Imetys

Eilen oli eka päivä kun en imettänyt ollenkaan.:sorry: Jo kuukauden päivät poika ei oo malttanut tissille päivällä juuri ollekaan ja nekin kerrat mitä onnistu oli taistelua. Malttoi imeä vain illalla ennen nukkumaan menoa ja aamulla ennen heräämistä. Päätin eilen ite että en jaksa yrittää ylläpitää maidon tuotantoa kun kuitenkin joutuu antaa suurimman osan maidoista korvikkeena. Päivällä välillä tuntuu että rinnat täyttyy, mutta ei läheskään pinkeiksi että tarvitsis pumpata. Mullakin maitoa tuli suihkuamalla, mutta nopeasti näköjään alkaa tasoittua kun tilaaminen loppu. Toisaalta harmittaa kun olisin vielä tykännyt imettää, mutta toisaalta pääsee helpommalla ja malttoihan pikkuukko sen 9kk.
 
Kysynnän ja tarjonnan lakihan se on, mutta jos imee kerran pari vuorokaudessa niin kyllähän se voi hiipua tai mulla ja kavereilla useammalla maito loppunut tai vähentynyt niin, ettei sitten ole imetyksestä tullut mitään, kun lapsi ei ole jaksanut imeä enää. Oli syy-seuraussuhde mitenpäin vain. Yleisyydestä tai harvinaisuudesta en tiedä. Harvemmin ollut kenelläkään vieroittamisen tarvetta. Mulla kyllä ei rinnat ees täyttyny, tuntunu täysiltä, ku lopetin ku seinään... Esikoista pakkoimetin ollessaan jo lähes unessa noin kuukauden verran ja sit lopetin kertaheitolla eli ei tainnu enää mitään sieltä tullakaan. Ei vauva nytkään hamunnut rintaa kertaakaan sen lopetuksen jälkeen eli koen ajan olleen kypsä molempien näkökulmasta. Ehkä sekin vaikuttanut, ettei yöimetyksiä ollut enää puolen vuoden jälkeen. Jotenki tuntuu, että vähitellen maidontuotanto vain hiipui.
Meillä ei neuvolassa kehottanut korvikkeen käyttöön, vaan sanoi, että lisää kiinteiden määrää, jos jää nälkäiseksi imetyksen jälkeen. Käytin ja käytän maalaisjärkeä näissä asioissa. Itellä kans tuli suihkuamalla maitoa, mutta se ei vain riittänyt enää pojalle aikoinaan ja niinpä lisäsin kiinteitä, mutta en vähentänyt imetyskertoja ja välipalat yms. meni pitkään pelkällä maidolla. Korvikkeen otin sitten lisäksi, kun ei enää suostunut päivällä rinnalle. Olin antanut pumpattua säännöllisen epäsäännöllisesti nokkamukista, siitä ei koskaan kiinnostunut juurikaan eli en usko, että olisi sen vuoksi alkanut rintaa hylkiä.
Minusta on ihan yhtä luonnollista imettää vielä tässä vaiheessa kuin myös lopettaa, kun lapsi ei enää kiinnostu imetyksestä samalla tavoin. Ite en halunnut jatkaa, kun tuntu, että ois ollu pelkästään itsekkäistä syistä, kun piti jo tuputtamalla tuputtaa ja oli yhtä taistelua ja itkua. Läheisyyttä on muutenkin eli sitä ei tarttenu murehtia ja ah sitä vapautta, kun ei tartte miettiä menojaan imetysten mukaan. :D
Esikoista imetin aikoinaan 8 kk ja nyt sen 9 kk. Ihan hyvä saavutus. Oisin voinu imettää pidempäänkin, jos lapsi olisi ollut rintaa vailla, mutta oon erittäin tyytyväinen myös näin. Jokainen siis tehköön, miten parhaaksi kokee itsensä ja lapsensa kannalta. :)
 
Muokattu viimeksi:
Joobsiis emmä DT mitenkään tarkoittanut, että pakolla tulisi imettää, vaan koitin valaa uskoa IceQueenille, jos kerran vielä mieluusti imettäisi.
 
En sitä niin ymmärtänytkään. :) Piti vain valaista lisää, ettei tule vaikutelmaa, että olisin jotain mieltä, ku en ole. :D Ilman muuta itsekin kannustan vain jatkamaan imetystä, jos se vain onnistuu. Kyllähän se ois varmasti hyvä päästä sinne vuoden ikään asti, mutta pointti oli se, että aina ei vaan mene niin ja sekin on ihan ok. Äidit kokevat monesti turhaan jonkinasteista epäonnistumista tän imetysasian suhteen. :)
 
Nyt ollut täälläkin omituinen päivä. Aamusta alkaen poika kiukunnut rinnalla, tuntuu ettei malta odottaa että maitoa alkaa herumaan. Yhtä huutoa oli lounasaikaan asti kunnes malttoi imutella ja tunsin vasta itsekin sitten herumisen. Muutenki oon ollu ihan peestä maanantaista asti, kaikki kiukuttaa yms. Mietin olisiko menkat alkamassa? Onko muilla ollut millaisia oireita ennen kuukautisia? Kaveri sanoi että hänellä oli vastaavaa ongelmaa herumisessa kuin minulla kun kierto palautui. Söin päivällä suklaata ja join iltabissen niin tuntui että alkoi taas maitoa tulvimaan eikä poikakaan enää kiukunnut :)
 
Vinkkejä ja kokemuksia siitä miten imetystä voisi vähentää ja pikkuhiljaa lopetella lempeästi?
 
Me ollaan vähennelty pikku hiljaa imetyskerta kerrallaan muutaman viikon välein. Aina sellainen imetys, joka on tuntunut pojasta vähiten tärkeältä, ei esim. ole jaksanut oikein odotella herumista, niin on seuraavaksi jätetty pois. Nyt imetän enää 2 krt/vrk: kerran iltapäikkäreiden jälkeen ja kerran aamuyöstä.
 
Jos mulla on jäänyt joku imetys kerta välistä/ venynyt pitkäksi, niin poika kiipeää omatoimisesti syliin ja repii paitaa auki :hilarious::hilarious:
 
Niin ne lapset on erilaisia tässäkin asiassa. :grin Minäkin kuvittelin muutama kk sitten, että en saa ikinä vierotettua poikaa tissistä, mutta onneksi tämä on nyt mennyt näinkin kivuttomasti. Olisin ollut valmis lopettamaan imetyksen jo 3kk jälkeen, mutta kun ei tuttipullo eikä korvike kelvanneet, niin pakko on ollut jatkaa. Tuo aamuyön imetys tulee meillä varmaan olemaan se haastavin lopetettava ja luultavasti aamut taas aikaistuu sitten, kun ei saa yöllä enää tankata.
 
Mä oon kans miettiny imetyksen vähentämistä.
Unikoulu pitäis alottaa taas tänään, yötissi pois, aikaisintaan aamuyöllä tissille. Mut päiväs aikaan sen imetys on itellekin sellanen hetken rauhottuminen, ku muuten päivä menee pojan perässä juostessa kissankupeilta vessaan ja pistorasioille. Ni en sit tiiä... Ja tissimaito on ilmasta ja terveellistä ja ja ja... Vaikea asia. Ois jotenki helpompaa, ku poika lopettais ite.
 
Te jotka olette lopettanut imettämisen. Miten onnistui ja missä ajassa? Eilen neuvolassa puhuttiin imettämisen lopetuksesta. Th suositteli että kerrasta poikki eli en vaan enää imettäisi. Ja mies hoitaisi nukutukset sen pari päivää jossa ajassa poika kuulema unohtaisi koko tissitouhun. Pääsen kuulema itse helpommalla näin. Oon nyt vähentänyt päivän ajasta monta kertaa eikä poika oo ollu moksiskaan. Vai kannattaako lopettaa vähitellen? Mietin miten saan tyypin nukkumaan kun nukahtaa aika usein rinnalle :D vaikka eilenkin kyllä onnistui silityksin untenmaille.

Ja juu itse haluan pikkuhiljaa lopetella. Imetys alkanut tuntumaan epämukavalta kerran pari lähes päivittäin. Imuote tsekattu mutta kipua tunnen silti. Ja poika juo nyt vettä, piimää ja lehmän maitoa. Maidosta ei vielä niin tykkää mutta ottaa mukista ja osan antaa valua suusta pois mutta nielee silti. Pikkuhiljaa tottuu :)
 
Onko muillekin suositeltu lopettamista??? Mä saan kyllä varmaan hirveen sätkyn jos joku neuvolasta sanoo meille noin :hilarious:
 
Niin siis mä aloin itse puhumaan lopettamisesta ensin :) mietin vaan kumpi olisi parempi, lopettaa kerralla vai vähitellen. Kummassakin omat hyvät ja huonot puolensa.
 
Aaaaa! :P No kai se on kotimama susta kiinni, että haluutko enää imettää ollenkaan vai lopettaa heti :) Kuvittelisin, että lapselle olisi mukavempi vaiheittain.
 
Minä lopetin siis pikku hiljaa ja aina yksi imetyskerta pois parin viikon jaksoissa. Viimeiseksi jäi tuo aamuyön imetys ja loppu viimein imetin vielä joka toinen aamu kunnes maitoa tuli sen verran vähän, että lapsi jäi vain kiukkuisemmaksi imetyksen jälkeen kuin ennen sitä. Muutamana aamuna piti sitten nousta aikaisemmin aamupuurolle, mutta kun iltapuuroon alettiin lisätä öljyä, niin aamutkin taas on normaalisoituneet. Tai oisivat toki saattaneet ilman öljylisääkin. Helpotti ainakin itseä, ettei tarvinnut pumppailla, kun vähensi pikkuhiljaa.
 
Aika jännä, että th on ohjeistanut lopettamaan kertalaakista! En tietysti tiedä, montako kertaa vuorokaudessa Kotimama enää imetät, mutta aika hurjalta tuntuu. Siis ihan tissien kannaltakin! Olen ymmärtänyt, että vaiheittainen lopetus on huomattavasti lempeämpi niin äidille, kuin lapsellekin. Mutta ehdottomasti itse parhaiten itsesi ja lapsesi tunnet ja varmasti teet teille parhaan ratkaisun. Upea imetystaival teillä jo takana!
 
Miekii mietin et kuulostaa erikoiselta et neuvotaa mieluummin lopettaa kerralla. Mut sie et vissii Kotimama enää montaa kertaa päivässä imetä? Sen mitä oon täällä kokemuksia lueskellu ni yks imetyskerta pois aina 1-2 viikon aikana eli pikkuhiljaa vähennellen olis sellanen hellävarainen irrotus tissistä :grin

Mie en oikee tiiä mitä tekis imetyksen kanssa.. Poika täyttäny jo 1v. Ei paria hörppyä enempää juo mukista, eli imetän n. 7 kertaa päivässä. En tiiä millä tuon sais juomaan paremmin mukista ni vois ruveta vähän vähentämään imetystä. Lopettaa en aio vielä :) Ois vaan helpompaa ite käyä välillä töissä ja vaikka jopa salilla ihan omien aikataulujen mukaan kun ei tartteis miettii imetystä. Ja kieroonhan minuu kohta katotaa yleisillä paikoilla kun tuota jättiläistä imetän, luulevat poikaa vanhemmaks :grin
 
IceQueen no saisivat hävetä jos katsovat!! Imetys on äidin ja lapsen välinen asia, ei kenenkään muun.

Mä tosiaan pumppaan töissä maitoa, eikä se ole tuottanut mitään ongelmia :)
 
Joo oon nyt muutaman viikon aikana vähentänyt. Ennen oli sen 7-8 krt rinnalla ja nyt sen jälkeen kun herätään niin 2-3 krt :) eikä ollu vähennyksestä moksiskaan, musta tuntuu että ite aina tyrkytin rintaa kun poika vähänkin kiukkuili. Jos tulee kiukku niin sylikin kelpaa :) imetän siis enää oikeastaan päivä ja yöunille mentäessä + öisin 2-3 kertaa. Herää pari kertaa tämän lisäksi mutta nukahtaa silityksiin.
 
Meillä väheni kerrat itsestään ja sitten kun kävi vain hörpyillä, vähensin niin, että imetin illalla, aamulla ja päivällä, jotta niillä ees malttais imeä ja maitoa tulis, ku tuntu, ettei hörppyjen vuoksi riittänyt enää iltaan, ku silloin ois syöny kunnolla. No toimi näin kuukauden pari, kunnes vauva päätti jättää muut paitsi iltamaidon pois eli en saanut imemään: leikki, puri ja naureskeli vaan rinnalla. Iltamaidonki jätti sit lopulta itekseen. Meillä meni siis hyvin lapsen mukaan tai no aluksi tyrkytin, mutta kyllästyin siihen. Tyytyväinen olen, vaikka oisin vähän pidempään voinutkin imettää eli vuoden ikään. Meillä nyt vuoden iässä neuvottiin jättämään iltamaito pois tai antamaan se iltapuuron yhteydessä ja se taas liittyi pullosta vieroitukseen, vaikka ei ole pullo ollutkaan käytössä, ku nokkamuki.
 
Takaisin
Top