Imetys

Meillä pitänyt vähentää imetystä. Taas menty eilinen ja tämä päivä 15min päiväunilla ja imetän ennen unia. Kun ei ole nukahtanut ekalla nukutuskerralla ja noustu taas ylös ja myöhemmin tulee uusi väsy niin annan taas rintaa. Mulla on tosi negatiivisia tunteita koko imetystä kohtaan vaikka se oli meille ennen niin tärkeää :sad001 ja huomaan ajattelevani että poika tekee tätä tahallaan vaikkei niin tietenkään ole. Poika ei edelleenkään juo mitään muuta, tarjolla siis on joka ruualla vesi, maito tai piimä. Sylkee vaan nesteet pois, ihan vähän saattaa niellä. Näitä ollut osaa tarjolla jo kuukausia. Kateellisena katson vauvaryhmissä kun poikaa nuoremmatkin juo vettä pullosta tai mukista. Meillä odottaa aina tulevaa imetyskertaa ja juo sitten. Vaippaa ei monesti päivässä ole tarvinnut vaihtaa, toki tulee pissaa mutta ei pk niin märkä kuin ennen :sad001 en enää tiedä mitä tekisin. Miten saa lapsen nukkumaan ilman rintaa? Nytkään ei ole tänään nukkunut siis minuuttiakaan ja herännyt kuuden jälkeen. Eilen heräsi samaan aikaan, päivä ilman mitään unia ja nukahti vasta klo 21. Touhuaa vaan ja välillä kiljuu mutta unta ei saa. Alkaa pelottamaan jo kaikki adhd:tkin...
 
Niin ja minusta ei kuullosta välttämättä erikoiselta sikäli että meilläkin tänään herännyt 6.45 ja nukku 13-13.30, edelleem pirteänä hereillä..esikko on ollut samanlainen niin en osaa pitää erikoisena vaikka tiedän että monet samanikäiset nukkuu pitkiä päiväunia edelleen.
 
Ihana kuulla että muillakin moista. Meillä ummisti ihan hetkeksi rattaissa silmät tänään mutta sekin ysin maissa eli ne oli ne päiväunet :D

Pilliä vois kokeilla :) kai tuo juomisen oppiminenkin ottaa aikansa. Tuttipullosta kun ei ole saanut kuin ihan pienenä. Nokkamuki ja tavismuki kyllä olleet kuvioissa siitä asti kun kiinteät aloiteltiin.
 
Neiti juo myös miellään tosta mamin mukista joka on vähän tutipullon ja nokkamukin sekotus. Mä tiedän monia jolla se tosiaan on ottanut aikaa että suostuu nokkamukiin, oli se sitten tissiltä tai pullolta. Yksi kaveri kertoi että pillivinkki toimi heillä, ihan hyvä kokeilla miltä vaikuttas :)
 
Mä luultavasti tossa tilanteessa jatkaisin imetystä, jos on lapsen nesteen saanti vaakalaudalla. Tietysti vähän harmi, jos et itse haluaisi enää imettää. Meilläkään ei vesi maistu kuin hörpyin, mutta kauramaito on alkanut maistumaan tissimaidin lisäksi. Maistuvat kaiketi vähäsen samalta :)

Meillä on tänään taas maistunut tissi tosi hyvin, viikonloppuna oli hirveää taistelua saada poika rauhoittumaan syömään, kun oltiin reissussa. Imetyskin kun on kahden kauppa :P
 
Eipä siitä varmasti mitään haittaa ole vaikka vuotiaan jo opettaa muullekkin kun tissille. Ja mitä isommaksi lapsi käy sitä vaativammaksi ja oma tahtoiseksi siinä samalla, osaa kieltäytyä ja vaatia taas voimakkaammin. Ehkä voisi olla minun kokemuksella helpompi että nesteen nauttimistapoja on useampia jo tässä iässä, rinnan tueksi..niin tietenkin jos vaan saa lapsen juomaan jostain muusta, sekään ei tosiaan ole itsestäänselvyys näiden mukuloiden kansaa:rolleyes:

Kukin niinkun parhaaksi näkee :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Niin siis niitä pissavaippoja kyllä tulee mutta ei ole niin märkiä kuin aiemmin kun imetin sen 10+ päivässä. Eli sillon yks vaippa painoi sen kilon :D Että nestettä kyllä saa jostain. Kai siis nielee kun hörpytän/annan mukista mutta suurin osa tulee kyllä ulos aina. Meinasin käydä ostamassa moisen mukin, ei ole tollasta ollut :) jospa se toimisi. Pillit samalla testiin.

Ja tosta omasta tahdosta. Sitä alkaa juu näkymään. Neuvolastakin opastettiin että jos haluan lopettaa niin nyt olisi helpompaa kuin esim puolen vuoden päästä.
 
Pillipullo käytössä meilläkin. :) Isosiskollaki samanlainen vesipullo pillillä niin oli innoissaan siitä. Maito juodaan nokkamukista kannella tai ilman (yleensä ilman ku kerta onnistuu).
Sinkkosen kirjasta muuten vasta luin, että yöllinen imetys tai hoivahetki saattaa ylläpitää yöheräilyä. Uniassoaiaatio-ongelmaa tavataan lapsella 6 kk iästä alkaen, ja sen ytimenä on lapsen vaikeus nukahtaa itsekseen ilman imetystä, tuuditusta tai sylissä kanniskelua eli aina yöllä herätessään lapsi vaatii vanhemman avukseen nukahtaakseen uudelleen. Arjen rytmitystä, mukavat iltatoimet yms. mainittiin. Meillä esikoisen kanssa ollut aina ongelmia ja kaikkea kokeiltu. Iltarutiinit aina samat, mutta itse nukahtamisen suhteen kokeiltu vaikka ja mitä. Leikkii esim. yksinään sängyssä vaikkapa tunnin. Kun sitten asettuu, nukahtaa heti. Eikä ole kiinni siitä, etteikö ois oltu lapsen kanssa päivällä ja touhuttu tai päiväunistakaan. Helpottunut ja nopeutunut tuo nukahtaminen kuitenkin koko ajan ja eiköhän tämä tästä ala onnistua hänenkin kanssaan.
 
Mun veli lopetti päiväunien nukkumisen 1-vuotiaana, siis kokonaan. Yöunet kaiketi oli aika hyvät kuitenkin.

Meillä poika ei tykkää vedestä, mutta esim. vauvauinnin jälkeen oli ilmeisen janoinen kun nokkamukista annettiin jääkylmää vettä, ja poika joi paljon ja joka hengenvedolla huokaisi "Aah" (toki tuo "A" oli enemmän kova kuiskaus).
 
Meillä myös käytössä pillimuki. Aventilla on sellainen silikonipillinen, joka ei läiky, vaikka putois/kaatuis ja saa käännettyä sen pillin piiloon esim. reissulle mukaan. Ja kauramaito maistuu (imetyksen lisäksi).
 
Meidänkin pulloissa sen pillin saa kääntyvän kannen alle piiloon niin helppo ottaa matkalle mukaan. :)
 
Meillä on Tupperwaren pillimuki jossa kans saa pillin käännettyy piiloon. On muuten pojan lemppari nyt tuo pillimuki, viime päivinä jopa suostunu useemman desin juomaan vettä siitä :) Vielä kun maitoo suostuis juomaan ni vois alkaa vähentää imetystä...
 
Pitäisköhän hankkia tommonen pillimuki? Jossain vaiheessa ihan tavallisella pillillä koitin, ja se oli huono. Tuollaisella kiinteällä pillillä voisi onnistuakin se imeminen kun pilli ei nouse pois jne.
 
Ostin nyt sen aventin pillimukin. Poika vähän omaa maitoa sieltä mutta enemmän leikkii mukeilla :D pikkuhiljaa. Tuo on ainakin kiva kun ei läiky.

Mellu, mikä muki on tuttipullon/nokkamukin sekoitus? Voisin kokeilla sitäkin? Löytyykö linkkiä netistä niin lähden etsimään :) koitin meidän Prismasta katsoa mutten löytänyt tai sitten oli loppuneet.
 
Toinen käytössä oleva muki meillä on sellainen "taikamuki" (360), jossa on siis korvat, kuten nokkamukissa, mutta ei mitään nokkaa/tuttia tms. Siinä on sellainen silikonireunus, joka estää nesteen läikkymisen ja siitä voi siis juoda mistä kohtaa reunaa vaan. Imeä tärvitsee, eli neste ei tule vain kaatamalla suuhun, vrt. tavallinen muki. Hetki meni pojalla hokaamiseen, että miten toimii, mutta nyt osaa siitä juoda itse. Olen pitänyt tätä mukia tarjolla hänelle koko ajan, saa hörpätä vettä, kun janottaa. On jo pitkään ollut mun juomapullon perään, että ajattelin antaa oman. Molemmilla on siis nyt oma vesipullo olohuoneen lattialla. :happy:
 
Pakko huudella tänne meidän kokemuksia. Meidän pieni ei suostunut juomaan mistään nokkamukista mitä kokeiltiin ja kokeiltiin aika monia. Esikoiselta oli jäänyt perus NUK-nokkamuki jonka kärjen olin leikannut pois. Eli siinä oli yksi iso reikä josta maito valui pois. Se toimi myös pienemmän kohdalla eikä suostu juomaan edelleenkään muista mukeista. Maito tulee kontrolloidusti mukista mutta ei tarvitse imeä samalla tavalla kuin "ehjistä" mukeista. Myös meillä toimii pilli.
 
Nyt on kyllä ristiriitaiset tunnelmat. En jaksaisi imettää enää yhtään. Ja samalla tuntuu, että tyttö käy yhä useammin repimässä paitaa. Ne päivät kun on touhua/ ollaan muualla tai en ole kotona/nukun sohvalla kaikki ok hyvin. Juo pillimukista reippaasti. En halua enää imettää monestakaan syystä. Sitten kuitenkin annan periksi tytön takia, tai ainakin kuvittelen, että hän sitä todella haluaa. Toki joskus kun on ollut pidempi tauko niin hän tarraa ensin kaksin käsin ja lommoposkin kiinni ja kohta tulee hymy ja huokaus. Voi ei, miten me tämä homma selvitetään molemmille parhaalla tavalla?
 
Onnistuisikohan teillä Makarelli sellainen lempeä äidintahdistaminen imetyksessä ja sitä kautta pikkuhiljaa imetyksen lopetus/alasajo? Mä sain ihmeen helposti käännettyä meidän imetyksen lapsentahtisesta äidintahtiseksi sen jälkeen, kun poika oli täyttänyt vuoden. Tarjosin sitä ennen vähän joka huutoon ja kitinään tissiä. Poika söi vaihtelevalla halulla, eli ei vissiin oikeasti ollut joka kerta nälkäinen tai tissinkaipuussa. Rupesin sitten tarjoamaan rintaa vain tiettyinä aikoina päivässä, nykyään imetän 2x päivässä, ennen päiväunia ja ennen yöunia. Näillä kerroilla poika syö ihan rauhallisesti ja hyvin. Muuten ei roiku paidassa eikä pyydä tissiä. Jos muuhun aikaan päivästä pytää "maitto", annan pillimukista lehmänmaitoa janoon ja tuntuu kelpaavan. Meillä siis poika on tosi hyvin sisäistänyt ja hyväksynyt tämän imetysaikataulun. :happy:
 
Takaisin
Top