AF8-4152-9E04-C2A3CF2F2830.png
    1.6 MB · Katsottu: 76
Hienoa että oot saanu ajatukset pidettyä muualla! Toivotaan kovasti että oireiden taustalla on kaikkein paras syy!

Mä oon taas testaillu hyvin ahkerasti tässä joka päivä, kun halusin nähdä kun triggeri hiipuu pois ja tuleeko jotain tilalle. Ja jotain on tullu tilalle 🙈 nyt sit kauhee paniikki kokoaika että onko uusi testi himmeempi ku edellinen. Mut toistaseks ei vielä oikeeta syytä panikoida, testit tummuu. Tosi aikastahan tää toki on, ei voi vielä mitään varmaa sanoa. Mut meidän pieni kakspäinen alkio siellä yrittää kovasti pysyä kyydissä ❤️

Tässä kuva mun päiväseurannasta, ehkä joku voi kokea tämän hyödylliseks vaikka nää onkin hyvin yksilöllisiä.

View attachment 117357
Kyllä toi on jo ihan selvä plussa! 😍 Onnea!
 
@Nurppu ihana kun oot jaksanu testailla ja jaoit tänne.

Itse en oo uskaltautunut testaamaan miten Ovitrelle häviää ja alkaisiko kääntyä plussaksi. Pp4 mennään ja punktiohan oli viime tiistai, eli dpo6?. Rinnat arat ja alavatsaa juilii kiitettävästi. Mieli haluaisi kovasti kääntää juilimiset yritykseksi kiinnittyä, mutta järki sanoo et eipä hoppuilla. 🤪

Miten pitkään ootte muuten punktiosta jatkaneet ”nesteytystä”? Nyt viikon verran kitannut parin litran veden juonnin lisäksi 0,5litraa nesteytysjuomaa. Alkaa yölliset wc reissut verottaa unia 😴 Normaalisti arkena tulee juotua pari litraa vettä päivässä, eli lieneekö enää tarve tuolle lisälle?
 
@Nurppu ihana kun oot jaksanu testailla ja jaoit tänne.

Itse en oo uskaltautunut testaamaan miten Ovitrelle häviää ja alkaisiko kääntyä plussaksi. Pp4 mennään ja punktiohan oli viime tiistai, eli dpo6?. Rinnat arat ja alavatsaa juilii kiitettävästi. Mieli haluaisi kovasti kääntää juilimiset yritykseksi kiinnittyä, mutta järki sanoo et eipä hoppuilla. 🤪

Miten pitkään ootte muuten punktiosta jatkaneet ”nesteytystä”? Nyt viikon verran kitannut parin litran veden juonnin lisäksi 0,5litraa nesteytysjuomaa. Alkaa yölliset wc reissut verottaa unia 😴 Normaalisti arkena tulee juotua pari litraa vettä päivässä, eli lieneekö enää tarve tuolle lisälle?

Mä hain just 6päiväisen kyytiin, että samat päivät meillä 😊 tsempit sinnekkin piinailuihin!
 
Hienoa että oot saanu ajatukset pidettyä muualla! Toivotaan kovasti että oireiden taustalla on kaikkein paras syy!

Mä oon taas testaillu hyvin ahkerasti tässä joka päivä, kun halusin nähdä kun triggeri hiipuu pois ja tuleeko jotain tilalle. Ja jotain on tullu tilalle 🙈 nyt sit kauhee paniikki kokoaika että onko uusi testi himmeempi ku edellinen. Mut toistaseks ei vielä oikeeta syytä panikoida, testit tummuu. Tosi aikastahan tää toki on, ei voi vielä mitään varmaa sanoa. Mut meidän pieni kakspäinen alkio siellä yrittää kovasti pysyä kyydissä ❤️

Tässä kuva mun päiväseurannasta, ehkä joku voi kokea tämän hyödylliseks vaikka nää onkin hyvin yksilöllisiä.

View attachment 117357
Mieletön rivi! Ja niin upeaa..! :red-heart:
No, tämä vesitti mun testilakon. Yhden negadigin tein nyt sitten päivällä. Huominen pakko olla tekemättä tiukan työpäivän vuoksi -on keskityttävä täysillä sinne. , Nyt sitten malttaa odottaa keskiviikkoon :sad001
 
Takaisin
Top