IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en väittänyt että se on oikea protokolla tai kaikille sopiva tai edes kaikilla käytössä, vaikka siten on _pääsääntöisesti_ pitkään toimittukin. Tehtiinhän mullekin poikkeus kahden keskenmenon jälkeen. Lapsettomuushoitopalstoilla 2008-2013 aktiivisesti pyörineenä tiedän tuon olleen ns "normikäytäntö" muissakin hoitopaikoissa kuin siinä missä itse kävin. Tieto kuitenkin lisääntyy, ajat muuttuu jne.

Tuo "ollut 10v käytössä" tuli vaan siitä kun tämän keskustelun alussa mainittiin tämän tukilääkkeiden lopettamisen plussaan olevan ehkä joku uusi käytäntö.
Mut olkoot mun puolesta tämä keskustelu tästä aiheesta nyt tässä, on pian liikaa väärinkäsityksiä ja väännöksiä.

Joo munkin pointti oli tässä lähinna se, ettei kukaan uusi luule, että täältä saa vain heidän polulle sopivia neuvoja. Kun ollaan erilaisia ja on eri tarpeita ja on valitettavasti eri paikoille hyvin eri käytäntöjä ja välillä julkisissa hoidoissa on vain joku yksi tapa ja sillä mennään. Ettei olekaan mahdollisuutta eriteltyyn hoitoon. Ja joillekin se tietysti auttaa. :) Täällä keskustelu on hyvästä siksi, että voi sitten niiden perusteella esittää kysymyksiä lääkäreille. Eli kannattaa tehdä omaa "tutkimusta" ja keskustella hoitavan tahon kanssa vaihtoehdoista.

Kumpa pieni tarttuisi nyt kiinni oikein lujasti :smiley-angelic001 :Heartred
Meinaatko testailla etukäteen vai odottaa testipäivää/käydä suoraan veritestissä?

Ulpu, isot pahoittelut :sad010 :Heartred

meillä ei ole muutakun testaus kotitestillä. Ja en oikeastaan oo yhtään nyt miettinyt testaamista :pompus: toisaalta kummassakaan aijemmassa siirrossa en ole malttanut testipäivään, joten tuskimpa tässäkään :rolleyes:

onko kellään kokemusta tuosta ”alkioliimasta?”:hilarious:

Toivottavasti lokakuussa. Mulla on lääkkeellinen PAS-kierto nyt eli ei mitään elämää munasarjoissa. Toivottavasti heräävät siitä heti

Oon tosi pahoillani ettei teillä jaksaneet alkiot sulatusta :Heartred Meillä sama jännitysnäytelmä parin viikon päästä.
Uskon, että munaskut siitä herää kun niitä vähän herätellään. Oletteko jo päässeet siihen saakka, että tiedätte millaisella kaavalla ja lääkkeillä menette? Vaihetaanko kaavaa vai pysytäänkö samoissa?

Sofia2016m
Meillä oli käytössä edellisellä yksityisellä aina alkioliima. Kuului niiden siirtoihin aina. Se on ihan kiva extralisäkeino klinikalta :)
Toivotaan että tästä tulee se plussa :Heartred

Eikös Gonapeptyliä käytetä usein myös tukemaan kiinnittymistä? Ajattelin kysyä siitä siirron yhteydessä klinikalta?

Eikös Gonapeptyliä käytetä usein myös tukemaan kiinnittymistä? Ajattelin kysyä siitä siirron yhteydessä klinikalta?
Mulle tuli se automaattisesti nyt tällä kertaa. En oo tosin perehtynyt, että mihin sen teho perustuu, tuikkasin vaan piikin siihen aikaan, kun oli käsketty :woot:

Sen vähän mitä tuosta luin, niin pisti silmään, että viispäiväisen blaston siirron jälkeen toisille oli sanottu, että pistä siirron jälkeisen päivän aamulla, joillekin ohje on ollut, että samaan kellonaikaan kuin siirtokin oli, toisille sanottu, että pistä illalla ja osalle että ei oo mitään väliä mihin aikaan :wideyed: mä sain ohjeeksi pp1, klo 19-21 (siirto oli iltapäivällä edellisenä päivänä).

Mä sain ruinattua siihen reseptin muistaakseni viimeisellä lääkärikerralla ennen punktiota. Lääkäri oli sen suhteen vähän "voidaan kirjoittaa resepti, mutta heidän kokemuksensa mukaan siitä ei ole merkittävää hyötyä". Mutta aina kannattaa kysyä :)

Mä, tai mies taisi pistää sen siirtoa seuraavana aamuna. Kellonajan suhteen saatiin paria ohjetta, joista kätilö sanoi että pistä aamulla, lääkärin mielestä kellonajalla ei ollut niinkään väliä. Meillä oli siirto ollut edellisenä päivänä iltapäivällä.

Edit: Ja jos saat se reseptin, niin muistaakseni muutama Yliopiston apteekki PK-seudulla myi sitä jakopakkauksena, samoin taisi Ruoholahdessa joku apteekki sitä myydä. Itse sain lievän stressin sen hankkimisesta. Eli kannattaa soittaa apteekkiin ja varmistaa, jakavatko he paketista vain yhden ruiskun :)

Mä sain ruinattua siihen reseptin muistaakseni viimeisellä lääkärikerralla ennen punktiota. Lääkäri oli sen suhteen vähän "voidaan kirjoittaa resepti, mutta heidän kokemuksensa mukaan siitä ei ole merkittävää hyötyä". Mutta aina kannattaa kysyä :)

Mä, tai mies taisi pistää sen siirtoa seuraavana aamuna. Kellonajan suhteen saatiin paria ohjetta, joista kätilö sanoi että pistä aamulla, lääkärin mielestä kellonajalla ei ollut niinkään väliä. Meillä oli siirto ollut edellisenä päivänä iltapäivällä.

Edit: Ja jos saat se reseptin, niin muistaakseni muutama Yliopiston apteekki PK-seudulla myi sitä jakopakkauksena, samoin taisi Ruoholahdessa joku apteekki sitä myydä. Itse sain lievän stressin sen hankkimisesta. Eli kannattaa soittaa apteekkiin ja varmistaa, jakavatko he paketista vain yhden ruiskun :)

Äh juu, näyttää olevan tosi huono saatavuus :sorry: turha varmaan sit..ehkä voi ottaa kokeiluun sit jos tämä ei onnistu..
Sama kuin gonal f 150 kynää ei ollut paljon missään, onneksi en sit tarvinnut edes.

Mulla luki reseptissä ilmeisen selkeästi, että "tarvitsee vain yhden injektion", koska tuo lause oli printattu siihen tarralappuunkin mikä oli paketin päällä :grin

Äh juu, näyttää olevan tosi huono saatavuus :sorry: turha varmaan sit..ehkä voi ottaa kokeiluun sit jos tämä ei onnistu..
Sama kuin gonal f 150 kynää ei ollut paljon missään, onneksi en sit tarvinnut edes.

Hmm, onko siinä nyt siis joku saatavuusongelma? :nailbiting: Mä hain omani muistaakseni Tammiston Yliopiston apteekista. Selvitin heidän chat-palvelun kautta saatavuuden ja se taidettiin mulle varta vasten varata :) Mä tosin olen sen luontoinen, että tarpeen vaatiessa olisin selvittänyt lääkkeen saatavuuden viimeiseen kiven kääntämiseen asti. Mutta ei myöskään kannata murehtia, jos tuota ei saisikaan, kun raskauksia on lähtenyt käyntiin myös ilman Gonapeptyliäkin. Voihan olla että itsellekin se oli ns. turha lääke, ja plussa olisi tullut ilman sitäkin :)

Mulla luki reseptissä ilmeisen selkeästi, että "tarvitsee vain yhden injektion", koska tuo lause oli printattu siihen tarralappuunkin mikä oli paketin päällä :grin

Haha, teillä oli klinikka pelannut varman päälle, ettei apteekki mene ja myy koko pakkausta :joyful: Mulla luki vain 1 ml, ja siitä aloin silloin miettiä, mitähän se tarkoittaa kun paketissa on 7 x 1 ml. Täältä sain silloin hyviä vinkkejä ja neuvoja, kun asiasta kyselin.

Mielenkiinnosta kysyn, myivätkö apteekista sen sulle ilman mitään mutinoita? Esim. mun kaupungin apteekki ei suostunut jakamaan pakkauksesta vain yhtä, koska muuten ne kuusi muuta olisi jäänyt heille ja eivät olleet varmoja, mikä siinä olisi ollut menekki.

Ajattelin vinkata, https://www.apteekki.fi/ sivustolla voi hakea lääkkeiden saatavuuksien mukaan apteekkeja :) Tuo oli itselleni oiva apu hoitojen ollessa päällä. Vaikka nyt toisella kierroksella pyrin tekemään niin, että tilasin lähiapteekkiin lääkkeet aina sen mukaan, mikä oli hoitojen edetessä järkevää.

Selvästikin vain tietyt apteekit myy Gonapeptyliä yksittäisinä ruiskuina, esim. meillä vähän pienemmässä kaupungissa on vain yksi apteekki jossa yleensä hyvä saatavuus kaikkia lapsettomuushoitolääkkeitä ja he myös mukisematta myi ruiskun kerrallaan. Mutta tuon Gonal 150:n kanssa jouduin pyytää tuttua hakemaan lääkkeen puolestani Helsingistä, kaikenlaista säätöä nää lääkkeet kyllä aiheuttaa!

Alkioliimasta kyselin itsekin aiemmin klinikalta, ja minulle sanoivat, että eivät käytä sitä koska alkioliimalla ei ole todettu olevan hyötyä.. ilmeisesti siis raskauden alkua se voi tehostaa, mutta ei sitä että saisi elävän lapsen syliin. Jotenkin näin lääkäri selosti. Ja yksityisellä ollaan Helsingissä hoidossa.

Ja keltarauhastuesta kun oli keskustelua, niin vähän hirvitti jonkun kommentti siitä että liiasta keltarauhastuesta voi olla haittaa.. itsellä aiemman tiputteluvuodon vuoksi nyt Terolut ja Crinone samaan aikaan päällä, ja jatkuisi sinne rv10-12 jos raskaus alkaa... Apua. Minulla ei ole katsottu progesteronitasoja verikokeilla tässä pakastealkionsiirtojen yhteydessä, en tiedä onko sitten ihan turhaa näin suuri keltarauhastuki. No, kai ne lääkärit tietää mitä tekevät!

Tänään pp4 ja on ollut alavatsa aivan pinkeänä ja vihlovia, repiviä kipuja etenkin nyt illalla. Myös selkää jomottelee. Tätä ei viime siirron jälkeen ollut niin heti innostuu ajattelemaan, että tapahtuuko kohdussa jotain! Aloitin testailutkin jo, kun tuntuu muuten niin tylsältä tämä odottelu :angelic: vaikka on ihan hölmöä testailla liian aikaisin, ei sitä vaan osaa olla testaamatta! On aina seuraavalle päivälle jotain, mitä odottaa:hilarious:

Pidin kesän lomaa täältä ja muutenkin raskausajatuksista. Toiveikkaana odotin tätä päivää, joka muuttui itkuksi. Viimeiset alkiot eivät selvinneet sulatuksesta, PAS peruttu.
Seuraava yritystä odotellen.
Ulpu, olen pahoillani!:sad010:Heartred jatkuiko teillä hoidot vielä julkisella vai mihin päädyittekään? Kovasti tsemppiä sinne:Heartred
Nyt on viimeinen alkio kyydissä, alkioliiman kera. En tiennyt liimasta ennen siirtoa. Mutta nyt toivotaan parasta.
Hurjasti tsemppiä Sofia!:Heartred kumpa nyt onnistuisi!:smiley-angelic001 mutta siis mitä tää alkioliima oli?? En oo tiennyt sitä oikeasti olevan:hilarious:

Ulpu, olen pahoillani!:sad010:Heartred jatkuiko teillä hoidot vielä julkisella vai mihin päädyittekään? Kovasti tsemppiä sinne:Heartred

Hurjasti tsemppiä Sofia!:Heartred kumpa nyt onnistuisi!:smiley-angelic001 mutta siis mitä tää alkioliima oli?? En oo tiennyt sitä oikeasti olevan:hilarious:

Siis en mäkään tiennyt että sellaista on :hilarious: lääkäri vaan totesi että mukana on nyt sit liima.. sit oltiin miehenkaa hiljaa hämmentyneinä ja mies kysyi että jaa mitäs se on :laughing021 mutta ilmeisesti auttaa alkion ja kohdun limakalvon kommunikaatioo ja näin sitä kiinnittymistä :bookworm: ihme että julkisellakin käyttävät tätä :bookworm:

Selvästikin vain tietyt apteekit myy Gonapeptyliä yksittäisinä ruiskuina, esim. meillä vähän pienemmässä kaupungissa on vain yksi apteekki jossa yleensä hyvä saatavuus kaikkia lapsettomuushoitolääkkeitä ja he myös mukisematta myi ruiskun kerrallaan. Mutta tuon Gonal 150:n kanssa jouduin pyytää tuttua hakemaan lääkkeen puolestani Helsingistä, kaikenlaista säätöä nää lääkkeet kyllä aiheuttaa!

Alkioliimasta kyselin itsekin aiemmin klinikalta, ja minulle sanoivat, että eivät käytä sitä koska alkioliimalla ei ole todettu olevan hyötyä.. ilmeisesti siis raskauden alkua se voi tehostaa, mutta ei sitä että saisi elävän lapsen syliin. Jotenkin näin lääkäri selosti. Ja yksityisellä ollaan Helsingissä hoidossa.

Ja keltarauhastuesta kun oli keskustelua, niin vähän hirvitti jonkun kommentti siitä että liiasta keltarauhastuesta voi olla haittaa.. itsellä aiemman tiputteluvuodon vuoksi nyt Terolut ja Crinone samaan aikaan päällä, ja jatkuisi sinne rv10-12 jos raskaus alkaa... Apua. Minulla ei ole katsottu progesteronitasoja verikokeilla tässä pakastealkionsiirtojen yhteydessä, en tiedä onko sitten ihan turhaa näin suuri keltarauhastuki. No, kai ne lääkärit tietää mitä tekevät!

Tänään pp4 ja on ollut alavatsa aivan pinkeänä ja vihlovia, repiviä kipuja etenkin nyt illalla. Myös selkää jomottelee. Tätä ei viime siirron jälkeen ollut niin heti innostuu ajattelemaan, että tapahtuuko kohdussa jotain! Aloitin testailutkin jo, kun tuntuu muuten niin tylsältä tämä odottelu :angelic: vaikka on ihan hölmöä testailla liian aikaisin, ei sitä vaan osaa olla testaamatta! On aina seuraavalle päivälle jotain, mitä odottaa:hilarious:

ompas lupaavat oireet :angelic: kiva että muutkin piinailee :)

Normaalissa raskaudessa keltarauhashormonia erittää ensin puhjenneesta follikkelista muodostunut keltarauhanen ja kun istukka on riittävän kehittynyt, alkaa istukka erittämään keltarauhashormonia.

Lääkkeellisessä pakastealkiokierrossa follikkelia ei kasva, eikä ovulaatiota tapahdu, joten myöskään keltarauhasta ei muodostu. Siksi tukilääkitystä käytetään viikoille 10-12 asti, koska silloin istukka pystyy jo yksin huolehtimaan keltarauhashormonin tuotannosta.

Tuoresiirrossa taas keltarauhasia on yleensä useita (koska jokaisesta tyhjennetystä follikkelista muodostuu keltarauhanen), joten keltarauhashormonista ei pitäisi olla puutetta. Mutta IVF:ssä piikitetyt lääkkeet (tässä tapauksessa ovulaation estävät jarrulääkkeet) häiritsevät hormonitoimintaa sen verran, että tuoresiirrossa käytetään tukilääkkeitä kunnes jarrun vaikutus loppuu, eli plussaan asti. Sen jälkeen ne useat keltarauhaset huolehtivat keltarauhashormonin tuotannosta, kunnes istukka siirtyy tuottamaan sitä.

Tutkimuksissa on havaittu, että liian suuri määrä keltarauhashormonia on sekin raskaudelle haitallista, se aiheuttaa alkion ja istukan kiinnittymishäiriöitä. Ikävää olisi sekin, ettei alkio kiinnity liian korkean keltarauhashormonitason vuoksi. Ei siis kannata ajatella, että keltarauhashormonin lisääminen olisi automaattisesti hyvä juttu, vaan sitä kannattaa lisätä vain tarpeeseen.

Avainsana tässä on ehkä tuo "normaali raskaus". Täällä kun on myös niitä joilla ei raskaudet suju normaalisti ja istukka ei esim. tuota tarpeeksi hormoneja, niin hormonaalinen tuki voi olla elämää pelastava. Ja tällä tarkoitan nimenomaan sen lapsen elämää.

Mulle ei ole tullut vastaan tuota että liian suuri määrä on haitallista. Olisko sulla linkkaa johonkin tutkimuksiin? Ja mikä on liian suuri määrä? Tähän saakka omissa hoidoissa sekä mitä on nähnyt täällä foorumilla, niin maksimi annos on ollut 800mg päivässä. En voi kuvitella että sitä määrättäisiin niin usein hoidoissa tueksi jos olisi haitaksi.

@Lipsu En olisi liian huolissaan että olet saanut liikaa keltarauhashormonia. Suomessa ollaan hyvin konservatiisia lääkkeiden kanssa hoidoissa jos vertaa esim. jenkkien hoitoihin. Pakkohan on uskoa että lääkärit tietää lääkkeiden määrien turallisuuden, kun raskauttahan tässä meille kaikille koitetaan saada aikaiseksi. :grin

Haha, teillä oli klinikka pelannut varman päälle, ettei apteekki mene ja myy koko pakkausta :joyful: Mulla luki vain 1 ml, ja siitä aloin silloin miettiä, mitähän se tarkoittaa kun paketissa on 7 x 1 ml. Täältä sain silloin hyviä vinkkejä ja neuvoja, kun asiasta kyselin.

Mielenkiinnosta kysyn, myivätkö apteekista sen sulle ilman mitään mutinoita? Esim. mun kaupungin apteekki ei suostunut jakamaan pakkauksesta vain yhtä, koska muuten ne kuusi muuta olisi jäänyt heille ja eivät olleet varmoja, mikä siinä olisi ollut menekki.
Mä olin varannut etukäteen gonalin, gonapeptylin ja jonkun muunkin piikin vielä. Jo ennen hoitokiertoa kävin apteekissa sen reseptin kanssa ja kysyin et mitkä kannattaa varata, että on varmasti sit saatavilla, kun tarvin. Varasin myös seuraavan gonal-kynän ennakkoon sit hoidon edetessä ja ne suostui sitä 4-5 päivää varaamaan.

Hmm, onko siinä nyt siis joku saatavuusongelma? :nailbiting: Mä hain omani muistaakseni Tammiston Yliopiston apteekista. Selvitin heidän chat-palvelun kautta saatavuuden ja se taidettiin mulle varta vasten varata :) Mä tosin olen sen luontoinen, että tarpeen vaatiessa olisin selvittänyt lääkkeen saatavuuden viimeiseen kiven kääntämiseen asti. Mutta ei myöskään kannata murehtia, jos tuota ei saisikaan, kun raskauksia on lähtenyt käyntiin myös ilman Gonapeptyliäkin. Voihan olla että itsellekin se oli ns. turha lääke, ja plussa olisi tullut ilman sitäkin :)

No ihan hirveitä matkoja ei viitsisi matkustaa..ellei riitä että vasta torstaina pistää sen, sit vois onnistua töiden jälkeen. Voiko sitä tilata jonnekin jo ilman reseptiä? Kuinka etuajassa tämä pitäisi tehdä? Apteekki.fi on tuttu. Sieltä ei vaan näe yliopiston apteekkeja. Mutta YA omalta sivulta näkee toki saatavuudet :) Kyselen kyllä keskiviikkona lääkäriltä, onko mahdollista saada :)

No ihan hirveitä matkoja ei viitsisi matkustaa..ellei riitä että vasta torstaina pistää sen, sit vois onnistua töiden jälkeen. Voiko sitä tilata jonnekin jo ilman reseptiä? Kuinka etuajassa tämä pitäisi tehdä? Apteekki.fi on tuttu. Sieltä ei vaan näe yliopiston apteekkeja. Mutta YA omalta sivulta näkee toki saatavuudet :) Kyselen kyllä keskiviikkona lääkäriltä, onko mahdollista saada :)

Ilman reseptiä tilaamisesta en muuten osaa kommentoida, kun en muista kysyttiinkö multa hetu kun varasin lääkkeitä. Eli tarkistivatko jo silloin, oliko niihin resepti. Jos apteekilla on tuotetta varastossa, he pystyvät yleensä sen varaamaan, varausajan käytäntö vaihtelee eri apteekkien suhteen, muistaakseni YA:ssa se oli vähemmän päiviä mitä pitivät varauksessa kuin esim. omassa lähiapteekissa :) Ja se varaus ei sido, esim. mulla oli Ovitrelle varauksessa siihen asti että hoidoissa näytettiin vihreää valoa sen pistämisen suhteen :joyful: Jos en olisi sitä tarvinnut, olisin soittanut ja vapauttanut varauksen.

Tilausajat sitten vaihtelivat, muistaakseni se vaikutti mistä tukusta lääkkeet tulivat ja minä päivänä he tilauksen tekivät. Joltain toimittajalta saivat lääkkeen ihan seuraavaksi päiväksi, jos tilaus oli tehty johonkin tiettyyn kellonaikaan mennessä. Olikohan kylmäsäilytystä vaativissa lääkkeissä jotain omia tilauskäytäntöjä..

Ja se Gonapeptyl muuten vaatii kylmäsäilytyksen. Eli jos saat siihen reseptin ja lähdet sitä hakemaan, suosittelen ottamaan jonkun pienen kylmälaukun tms. mukaan :joyful: Me ei oltu otettu, kun oltiin siinä luulossa että apteekistakin saisi jonkun kylmäpakkauksen tms. Ajettiin sitten suorinta reittiä kotiin ns. kaasu pohjassa. Onneksi ei ollut kuuma päivä. Ovitrellen sain tosiaankin ostettua niin läheltä, ettei tarvinnut niin stressata sen kuljettamisen suhteen.

Katsoin muuten, että Ruoholahden apteekissa voisi tuota Gonapeptyliä olla ja joku muistaakseni mulle tänne kommentoi, että se apteekki voisi myydä yksittäisiä ruiskuja. Siinähän taitaakin olla joku lapsettomuushoitoihin erikoistunut klinikka vieressä :) Myllypuron jossain apteekissa saattoi olla myös Gonapeptyliä. Toivon mukaan tästä oli luovasti apua :shy: Ja tsemppiä keskiviikkoiseen siirtoon!

Mulla oli pas tiistaina ja Gonapeptyl piti pistää perjantaina. Jäänyt jotenkin hyvin mieleen ku oli joulupäivä ja meillä vieraita, hipsin salaa vessaan pistämään.. Asun keskisuuressa kaupungissa ja täällä yhdessä apteekissa aina lapsettomuuslääkkeitä hyllyssä, toki toivovat että varataan etukäteen. Myivät myös yksittäin Gonapeptylin.

Itse en myöskään usko että liialla keltarauhashormonilla huono vaikutus. Siis tämä vain omaa mutua, itsellä keltarauhanen toimii oikein mainiosta (meillä male factor diagnoosi) ja silti klinikka määräsi Lutinukset jopa sinne rv10 saakka käytettäväksi.

Takaisin