IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
nyt alkoi kiinnostaa, miksi Ruotsissa ei lähtökohtaisesti tehdä inssejä heteropareille? En ole itse myöskään ikinä tajunnut että inssit vähentäisi ivf-kertoja, mutta kuulostaa tosi epäreilulta jos sitä ei tuoda ilmi kun lääkäri kuitenkin hoitosuunnitelman tekee suht autoritäärisesti. Alan pikku hiljaa ymmärtää kuinka onnekkaita olimme hoitojen pääsyn suhteen, suoraan pääsimme ivf:ään jo täyttä häkää ihan parissa kuukaudessa siitä hetkestä kun lähete tehtiin, ilman yhtään inssiä tai mitään tutkimuksia. Ilmeisesti endoa pidettiin niin selkeänä syyllisenä, että askelmerkit oli sillä selvät. Todella toivon Noaidi että jaksat taistella asian puolesta mikäli tarve tulee!

En tiedä. Ehkä he ovat todenneet, että inssi on hoitomuotona usein turha jos naisella on toimiva ovulaatio ja miehellä hyvä sperma. Ovulaatio-ongelmat pyritään ensin saamaan kuntoon letroilla, niin kuin meilläkin. Ruotsissa ei toisaalta saa puolilmaisia hoitoja enää yhden lapsen jälkeen, vaan ylimääräiset alkiot pitää (ainakin piti) omakustanteisesti siirtää yksityiselle klinikalle.

Väliaikatietoja; punktio meni hyvin (oli kyllä vähän kivuliasta), rakkuloita kerättiin 16 ja soluja löytyi 14. Nyt vielä jännätään, montako kypsää löytyy & hedelmöittyy :Heartpink

Tosi hieno saalis!! :woot: Muista ottaa iisisti ja juo paljon nestettä!
Milloin saatte tietoa kypsistä ja hedelmöittyneistä?

Moikka moi! Pitkästä aikaa! Maanantaina siirrettiin 6 päivän ikäinen lahja-alkio ja nyt piinaillaan. Malttamattomana oon tehnyt jo kaksi testiä (negaa) näytti. Virallinen testipäivä torstaina 19.8. Kaikki pakastealkionsiirrot tähän asti joita kolme takana on epäonnistuneet. Yksi omilla soluilla, kaksi lahjasoluilla. Nyt on enää tämän jälkeen yksi siirtokerta ja yksityiselle joutuu menemään jos vielä haluaa jatkaa. Yksi maailman ihanin lapsi on, mutta tuntuu että kaikki tässä äitiydessä on jäänyt kesken jos sitä toista lasta ei tule. On kyllä matalalla fiilikset. Ei pitäis mennä testailemaan näin aikaisin.

Jannn tosi hyvä saalis! Nyt vaan lepo ja juomaa. Tsemppiä odotteluun!

JinnaKoo taitaa olla niin, että testaus on aina paskaa, jos tulos on nega? (Paitsi keskenmenon jälkeen, jolloin vaan odottaa ja toivoo, että se olisi jo nega.) Toivotaan teille vielä muutosta positiiviseen.

Mun tuoresiirron testipäivä olisi huomenna ja testaisin tänään. Tulos on nega, eikä se siitä muuksi muutu. Jossain vaiheessa jo ehdin luulla/toivoa, että jotain tapahtuisi, mutta nyt vikoina päivinä ennen testiä olin jotenkin siinä fiiliksessä, että nega sieltä tulee. Sitä ajatusta vahvisti pyyhkiessä näkynyt vanha ja vähän tuorekin veri, jota näkyi vähän jo eilen. Että se siitä sitten ja kohti uusia pettymyksiä. :banghead:

Me ei saatu mitään pakkaseen, joten sit edessä ois varmaan uus kierros piikityksineen. No, nyt ainakin tietää mitä se piikitys on, niin on yksi jännitettävä asia vähemmän.

Ainoa laiha lohtu tässä on se, että saan nyt elokuulla tokan korona rokotteen eikä tarvii miettiä sitä raskauden vuoksi. Mut tosiaan aika laiha lohtu.

Hyvä saalis :happy: keskimäärin 30-40% jatkaa blastoksi. Mutta kuten täällä on nähty, tuo on keskiarvo ja jopa suurin osa tai kaikki voivat jatkaa blastoksi :hello2

JinnaKoo taitaa olla niin, että testaus on aina paskaa, jos tulos on nega? (Paitsi keskenmenon jälkeen, jolloin vaan odottaa ja toivoo, että se olisi jo nega.) Toivotaan teille vielä muutosta positiiviseen.

Mun tuoresiirron testipäivä olisi huomenna ja testaisin tänään. Tulos on nega, eikä se siitä muuksi muutu. Jossain vaiheessa jo ehdin luulla/toivoa, että jotain tapahtuisi, mutta nyt vikoina päivinä ennen testiä olin jotenkin siinä fiiliksessä, että nega sieltä tulee. Sitä ajatusta vahvisti pyyhkiessä näkynyt vanha ja vähän tuorekin veri, jota näkyi vähän jo eilen. Että se siitä sitten ja kohti uusia pettymyksiä. :banghead:

Me ei saatu mitään pakkaseen, joten sit edessä ois varmaan uus kierros piikityksineen. No, nyt ainakin tietää mitä se piikitys on, niin on yksi jännitettävä asia vähemmän.

Ainoa laiha lohtu tässä on se, että saan nyt elokuulla tokan korona rokotteen eikä tarvii miettiä sitä raskauden vuoksi. Mut tosiaan aika laiha lohtu.
Pahoittelut vielä myös tämän ryhmän puolella:sad010:Heartred kumpa seuraavaan hoitokiertoon olisi tästä saatu arvokasta tietoa ja tulos olisi haluttu!:Heartred tsemppiä kovasti sinne:Heartred

Apilainen, olen pahoillani :Heartpink

ON:
Sainkin tänään lisätietoja! 12 kypsää, 9 hedelmöittyi. Kumpa muutama jaksaisi blastoksi :smiley-angelic001
Jannn, mahtava saalis!:hello2:Heartred toivotaan että siellä useat jaksavat jatkaa kehitystään!:Heartred minkä ikäinen teillä olikaan siis tarkoitus siirtää?

Onko teille kenellekkään jo siirtoihin ehtineille lääkärit kertoneet, minkä ikäisen alkion siirto kannattaa ja millä perusteilla he valinnan tekevät? Vai meneekö vaan heidän omien aikataulujen mukaan, millon ehtivät parhaiten:joyful:

Jannn, mahtava saalis!:hello2:Heartred toivotaan että siellä useat jaksavat jatkaa kehitystään!:Heartred minkä ikäinen teillä olikaan siis tarkoitus siirtää?

Onko teille kenellekkään jo siirtoihin ehtineille lääkärit kertoneet, minkä ikäisen alkion siirto kannattaa ja millä perusteilla he valinnan tekevät? Vai meneekö vaan heidän omien aikataulujen mukaan, millon ehtivät parhaiten:joyful:

Meille siirretään 5-päiväinen keskiviikkona. Ymmärtääkseni, jos soluja on vähän, siirto tehdään useimmiten aiemmin, eli sit mulla ois ollut ma siirto.

Mun klinikalla suositaan 5-päiväisen siirtoa aina ensisijaisesti. Kolmannen päivän jälkeen alkio aktivoituu ohjaamaan kehitystä eteenpäin, siihen asti pelkästään munasolu ohjaa kehitystä. Eli sellaisetkin alkiot millä ei välttämättä olisi edellytyksiä kehittyä pidemmälle, saattavat näyttää hyviltä vielä tokana-kolmantena päivänä. Näin mä ymmärsin biologin puheista :bookworm: mutta blastoksi kehittyminen ei myöskään ole tae mistään, se vaan karsii ne todennäköisimmin elinkelvottomat alkiot pois.

Riippuu varmasti monesta asiasta. HUS lähtökohtaisesti kasvattaa blastoiksi, mutta jos on vähän hedelmöittyneitä niin nuorempiakin siirretään. Meillä pakastettiin kaksi 2-päiväisinä, ja lääkäri kertoi syyksi sen, että olivat niin hyvälaatuisia ettei ollut nähnyt sellaisia aikoihin. Loput 8 oli blastoja, hyviä kuulemma nekin (yksi niistä kasvaa nyt mahassa).

Jannn, upea saalis! Toivottavasti moni etenee blastoksi! Meillä suuri osa hedelmöittyneistä myös kehittyi blastoksi asti, suurin kato tuli siinä kun 23:sta munasolusta vain 14 oli kypsiä, ja näistä kymmenen hedelmöittyi. Seitsemän kymmenestä jaksoi blastoksi, eli vain kolme lopulta hiipui pois.

Pp2 ja kuuluisat epätoivon tunteet on täällä. Että tuleeko tästäkään mitään. Pientä nippailua ja mahakramppia ollut. Rinnat myös kipeänä johtuen hurjasta keltarauhaslääkityksestä, tätä ei viimeksi ollut. Viimeksi alkoi tiputtelu pp3, nyt sitä vaan jännittää tuleeko sama vuoto taas..

Kirjailin jo tuonne Raskaaksi2020 ryhmään tästä, mutta ...

Puhuttiin tästä tänään miehen kanssa ja mua suoraan sanottuna raivostuttaa sen suhtautuminen.:banghead: Kyllä hänkin haluaa lapsen, mutta hän pelkää sitä että jos näistä hoidoista ei tuu tuloksia, niin mä vaihdan miestä. Se jankkaa mulle aina "vielä sä ehdit vaihtaa miestä, et ku te naiset saatte pakkomielteen et se vauva on pakko saada niin kyl se mies jää kakkoseks" ja kun mä tänään sanoin sille että jos näistä hoidoista ei tuu tuloksia eikä saada enempää julkiselta niin sit me revitään ne rahat jostain ja mennään yksityiselle. Mä sain vastauksena että "mitä mä sanoin, te naiset ootte ihan valmiita tekeen mitä vaan sen vauvan takia". Itsehän ärähdin sille että en oo sentään miestä vaihtamassa vaikka mä vauvan haluankin, että voit ihan itse jättää mut jos et halua olla mun kanssa ja noin kovasti haluat musta eroon. :mad:

Kuulemma hän pelkää että menettää mut jos me ei saada hoidoilla lasta ja sen takia "piikittelee" mua näin. Koska mussa ei ole todettua vikaa. Kyllä mä hittovie ymmärrän, että häntä pelottaa, aivan niinku mua ei pelottais ja ahdistais kaikki nää hoidot ja tää epävarmuus ja kaikki. Mutta miksi ne pelkotunteet pitää purkaa noin että mulle tulee vaan paha ja riittämätön olo, tai et välil tuntuu siltä että hän on se joka sen eron haluaa kun siitä pitää joka kierrossa jankuttaa? :sad001

Anteeksi sekava vuodatus, tiedän kyllä että näissä vaan auttaa aika, ja miehen kanssa pitäisi vain keskustella. En vain oikein tiedä miten tästä keskustelisi enää kun oon toistuvasti hälle sanonut että mä en halua vaihtaa miestä enkä tykkää että se aina sanoo mulle että mun pitäis vaan vaihtaa jotta voisin saada sen lapsen toisen kanssa. :finger::grumpy:

Meillä oli käytännössä sama tilanne kun lääkäri soitti ensimäistä kertaa analyysin tuloksia. Ei yhtään a luokkaa, b:tä vähän ja paikallaan liikkuvia/kuolleita suurinosa. Lääkitykseen jälkeen on löytynyt pari a luokkaa ja b luokkaa enemmän. Icsi on kuitenkin se meidän hoito ja olen miettinyt että jos siitä ei mitään seuraa niin varmana mies nostaa uudestaan tämän aiheen pöydälle.. Toivon hänenkin mielenterveyden puolesta meille edes yhtä ihmettä ♥️ asioita mitä varmaan pitää vaan puhua ja tarvittaessa myös ammattilaisen ohjaamana kuten joku jo vinkkasikin. Meillä jostain syystä oli helpoin puhua aiheesta saunassa saunakaljan rohkaisemana tulevista hoidoista ja niihin liittyvistä peloista.

Meillä oli käytännössä sama tilanne kun lääkäri soitti ensimäistä kertaa analyysin tuloksia. Ei yhtään a luokkaa, b:tä vähän ja paikallaan liikkuvia/kuolleita suurinosa. Lääkitykseen jälkeen on löytynyt pari a luokkaa ja b luokkaa enemmän. Icsi on kuitenkin se meidän hoito ja olen miettinyt että jos siitä ei mitään seuraa niin varmana mies nostaa uudestaan tämän aiheen pöydälle.. Toivon hänenkin mielenterveyden puolesta meille edes yhtä ihmettä ♥️ asioita mitä varmaan pitää vaan puhua ja tarvittaessa myös ammattilaisen ohjaamana kuten joku jo vinkkasikin. Meillä jostain syystä oli helpoin puhua aiheesta saunassa saunakaljan rohkaisemana tulevista hoidoista ja niihin liittyvistä peloista.

Kyllä mekin näitä asioita puhutaan kun niillä oma hetkensä tulee, usein jutellaan paljon mieltä painavista asioista autossa, niinkuin myös tämä viimeisin keskustelu. Mun pitäisi ehkä enemmän tuoda hänelle enemmän ilmi etten ole karkaamassa mihinkään, vaikka meille ei vauvaa suotaisi. Molemmat ollaan vähän huonoja tuomaan mielensisäisiä asioita julki, ollaan siis huonoja puhujia kumpikin. Mutta kyllä tämä taas tästä. Huonoille uutisille ei oo koskaan hyvää hetkeä, mutta huonoin mahdollinen hetki on silloin kun mulla on ovis ihan korvilla (niinkuin nyt) koska silloin lillun jo valmiiksi syvissä vesissä ajatusteni kanssa ja huonot uutiset vie mielen ihan pohjalukemiin, mut aina sieltä on tavalla toisella noustu, niin mä uskon että nytkin noustaan. Babysteps.

Kiitos kommenteistanne :Heartbigred

Voi ei kuinka kurjaa! Toivottavasti teillä toinen kierros tuottaisi tuloksia! :Heartred

Apilainen, olen pahoillani :Heartpink

ON:
Sainkin tänään lisätietoja! 12 kypsää, 9 hedelmöittyi. Kumpa muutama jaksaisi blastoksi :smiley-angelic001

Vau hieno saalis! :woot: Toivottavasti mahdollisimman moni jaksaisi blastoiksi asti!

Kiitos Henskukka hyvästä informaatiosta ja pohdinnoista lahja-alkioiden suhteen! Jos meiltä jäisi alkioita yli, niin jatkamme asian miettimistä. Olette saaneet suuren lahjan, ja ihanaa että raskaus onnistui! ❤️

Apilainen, suuret pahoittelut negatiivisesta tuloksesta! :Heartblue :sorry: Kunpa tämä mahdollisuus olisi tärpännyt. Missä vaiheessa uusi ivf olisi ajankohtainen?

Chard kyselit lääkkeiden lopettamisesta raskaudessa. Täytyy myöntää, että esikoisen kanssa venytin lopettamista niin, että vähensin annokset vähitellen. Voi olla, ettei sillä ollut mitään vaikutusta, mutta toi itselleni jonkinlaista mielenrauhaa...

Minä sain kuitenkin kunnon räkätaudin. Ei ole korona (kävin testissä), mutta en voi olla miettimättä, että tähänkö tämä nyt viimeistään tyssää... :sad001Testipäivä olisi viikon kuluttua maanantaina.

Minä sain kuitenkin kunnon räkätaudin. Ei ole korona (kävin testissä), mutta en voi olla miettimättä, että tähänkö tämä nyt viimeistään tyssää... :sad001Testipäivä olisi viikon kuluttua maanantaina.
Eihän se välttämättä tyssää räkätautiin! :Heartred Mä sain räkätaudin kun tehtiin ensimmäinen inssi ja se olikin insseistä ainoa joka johti raskauteen, vaikkakin vain kemialliseen sellaiseen. Aivan hyvät mahdollisuudet on vielä!

Takaisin