IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Kylläpäs tällä palstalla käy kova kuhina - mukava lukea vaikkei itse ole aktiivisena nyt ollutkaan.

Kesäkuusta jatkuneen epäonnen jälkeen eilen viimein onnistui PAS kuulemma kauniisti sulaneella 2 päiväisellä alkiolla. Siirron jälkeen alavatsaani aina juilii, mutta kuulemma se ei ole vaarallista.

En suoraan sanottuna tiedä, että mitä vielä voisin itse tehdä auttaakseni tätä nyt onnistumaan. Kävin siirtoa edeltävänä päivänä hieronnassa jottei tarvi mennä alaselkää ronklaamaan heti siirron jälkeen, olen ottanut rennosti, ja nyt viikonloppuna en tanssi tai aio tehdä yhtään mitään raskaampaa. Oli siitä apua tai ei niin nyt on kaikki keinot käytössä.
Terolutin aloitin eilen illalla ja odotettavissa on, että alkuviikosta se tuttu päänsärky ja pahoinvointi taitaa tulla tervehtimään…

Tuntuu mukavalta, että tulos on selvillä ennen pikkujoulukautta. Mikäli se on nega, saa juhlia just kun huvittaa, ja mikäli positiivinen niin saa hautoa omaa salaisuutta ja juhlia ilman alkoholia :Wine Glass:

Nyt sitten vain haudotaan.

Rentouttavaa ja nauruntäyteistä hauduttelua :smiling face with heart-eyes: Myös @Nurppu
 
@Cha-cha oot jäänyt mulle mieleen kun oon seuraillut tätä keskustelua jo ennen kuin itse enemmän aktivoiduin, ja oonkin miettinyt mitä sulle kuuluu. Kovasti onnea matkaan tähän siirtoon! Me ollaan melkein samoilla päivillä liikkeellä sit, koska mulla tuli torstaina kyytiin tuoresiirretty kakspäiväinen alkio :) mä en muista kauheesti kuulleeni mistään mikä oikeasti parantaisi mahiksia - paitsi nauru! Siitä oli joku pieni tutkimus, missä naisilla jotka sai nauruterapiaa oli paremmat onnistumisprosentit alkionsiirron jälkeen. Siitä on lyhyt maininta esim tässä artikkelissa otsikon "Stressi, nauruterapia ja lapsettomuuden hoito" alla :)
Voi ihana, onpa jännää nyt sit hautoa ”samaa matkaa”. Ei auta kuin yrittää keksiä naurun aiheita, harmi kun ei ole mitään koomikoita keikalla täällä just :rolling:

Mä oon aina välillä lueskellut mitä täällä porukalle kuuluu. Mutta siis mullahan otti henkisesti tosi lujille kesäkuussa, joten päätettiin pitää lomaa heinä- ja elokuu. Sit alkoikin epäonni.
-ovulaation bongaus ei onnistunut, tuli ilmeisesti tosi aikaisin
-korona
-ovulaatio torstaina, ja sehän oli väärä päivä kun kaikki alkiot 2 päivän ikäisiä
Kuvittelin naiivisti että kaikki alkiot on siirretty vuonna 2022 TAI sitten olen raskaana mutta eipä tässä mikään mene kuten kuvitella voisi.
Tsemppiä hautomiseen ja kiitos kaikille muillekin ihanista viesteistä. :red-heart:
 
@Cha-cha äh mikä epäonnen putki! 😞 Toi on ihan kauheen raskasta. Meilläkin oli vähän takapakkia näiden hoitojen kanssa, piti alkaa elokuussa mutta sit tuli eka pari kuukautta koronakarenssia ja sit ei mahduttu hoitoon. Mut nyt on onneks molemmat päästy hautomisvaiheeseen ❤️ turha sen enempiä vielä tässä kohtaa miettiä! Tsemppiä hautomiseen sinnekin!
 
Helou!

Minä en ole täällä kommentoinut mitään, mutta seuraillut olen teidän keskusteluja jonkin aikaa. Nyt päätin avata suuni, koska asioita alkaa tapahtua :) Meillä siis takana vuuuuoosien lapsettomuus ja ICSI-hoito alkuvuonna 2020. Sen tuloksena kolme alkiota, joista yksi tuoresiirto, yksi PAS ja sitten tuli korona, joka pysäyttikin hetkeksi hoidot ja tulin yllättäen luomusti raskaasti! Se vauveli on kohta 2v. ihana prinsessa :Heartred Nyt yritetty alkuvuodesta saakka taas raskautua ilman apuja. Lokakuussa suunnittelukäynnillä päädytty lääkkeelliseen PASsiin ja tänään ultrassa kaikki niin kuin pitääkin. Siirto ensi viikon maanantaina! Jihuu :Heartred Nyt siirrettävä alkio on meidän viimeinen. Sen jälkeen varmaan uuteen ICSIIN, vaikka toiveissa olisi kyllä, että miehen siemenneste katsottaisiin uudelleen (se meidän isoin haaste), koska kuitenkin tuli luomuplussa. Jos vaikka pääsisi kevyemmillä hoidoilla.

Ketäs muita täällä nyt on juuri ollut alkion siirrossa tai menossa pian? Jos saisin jännäillä jonkun kanssa yhtä aikaa. Meillä tämä viimeinen on D6 blasto ja siirto tehdään TAYSSISSa.

Omaa napailua nyt aluksi vaan, mutta kovasti tsemppiä kaikille!
 
Syreen; miten minusta on kuulostanut, että lyhyessä kaavassa moni selvinnyt aika vähilläkin turvotuksilla. Voi olla tietysti mun kuvitelmaa ja silmiin sattuu ne kaikki onnekkaat joilla koko show on sujunut vähän mukavammin :tears:

Mun piinailut sujunut vaihtelevalla menestyksellä. Terolutit sai tutusti aikaan ihan kauhean pahoinvoinnin ja päänsäryn, joka veti eilisillaksi sohvan pohjalle. En ole uskaltanut pyytää mitään muuta kun näissä on kuitenkin se onni että suun kautta otettavia 8 tunnin välein.

Onkohan olemassa muuta ”syötävää” tukilääkettä, jota kannattaisi kokeilla?
 
Syreen; miten minusta on kuulostanut, että lyhyessä kaavassa moni selvinnyt aika vähilläkin turvotuksilla. Voi olla tietysti mun kuvitelmaa ja silmiin sattuu ne kaikki onnekkaat joilla koko show on sujunut vähän mukavammin :tears:

Mun piinailut sujunut vaihtelevalla menestyksellä. Terolutit sai tutusti aikaan ihan kauhean pahoinvoinnin ja päänsäryn, joka veti eilisillaksi sohvan pohjalle. En ole uskaltanut pyytää mitään muuta kun näissä on kuitenkin se onni että suun kautta otettavia 8 tunnin välein.

Onkohan olemassa muuta ”syötävää” tukilääkettä, jota kannattaisi kokeilla?

Kannattaisiko kuitenkin varmistaa asia lääkäriltä? Mun ystävä söi Teroluteja, sai kovan migreenin, jossa oksensi - lääkäri oli mieltä että lääke vaihdettava heti.

Mulle itsellä aikoinaan Lutinukset, tykkäsin vaikka emättimen kautta käytettäviä. Sottaavat kuulemma vähemmän kuin Lugestron. Mulla hormonaalinen migreeni muttei aiheuttanut päänsärkyä. Ainoastaan unet meni vähän huonommiksi, sen tajusin sitten kun lopetin ne rv10.
 
Helou!

Minä en ole täällä kommentoinut mitään, mutta seuraillut olen teidän keskusteluja jonkin aikaa. Nyt päätin avata suuni, koska asioita alkaa tapahtua :) Meillä siis takana vuuuuoosien lapsettomuus ja ICSI-hoito alkuvuonna 2020. Sen tuloksena kolme alkiota, joista yksi tuoresiirto, yksi PAS ja sitten tuli korona, joka pysäyttikin hetkeksi hoidot ja tulin yllättäen luomusti raskaasti! Se vauveli on kohta 2v. ihana prinsessa :Heartred Nyt yritetty alkuvuodesta saakka taas raskautua ilman apuja. Lokakuussa suunnittelukäynnillä päädytty lääkkeelliseen PASsiin ja tänään ultrassa kaikki niin kuin pitääkin. Siirto ensi viikon maanantaina! Jihuu :Heartred Nyt siirrettävä alkio on meidän viimeinen. Sen jälkeen varmaan uuteen ICSIIN, vaikka toiveissa olisi kyllä, että miehen siemenneste katsottaisiin uudelleen (se meidän isoin haaste), koska kuitenkin tuli luomuplussa. Jos vaikka pääsisi kevyemmillä hoidoilla.

Ketäs muita täällä nyt on juuri ollut alkion siirrossa tai menossa pian? Jos saisin jännäillä jonkun kanssa yhtä aikaa. Meillä tämä viimeinen on D6 blasto ja siirto tehdään TAYSSISSa.

Omaa napailua nyt aluksi vaan, mutta kovasti tsemppiä kaikille!
Heippa!
Minäkin olen seurannut muiden IVF-keskusteluja, ja vuoden verran ammentanut viisautta niistä.
Se on helpottanut hankalaa hedelmoityshoitomatkaa, joten kiitos kaikille jotka jakavat kokemuksiaan!

Meillä on edessä (toivottavasti) alkion siirto maanantaina, joten olisi mukava piinailla yhdessä :smiling-eyes:

Tämä on meidän 3. IVF kierros, jota ennen oli 2x IUI. 2 kemiallista, jonka jälkeen havaittiin (ja hoidettiin) hydrosalpinx laparoskospiassa. Oletettavasti se on hankaloittanut implantaatiota aikaisemmin.

Hei onko muilla kokemusta DHEA & M2 Tone kombosta? Olen napostellut niitä kesästä asti, ja olisi kiva kuulla jos jollain ne on aiheuttaneet muutakin ku rasvaiset hiukset...:Smirking Face:
 
Minun raskaustesti oli negatiivinen. Kävin yksityisellä puolella mittauttamassa alkuviikosta ferritiinin, joka oli surkeasti 25. Soittelin jo polille tuosta arvosta ja hoitaja oli vähän sillai…”no voisit vaikka hakea rautaa” ja aloin ihan lohduttomasti itkemään. En varmaan saanut mitään järkevää sanotuksi takaisin. Yritin sopertaa, että toivoisin infuusiota ja ehkä tässä on syy, miksi hyvätkään alkiot ei edes yritä kiinnittyä. Tuntuu aivan KAMALALTA joku 6kk syödä rautaa ja sen jälkeen palata hoitoihin. 😢 Dextra on keväällä julkaissut tutkimustulokset, joilla on saatu loistavia tuloksia rautainfuusion jälkeisistä raskauksista, kun arvot on potilaalla ollut alle 30. Lupasi kuitenkin kysyä lääkärin arvion vielä. 😞
 
Minun raskaustesti oli negatiivinen. Kävin yksityisellä puolella mittauttamassa alkuviikosta ferritiinin, joka oli surkeasti 25. Soittelin jo polille tuosta arvosta ja hoitaja oli vähän sillai…”no voisit vaikka hakea rautaa” ja aloin ihan lohduttomasti itkemään. En varmaan saanut mitään järkevää sanotuksi takaisin. Yritin sopertaa, että toivoisin infuusiota ja ehkä tässä on syy, miksi hyvätkään alkiot ei edes yritä kiinnittyä. Tuntuu aivan KAMALALTA joku 6kk syödä rautaa ja sen jälkeen palata hoitoihin. 😢 Dextra on keväällä julkaissut tutkimustulokset, joilla on saatu loistavia tuloksia rautainfuusion jälkeisistä raskauksista, kun arvot on potilaalla ollut alle 30. Lupasi kuitenkin kysyä lääkärin arvion vielä. 😞
Jos sitä ei julkiselta puolelta saa, kannattaa hakea infuusio yksityiseltä puolelta. Jos teillä menee julkisella kaikki hoidot pilalle rauta-arvojen takia, niin yksityisen puolen lapsettomuushoitoihin hintoihin nähden tuo rauta-infuusio on pikkuraha.
 
Hei kaikille!
Olen 32 ja mies 30. Meillä 1. Pitkän kaavan ICSI, josta 5 blastoa pakkaseen.
Olemme lapsettomuushoidoissa miehestä johtuvien asioiden vuoksi.
Käytännössä hoidot ainoa keino saada lapsi.

Ensimmäisen kerran soitin asiasta julkiselle alkuvuodesta 2021 ja nyt 2022 lähestyy loppuaan ja on tehty 2x pas. Eli hidasta on touhu Husilla.

1. Pas syyskuussa oli kemiallinen

2. Pas tehtiin 7.11.22 ja asia on kiikun kaakun sillä kävin pp 15 verikokeessa ja hcg oli vain 88. Viivat alkoivat alusta asti vahvistua äärimmäisen hitaasti, kuitenkin jatkavat vahvistumistaan. Eli mulla pyörii tästä nyt vaan huonot vaihtoehdot päässä. Jos jollain on kokemusta alhaisista ja/tai hitaasti vahvistuvista hcg-luvuista niin kertokaa?
 
En vain ymmärrä, mikä logiikka julkisella olisi kieltää infuusio? Raskautta suunniteltaessa arvon pitäisi olla vähintään 50-70. Jos jollain ihmeen keinoilla raskautuisin, niin joka tapauksessa olisin aneemisena infuusiossa, ku rautavarannot riittää tällä hetkellä lähinnä normaalien elintoimintojen ylläpitämiseen. Hoitaja vaan totesi puhelimessa, että nyt tietysti ”voitte pitää tuumaustauon tässä kierrossa ja teillä on vielä kaksi alkiota ja sen jälkeen voidaan tehdä uusi hoito” Kyllä. Sillä tämä asia ratkeaa. 🫠

Ymmärrän kyllä, että hoitaja ei mitään pahaa tarkoittanut, mutta en todellakaan toivo, että piiloaneemiseen kehooni tuhlataan enää yhtään alkiota.

Tässä nämä tulokset viime keväältä


Ajattelin kyllä mennä yksityiselle infuusioon, mutta ihan periaatteesta nostan metelin, jos julkisella puolella eivät sitä myönnä. Löysin muutamankin asiantuntijakommentin, jossa hedelmöityshoitoja pidettiin aiheena antaa infuusio. Ei herranjumala rupeaa ikäkin tulemaan vastaa, jos pyörittelen rautapillereitä puoli vuotta ilman mitään takuuta, että saan arvoja edes nostettua.

Nytkin itken ja syön verilättyjä 🥺
 
En vain ymmärrä, mikä logiikka julkisella olisi kieltää infuusio? Raskautta suunniteltaessa arvon pitäisi olla vähintään 50-70. Jos jollain ihmeen keinoilla raskautuisin, niin joka tapauksessa olisin aneemisena infuusiossa, ku rautavarannot riittää tällä hetkellä lähinnä normaalien elintoimintojen ylläpitämiseen. Hoitaja vaan totesi puhelimessa, että nyt tietysti ”voitte pitää tuumaustauon tässä kierrossa ja teillä on vielä kaksi alkiota ja sen jälkeen voidaan tehdä uusi hoito” Kyllä. Sillä tämä asia ratkeaa. 🫠

Ymmärrän kyllä, että hoitaja ei mitään pahaa tarkoittanut, mutta en todellakaan toivo, että piiloaneemiseen kehooni tuhlataan enää yhtään alkiota.

Tässä nämä tulokset viime keväältä


Ajattelin kyllä mennä yksityiselle infuusioon, mutta ihan periaatteesta nostan metelin, jos julkisella puolella eivät sitä myönnä. Löysin muutamankin asiantuntijakommentin, jossa hedelmöityshoitoja pidettiin aiheena antaa infuusio. Ei herranjumala rupeaa ikäkin tulemaan vastaa, jos pyörittelen rautapillereitä puoli vuotta ilman mitään takuuta, että saan arvoja edes nostettua.

Nytkin itken ja syön verilättyjä 🥺

Minulla oli ferrit 22 kun IVF tehtiin ja 19 kypsästä solusta vain 3 pääsi pakkaseen. Hyperoireiden takia ei tehty tuoresiirtoa, mutta sain ferrit nousemaan PASiin mennessä 40:een. Olin siinä vaiheessa syönyt oikeaoppisesti kunnon rautakuurin jo 9 kk. Olen jälkikäteen miettinyt, johtuiko munasolujen heikko laatu ainakin osin matalasta ferritiiniarvosta.

Kannattaa tosiaan yrittää saada ferrit hyvälle tasolle jo ennen raskautta. Alkuraskaudessa olin ihan loppu, en jaksanut muuta kuin käydä töissä. Tulin kotiin 17-maissa, menin nukkumaan 18.30 ja nukuin 12,5 tuntia putkeen. Neuvolalääkäri laittoi kaksi lähetettä infuusioon, mutta molemmat tulivat bumerangina takaisin Naistenklinikalta, koska sekä ferrit että hb olivat raskauden kestoon nähden muka ok tasolla (12 ja 105). Pääsin infuusioon vasta kun lapsi meinasi syntyä pikkukeskosena ja diagnoosina oli anemia eikä vain raudanpuute. Minulla ei ole aikuisiällä koskaan ollut näin paljon energiaa, vaikka lapsi on 10 kk. Ehkäisyä emme ole synnytyksen jälkeen käyttäneet, joten ferrit ovat ehkä lähinnä vaikuttaneet mun oloon ja jaksamiseen. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Julkisella tehdään päätöksiä yleisyyden ja budjetin mukaan. Raudanpuute on niin yleistä, että jos infuusioita tehtäisiin, niitä pitäisi tehdä todella monelle, ja siksi mieluummin säästetään rahaa käskemällä ihminen syömään rautaa puoli vuotta. Ja jos sinä aikana ikäraja tulee täyteen, saadaan säästettyä vielä enemmän, koska sitten julkisen ei enää tarvitse tarjota hoitoja ollenkaan. Kätevää, eikö?

Kannattaa itse selvittää, mitä julkinen tekee ja mitä se ei tee, ja käydä hakemassa ekstrat yksityiseltä, jotta julkisen tarjoamista palveluista saa kaiken hyödyn irti. Jos sokeana menee pelkästään julkisen ohjeiden mukaan, saattaa käydä niin, että kaikki hoitokierrokset menevät hukkaan, ja yritys alkaa oikeasti vasta kun siirtyy yksityiselle puolelle.

Tämä typerä yleisyys- ja budjettiajattelu on terveydenhuollossä läpitunkeva. Esimerkkinä sekin, että lasten koronarokotesuosituksista yritettiin rajata lapsiastmaatikot ulos, pelkästään siksi, että astma on yleinen diagnoosi. Miten diagnoosin yleisyys muka aiheuttaa rokotetarpeen katoamisen? Eihän ne lapsen keuhkot osaa yhtäkkiä toimia paremmin siksi että monella muullakin lapsella on sama diagnoosi, kun perusflunssakin vie lapsen osastohoitoon.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top