IVF/ICSI-HOIDOT 2021

Hei, palaan tänne pitkän tauon jälkeen.
Meillä tehty pas luonnolliseen kiertoon kaksi viikkoa sitten. Viime viikolla alkoi jo tiputteluvuoto joka on nyt sunnuntaista yltynyt ihan kunnon menkoiksi. En ole testannut, huomenna olisi testi päivä. Se oli meidän viimeinen alkio ja nyt suuresti mietinnässä että mitäs nyt. Meillä kaksi ihanaa lasta icsi hoidoilla -13 ja -19 ja olin jo varma että kun viimeinen pas tehty niin tämä olisi meidän osalta tässä. Mutta jostain kumman syystä tämän viime siirron jälkeen on tullut olo että vieläkö pitäisi yrittää vai antaa jo olla ja olla tyytyväinen jo tähän tilanteeseen, vertaistukea siis kaipailen teiltä kanssasisaret. Kuitenkin ikää on jo reilusti (37v)
 
Tervetuloa joukkoon Ninnuliini! Kovasti voimia Tinkelbellille suruun, ja Tammenterhottarelle toivon hyviä uutisia huolestuttavista oireista huolimatta! Miten Lilium8 sinulla menee? Viljalla ilmeisesti kaikki hyvin aiemmasta kommentista päätellen :)

Täällä ollaan ihme välitilassa sekä fyysisesti että henkisesti. Toukokuun alun punktion jälkeen kun ei tuoresiirtoon päästy hyperin riskin ja endon kiukuttelun takia, alkoi koko ivf-touhu jotenkin olla haalea muisto, ja on sitä varsinkin nyt kun PASiin ei päästy ennen kesätaukoa. Tuntuu jotenkin tosi kaukaiselta koko ivf tällä hetkellä mikä on jännä ottaen huomioon, että oli aika intensiivinen rypistys se lyhyt hoitokaava + se kuinka huonossa kunnossa olin punktiota ennen ja sen jälkeen. No, varmaankin hyvä näin että on muuta puuhaa eikä pyöri mielessä tuo touhu. Ehkä tunnelma palaa sitten kun PAS alkaa tulla ajankohtaiseksi.

Kiitos kysymästä Aamuvirkku! Edelleen vaihtelevissa tunnelmissa. Viime viikon ultran jälkeen onnistuin muutaman päivän olemaan hyvinkin luottavaisin mielin, mutta tällä viikolla on ollut taas hieman vaikeampaa. 15.6. oli edellisen raskauden laskettu aika ja nousi taas kaikki siihen liittyvät tunteet pinnalle. :sad010 Tämä on myös nyt sama 8+ viikko, jonka lopussa edellinen raskaus oli keskeytynyt, eli olen hyvin herkkänä taas tunnustellut erilaisia tuntemuksia ja pahoinvoinnin laimentumista jne. Jännä, että sattuivatkin samalle viikolle noi molemmat vahvoja tunteita herättävät päivät. Mutta päivä kerrallaan edelleen mennään, jos ahdistus kasvaa, niin ehkä pakko käydä väliultrassa tarkistamassa tilanne.

Uskon kyllä, että kesätauko aiheuttaa jonkinlaisia irtautumisen fiiliksiä koko hoitoprosessista, mutta toisaalta se voi tehdä päälle ihan hyvääkin, jos vaan onnistuu oikeasti unohtamaan asiat hetkeksi. Ehkä helpommin sanottu kun tehty. :rolleyes: Toivottavasti endo rauhoittuu kesän aikana!

Pahoittelut negoja saaneille ja voimia keskenmenoja kokeneille! :HeartredJa paljon tsemppiä piinailijoille!:smiley-bounce012
 
Kiitos kysymästä Aamuvirkku! Edelleen vaihtelevissa tunnelmissa. Viime viikon ultran jälkeen onnistuin muutaman päivän olemaan hyvinkin luottavaisin mielin, mutta tällä viikolla on ollut taas hieman vaikeampaa. 15.6. oli edellisen raskauden laskettu aika ja nousi taas kaikki siihen liittyvät tunteet pinnalle. :sad010 Tämä on myös nyt sama 8+ viikko, jonka lopussa edellinen raskaus oli keskeytynyt, eli olen hyvin herkkänä taas tunnustellut erilaisia tuntemuksia ja pahoinvoinnin laimentumista jne. Jännä, että sattuivatkin samalle viikolle noi molemmat vahvoja tunteita herättävät päivät. Mutta päivä kerrallaan edelleen mennään, jos ahdistus kasvaa, niin ehkä pakko käydä väliultrassa tarkistamassa tilanne.

Uskon kyllä, että kesätauko aiheuttaa jonkinlaisia irtautumisen fiiliksiä koko hoitoprosessista, mutta toisaalta se voi tehdä päälle ihan hyvääkin, jos vaan onnistuu oikeasti unohtamaan asiat hetkeksi. Ehkä helpommin sanottu kun tehty. :rolleyes: Toivottavasti endo rauhoittuu kesän aikana!

Pahoittelut negoja saaneille ja voimia keskenmenoja kokeneille! :HeartredJa paljon tsemppiä piinailijoille!:smiley-bounce012

No toivotaan, että tällä kertaa kaikki menisi hyvin loppuun saakka, ja hyvä niin, että kaikki on nyt kunnossa. Ymmärrän hyvin, että sitä kuulostelee tuossa tilanteessa kroppaa varmasti tosi tarkasti, ja kun se ihmismieli vaan on sellainen että, tarttuu herkästi kaikkiin signaaleihin ja jää niihin kiinni, niin on varmasti vaikeaa olla huolestumatta. Väliultra on varmasti hyvä idea jos kovasti huolestuttaa ja on siihen mahdollisuus.

Itsellä tosiaan on jotenkin koko ivf nyt kaukainen ajatus, mikä varmasti on ihan hyväkin juttu niin ei tule vatvottua asiaa koko ajan mielessä. Endokin on nyt ollut ihan ok tolalla, oikeastaan odotan kovasti että saan viettää kesän nyt rauhassa ilman ifv-keloja ja toivottovasti kipuvapaana, ja keskittyä tekemään kaikkea muuta mistä nautin. Joten sinänsä ihan positiivinen fiilis täällä, katsotaan asiaa uudelleen kun pas-rumba alkaa, silloin saan taas ihan tarpeeksi vatvoa näitä asioita päässäni :grin
 
Tammenterhottarelle toivon kovasti että on vain harmitonta vuotoa.

Kiitos plussaonnitteluista! Eilisen ilon jälkeen on mieli kääntynyt vähän apeaksi. Hcg oli vain 57, uusinta testiin menen seuraavaksi maanantaina.
Aiemmin olleet oireet loistavat myös poissaolollaan ja nyt tilalle on tullut kuukausittaiset menkoista muistuttavat vatsan nipistelyt. Tänään myös vessakäynnin yhteydessä paperiin jäi vähäistä rusehtavanpunaista vuotoa. Lienee jäämässä kemialliseksi tämä yritys.

odottelen nyt klinikalta vastausta mitä tehdään tukilääkkeiden kanssa, jatkanko vielä vai mitä. Aiemmin luget on mulla pitäneet vuodon poissa, ehkä mielummin siis lopettaisin ne jotta näkisin alkaako vuoto kunnolla.

marrukka, mites siellä menee?

Mulla olisi virallinen testipäivä huomenna. Tähän mennessä oon toivonut niin että sattuu, vaikka en oikein uskokaan... Mutta äsken oli vessassa käydessä tullut ruskeaa tuhrua. Tää meni just samalla tavalla syksyn tuoresiirrossa, että edellisenä iltana oli jotain ja testi oli sitten nega. Joten ei ole enää kovin paljon toiveita jäljellä.
 
Mulla on tänään pp4 ja testiin piirtyi haamulainen :)
3F00978E-358D-4A2D-9A67-2D43929BCD46.jpeg
 
Tervetuloa joukkoon Ninnuliini! Kovasti voimia Tinkelbellille suruun, ja Tammenterhottarelle toivon hyviä uutisia huolestuttavista oireista huolimatta! Miten Lilium8 sinulla menee? Viljalla ilmeisesti kaikki hyvin aiemmasta kommentista päätellen :)

Täällä ollaan ihme välitilassa sekä fyysisesti että henkisesti. Toukokuun alun punktion jälkeen kun ei tuoresiirtoon päästy hyperin riskin ja endon kiukuttelun takia, alkoi koko ivf-touhu jotenkin olla haalea muisto, ja on sitä varsinkin nyt kun PASiin ei päästy ennen kesätaukoa. Tuntuu jotenkin tosi kaukaiselta koko ivf tällä hetkellä mikä on jännä ottaen huomioon, että oli aika intensiivinen rypistys se lyhyt hoitokaava + se kuinka huonossa kunnossa olin punktiota ennen ja sen jälkeen. No, varmaankin hyvä näin että on muuta puuhaa eikä pyöri mielessä tuo touhu. Ehkä tunnelma palaa sitten kun PAS alkaa tulla ajankohtaiseksi.

Kiva kun kysyit, täällä sujuu hyvin :) Käytiin alkuviikosta Tilkassa varhaisultrassa ja pieni on yhä kyydissä, syke sykkii ja kaikki muutenkin hyvin. Päivän pienempi viikkoihin nähden, mutta alkuvaiheessa mitat vaihtelevatkin. Oireet tuntuvat vaihtelevan ja se oli itselle alkuun hämmentävää ja jopa huolestuttavaa. Kun yhtenä päivänä nännit olivat kipeät ja seuraavana päivänä ei niin yhtään mitään jne. Ja kun myös 6+3 alkaen tuli muutamina päivinä tuhruttelua. Sinä päivänä olin varma, että kesken meni ja sitä miehelle itkinkin. Tulin varmaan lukeneeksi kaikki tuhruttelukeskustelut, mitä vain netin syövereistä löysin. Onneksi meillä oli se omakustanteinen varhaisultra tuosta parin päivän päästä. Siitä saatu tieto kyllä rauhoitti itseäni, ja nyt tuon toisenkin ultran jälkeen olen jopa jo vähän uskaltautunut nauttimaan tästä raskaudesta :) Väsymys on välillä melkoista ja olo vähän sellainen lievästi krapulainen. Mutta kyllä sen kestää!

Mukava kuulla, että sulla on nyt endo rauhoittunut. Muistankin, kun sulla oli pitkään punktion jälkeen kipeä olo. Kesätauko ja muiden asioiden ajattelu tekee varmasti hyvää, ja sitten ensimmäistä PASia odottamaan! Oliko teillä muuten pakkasessa kuinka monta alkiota? :)

Tähän väliin muuten vielä tuosta HUS-alueen Omapolusta, sain kuulla että nyt se poistuu esim. minun ja mieheni käytöstä, klinikka siis sulkee sen. Jos haluamme PASiin, niin sitten vaan soitamme suoraan Tilkkaan. Ja ne alkiot ovat käytettävissä siihen asti, kunnes nainen täyttää 45 ja mies 62(?).
 
Voi Kauramaito, hurjasti voimia sinne! ❤️

Voimia kaikille, on tässä niin monta vaihetta joista jokaisessa saa olla sydän syrjällään. ❤️

Mukava että täällä on muitakin uusia tai uudestaan kirjoittelemaan palanneita! Aurinkoisen kanssa olemmekin ihan saman ikäisiä. Saanko kysyä, että kun teillä on isompi ikäero sisarusten välillä, niin oliko se ihan tietoinen päätös, vai kestikö toisessa plussassa? Kiinnostaa, kun meillä olisi tulossa melko suuri ikäero, ainakin 5 v, vaikka pian tulisin raskaaksi. Meillä kesti päästä uudelleen vauvakuumeeseen vaikeiden lapsettomuusvuosien jälkeen, ja nyt näyttää sitten ainakin jonkinverran taas kestävän, että raskaus alkaisi...

Meillä muuten lukee hoitopapereissa, että julkinen puoli mahdollistaa vain kaksi yhteistä lasta hoidoilla, onko tämä kaikkialla näin? Hassua, jos emme miehen kanssa saisi jatkaa hoitoja enää kolmanteen lapseen jos haluaisimme, mutta jos vaihtaisi puolisoa niin saisi taas hoitoja...? Jos asia on todella näin, niin olis kyllä minusta aika erikoista...
 
Luulin etten koskaan enään tänne palaile kirjoittelemaan mutta näin se elämä muuttuu ja yllättää. Meillä siis vika miehen siittiöissä, itselläni ei ole löydetty mitään. Esikoinen sai alkunsa kun hakeuduimme hoitoon 2012 ja meille sitten syntyi heti ensimmäisestä hoidosta pas lapsi. Välissä pidimme ihan suunniteltua taukoa hoidoista mutta 2017 lähdimme seuraavaan joka meni täysin mönkään, saatu aina hyvin munasoluja mutta hedelmöitysvaiheessa niitä tippuu paljon pois. Tuossa hoidossa yksikään ei hedelmöittynyt 16 munasolusta, eli simpat oli todella huonolaatuisia mutta oli siinä minun mielestä muutakin pielessä. Emme pitäneet tämän paikan hoitomenetelmistä joten 2018 hakeuduimme uuteen paikkaan ja siellä asiat muuttui ja meitä oikeasti kuunneltiin, olimme jo siinä luulossa että joudumme vaihtamaan jonkun muun simppoihin. Onneksi meillä on ihana lääkäri joka muutti koko meidän hoitoprosessin ja minulta löytyi 14 munasolua josta 7 hedelmöittyi. Oltiin kyllä ihan ihmeissään tästä suuresta muutoksesta ja niin vain raskauduin taas pas siirrosta 2019. Siitä hoidosta jäi 3 alkoita pakkaseen ja ne 2 viikkoa sitten kaikki sulatettiin kun olivat samassa oljessa eikä mitään top-luokkalaisia. Ja pahinhan siinä kävi, 2 kuukahti heti pois ja vain 1 selvisi ja eipä siitä nyt mitään sitten tullut. Olin jo ihan varma että tämä homma on meidän osalta tässä mutta nyt ihmettelen mistä kaikki nämä tunteet ja mietinnät jotka öisin pyörii päässä taas yhtäkkiä tuli. Onko täällä muilla samanlaisia fiiliksiä ollut/on? Ja nyt en yhtään tiedä mitä tehdä...
 
ON-päivitys: Ruskeaa tuhrua tuli vielä ti-ke-yönä ja seuraavana aamuna, mutta ei sen jälkeen enää. Myös voimakkaat menkkafiilikset kadonneet. Säikähdin tästä kyllä sen verran, että luottamus onnelliseen jatkoon kärsi pahasti. En yhtään uskalla katsoa eteenpäin ennen maanantain ultraa. Toivottavasti vuoto nyt pysyisi poissa, ja toivottavasti tulisi nyt jotain oiretta, joka vähän loisi luottoa siihen, että hormoonitasot siellä kasvavat eivätkä hiivu pois.
 
Kiva kun kysyit, täällä sujuu hyvin :) Käytiin alkuviikosta Tilkassa varhaisultrassa ja pieni on yhä kyydissä, syke sykkii ja kaikki muutenkin hyvin. Päivän pienempi viikkoihin nähden, mutta alkuvaiheessa mitat vaihtelevatkin. Oireet tuntuvat vaihtelevan ja se oli itselle alkuun hämmentävää ja jopa huolestuttavaa. Kun yhtenä päivänä nännit olivat kipeät ja seuraavana päivänä ei niin yhtään mitään jne. Ja kun myös 6+3 alkaen tuli muutamina päivinä tuhruttelua. Sinä päivänä olin varma, että kesken meni ja sitä miehelle itkinkin. Tulin varmaan lukeneeksi kaikki tuhruttelukeskustelut, mitä vain netin syövereistä löysin. Onneksi meillä oli se omakustanteinen varhaisultra tuosta parin päivän päästä. Siitä saatu tieto kyllä rauhoitti itseäni, ja nyt tuon toisenkin ultran jälkeen olen jopa jo vähän uskaltautunut nauttimaan tästä raskaudesta :) Väsymys on välillä melkoista ja olo vähän sellainen lievästi krapulainen. Mutta kyllä sen kestää!

Mukava kuulla, että sulla on nyt endo rauhoittunut. Muistankin, kun sulla oli pitkään punktion jälkeen kipeä olo. Kesätauko ja muiden asioiden ajattelu tekee varmasti hyvää, ja sitten ensimmäistä PASia odottamaan! Oliko teillä muuten pakkasessa kuinka monta alkiota? :)

Tähän väliin muuten vielä tuosta HUS-alueen Omapolusta, sain kuulla että nyt se poistuu esim. minun ja mieheni käytöstä, klinikka siis sulkee sen. Jos haluamme PASiin, niin sitten vaan soitamme suoraan Tilkkaan. Ja ne alkiot ovat käytettävissä siihen asti, kunnes nainen täyttää 45 ja mies 62(?).

Ihana kuulla, että teillä kaikki hyvin ja että pystyt jo vähän nauttiakin matkasta! Pidän peukkuja, että kaikki etenee hyvin jatkossakin!

Meillä saatiin pakkaseen 6 blastoa, kaikki 12 hedelmöyttynyttä viljetiin blastoksi asti (jota jaksan edelleen ihmetellä kun toisilla varsinkin ison saaliin kanssa pakastetaan myös aikaisemmassa vaiheessa osa, mutta kai siihen on syynsä), ja tosiaan noista 12:sta 6 kehittyi blastoksi. Olen ainakin vielä ihan positiivisella mielellä, että niistä ainakin joku sitten aikanaan tarttuisi mukaan kun ei olla ihan yhden kortin varassa. Vitsikkäästi puolison kanssa aina välillä kotona heitellään, että mitähän meidän maljakkolapsisekstetille kuuluu siellä tilkan pakkasessa :laughing001
 
Aurinkoinen, tervetuloa :)
Täällä ikää vielä reilummin, 39v ja yli 10v sitten tehty ekat pari ivf-kierrosta. Lapset ovat jo isompia ja nyt uuden puolison kanssa taas ivf edessä. Pelottaa, että miten pahasti ikä on kohdellut munasoluja :nailbiting: ainakaan luomutärppiä ei olla saatu aikaan 14kk aikana, vaikka multa löytyy solureserviä hyvin ja miehen simppanäyte oli normaali. Ei yhtään haamun haamua edes :sorry:
 
Voi Kauramaito, olen todella pahoillani! :sad001

Tervetuloa uusille ja "paluumuuttajille" :) !

Herukka, onnittelut haamusta! Toivottavasti lähtee siitä nätisti vahvistumaan! :)

Vilja, ihana kuulla, että teillä on noin hyvällä tolalla asiat! Siis mulla alkoi se tuhruttelu tismalleen samana päivänä (6+3!), pidän nyt tiukasti sormia ristissä, että teidän hyvä lopputulema olisi nyt enne tässä meidänkin tapauksessa :Heartred (Niin kuin olen täällä jo aiemmin sanonut, olen näiden hoitojen kanssa muuttunut ihan supertaikauskoiseksi, ja näen joka puolella merkkejä ja enteitä onnistumisesta tai epäonnistumisesta, miten mikäkin tilanteeseen milloin sopii :rolleyes:)

Illusia, en muista, missä olitte hoidossa, mutta HUS:lla ainakin on sama kahden raja. En tiedä yhtään, onko se joku valtakunnallinen vaiko ihan aluekohtainen. Ja uskoisin sen olevan puhtaasti resursseista kiinni, niin kurjaa kuin se onkin. Mutta mitenköhän semmoisessa tilanteessa, että jos on saanut kaksi lasta ja pakkasessa on yhä alkioita, niin saakohan niitä käydä vielä siirtämässä? :scratch Maalaisjärki sanoisi, että täytyisi saada.
 
Komppaan Tammenterhotarta tuossa Illusian kysymyksessä, HUS:lla tosiaan tuo 2 on raja. Varmasti puhtaasti resurssikysymys, sillä on paljon ihmisiä jotka hoitoa tarvitsee ja joilla ei ole ennestään yhtään lasta, joten jotta pystyvät apua tarjoamaan isolle joukolle, on ollut varmaankin tarve asettaa joitakin rajoitteita. Jonotusajat ovat valitettavasti nykyisilläkin rajoitella välillä karmeita ainakin HUS:ssa.

Edit: olen käsittänyt niin, että alkiot saisi siirtää jos niitä on pakkasessa ja jos taho kieltäytyy rajoitteidensa vuoksi hoitamasta. Muistaakseni kysyin tätä HUSlta jossain kohtaa silkasta mielenkiinnosta, sillä itsellä ikää kohta 39v ja mietin, että jos alkioita tulisi pakkaseen useita ja jos HUSin tahti on kovin hidas PASien osalta ja jos niitä joutuisi tehdä useita ilman tärppiä, että voisinko siirtää alkiot yksityiselle pakkaseen iän tikittäessä ja HUSin toiminnan ollessa hidasta. Silloin en ainakaan suoraan saanut ei-vastausta, joten olettaisi, että varsinkin silloin jos omien sääntöjensä vuoksi kieltäytyvät jatkamasta hoitoa, saisi alkiot siirtää.
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos, teillähän oli tarkempaa tietoa kuin mulla! : ) Juuri tuo on vaivannut eniten, että jos nyt tulisin raskaaksi, ja pakkaseen jäisi alkioita, niin eikö jäljelle jääneitä tosiaan saisi käyttää. Onpa hyvä, että halutessaan saa! : ) Itsellä ainakin tuntuu, että ei voi tietää miten asian koemme tässä lähivuosien aikana, ja jonkinlaista vastuuta koen myös niistä pakkasessa tällä hetkellä olevista alkioista, jotka ovat ainakin mahdollisuuksia elämään.

Mun mielestä lapsettomuuspuolella pitäisi olla kyllä enemmän resursseja, kun Suomeen kerran toivottaisiin suurempaa syntyvyyttä! Esim. me olisimme halunneet siirtyä ivf-hoitoon noin vuoden muiden hoitojen jälkeen julkisella, mutta siinä kului vielä toinen vuosi odotellessa ja jonossa, ennen kuin pääsimme. Suuressa mittakaavassa ihmisillä kuluu varmasti todella paljon aikaa hoitoja odotellessa ja jonottaessa, lisäksi vaikuttaa haaveisiin ehkä useammastakin.
 
Muokattu viimeksi:
Hyvältä näyttää Herukka! ❤️

Aurinkoinen, mun mielestä kannattaa jatkaa yrittämistä, jos asia pyörii mielessä. ❤️Mulla on itselläkin välillä kestänyt ymmärtää, mitä itse haluan, mutta yrityksen mutkistuessa se on sitten taas kirkastunut. Uskon että asia ei aktiivisesti pyörisi mielessä, jos lapsiluku tuntuisi olevan täynnä, vaan mieleen tulisi tilalle enemmän muita asioita.
 
En ole hetkeen tänne kirjoitellut, huhtikuun pas päätyi keskenmenoon rv 6+2 jonka jälkeen pidettiin välikierto ja vedettiin henkeä. Tänään oli sitten meidän 1.Ivf viimeisen blaston siirto. Tämä siirto tehtiin luonnolliseen kiertoon, paitsi alkukierrossa oli gonal f pistokset että ovis saatiin tulemaan aikaisemmin. Kaksi edellistä passia tehty lääkkeellisiin kiertoihin. Tämä kolmas blasto oli ilmeisesti porukan hitain, mutta oli lähtenyt laajenemaan (?) ennen siirtoa kuitenkin. Jos tästä ei tule tulosta niin syksyllä sitten uusi icsi edessä:angelic:
 
Takaisin
Top