IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Kiitos kaikille vielä jotka suosittelivat hakemaan apua. Varasin ajan klinikan kautta lapsettomuusasioihin erikoistuneelle psykoterapeutille ensi viikolle.

Luulen että se tulee todella tarpeeseen. Käyn tällä hetkellä läpi samaa tunteiden vuoristorataa kuin vuosi sitten ”pieleen” menneen hoidon ja kemiallisen raskauden jälkeen. Silloin oli hirveä olo ja pelkäsin sekoavani, eikä tilannetta auttanut että useampi tuttu oli raskaana ja sai lopulta lapsen samoihin aikoihin kuin meillä olisi ollut laskettu aika jos asiat olisivat menneet toisin.

Lueskelin itse asiassa netistä nyt trauman läpikäynnin vaiheita, ja ai että se reaktiovaihe kuulostaa tutulta. Itkuisuus ja tunteiden heilahtelu, ’trauma’ palaa väkisin mieleen jatkuvasti (tällä hetkellä se tarkoittaa että tulee jatkuvasti mieleen tutut jotka saivat juuri lapsia). Jälkiviisaana voi todeta että olisi jo vuosi sitten pitänyt hakea apua, mutta turha sitä liikaa miettiä. Tässä ollaan kuitenkin edelleen, ja vain tulevaisuuteen voi vaikuttaa. Ehkä parisuhdekin voi sitten paremmin kun en miehelle koko ajan itke tätä asiaa. Huomaan hänestä jo että alkaa olla hänellekin raskasta.

Onko omapolku kaikilla käyttäjillä yhä epäkunnossa!? 🤔 Todella turhauttavaa. Ilmeisesti aika tukossa takaisinsoittopalvelu, kun ei vieläkään ole tullut soittoa takaisin (jätin heti 7 aikaan pyynnön).

Onko omapolku kaikilla käyttäjillä yhä epäkunnossa!? 🤔 Todella turhauttavaa. Ilmeisesti aika tukossa takaisinsoittopalvelu, kun ei vieläkään ole tullut soittoa takaisin (jätin heti 7 aikaan pyynnön).
Jep, koko viikonlopun yritin kirjautua, eikä vieläkään toimi.

Heh, jotain ne siellä korjailee. Mulle ei oo tullu pitkään aikaan edes labratuloksista tietoa minnekään, piti hoitajalta kysellä. Nyt tuli ilmotus että uusia labratuloksia 😄 ehkä ne korjasi jonkun muunkin ongelman tässä samalla kun yrittävät korjata tuota kirjautumista!

Oli siellä alkioita, ja yksi laitettiin kohtuun tänään! 😍 Olen helpottunut! Yksi jäi vielä odottamaan, laitetaanko pakkaseen. Kaksi kypsää oli pitänyt laittaa pois, kun eivät jakautuneet oikein.

Lääkäri sanoi toimenpiteen jälkeen, että Omapolulla on kuulemma usein ongelmia, mikä vaikeuttaa myös työntekijöiden arkea.

Oli siellä alkioita, ja yksi laitettiin kohtuun tänään! 😍 Olen helpottunut! Yksi jäi vielä odottamaan, laitetaanko pakkaseen. Kaksi kypsää oli pitänyt laittaa pois, kun eivät jakautuneet oikein.

Lääkäri sanoi toimenpiteen jälkeen, että Omapolulla on kuulemma usein ongelmia, mikä vaikeuttaa myös työntekijöiden arkea.
Peukut pystyssä, toivottavasti tarttuu matkaan!!

Onnea matkaan ❤️

Vauvaliimaa pienelle! 🍀🌈

Heippa!

Huomasin että keskustelu on täällä käynyt yhdessä suhteessa hieman vaarallisilla vesillä. Muistuttaisin että kaikenlainen terveydenhoito on hyvin yksilöllistä eikä maallikko voi ottaa kantaa siihen, mikä olisi toiselle hyvä hoitomuoto. Nämä asiat on parasta jättää ihmisen itsensä ja hoitavan tahon pohdittavaksi. Tämä pätee myös ja ehkä varsinkin psyykkeen hoitamiseen.

On täysin ok suositella avun tai yleisesti keskustelutuen hakemista. Voi suositella tahoa, mistä sitä voi lähteä hakemaan. On myös täysin ok kertoa omista kokemuksista erilaisista hoitomuodoista.

Mutta ei ole ok kehottaa toista käyttäjää kokeilemaan jotain tiettyä hoitomuotoa. Sillä kukaan täällä ei tunne toisen tilannetta kokonaan.

Ennen kun asiaa kysytään niin en tarkoita tällä kotikonsteja kuten vaikka hunajaa yskään tai vaikka mindfulnessia. Sellaisia voi suositella, kunhan ei suosittele mitään haitallista.

Terveisin ylläpito

Kiitos @Vargynja!

Ylläpidon puuttumisesta voi vähän säikähtää ja eri osapuolet alkaa omalla kohdallaan miettiä, että teinkö minä väärin. Jos siis mahdollista, toivoisin vielä pienen tarkennuksen tähän. Kommenttisi ymmärtääkseni siis liittyi käytettyihin sanamuotoihin. Eli ymmärsinkö oikein, että tämä on OK:

"Ikävä kuulla että sinulla on ollut varvas kipeä. Minulla oli varvas kipeä, ja sain ison avun kun upotin sen sulaan suklaaseen. Toivottavasti löydät avun varvasongelmaasi!"

Mutta tämä ei:

"Ikävä kuulla et sinulla on ollut varvas kipeä. Sinun kannattaisi upottaa varvas sulaan suklaaseen, se voisi auttaa. Toivottavasti varvasvaivasi helpottaa pian!"

Heippa!

Huomasin että keskustelu on täällä käynyt yhdessä suhteessa hieman vaarallisilla vesillä. Muistuttaisin että kaikenlainen terveydenhoito on hyvin yksilöllistä eikä maallikko voi ottaa kantaa siihen, mikä olisi toiselle hyvä hoitomuoto. Nämä asiat on parasta jättää ihmisen itsensä ja hoitavan tahon pohdittavaksi. Tämä pätee myös ja ehkä varsinkin psyykkeen hoitamiseen.

On täysin ok suositella avun tai yleisesti keskustelutuen hakemista. Voi suositella tahoa, mistä sitä voi lähteä hakemaan. On myös täysin ok kertoa omista kokemuksista erilaisista hoitomuodoista.

Mutta ei ole ok kehottaa toista käyttäjää kokeilemaan jotain tiettyä hoitomuotoa. Sillä kukaan täällä ei tunne toisen tilannetta kokonaan.

Ennen kun asiaa kysytään niin en tarkoita tällä kotikonsteja kuten vaikka hunajaa yskään tai vaikka mindfulnessia. Sellaisia voi suositella, kunhan ei suosittele mitään haitallista.

Terveisin ylläpito
Kuulostaapa oudolta. Eiköhän jokainen ole sen verran fiksu, että ymmärtää vastausten olevan muiden maallikkojen viestejä, jotka kannattaa sellaisina ottaa.

Lumehoidoista on tutkitusti apua niille, jotka niihin uskovat, meille muille niistä ei apua ole, mutta toisaalta emme niitä myöskään samasta syystä käytä. Kyllä jokainen palstan lukija tietää itse, kannattaako hänen kokeilla enkelihoitoja tai reikiterapiaa vai ei.

Lisäksi lapsettomuushoidoissa on ihan tunnettua se, että julkiselta puolelta ei saa kaikkia niitä hoitomuotoja, joita yksityiseltä saa, esim. alkioiden seulonta keskenmenoriskin pienentämiseksi, ja olisi mielestäni kohtuutonta vaatia, ettei maallikko saisi tällaista toiselle nettipalstalla suositella. Tai suositella vaatimaan hemoglobiinin mittausta kun keskenmenossa vuotaa paljon verta -- joskus sitä julkistakin terveydenhuoltoa saa töniä oikeaan suuntaan ennen kuin homma etenee hallitusti oikein, koska julkisella resurssit ovat rajalliset, eikä jokaisen potilaan kohdalla aina mietitä asiaa ihan täysin loppuun asti. Valitettavasti.

Viime kädessä jokainen meistä on itse vastuussa oman terveytensä hoidosta, ja siitä, mistä ja kuinka vahvasti apua haetaan. Mikään kasvoton hoitotaho ei ota kokonaisvastuuta ihmisestä, eikä yleensä edes esitä sitä ottavansa. Lapsettomuushoidoissa julkisen puolen lääkäreillä on käytössään puutteellinen työkalupakki, ja samat lääkärit tekevät hommia yksityisellä puolella laajennetulla työkalupakilla. Sama potilas samassa tilanteessa saa julkisella puolella erilaisen hoitopäätöksen kuin hän saisi samalta lääkäriltä yksityiseltä puolelta. Nämä hoitomuodot eivät ole mitenkään mustavalkoisia, että olisi vain oikea ja väärä, vaan isolta osalta nämä perustuvat siihen, että kokeillaan sitä, mikä yleisimmin toimii, jos se ei toimi, kokeillaan jotain muuta, ja lääkärillä on velvollisuus keskustella hoidoista ja perustella päätökset myös potilaalle itselleen, ja sekä julkisella että yksityisellä puolella on lupa kysyä myös niistä hoitomuodoista, joihin hoitotaho ei sillä kerta päätynyt. Joskus se tuottaa muutoksen hoitosuunnitelmaan, ja jos ei tuota, lääkäri kertoo miksi.

Minusta näiden palstojen hyöty on nimenomaan se, että muut tuovat esiin asioita, joista saattaa olla hyötyä. Sokkona ei kannata mihinkään hoitoon mennä, vaan aina kannattaa itsenäisesti tutkia asiaa etukäteen. Ja itsestään selvää lienee myös se, ettei minkään internetin keskustelupalstan sisältöjä kannata ottaa absoluuttisena totuutena, vaan niistäkin kannattaa itse ottaa selvää. Netti on pullollaan tieteellisiä tutkimuksia luotettavista lähteistä, joten kun joku osoittaa vähän oikeaan suuntaan, ei se itsenäinen selvittely niin kovin hankalaa ole.

Samaa mieltä @Suski75 :n kanssa. Tässä ketjussa tosiaan ei paljon muusta kuin hoidoista puhuta, ja yleensä nähdäkseni tosi asiallisesti ja tiedelähtöisesti. Uskon, että ylläpidon kommentti heräsi jostain spesifistä, mutta nyt jäi olo että olisi tullut yleisempää kritiikkiä. Kaipaisin siis vähän selvennystä.

Olin niin toiveikas tämän toisen IVF:n suhteen. Hoidon suunnitellut lääkäri sanoi, että koitetaan tällä kertaa saada enemmän munasoluja (viimeksi kahdeksasta rakkulasta tuli vain kolme, minulla matala AMH ikääni nähden), ja määräsi Gonalin sijaan Menopuria maksimiannoksen. Ennen tätä OPUn ajoitusultraa oli hyvä fiilis, jaksoin uskoa että tällä kertaa onnistutaan.

Seitsemän pistospäivän jälkeen siellä oli kuitenkin vain kolme vaivaista follia kasvamassa. Jospa niissä kaikissa nyt olisi kypsä solu, niin voidaanhan tässä vielä päästä samaan lopputulemaan kuin viime hoidossa, jolloin saatiin kaksi hyvälaatuista alkiota. Olen lukenut palstoilta, että Menopurilla voi tulla soluja vähemmän mutta laadukkaampia kuin Gonalilla. Toivotaan, että tämä nyt pitäisi paikkansa.

Silti kohdun limakalvo huolettaa, lääkärikin totesi, että se on ohut, vain 6,2mm. Tämä ultra oli eilen ja punktio on perjantaina, mahdollinen alkionsiirto sitten varmaan maanantaina. Onko kellään kokemuksia, että ohut limis olisi ehtinyt kasvaa kuitenkin siirtoon mennessä hyväksi? Kysyin tästä lääkäriltä, mutta sain vähän ympäripyöreän vastauksen, että se tulee sellaiseksi kuin se nyt lääkkeillä voidaan saada. Ahdistaa, jos vähiä alkioitamme aletaan siirtää epäsuotuisiin olosuhteisiin, kun kuitenkin molemmissa aiemmissa siirroissa on limis ollut aina hyvä ja oikein kolmilehtinen. Lääkäri ei tällä kertaa sanonut mitään rakenteesta.

Odotukset tosiaan tulivat ryminällä alas, tosin ehkä parempi nyt ottaa pettymys vastaan kuin vasta punktiossa, kuten viimeksi kävi. Silti turhauttaa, kun on kaikkensa tehnyt. Tässä jo vuoden ajan ollaan eletty terveellisesti ja syöty vitamiineja ja antioksidantteja. Aina kolme kuukautta ennen IVF:ää ollaan erityisesti terästäydytty, mm. käyty nyt molemmat akupunktiossa, menty viikonloppuisinkin jo kymmeneltä nukkumaan, olemme pitäytyneet sokerista ja alkoholista sekä vältelleet ravintolaruokaa (BPA:n vuoksi). Tuntuu, että on tehnyt kaikkensa ja silti kroppa (tai lääkkeet) ei toimi oikein. Turhauttaa niin paljon että itkettää.

Tuntui, että lääkärikin oli vähän pettynyt vasteeseen ja totesi vain, että perjantaina punktioidaan joka tapauksessa. Tuli fiilis, että tässä nyt vain tsäkällä katsotaan, mitä tulee ja siihen se meidän toinen hoitokerta sitten hassautuu.

Sanotaan, että ensimmäinen IVF on vasta kokeilu, jonka jälkeen nähdään mikä toimii. Kyllä tämän perusteella tuntuu, että jokainen IVF on ihan samanlaista kokeilua ja sähellystä. Eihän näitä voi etukäteen koskaan tietää, kun vaste lääkkeisiin lienee hyvin yksilöllinen ja jopa yksilön sisällä on vaihtelua kierrosta toiseen. Olisi ollut kiva, jos ennen pistosten aloitusta olisi ylipäätään katsottu, montako follia sieltä on rekrytoitavissa, kun folleja on huonoimmillaan ollut ultrissa 3, yleensä kuitenkin 9-11. Voisi edes tehdä tietoisen valinnan, että ajoittaa hoidon ns. hyvään kiertoon. En tosin tiedä onko sillä vaikutusta lopulta paljoa, kun viime hoidossa folleja näkyi aluksi 9, kasvuun lähti 8 ja silti soluja 3. Onko muilla minkälaisia kokemuksia tyhjistä follikkeleista?

Huoh, pitkä valituspätkä tuli, mutta meni vain niin totaalisesti kiinnostus tämän hoidon tulosta kohtaan...

Olin niin toiveikas tämän toisen IVF:n suhteen. Hoidon suunnitellut lääkäri sanoi, että koitetaan tällä kertaa saada enemmän munasoluja (viimeksi kahdeksasta rakkulasta tuli vain kolme, minulla matala AMH ikääni nähden), ja määräsi Gonalin sijaan Menopuria maksimiannoksen. Ennen tätä OPUn ajoitusultraa oli hyvä fiilis, jaksoin uskoa että tällä kertaa onnistutaan.

Seitsemän pistospäivän jälkeen siellä oli kuitenkin vain kolme vaivaista follia kasvamassa. Jospa niissä kaikissa nyt olisi kypsä solu, niin voidaanhan tässä vielä päästä samaan lopputulemaan kuin viime hoidossa, jolloin saatiin kaksi hyvälaatuista alkiota. Olen lukenut palstoilta, että Menopurilla voi tulla soluja vähemmän mutta laadukkaampia kuin Gonalilla. Toivotaan, että tämä nyt pitäisi paikkansa.

Silti kohdun limakalvo huolettaa, lääkärikin totesi, että se on ohut, vain 6,2mm. Tämä ultra oli eilen ja punktio on perjantaina, mahdollinen alkionsiirto sitten varmaan maanantaina. Onko kellään kokemuksia, että ohut limis olisi ehtinyt kasvaa kuitenkin siirtoon mennessä hyväksi? Kysyin tästä lääkäriltä, mutta sain vähän ympäripyöreän vastauksen, että se tulee sellaiseksi kuin se nyt lääkkeillä voidaan saada. Ahdistaa, jos vähiä alkioitamme aletaan siirtää epäsuotuisiin olosuhteisiin, kun kuitenkin molemmissa aiemmissa siirroissa on limis ollut aina hyvä ja oikein kolmilehtinen. Lääkäri ei tällä kertaa sanonut mitään rakenteesta.

Odotukset tosiaan tulivat ryminällä alas, tosin ehkä parempi nyt ottaa pettymys vastaan kuin vasta punktiossa, kuten viimeksi kävi. Silti turhauttaa, kun on kaikkensa tehnyt. Tässä jo vuoden ajan ollaan eletty terveellisesti ja syöty vitamiineja ja antioksidantteja. Aina kolme kuukautta ennen IVF:ää ollaan erityisesti terästäydytty, mm. käyty nyt molemmat akupunktiossa, menty viikonloppuisinkin jo kymmeneltä nukkumaan, olemme pitäytyneet sokerista ja alkoholista sekä vältelleet ravintolaruokaa (BPA:n vuoksi). Tuntuu, että on tehnyt kaikkensa ja silti kroppa (tai lääkkeet) ei toimi oikein. Turhauttaa niin paljon että itkettää.

Tuntui, että lääkärikin oli vähän pettynyt vasteeseen ja totesi vain, että perjantaina punktioidaan joka tapauksessa. Tuli fiilis, että tässä nyt vain tsäkällä katsotaan, mitä tulee ja siihen se meidän toinen hoitokerta sitten hassautuu.

Sanotaan, että ensimmäinen IVF on vasta kokeilu, jonka jälkeen nähdään mikä toimii. Kyllä tämän perusteella tuntuu, että jokainen IVF on ihan samanlaista kokeilua ja sähellystä. Eihän näitä voi etukäteen koskaan tietää, kun vaste lääkkeisiin lienee hyvin yksilöllinen ja jopa yksilön sisällä on vaihtelua kierrosta toiseen. Olisi ollut kiva, jos ennen pistosten aloitusta olisi ylipäätään katsottu, montako follia sieltä on rekrytoitavissa, kun folleja on huonoimmillaan ollut ultrissa 3, yleensä kuitenkin 9-11. Voisi edes tehdä tietoisen valinnan, että ajoittaa hoidon ns. hyvään kiertoon. En tosin tiedä onko sillä vaikutusta lopulta paljoa, kun viime hoidossa folleja näkyi aluksi 9, kasvuun lähti 8 ja silti soluja 3. Onko muilla minkälaisia kokemuksia tyhjistä follikkeleista?

Huoh, pitkä valituspätkä tuli, mutta meni vain niin totaalisesti kiinnostus tämän hoidon tulosta kohtaan...
Itselläkin valitettavasti kokemusta tyhjistä folleista. Toisessa ICSI:ssä yksi folli lähti keulimaan joten jouduttiin tekemään punktio aika aikaisin. Lopulta punktioitiin muistaakseni 10-12 follia, joista tuli 3 munasolua. Lääkäri oli itsekin ihmeissään että miksi muut olivat olleet tyhjiä, ensimmäisellä hoitokerralla suurimassa osassa oli ollut munasolu vaikka kaikki eivät olleetkaan kypsiä. En koskaan saanut mitään vastausta siihen miksi niin suuri osa folleista oli ollut tyhjiä.

Nämä voivat ilmeisesti vaihdella kyllä paljonkin. Ekassa hoidossa minulla oli paljon folleja, toisessa vähän, kolmannessa jotain siltä väliltä. Nyt neljännessä tuli sitten kaikkein eniten folleja ja myös se hyperi, onneksi aika lievänä kai.

Eli ymmärsinkö oikein, että tämä on OK:

"Ikävä kuulla että sinulla on ollut varvas kipeä. Minulla oli varvas kipeä, ja sain ison avun kun upotin sen sulaan suklaaseen. Toivottavasti löydät avun varvasongelmaasi!"

Mutta tämä ei:

"Ikävä kuulla et sinulla on ollut varvas kipeä. Sinun kannattaisi upottaa varvas sulaan suklaaseen, se voisi auttaa. Toivottavasti varvasvaivasi helpottaa pian!"

Kyllä, juuri näin. 😊

Tarkemmin silmääni osui nimenomaan psyykkisen puolen hoidoista Nurpun jälkimmäisen esimerkin mukaisesti. Eli siinä kohtaa mennään metsään, jos esim kehoitetaan netissä toista hakeutumaan esim tiettyyn terapiasuuntaukseen. Terapiasuuntauksiahan on useita ja ne on oikein käytettynä toimivia, mutta kaikki ei sovi kaikille. On kuitenkin ok kertoa itse hyötyneensä jostain terapiasuuntauksesta tai kertoa mitä jokin terapiasuuntaus pitää sisällään. Mutta ei voi sanoa "kokeile sinäkin [tätä tiettyä terapiasuuntausta]". Emme voi tietää kaikkea toisen psyykkeen tilasta pelkän nettikirjoittelun perusteella.

Ei siis tarvitse säikähtää. Edelleen on täysin sallittua jutella IVF/ICSI jne hoidoista ja suositella hemoglobiinin mittausta. Kehenkään ei satu hemoglobiinin mittaus (no pistämistä enempää). Kun taas mieltä jos lähtee sohimaan sokkona voi lopputulos olla huonompi. Joskin somaattisen puolen asioissakin toki kannattaa käyttää järkeä. Et voi vaikka käskeä toista ottamaan reseptilääkettä varvaskipuun tai upottamaan sinne sulaan suklaaseen. Voit kuitenkin kertoa saaneesi avun ko. lääkkeistä (tai suklaasta) jolloin varvaskipuinen voi ottaa lääkkeestä selvää ja kysyä lääkäriltä asiasta ja saada reseptin.

Kuinka kauan teillä on ollut kipuja punktion jälkeen? Minulla neljäs päivä menossa, enkä pärjää ilman parasetamolia. En muista, että ekalla kerralla olisi ollut tällaista. Se tosin voi kohtua siitä, että silloin jäi päällimmäiseksi pettymys siitä, ettei tullut yhtään alkiota.

Muokattu viimeksi:
@västäräkkinen ikävää että vieläkin sattuu 😔 musta ei oo oikeen apua, koska mä selvisin ekasta punktiosta melkeen kokonaan kivuitta. Minkälaista kipua on? Ehkä joku muu osaa enemmän kertoa kokemuksia.

Mä tuonne erilliseen keskusteluun vähän höpötinkin tuosta HH-PCOS:stä, mutta laitoin eilen vielä Maisan kautta lääkärille siitä viestiä ja kysyin että olisiko mahdollista arvioida voisko mun kohdalla olla siitä kyse (kun se OmaPolku oli vieläkin rikki). Ilmeisesti PCOS tutkimus on siis aika vastikään alkanut tunnistamaan että eräällä PCOS aliryhmällä testosteroniarvot romahtaa iän myötä, mikä aiheuttaa munasolujen heikentynyttä laatua ja ilmeisesti myös resistenssiä IVF hoidoille. Ja DHEA lisällä on saatu lupaavia tuloksia. Mä olisin ihan valmis myöhäistämään seuraavaa IVF:ää jos paljastuisi että tunnusmerkistö täyttyy ja pistettäis 3kk DHEA kuurille. Olis kiva jos sais jotain rohkaisua siihen että ehkä ensi kerralla saataisiin parempaa laatua, eikä maksimissaan kemiallisia.

@vösyäräkkinen minulla oli paineen tunne virtsarakon seudulla noin 5 vrk, jatkuvasti piti juosta vessassa kun joi niin paljon ja ponnistaessa sattui myös pissaaminen sekä jos rakko pääsi täyttymään. Ei muuten ollut kipua. Koetin vertailla kipua menkkakipuihin niin selvisi hyvin. Yhtään puristavi housuja ei voinut piettää

Onko muilla minkälaisia kokemuksia tyhjistä follikkeleista?
Ensinnäkin pahoittelut epämiellyttävästä tilanteesta stimulaation suhteen, ymmärrän vallan hyvin mistä puhut! 😔 💚

Meillä on nyt menossa 3. (ja viimeinen) stimulaatio.
- Ekalla kerralla saatiin kolme follia, joista yhdessä oli kypsä solu joka hedelmöittyi. Se yksi ei kuitenkaan jatkanut jakaantumista, eikä näin ollen päästy alkion siirtoon. Tuolloin oli siis Gonal-f lääkityksenä.

- Toisella kerralla ennen stimulaatioo edellisen kierron lopun ajan (muistaakseni 6pv) söin Zumenonia, joka ilmeisesti vaikuttaa siihen, että follit kypsyisi samaan tahtiin. Ja Pergoveris oli sitten itse stimulaatioon.
Tuolla yhdistelmällä saatiin 11 follia, joista 3 oli kypsiä. Yksikään ei kuitenkaan hedelmöittynyt, eli ei taaskaan siirtoa.

- Nyt kolmannella kerralla söin taas Zumenonia ennen menkkoja 11pv ja Pergoveristä oon nyt pistänyt 8pv 300iu. Maanataina oli ultra (kp8), jossa lääkäri totesi, että "kummallakin puolella on runsaasti alle 10mm folleja ja vasemmalla niiden lisäksi yksi 12mm folli". (Limakalvo oli 9,6mm.)
Lääkäri ei alkanut mittaileen ja laskemaan folleja sen tarkemmin, seuraavassa ultrassa sitten perjantaina nähdään tilanne paremmin. Siihen asti ainakin jatketaan Pergoveriksellä ja Fyremadelilla.

En itseasiassa tiedä ihan 100-varmasti, oliko noissa toisen stimulaation folleissa munasolua ollenkaan, vai eikö ne vaan ollu kypsiä 🤔. Yritän muistaa perjantaina kysyä asiaa.
Se nyt on muutoksena hoitoon, että biologi suositteli ICSIä IVF:n sijaan, ja sillä mennään.
Tuun kertomaan sitten perjantaina, että mitä ultrassa näkyy ja joko saadaan tietää punktiopäivä. 😬

Takaisin