Sain punktiossa niin hyvät kipulääkkeet, että kivut alkoivat vasta 24 tunnin kuluttua punktiosta. Olin saanut saikkua, mutta mennyt aamulla reteästi töihin, koska kipuja ei aamulla ollut. Puolen päivän aikaan vatsakivut olivat sen verran kovat, että lähdin töistä kesken päivän kotiin. Seuraavat 3 päivää vain makasin kotona buranaa ja panadolia syöden. Sitten tuli viikonloppu, ja seuraavalla viikolla vasta menin töihin.Kuinka kauan teillä on ollut kipuja punktion jälkeen? Minulla neljäs päivä menossa, enkä pärjää ilman parasetamolia. En muista, että ekalla kerralla olisi ollut tällaista. Se tosin voi kohtua siitä, että silloin jäi päällimmäiseksi pettymys siitä, ettei tullut yhtään alkiota.
Joillain kivut katoavat nopeasti, minulla meni 2 viikkoa ennen kuin olo tuntui taas normaalilta. Minulla follikkeleita tyhjennettiin 26 kpl, toiselta puolelta piti mennä kohtulihaksen läpi, koska muuten munasarjaan ei päässyt käsiksi ja hoitaja painoi mahan päältä kaksin käsin munasarjaa parempaan paikkaan. Lisäksi minulla oli ilmeisesti jonkin verran hyperstimulaation oireita, johtuen isosta vasteesta. Oletan näiden lisänneen kehnoa oloa ja mahakipua, mutta en missään vaiheessa kysynyt lääkäriltä, koska koin pärjääväni hyvin kotona saikulla.
Jos hoitotahon ohjeistamat särkylääkkeet ja saikku ei riitä, kehotan ottamaan yhteyttä hoitotahoon. Tai jos saikku loppuu kesken, niin mahdollisesti työterveyteen.
Mutta tosiaan kyllä minä toista viikkoa pistelin buranaa ja panadolia. Minulla oli lupa syödä buranaakin, koska etukäteen oli päätetty, ettei tuoresiirtoa tehdä.