IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hmm, no nyt mä ymmärrän paremmin meidänkin tilannetta. Ollaan oltu siis lahjasoluhoidoissa yksityisellä, jonka maksaa sairaanhoitopiiri. Yksityinen olisi halunnut että kaksi inssiä ja sitten siirrytään ivf. Maksumies taas totesi että kolme inssiä, sitten ivf. Missään vaiheessa ei puhuttu hoitojen kokonaismäärästä, mutta tajuan että kolme inssiä heille paljon parempi diili, on ainakin yksi ivf-kierros vähemmän.

Tsemppiä Noaidi! Kannattaa kyllä olla eteenpäin yhteydessä asiasta, tosin energiaahan sekin vie ja nämä hoidot muutenkin henkisesti rankkoja :sorry: kurjaa palvelua kyllä olette saaneet.

Moikka!
Kirjottelen minäkin tänne hieman pohdiskelevin mielin, aikani seurattuani keskustelupalstaa sivusta. Meillä siis käynnistyi aikoinaan lapsettomuushoidot 1,5v yrityksen jälkeen suoraan ICSIllä miehen heikon sperman vuoksi. Saatiinki jo ekalla kierroksella hieno saalis: 13 kypsää, 11 hedelmöittynyttä ja 5 alkiota pakkaseen sekä 1 tuorealkio siirtoon. Tuoresiirrosta syntyikin rakas esikoisemme. Tästä parin vuoden kuluttua olimme niin onnekkaita, että toinen PAS luonnolliseen kiertoon toi pikkusisaren.

Olemme siis kaikin puolin olleet äärimmäisen onnekkaita ja kiitollisia, että pääsimme näin ’helpolla’ lapsetttomuushoitotaipaleemme kanssa. Meillä olisi siis vielä samasta ICSI-kierrosta 3 alkiota pakkasessa. Olimme pitkään sitä mieltä, että 2 on meidän lapsilukumme. Nyt olen paljon pohtinut niitä 3 lapsenalkua syväjäässä, jotka eivät koskaan välttämättä saa edes mahdollisuutta. Mitä jos biologi olisi valinnut toisin ja näistä meidän kahdesta syntyneestä lapsesta olisi jäänyt pakastimeen ja loppujen lopuksi roskiin. Ajatus tästä ahdistaa ihan suunnattomasti. Lisäksi myös paljon olen pohtinut nykyisiä lapsiamme: toinen sai syntyä pari vuotta aiemmin kuin toinen vaikka heidät ’tehtiin’ yhtäaikaa. Toinen vietti ensin 2 vuotta syväjäässä. Mitä jos heidät olisi poimittu toisinpäin?
Melko syvällisiä ajatuksia pohdin päässäni tällä hetkellä ja olisi kiva tietää onko ketään joka olisi miettinyt samoja asioita? Toivottavasti en pahoita kenenkään mieltä tuomalla meidän lapsettomuustaipalettamme onnistumisine esiin, koska tiedostan kyllä meidän olleen äärimmäisen onnekkaita.
Lopuksi haluan toivottaa sydämeni pohjasta tsemppiä kaikille piinailijoille ja odottelijoille!

https://www.ovumia.fi/blog/elaemaen...rroista-fet-munasolupakastuksesta-raskauksia/

Hei! Oletko miettinyt alkioiden lahjoittamista, jos ette ole hankkimassa lisää lapsia? Maailmalla tämä on todella yleistä, löytyy lisätietoa snowflake adoption tai embryo adoption googlettamalla. Suomessa käsittääkseni ei vielä niin yleistä. Täällä termi on lahjoitus, ei adoptio, niin kuin esim. Yhdysvalloissa.

Itselle ivf:ään siirtyminen oli kovin paikka juuri tuosta samasta syystä, eli mitä tapahtuu käyttämättömille alkioille. Päätimme lahjoittaa eteenpäin ylimääräiset, mutta kävi ilmi että meidän tilanteessa se ei ole mahdollista, sillä sukusolujen tulee olla 100% omat, jotta ne voi lahjoittaa (meillä diagnoosi male factor ja lahjasiittiöt käytössä). Tämä oli iso pettymys ja aloin toivoa ja rukoilla, että saamme vain meille tarvittavat. No, alkioita saatiin pakkaseen kaksi ja olin kauhistunut, mitä jos siirrot eivät onnistukaan ja alkioita on vain kaksi. Ensimmäisestä siirrosta lähti kuitenkin raskaus eli ehkä nämä mun hiljaiset toiveet on kuultu.

Suosittelen tutustumaan aiheeseen, on monia pariskuntia joita lahja-alkiot voisivat auttaa perustamaan perheen!

Moikka!
Kirjottelen minäkin tänne hieman pohdiskelevin mielin, aikani seurattuani keskustelupalstaa sivusta. Meillä siis käynnistyi aikoinaan lapsettomuushoidot 1,5v yrityksen jälkeen suoraan ICSIllä miehen heikon sperman vuoksi. Saatiinki jo ekalla kierroksella hieno saalis: 13 kypsää, 11 hedelmöittynyttä ja 5 alkiota pakkaseen sekä 1 tuorealkio siirtoon. Tuoresiirrosta syntyikin rakas esikoisemme. Tästä parin vuoden kuluttua olimme niin onnekkaita, että toinen PAS luonnolliseen kiertoon toi pikkusisaren.

Olemme siis kaikin puolin olleet äärimmäisen onnekkaita ja kiitollisia, että pääsimme näin ’helpolla’ lapsetttomuushoitotaipaleemme kanssa. Meillä olisi siis vielä samasta ICSI-kierrosta 3 alkiota pakkasessa. Olimme pitkään sitä mieltä, että 2 on meidän lapsilukumme. Nyt olen paljon pohtinut niitä 3 lapsenalkua syväjäässä, jotka eivät koskaan välttämättä saa edes mahdollisuutta. Mitä jos biologi olisi valinnut toisin ja näistä meidän kahdesta syntyneestä lapsesta olisi jäänyt pakastimeen ja loppujen lopuksi roskiin. Ajatus tästä ahdistaa ihan suunnattomasti. Lisäksi myös paljon olen pohtinut nykyisiä lapsiamme: toinen sai syntyä pari vuotta aiemmin kuin toinen vaikka heidät ’tehtiin’ yhtäaikaa. Toinen vietti ensin 2 vuotta syväjäässä. Mitä jos heidät olisi poimittu toisinpäin?
Melko syvällisiä ajatuksia pohdin päässäni tällä hetkellä ja olisi kiva tietää onko ketään joka olisi miettinyt samoja asioita? Toivottavasti en pahoita kenenkään mieltä tuomalla meidän lapsettomuustaipalettamme onnistumisine esiin, koska tiedostan kyllä meidän olleen äärimmäisen onnekkaita.
Lopuksi haluan toivottaa sydämeni pohjasta tsemppiä kaikille piinailijoille ja odottelijoille!

https://www.ovumia.fi/blog/elaemaen...rroista-fet-munasolupakastuksesta-raskauksia/
Mulla on samaan aikaan "tehdyt" lapset, joilla on reilu 2v ikäeroa. Mulle siirrettiin viimeiset neljä siirtoa kahden alkion siirtoina ja olen useammin kuin kerran miettinyt, että lapseni voisivat olla vaikka kaksoset. Meillä jäi kahden lapsen jälkeen myös kolme alkiota pakkaseen, mutta valitettavasti parisuhde päättyi myöhemmin, joten ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin pyytää klinikkaa tuhoamaan alkiot. Annoin luvan tutkimuskäyttöön ennen tuhoamista, että pienet pallerot eivät olisi olleet aivan "turhia". En ole osannut surra tai miettiä alkioiden menettämistä sen kummemmin, varmaan suurimmaksi osaksi sen vuoksi, kun parisuhdekin oli historiaa.

Edit. Meilläkin oli lahjasolut käytössä, joten alkioiden luovuttaminen ei ollut vaihtoehto.

En ole myöskään kuullut koskaan, että inssit vähentäisi oikeutta ivf-kierroksiin?? Pöyristyttävää!

Meillä oli toinen PAS eilen, siirrettiin 5.päivän ikäinen, biologin sanoin "pitkälle kehittynyt" blasto. Lääkkeinä Estradot-laastari, Terolut 2x2 ja tänään alkoi lisäksi Crinone-geeli. Myös kortisoni käytössä, alkoi viikko ennen siirtoa. Siirto on omalla kohdallani aina hankala kun on jokin mutka kohdunkaulassa, mutta oli taas ihana nähdä pieni valkoinen täplä kohdussani.:Heartred Jospa hän nyt jaksaisi kiinnittyä ja kasvaa meidän lapseksi! Hassua on se, että viimeksi PAS jälkeen saman ikäisellä blastolla testipäivä oli tasan kaksi viikkoa siirrosta, mutta nyt jo pp11 saa tehdä testin. Ihanaa että piinapäivät vähän lyheni, mietinkin viimeksi että kyllähän testin pitäisi jo aiemmin näyttää positiivista, jos on näyttääkseen.

Onko muita samoilla piinapäivillä kärvistelemässä?

Voi Noaidi, koen täällä aivan valtaisaa sympatiaa sun puolesta!! <3 Ja toisaalta myös ihan suunnatonta raivoa tuosta klinikan toiminnasta. En todellakaan itsekään tiennyt, että inssit voivat olla pois IVF:ltä! Jos hoitosuunnitelma klinikan puolelta kerta oli, että inssejä tehdään IVF:n kustannuksella, niin se olisi kyllä huolellisesti pitänyt teidän kanssa käydä läpi, varsinkin kun tosi monessa paikassa kuitenkin tuntuu vakiona olevan se 3-4 inssejä, jonka jälkeen 3 x IVF. Tää koko prosessi on muutenkin niin raskas, kukaan meistä ei ole näiden käytäntöjen asiantuntija, ja sitä tietoa tulee aina joko kerralla ähkyyn asti tai sitten pitkään aikaan ei mitään, joten kyllä heidän mielestäni olisi pitänyt teidän kanssa tuota etenemistä käydä tarkemmin läpi.

Mamacita, tismalleen samoja ajatuksia täällä käyty läpi jo vuosien ajan! Kiva kuulla että muutkin pohtivat näitä.❤️

Mua jotenkin ahdistaa ajatus alkioista uinumassa mahdollisina elämän alkuina, ja juuri se että he ovat esikoisen täyssisaruksia, joilla olisi periaatteessa mahdollisuus elämään. Onpa hienoa tietää että niin moni täällä miettii samoja! Mulla ei ole ystäväpiirissä ketään, jolla olisi sama tilanne, useita alkioita pakastettuina jo vuosia.

Aion miettiä myös tuota lahjoittamista, riippuen miten näissä siirroissa nyt käy. Olin aiemmin luullut, että vain sukusolujen luovuttaminen on Suomessa mahdollista. Voi kyllä olla että sekin on mulle vaikea ajatus, ettei saisi tietää onko alkioista tullut jotain, ja millainen elämä lapsilla ehkä olisi. Etten olisi tukemassa ja neuvomassa heitä... taitaa olla mulle tosi vaikea juttu niin tai näin. Paitsi jos kävisi niin, ettei alkioita jäisi ollenkaan yli, sehän on muös täysin mahdollista.

Lipsu, meillä taitaa olla sama testipäivä, 23.8.? Mulla siirrettiin nuorempi alkio jo aiemmin.

Tuntuu että nykyään kaikilla siirretään blastoja, toisin kuin meillä!

Koetan kumminkin ajatella, että kuitenkin lopputulos oli mitä parhain meillä viimeksi kolmipäiväisellä, eli voi onnistua nuoremmillakin pikkualkioilla. ❤️

Tuntuu että nykyään kaikilla siirretään blastoja, toisin kuin meillä!

Koetan kumminkin ajatella, että kuitenkin lopputulos oli mitä parhain meillä viimeksi kolmipäiväisellä, eli voi onnistua nuoremmillakin pikkualkioilla. ❤️
Mun olemassa olevat lapset on nuorempia pikkualkioita :Heartred

Kiitos ihanista sanoista ja sympatioista. :Heartred Me tietysti nyt katsotaan ensin tää yksi IVF kierto, et kuinka sen kanssa käy ja toivotaan parasta. Ja toki seuraavalla käynnillä otan asian esille lääkärin kanssa ja vaadin että tää asia nyt käydään läpi ihan juurta jaksain. Tietysti mä luotan näiden lääkäreiden ammattitaitoon ja laajaan tietämykseen, mutta sitä suuremmalla syyllä näitä asioita pitäisi käydä potilaiden kanssa läpi ja varmistella varmistuksen perään. Koska he on niitä ammattilaisia, he käy näitä samoja juttuja joka päivä läpi, heillä on kaikki se tieto jo iskostunut sinne päähän. Ei me potilaat tiedetä tai muisteta mistään mitään. Me allekirjoitetaan paperit ja tehdään oma osamme, mutta on naurettavaa että potilaalta odotetaan että pitäisi muistaa kaikki pikkupräntitkin sieltä soppareista (jos nää hoitokerrat nyt siellä mainitaan). Siellä on se henkilökunta sitä varten että heidän tehtävä on myös tukea ja pitää potilaat ajan tasalla siitä missä ollaan milloinkin menossa ja mitä seuraavaksi tapahtuu.
Kunhan me saadaan tää muuttorumba päätökseen, mä keräilen hetken voimiani jotta jaksan taistella naurettavaa byrokratiaa vastaan jälleen kerran, mutta mä en todellakaan suostu jäämään siihen yhteen ifvään, jos siitä ei tuloksia synny.

Mamacita, tismalleen samoja ajatuksia täällä käyty läpi jo vuosien ajan! Kiva kuulla että muutkin pohtivat näitä.❤️

Mua jotenkin ahdistaa ajatus alkioista uinumassa mahdollisina elämän alkuina, ja juuri se että he ovat esikoisen täyssisaruksia, joilla olisi periaatteessa mahdollisuus elämään. Onpa hienoa tietää että niin moni täällä miettii samoja! Mulla ei ole ystäväpiirissä ketään, jolla olisi sama tilanne, useita alkioita pakastettuina jo vuosia.

Aion miettiä myös tuota lahjoittamista, riippuen miten näissä siirroissa nyt käy. Olin aiemmin luullut, että vain sukusolujen luovuttaminen on Suomessa mahdollista. Voi kyllä olla että sekin on mulle vaikea ajatus, ettei saisi tietää onko alkioista tullut jotain, ja millainen elämä lapsilla ehkä olisi. Etten olisi tukemassa ja neuvomassa heitä... taitaa olla mulle tosi vaikea juttu niin tai näin. Paitsi jos kävisi niin, ettei alkioita jäisi ollenkaan yli, sehän on muös täysin mahdollista.

Lipsu, meillä taitaa olla sama testipäivä, 23.8.? Mulla siirrettiin nuorempi alkio jo aiemmin.

Lahjasolujen tai lahja-alkioiden saajat käyvät läpi prosessin, jossa heidät haastatellaan hoitajan, lääkärin ja viimeisenä psykologin toimesta. Usein näillä ihmisillä on takana vuosien lapsettomuus, joko niin että omilla soluilla raskaus ei ole lähtenyt tai sitten omia soluja ei yksinkertaisesti vain ole. Varsinkin psykologi arvioi pariskunnan ihmissuhdetta ja sitä millaiseen kotiin lapsi syntyy, ja erityisesti sitä, että ovathan molemmat vanhemmat sitoutuneet lapsen hankintaan.

Tähän prosessiin ei ihan kuka tahansa lähde, eli ovat ainakin ihmisiä, jotka todella haluavat lapsen ja ovat valmiita sen eteen näkemään vaivaa. Itse ajattelisin niin että tämä todennäköisesti jatkuu kun lapsi on syntynyt eli lahja-alkiot lähtökohtaisesti menevät hyvään kotiin.

Hedelmöityslaki myös takaa lapselle oikeuden saada selville lahjasolujen/-alkioiden lahjoittajat 18-vuotta täytettyään, niin halutessaan. Eli joku päivä voi tulla yhteydenotto henkilöltä, joka on saanut alkunsa näistä alkioista. Myös omille lapsille kannattaisi olla avoin, heille olisi tärkeää kertoa että on olemassa myös biologisesti täyssisaruksia.

En tiedän olenko ihan pöhkö, kun ajattelen asian näin. Jos lapsi on talo, ovat lahjasolut ja -alkiot kuin naulat, vasarat, puutavara, kaikki rakennustarvikkeet mistä talo koostuu. Mutta vanhemmat, jotka kasvattavat lapsen, puhaltavat siihen elämän ja tekevät talosta kodin. Miksei siis lahjoittaa rakennustarvikkeita niitä kipeästi tarvitseville? Jos ajattelee alkioita omina lapsinaan, silloin ei todennäköisesti ole valmis lahjoittamiseen. Mutta jos ajattelee lahjoittavansa jollekin mahdollisuuden lapseen, on todennäköisesti hyvä kandidaatti lahjoittajaksi, olipa se sitten munasolujen, siittiöiden tai alkioiden lahjoitus.

Edit. Ja kunnioitan jokaisen tunteita ja ajatuksia asiaan liittyen, itselle vain intohimoaihe, kun mahassa tälläkin hetkellä potkii ja jumppailee lahjasoluilla alkunsa saanut vauva. Ihanaa että tästä nousi keskustelua!

Kirjailin jo tuonne Raskaaksi2020 ryhmään tästä, mutta meillä tosiaan oli maanantaina ivf suunnittelukäynti. Meille tehtiin siis 5 inssiä ennen ivfään siirtymistä, kukaan ei vaan kertonut mulle että ne inssit vähennetään meidän IVF-kierroista. Siis toki ensin kokeillaan sitä kevyempää vaihtoehtoa, jos ei oo syytä miksi ei mentäisi suoraan ivfään, mutta nää 5 inssiä johti siihen, että meille tarjotaan enää 1 IVF kierto. Meiltä ei kysytty missään vaiheessa mielipidettä asiaan, eikä asiaa tuotu inssien aikaan mulle mitenkään esille (mies ei koronan takia yhdessäkään inssissä mukana). Meille vaan täräytettiin maanantaina päin näköä että tää on sit ainoo IVF koska teille tehtiin niin monta inssiä. :dontknow
Tää ei oo ollut mun tahto mistään päin katsottuna. Jos mä olisin tiennyt tästä niin mä olisin kolmannen inssin jälkeen pyytänyt siirtymistä IVF hoitoihin. Toki meidän soppareissa voi lukea jollain pikkupräntillä, että vain 6 hoitokertaa (en tiedä missä se nyt on kun muutto on kohta ja se on kai pakattu jo), mutta on kai se silti vähän kohtuutonta että mua ei oo missään kohtaa muistutettu asiasta, tai kysytty että haluanko jatkaa insseillä näin pitkälle. No en olis halunnut. :shifty:
Olen toki tekemässä asiasta valituksen klinikan ylilääkärille ja tarvittaessa teen hoitovirheilmoituksen :rulez, mutta tää piinaa mua niin paljon että aina välillä täytyy johonkin purkaa oloaan, välillä tää käy vaan ihan sietämättömäksi.

Puhuttiin tästä tänään miehen kanssa ja mua suoraan sanottuna raivostuttaa sen suhtautuminen.:banghead: Kyllä hänkin haluaa lapsen, mutta hän pelkää sitä että jos näistä hoidoista ei tuu tuloksia, niin mä vaihdan miestä. Se jankkaa mulle aina "vielä sä ehdit vaihtaa miestä, et ku te naiset saatte pakkomielteen et se vauva on pakko saada niin kyl se mies jää kakkoseks" ja kun mä tänään sanoin sille että jos näistä hoidoista ei tuu tuloksia eikä saada enempää julkiselta niin sit me revitään ne rahat jostain ja mennään yksityiselle. Mä sain vastauksena että "mitä mä sanoin, te naiset ootte ihan valmiita tekeen mitä vaan sen vauvan takia". Itsehän ärähdin sille että en oo sentään miestä vaihtamassa vaikka mä vauvan haluankin, että voit ihan itse jättää mut jos et halua olla mun kanssa ja noin kovasti haluat musta eroon. :mad:

Kuulemma hän pelkää että menettää mut jos me ei saada hoidoilla lasta ja sen takia "piikittelee" mua näin. Koska mussa ei ole todettua vikaa. Kyllä mä hittovie ymmärrän, että häntä pelottaa, aivan niinku mua ei pelottais ja ahdistais kaikki nää hoidot ja tää epävarmuus ja kaikki. Mutta miksi ne pelkotunteet pitää purkaa noin että mulle tulee vaan paha ja riittämätön olo, tai et välil tuntuu siltä että hän on se joka sen eron haluaa kun siitä pitää joka kierrossa jankuttaa? :sad001

Anteeksi sekava vuodatus, tiedän kyllä että näissä vaan auttaa aika, ja miehen kanssa pitäisi vain keskustella. En vain oikein tiedä miten tästä keskustelisi enää kun oon toistuvasti hälle sanonut että mä en halua vaihtaa miestä enkä tykkää että se aina sanoo mulle että mun pitäis vaan vaihtaa jotta voisin saada sen lapsen toisen kanssa. :finger::grumpy:
Noaidi, oon ihan sanaton tätä lukiessa!:sorry: ja yhdyn edellisiin, sympatiat ovat teidän puolella ja pistää niin vihaksi tällainen. Toivotaan tietysti, että tämä tällä hetkellä ainoa IVF toisi hyvän tuloksen ja vauvan syliin:Heartred mutta kun saat energiaa kerättyä, niin ehdottomasti vie asiaa eteen päin. Henkilökunnan tehtävä on siellä kertoa laajasti KAIKKI oleellinen tieto, ei kukaan näitä asioita potilaana valmiiksi tiedä, saati huomaa kysyä kaikkea. Myöskään meille ei ole puhuttu mitään muuta, kuin että yleensä tehdään kolme inseminaatiota ennen IVF siirtymistä. Mistään kokonaismäärästä ei ole missään vaiheesa puhuttu, ja piti ihan kaivaa tuo allekirjoitettu hoitosuostumuskin esiin, niin siinäkään ei puhuta määristä mitään.

Jäin pohtimaan, mitä se yksi IVF edes tarkoittaa? Jos käy niin, että alkioita tulisi hyvin ja pakastimeen asti, mutta tuoresiirrosta ei tulisi tulosta, onko pakastetun alkion siirto jo kokonaan uusi IVF vai kuuluuko se siihen edelliseen mistä se on tullutkin? Niinkö ei olis tarpeeksi stressattavaa näissä asioissa muutenkin niin vielä saa näitäkin asioita pohtia..

Tsemppiä Noaidi sinne kovasti:Heartred Toivotaan, että myös miehesi oppisi muun tavan tuoda omaa huoltaan esille, kuin asiasta sinulle piikittely:Heartred voisiko ulkopuoliselle juttelemisesta oikeasti olla apua, nämä on niin rankkoja asioita että ei ole ihme jos ne parisuhdettakin kuormittaa? Ja vaikkapa tuoda sen idean jotenkin siihen tapaan miehellesi, että haluat teidän parisuhteenkin eteen tehdä kaikkesi, ja siksi pohtia sitä juttelemista, ei siksi että tämä on viimeinen oljenkorsi ennen kun nostat kytkintä, jos hänellä sellanen pelko on.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta yksi ivf tarkoittaa yhtä ivf-stimulaatiota pistoksista punktioon. Kaikki siitä tulevat alkiot ja siirrot sisältyvät yhteen ivf-kierrokseen, eikös?

Muistan myös omista suunnittelukäynneistä, että ikäraja koskee vain ivf-stimulaatiota. Lääkäri sanoi, että myös sen jälkeen kun 40v täyttää, voidaan siirtää julkisella alkioita, jotka saatu ivf:llä ennen ikärajan tulemista vastaan.

Mun hcg oli 208 (10 päivää siirrosta). Omaan korvaan matala arvo, kun vertaan tietty aiempiin raskauksiin tuota. Mutta ne oli toisaalta kahden alkion siirtoja kaikki ja kaksi meni kesken ja nuoremman odotuksessa oli korkea hcg alussa ja verenvuotoa rv 5+, joten mahdollista et silloin oli kaksi kiinnittynyt alunperin. Nuo mun nykyiset hcg-arvot stemmaa vaan esikoisen odotuksen kanssa, kun silloisesta veritestipäivän arvosta laskee taaksepäin niin että puolittaa arvon aina 1,5 vuorokauden välein :grin Menipä monimutkaiseksi.. silloin kävin siis veritestissä dpo19 ja nyt dpo15, niin joutui vähän suorittamaan laskutoimituksia.

Kerroin myös tästä jäätävästä turvotuksesta, jota oli kyllä jossain määrin punktion jälkeenkin, mutta on pahentunut nyt huomattavasti tällä viikolla. On kuulemma todennäköisesti raskauden aktivoimaa myöhäistä hyperiä :sorry: Pitää juoda paljon, huolehtia siitä että saa myös pissattua, levätä levätä ja levätä sekä lähteä päivystykseen, jos henkeä alkaa ahdistaa. Teen kuitenkin töitä ensi viikolla, kun pystyn tehdä täältä kotoa käsin.

Cyclogest pitäis nyt sitten lopettaa. Miks tää on aina yhtä ahdistavaa? :wacky: mä en pysty lopettamaan niitä kuin seinään ja mulla on ollut jokaisessa plussaa johtaneessa siirrossa sama ongelma :grin sitä roikkuu noissa lääkkeissä kiinni kuin viimeisessä oljenkorressa.
Miten te muut olette tehneet? Kerrasta poikki kun käsky käy vai pikkuhiljaa vähennellen oman mielenrauhan vuoksi? :confused:
Pakko kyllä myöntää et petipuuhat maistuisi enemmän kuin hyvin jo pikkuhiljaa, kun tässä on oltu pian kolme viikkoa ilman, eli se puoltais tuota nopeaa lopetusta :bag: :angelic: :woot:

Moikka!

Olen miettinyt lähes samaa. Miten syntymäjärjestys vaikuttaa ja miten erilaista elämä olisi lapsille itselleen ja meille, jos järjestys olisikin toinen. Tai miten ICSI:ssä biologin valinta vaikuttaa vielä IVF:ää enemmän: mitkä siittiöt hän valitsee ja mikä niistä tulee mihinkin munasoluun. IVF:ssä asiat on vähän enemmän luonnon käsissä.

Väliaikatietoja; punktio meni hyvin (oli kyllä vähän kivuliasta), rakkuloita kerättiin 16 ja soluja löytyi 14. Nyt vielä jännätään, montako kypsää löytyy & hedelmöittyy :Heartpink

Väliaikatietoja; punktio meni hyvin (oli kyllä vähän kivuliasta), rakkuloita kerättiin 16 ja soluja löytyi 14. Nyt vielä jännätään, montako kypsää löytyy & hedelmöittyy :Heartpink
Sama hieno solumäärä kuin mulla. Varmasti saatte monta hedelmöittynyttä alkiota :hello2

Noaidi :Heartred

Ruotsissa ei lähtökohtaisesti tehdä inssejä heteropareille, mutta siellä on mielestäni reilumpi systeemi. Kaksi inssiä = yksi ivf ja pari saa itse vaikuttaa hoitopolkuun. Olen kateellisena seurannut vierestä kun ystäväpariskunta pääsi julkisella vuoden lapsettomuuden jälkeen suoraan IVF:ään ilman aukiolotutkimusta, inssejä, letroja tai muuta, eikä jonoa ainakaan silloin ollut. Me kun hakeuduimme hoitoon vuoden yrittämisen jälkeen ja yritystä oli takana tasan kolme vuotta kun pääsimme IVF-hoitoon, kolmen inssin jälkeen. :sad001

Selittämättömiä hekin olivat.

Noaidi :Heartred

Ruotsissa ei lähtökohtaisesti tehdä inssejä heteropareille, mutta siellä on mielestäni reilumpi systeemi. Kaksi inssiä = yksi ivf ja pari saa itse vaikuttaa hoitopolkuun. Olen kateellisena seurannut vierestä kun ystäväpariskunta pääsi julkisella vuoden lapsettomuuden jälkeen suoraan IVF:ään ilman aukiolotutkimusta, inssejä, letroja tai muuta, eikä jonoa ainakaan silloin ollut. Me kun hakeuduimme hoitoon vuoden yrittämisen jälkeen ja yritystä oli takana tasan kolme vuotta kun pääsimme IVF-hoitoon, kolmen inssin jälkeen. :sad001

Selittämättömiä hekin olivat.

nyt alkoi kiinnostaa, miksi Ruotsissa ei lähtökohtaisesti tehdä inssejä heteropareille? En ole itse myöskään ikinä tajunnut että inssit vähentäisi ivf-kertoja, mutta kuulostaa tosi epäreilulta jos sitä ei tuoda ilmi kun lääkäri kuitenkin hoitosuunnitelman tekee suht autoritäärisesti. Alan pikku hiljaa ymmärtää kuinka onnekkaita olimme hoitojen pääsyn suhteen, suoraan pääsimme ivf:ään jo täyttä häkää ihan parissa kuukaudessa siitä hetkestä kun lähete tehtiin, ilman yhtään inssiä tai mitään tutkimuksia. Ilmeisesti endoa pidettiin niin selkeänä syyllisenä, että askelmerkit oli sillä selvät. Todella toivon Noaidi että jaksat taistella asian puolesta mikäli tarve tulee!

Takaisin