Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kolibri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä tissi on vielä tosi tärkee pojalle. Vähä jänskättää, et onko eka sana tissi. :D
Mut oon aatellu, et kesään mennessä ois kiva, et imetys ois loppunu. Helpottais omaa pukeutumista jne.
Meinasin alkaa vähentää imetystä sillä, et en tarjoo tissiä. Poika pyytää kyllä, ku sit haluaa. Yöllä syötän kerran, aikasintaan neljältä. Jos poika jää imetyksen jälkee viereen, saattaa hörppiä siinä aamun mittaan.
Katsotaan miten tää tästä lähtee sujumaan. Iltatissistä varmaan päästä eroon ihan äkkii...

Meillä myös aikalailla Sumpin kanssa samoin ajatuksin :). Edelleen tärkeä tuo rinnalla olo, eikä suurempia pelleilyjä saati puremista. Itse olisin valmis jo luopumaan, mutta tyttö ei, joten hiljalleen vähennän. Luonnostaan senkin, koska aloitin työt, enkä heru pumpulle, joten juomat sitten jotain muuta päivisin, kun olen poissa.

Imetysgalluppia: Miten monta kertaa vielä imetätte vuorokauden aikana työ kellä imetys jatkuu? Ihan vaan mielenkiinnosta :)

Meillä n. 7kertaa/pv.

Jos yökin lasketaan, niin varmaan jotain 12. Poika syö kyllä yleensä vaan yhden rinnan kerrallaan paitsi nukkumaan mennessä molemmat. Työpäivinä tietty vähemmän. Iltaisin saatan lisäksi vielä pumpata pakkaseen maitoa pojalle.

Päiväaikana klo 7-20 kaksi imetyskertaa, joskus kolmas.
Yöllä klo 20-07 kaksi kertaa rinnalla

Th perusteli tuon imetyksen kertalopetuksen niin että kuulema tämän ikäinen unohtaa rinnan parissa päivässä ja äitinä pääsee helpommalla kun tiukka linja. Jos täs lopettaa kun lapsi 1,5v niin vaikeaa on kun lapsi muistaa hyvin ja on muutenkin jo kovatahtoisempi.

Peruste oli mielestäni jännä. Meille sopinut tämä vähitellen lopetus hyvin ja tosiaan kokemuksia kaipasinkin miten muilla mennyt :) nyt meillä halutaan rintamaitoa päivisin tosiaan vaan ennen päivä ja yöunia ja kelpaa minulle :) joku ilta kokeillaan niin että minä lähden esim salille ja isä nukuttaa :)

Meillä syödään rintaa varmaan yhteensä vuorokaudessa noin 10 kertaa. Päivällä ehkä kahdeksan ja yöllä pari. Edelleen mennään aika pitkälti niin, että mä tarjoon pojalle ja kyllähän se yleensä ottaa, ei siis yleensä mitenkään pyytele, tai ainakaan en osaa tulkata, koska pyytäisi. Paitsi iltaisin, kun on väsyneempi, kömpii helposti syliin ja rupeaa räpläämään mun hupparin vetoketjua. Eilen kysyinkin, että otatko maitoa ja vastasi "maitoa!" Ei ole aiemmin siis tätä sanaa sanonut. :p
Mullakin ajatuksena lempeä vieroitus pikkuhiljaa. Täytyisi enemmän ruveta lukemaan tuota lasta, eikä aina tyrkyttää tissiä. Annan yleensä ennen nukkumaanmenoa päivä- ja yöunille, sekä ruokailujen jälkeen. Päivällisellä juo kyllä ruuan päälle myös piimää, mutta imetän silti vielä sen päälle. Voisi pyrkiä tuollaiseen pari-kolme kertaa päivällä ja kerran yöllä tahtiin pikkuhiljaa. Selvästi tissi on täälläkin edeleen tärkeä, eikä mulla ole kiire imetystä vielä kokonaan lopettaa.

Meillä on poika muutaman viikon ajan osannu pyytää tissiä. Tulee miun luo ja alkaa rapsuttaa ja nipistellä miun rintakehää :grin sit ottaa miun kädestä kiinni ja siirtää sen siihen kohalle mistä paitaa saa raotettuu, söpöä :happy: Eihän siinä sit pysty kieltäytyy...

Meillä poika huutaa "mämmää" jos kysyn ottaako maitoa :P ja jos on sylissä ja haluaa maitoa, niin lykkää pään mun tissivakoon :hilarious: Tietää myös pyytää isiltä mämmää, kun saa pumpattua pullosta kotona :)

Meillä siis imetyskertoja noin 7, kun olen kotona, 5 kun olen töissä. Yöllä saattaa käydä rinnalla useammankin kerran, kun aamuyöstä nukkuu vieressä ja tarjoan kun tissille yrittää.

Meillä osataan myös itse pyytää, neiti tulee luo ja alkaa taputella tissejä ja pian alkaa käniseen ellei äiti tajua.

Mielenkiinnosta kysyn että mitä muille on neuvolassa sanottu imetyksestä Meillä siis mies käytti pojua 1-vuotisneuvolassa niin oli täti kyselly ruokailutottumuksista ja kun oli kuullut että imetän edelleen niin oli sanonut miehelle että nyt sen voi lopettaa. Jokin jäi vain kaivelemaan...

Meillä kysyttiin neuvolassa imetänkö vielä. Kyllä. Sano että hyvä, eihän siitä mitään haittaa oo, hyötyä vaan. Sanoin kyllä et ois tavotteena vähän vähentää kun käyn välillä töissä ja poika on huono juomaan mukista. Neuvo tarjoomaan mukia sillon kun en oo kotona, että kyllä laps juo jos jano on. Näin on tehtykkii. Ei sanaakaan sanonu th et pitäis/ sais lopettaa imetyksen.

Ehkä noi neuvolan tädit ei osaa muotoilla sanojaan tai välittää tarkoitustaan, harva tuskin tarkoittaa että imetys pitäisi lopettaa (joskin varmaan näitäkin on). Ennemmin voisi tarkoittaa, että halutessa voi lopettaa tai että suurimmat edut lapselle saavutettu, ja toisaalta neuvola suosittelee vuoden iästä tavallista maitoa, niin varmaan liittyy siihen.
Toisaalta hienoa nää kommentit, missä kannustetaan vielä imettämään.

Minäkin sain ihan positiivista palautetta imetyksestä 1-vuotisneuvolassa. Edes yöimetykseen ei kommentoinut mitenkään. Siitä juteltiin, että lehmänmaidon kanssa ei ole kiirettä, kun kerran äidinmaitoa saa. :happy:

Meillä on palattu täysimetykseen :grin Nojoo, ei hauskaa. Laps kipee eikä oo syöny muutamaan päivään muuta kun tissiä :sad001 En tiiä mitä pitäs tehä, viedäkö jo lääkäriin kohta. Tissit on koko ajan tyhjät ja nännit hellänä kun poika roikkuu kiinni ympäri vuorokauden. Ja miulla siis enää toinen tissi käytössä joten siinä nänni kovilla, toista oon käyttäny nyt tuttina että tuo toimiva saa levätä..

Taitaa olla lanoliinia vielä tuolla jemmassa, otettava taas käyttöön...

Kirjoittelinkin jo tuonne yleisiin turinoihin mun ekasta yön yli pois kotoa reissusta. Meillä siis syöty tissiä tähän asti myös öisin, eikä unikoulu ja yöimetyksen lopetus ole vielä olleet puheen astetta pidemmällä mietinnässä. Nyt näköjään se, että olin yhden yön pois vaikutti niin, että poika lopetti itse yösyönnit! En siis ole (tai olisi) ollut tarjoamatta rintaa yöllä, kun palasin kotiin, mutta poika ei sitä ole enää vaan pyytänyt. Nukkuu vieressä, välillä omassa sängyssään ja välillä kömpii sieltä mun kainaloon nukkumaan, mutta ollaan siis nyt nukuttu koko viikko ilman yöimetyksiä. Tuli tehtyä mini-unikoulu vähän vahingossa. Ja toimi. :grin

Takaisin