IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On ollut aika tunteisiin menevää, kun esikoinen on juuri nyt pas-kierrossa alkanut puhua siskosta tai veljestä. On piirtänytkin itsensä siskon kanssa.
Ja tuohon syntymäjärjestys- ja pakastettuina oleviin alkioihin liittyvään keskusteluun tuli mieleen, että äskettäin sanoi myös, että hänellä on sisko, jonka kanssa on syntynyt samaan aikaan. Todella liikuttavaa kuulla sellaista...

Mulla sydän samaan aikaan särkyy, ja laajenee toivosta. ❤️

Kiitos Henskukka hyvästä informaatiosta ja pohdinnoista lahja-alkioiden suhteen! Jos meiltä jäisi alkioita yli, niin jatkamme asian miettimistä. Olette saaneet suuren lahjan, ja ihanaa että raskaus onnistui! ❤️

Apilainen, suuret pahoittelut negatiivisesta tuloksesta! :Heartblue :sorry: Kunpa tämä mahdollisuus olisi tärpännyt. Missä vaiheessa uusi ivf olisi ajankohtainen?

Chard kyselit lääkkeiden lopettamisesta raskaudessa. Täytyy myöntää, että esikoisen kanssa venytin lopettamista niin, että vähensin annokset vähitellen. Voi olla, ettei sillä ollut mitään vaikutusta, mutta toi itselleni jonkinlaista mielenrauhaa...
Katselin mun vanhoja hoitopäiväkirjoja ja koska mulla oli 2 keskenmenoa alla PAS-hoidoista, niin seuraavassa tuoresiirrossa (josta syntyi esikoinen), mulla jatkettiin lugeja aika pitkälle positiivisen testin jälkeen, johonkin rv 10+ asti. Mut sehän saattoi olla ihan vaan mun mielenrauhan takia kans, jos ei niistä varsinaisesti haittaakaan ole o_O
Seuraava raskaus alkoi taas lääkkeellisestä PASsista, joten lääkkeet jatkui pitkälle.

Mä vähensin nyt cyclot yhteen kapseliin päivässä, kun alussa oli kaks, ja koitan käyttää muutaman päivän ja sit uskaltaa jättää pois varmaan. Uskon et tää on vaan joku päänsisäinen ongelma ettei uskalla jättää noita lääkkeitä kertaheitolla pois :sorry:

Katselin mun vanhoja hoitopäiväkirjoja ja koska mulla oli 2 keskenmenoa alla PAS-hoidoista, niin seuraavassa tuoresiirrossa (josta syntyi esikoinen), mulla jatkettiin lugeja aika pitkälle positiivisen testin jälkeen, johonkin rv 10+ asti. Mut sehän saattoi olla ihan vaan mun mielenrauhan takia kans, jos ei niistä varsinaisesti haittaakaan ole o_O
Seuraava raskaus alkoi taas lääkkeellisestä PASsista, joten lääkkeet jatkui pitkälle.

Mä vähensin nyt cyclot yhteen kapseliin päivässä, kun alussa oli kaks, ja koitan käyttää muutaman päivän ja sit uskaltaa jättää pois varmaan. Uskon et tää on vaan joku päänsisäinen ongelma ettei uskalla jättää noita lääkkeitä kertaheitolla pois :sorry:

Yksityisellä puolella alkuraskauden ultrassa käydessäni pitkän linjan gyne ihmetteli jälleen, että miten keltarauhashormoonilisän ottaminen oli jo ohjeistettu lopetettamaan. Puhui jostain uudesta ohjeesta, jota sitten osa sairaanhoitopiireistä käyttää, jossa siis keltarauhashormoonin lisäkäyttö lopetetaan tosi alkuvaiheessa raskautta. Tämä lääkäri sanoi, ettei siitä ainakan haittaa olisi, jos käyttäisi pidemmälle alkuraskautta ja osa tutkimuksista tukee tätä.
Itsekin käytin vahingossa Husin ohjeistuksen yli melkein viikon keltsuja. Jatkossa aion käyttää vähintään paketit tyhjäksi.:rolleyes:

Yksityisellä puolella alkuraskauden ultrassa käydessäni pitkän linjan gyne ihmetteli jälleen, että miten keltarauhashormoonilisän ottaminen oli jo ohjeistettu lopetettamaan. Puhui jostain uudesta ohjeesta, jota sitten osa sairaanhoitopiireistä käyttää, jossa siis keltarauhashormoonin lisäkäyttö lopetetaan tosi alkuvaiheessa raskautta. Tämä lääkäri sanoi, ettei siitä ainakan haittaa olisi, jos käyttäisi pidemmälle alkuraskautta ja osa tutkimuksista tukee tätä.
Itsekin käytin vahingossa Husin ohjeistuksen yli melkein viikon keltsuja. Jatkossa aion käyttää vähintään paketit tyhjäksi.:rolleyes:
Mä oon yksityisellä ja tää sama käytäntö oli jo yli kymmenen vuotta sitten heillä, et ei mun mielestä mikään uusi tapa.
Mulla määrättiin silloin aikoinaan tuoresiirrossa pidempi lugekuuri lähinnä "hermolääkkeeksi" :grin

Nyt mulla oli iskemätön paketti cyclogestiä vielä, eli 15kpl. Käyttelen noita nyt varmaan sit sen viikon pari yhden kapselin päivässä ennenkuin lopetan o_O

Täällä yks jolla päädyttiin käyttämään lugeja viikolle 30 asti. Että ei niistä aina pääse ajallaan eroon.
Pas-siirto tehtiin lugeilla tuettuun normaaliin kiertoon ja lääkkeet oli määrä lopettaa siinä rv 10 paikkeilla. Hivutin ne pois muistaakseni kahden viikon aikana. Viimeisestä lääkkeestä kahden päivän sisällä olin polilla rajun vuodon takia. Mitään sen kummempaa syytä vuodolle ei ollut, kohtuun oli kehittynyt ilmeisesti useampi hematooma ja ne vuosivat. Näitä ei oltu aiemmissa ultrissa näkynyt ollenkaan.
Luget annettiin takaisin pienellä annostuksella ja vuodot loppuivat aikanaan.
Tarkoitus ei ole ketään säikyttää tai yllyttää pitämään lääkityksiä pidempään, mutta itse tulkitsin niin että tässä löytyi minun kohdalla se ongelman ydin. Riittämättömät hormoonitasot ja sen myötä sitten jonkun asteista hylkimistä. Ja siis johtuu varmaan omalla kohdalla tästä iästä, jota siis jo 42 vuotta. Nyt kuitenkin rv 39 ja muilta osin ollut helppo ja hyvä raskaus. Lääkäri en ole, mutta suoraan sanottuna ihmetyttää että tämän kanssa kiirehditään etenkin lääkkeellisessä kierrossa. Istukan toimintaa ei voi tietää eikä keltarauhashormoonista nähdäkseni ole haittaa. Joten mikä kiire sen lopettamisen kanssa on?
Summa summarum, jos yhdistätte itse jonkun lääkkeen ja alkavan oireen, niin kertokaa siitä hoitohenkilökunnalle. Ei niillä aina sytytä vaikka paperit edessä onkin.

Pidin kesän lomaa täältä ja muutenkin raskausajatuksista. Toiveikkaana odotin tätä päivää, joka muuttui itkuksi. Viimeiset alkiot eivät selvinneet sulatuksesta, PAS peruttu.
Seuraava yritystä odotellen.

Täällä yks jolla päädyttiin käyttämään lugeja viikolle 30 asti. Että ei niistä aina pääse ajallaan eroon.
Pas-siirto tehtiin lugeilla tuettuun normaaliin kiertoon ja lääkkeet oli määrä lopettaa siinä rv 10 paikkeilla. Hivutin ne pois muistaakseni kahden viikon aikana. Viimeisestä lääkkeestä kahden päivän sisällä olin polilla rajun vuodon takia. Mitään sen kummempaa syytä vuodolle ei ollut, kohtuun oli kehittynyt ilmeisesti useampi hematooma ja ne vuosivat. Näitä ei oltu aiemmissa ultrissa näkynyt ollenkaan.
Tarkoitus ei ole ketään säikyttää tai yllyttää pitämään lääkityksiä pidempään, mutta itse tulkitsin niin että tässä löytyi minun kohdalla se ongelman ydin. Riittämättömät hormoonitasot ja sen myötä sitten jonkun asteista hylkimistä. Ja siis johtuu varmaan omalla kohdalla tästä iästä, jota siis jo 42 vuotta. Nyt kuitenkin rv 39 ja muilta osin ollut helppo ja hyvä raskaus. Lääkäri en ole, mutta suoraan sanottuna ihmetyttää että tämän kanssa kiirehditään etenkin lääkkeellisessä kierrossa. Istukan toimintaa ei voi tietää eikä keltarauhashormoonista nähdäkseni ole haittaa. Joten mikä kiire sen lopettamisen kanssa on?
Summa summarum, jos yhdistätte itse jonkun lääkkeen ja alkavan oireen, niin kertokaa siitä hoitohenkilökunnalle. Ei niillä aina sytytä vaikka paperit edessä onkin.

Tämä on mielenkiintoinen aihe josta olen vielä auttamattoman ulkona kun yhtään alkionsiirtoa ei ole vielä tehty. Mietin tässä, että onko täällä sellaisia joilla on endometrioosi ja onko keltarauhashormonitulki heidän kohdallaan ollut jotenkin erilainen? Tutkitusti endopotilailla on usein ongelmia keltarauhashorminin tuotannossa ja mietin, että onko sillä tässä kohtaa yhteyttä ja auttaisiko alkionsiirron yhteydessä pidempi keltarauhashormonituki onnistumismahdollisuuksia. Mielenkiinnolla kuulen jos endopotilailla on tästä kokemusta!

Mulla jatkui lääkkeellisessä kierrossa rv12 asti ja siinä vaiheessahan istukka on jo astunut hormonituotannossa kehiin, eli ei kiirehditty minun kohdalla.

tämä ketju on kyllä mahtava, kun on saanut jo ennakkoon tutustua aiheeseen ja myötäelää muiden vaiheissa. on varmasti paljon helpompaa itselle kun infoa on jo tullut paljon ennen tositoimiin ryhtymistä...

meillä siis ylihuomenna suunnittelukäynti ivf:n osalta yksityisellä puolella. tästä kierrosta vielä pieni toivonkipinä että inssi toisi toivotun tuloksen, mutta muuten siirrytään ivf-hoitoihin. tuun keskiviikkona kertomaan millainen suunnitelma tehtiin ja lauantaina sitten testipäivän tuloksen... varmaan keskiviikon jälkeen on paljon kysymyksiäkin kokeneemmille.

meillä ei siis mitään todettua vikaa perustutkimuksissa, muuta kuin että mun amh-arvo ei enää ole ihan huipputasolla (taisi olla 1,5) ja miehen näytteet on välillä olleet tilavuudeltaan aika pieniä. kakkosen yritystä 4/20 alkaen, 3/21 kemiallinen, sen jälkeen neljä inssiä, joista tosiaan neljännen tulosta odotellaan ja yksi aiemmista oli kemiallinen.

Mulla jatkui lääkkeellisessä kierrossa rv12 asti ja siinä vaiheessahan istukka on jo astunut hormonituotannossa kehiin, eli ei kiirehditty minun kohdalla.
Lääkkeellisissä passissa yleensähän käytetäänkin lugeja rv 10-12 asti. Mutta tuoresiirrossa käytäntö on ollut jo yli 10v sitten ja nykyäänkin, että tukilääkitys loppuu positiiviseen testiin. Vai tarkoititko "lääkkeellisellä kierrolla" nimenomaan tuoresiirtoa tai jotain muuta hoitomuotoa?

Olen tosi pahoillani Ulpu! :sad001 ❤️

Tiedättekö yhtään vielä koska pääsette seuraavaan ivf-hoitoon?
Toivottavasti lokakuussa. Mulla on lääkkeellinen PAS-kierto nyt eli ei mitään elämää munasarjoissa. Toivottavasti heräävät siitä heti

Lääkkeellisissä passissa yleensähän käytetäänkin lugeja rv 10-12 asti. Mutta tuoresiirrossa käytäntö on ollut jo yli 10v sitten ja nykyäänkin, että tukilääkitys loppuu positiiviseen testiin. Vai tarkoititko "lääkkeellisellä kierrolla" nimenomaan tuoresiirtoa tai jotain muuta hoitomuotoa?

Niin käytetään ja estrogeenia myös. Kommentoin tähän Yllisten lauseeseen liittyen: "Lääkäri en ole, mutta suoraan sanottuna ihmetyttää että tämän kanssa kiirehditään etenkin lääkkeellisessä kierrossa. Istukan toimintaa ei voi tietää eikä keltarauhashormoonista nähdäkseni ole haittaa."

Ja minulla oli lääkkeellinen kierto, enkä ajatellut että rv12 olisi aikainen lopetus lääkkeille.

Komppaan täällä Yllistettä koska osalla keskenmenot ja lapsettomuus voi nimenomaan johtua raskautta ylläpitävän hormonen puutteesta ja jopa imeytymisongelmista. Itsellä aletaan seuraavsta siirrosta ottaa muutamien päivien välein verikokeita Lugen ottamisen lisäksi, että riittääkö omat hormonit tai luget nostamaan hormonit sille tasolle että ne ylläpitää raskautta.
Voipi olla ettei mulla imeydy hormonit hyvin. Jotkut naiset tarvii jopa hormonipiikkiä koko raskauden ajan kun eivät tuota itse hormoneja ja vaginaaliset tuotteet eivät imeydy. Muuten tulee keskenmeno.

Että vaikka jossain klinikalla on tehty jotain hoitoprotokollaa 10 vuotta niin se ei välttämättä tarkoita, että he ovat ottaneet kaiken mahdollisen huomioon :) Tai lähinnä että jos tarjoavat samaa protokollaa kaikille, niin kuulostaa minulle siltä, että kaikki lapsettomuuden eri muodoista kärsivät asiakkaat eivät saa heiltä apua jos eivät muuta hoitoprotokollaa per asiakkaan tarpeet. Ja kun me ei olla kaikki samanlaisia ollenkaan. Muutenhan lapsettomuutta ei olisi niin paljon, jos kaikilla meillä voitaisi samoilla hoidoilla saada tulosta. Mutta kun näin ei ole. Hoitopolku onkin vaikea myös lääkäreillekin kun kaikkea ei voi edes tutkia, koska osa meistä voi olla niin moniongelmainen ettei ne välttämättä selviä helposti. Tai vaatii keskenmenon että tutkitaan.

Mä olen niin kiitollinen että nykyinen lääkäri ottaa nimenomaan minun tarpeet/ongelmat huomioon ja koitetaan kaikkea mahdollista ettei tule keskenmenoa meidän viimeististä alkioista. (Kun me ei enää kerätä mun omia).

Komppaan täällä Yllistettä koska osalla keskenmenot ja lapsettomuus voi nimenomaan johtua raskautta ylläpitävän hormonen puutteesta ja jopa imeytymisongelmista. Itsellä aletaan seuraavsta siirrosta ottaa muutamien päivien välein verikokeita Lugen ottamisen lisäksi, että riittääkö omat hormonit tai luget nostamaan hormonit sille tasolle että ne ylläpitää raskautta.
Voipi olla ettei mulla imeydy hormonit hyvin. Jotkut naiset tarvii jopa hormonipiikkiä koko raskauden ajan kun eivät tuota itse hormoneja ja vaginaaliset tuotteet eivät imeydy. Muuten tulee keskenmeno.

Että vaikka jossain klinikalla on tehty jotain hoitoprotokollaa 10 vuotta niin se ei välttämättä tarkoita, että he ovat ottaneet kaiken mahdollisen huomioon :) Tai lähinnä että jos tarjoavat samaa protokollaa kaikille, niin kuulostaa minulle siltä, että kaikki lapsettomuuden eri muodoista kärsivät asiakkaat eivät saa heiltä apua jos eivät muuta hoitoprotokollaa per asiakkaan tarpeet. Ja kun me ei olla kaikki samanlaisia ollenkaan. Muutenhan lapsettomuutta ei olisi niin paljon, jos kaikilla meillä voitaisi samoilla hoidoilla saada tulosta. Mutta kun näin ei ole. Hoitopolku onkin vaikea myös lääkäreillekin kun kaikkea ei voi edes tutkia, koska osa meistä voi olla niin moniongelmainen ettei ne välttämättä selviä helposti. Tai vaatii keskenmenon että tutkitaan.

Mä olen niin kiitollinen että nykyinen lääkäri ottaa nimenomaan minun tarpeet/ongelmat huomioon ja koitetaan kaikkea mahdollista ettei tule keskenmenoa meidän viimeististä alkioista. (Kun me ei enää kerätä mun omia).
Mä en väittänyt että se on oikea protokolla tai kaikille sopiva tai edes kaikilla käytössä, vaikka siten on _pääsääntöisesti_ pitkään toimittukin. Tehtiinhän mullekin poikkeus kahden keskenmenon jälkeen. Lapsettomuushoitopalstoilla 2008-2013 aktiivisesti pyörineenä tiedän tuon olleen ns "normikäytäntö" muissakin hoitopaikoissa kuin siinä missä itse kävin. Tieto kuitenkin lisääntyy, ajat muuttuu jne.

Tuo "ollut 10v käytössä" tuli vaan siitä kun tämän keskustelun alussa mainittiin tämän tukilääkkeiden lopettamisen plussaan olevan ehkä joku uusi käytäntö.
Mut olkoot mun puolesta tämä keskustelu tästä aiheesta nyt tässä, on pian liikaa väärinkäsityksiä ja väännöksiä.

Nyt on viimeinen alkio kyydissä, alkioliiman kera. En tiennyt liimasta ennen siirtoa. Mutta nyt toivotaan parasta.
Kumpa pieni tarttuisi nyt kiinni oikein lujasti :smiley-angelic001 :Heartred
Meinaatko testailla etukäteen vai odottaa testipäivää/käydä suoraan veritestissä?

Ulpu, isot pahoittelut :sad010 :Heartred

Normaalissa raskaudessa keltarauhashormonia erittää ensin puhjenneesta follikkelista muodostunut keltarauhanen ja kun istukka on riittävän kehittynyt, alkaa istukka erittämään keltarauhashormonia.

Lääkkeellisessä pakastealkiokierrossa follikkelia ei kasva, eikä ovulaatiota tapahdu, joten myöskään keltarauhasta ei muodostu. Siksi tukilääkitystä käytetään viikoille 10-12 asti, koska silloin istukka pystyy jo yksin huolehtimaan keltarauhashormonin tuotannosta.

Tuoresiirrossa taas keltarauhasia on yleensä useita (koska jokaisesta tyhjennetystä follikkelista muodostuu keltarauhanen), joten keltarauhashormonista ei pitäisi olla puutetta. Mutta IVF:ssä piikitetyt lääkkeet (tässä tapauksessa ovulaation estävät jarrulääkkeet) häiritsevät hormonitoimintaa sen verran, että tuoresiirrossa käytetään tukilääkkeitä kunnes jarrun vaikutus loppuu, eli plussaan asti. Sen jälkeen ne useat keltarauhaset huolehtivat keltarauhashormonin tuotannosta, kunnes istukka siirtyy tuottamaan sitä.

Tutkimuksissa on havaittu, että liian suuri määrä keltarauhashormonia on sekin raskaudelle haitallista, se aiheuttaa alkion ja istukan kiinnittymishäiriöitä. Ikävää olisi sekin, ettei alkio kiinnity liian korkean keltarauhashormonitason vuoksi. Ei siis kannata ajatella, että keltarauhashormonin lisääminen olisi automaattisesti hyvä juttu, vaan sitä kannattaa lisätä vain tarpeeseen.

Takaisin