Imetys

Minusta ois tuntunu oudolta imettää esikoista 2-vuotiaaksi, kun puhui silloin täydellisiä, monen sanan pituisia lauseita eli jotenkin tuntuu, että kun oppii puhumaan niin sitten lopettais viimeistään. Omasta mielestä jotenki luonnollisesti molempien imetys loppunut, kun ovat sen itse lopettaneet ja ihan hyvään aikaan. En yhtään arvostele silti pidempään imettäjiä. Jokaisen perheen oma asia ehdottomasti. Silti itestä tuntuis hassulta imettää kovin pitkään puhuvaa lasta ja joskus kun kattonut jotain dokkaria, jossa 4- tai 5-vuotiasta imetetään niin en kyllä mahda mitään, että luonnottomalta tuntunut ja saanut lähinnä sen kuvan, että se on lähinnä äidin pakkomielle. Lapsi toki hakee turvaa rinnasta, mutta saa sitä muutenkin, ts. läheisyyttä ja rauhallista sylittelyä ja turvallisuudentunnetta voi olla muutoinkin kuin imettäessä.
 
Mutta jotkut lapset kanssa tarvii rintaa pidempään tuomaan turvaa jne. Ja onhan se äidin ja lapsen oma ja kahdenkeskinen juttu :Heartred Mä nyt haluaiin ja pyrin imettämään parhaani mukaan yksi vuotiaaksi asti ja siitä eteenpäin pojan oman halun mukaisesti :) Toiveet on tietty imettää pitkään, ihan vain äidinmaidon teeveellisyyden takia, mutta myös se läheisyys on tosi ihanaa. Juuri katsoin imetyskuvia ympäri maailmaa, ja omaan silmään ei näyttänyt pahalta, kun isommatkin lapset olivat rinnalla. Mä olen itse nukkunut 7v. asti vanhempieni vieressä kunnes halusin oman sängyn ja huoneen, jotkut nukkuu vauvasta asti omassa sängyssä. Vastaava tilanne mielestäni :)
 
NiBaBa, mun mielestä taas ei ole sama asia, ellei sitten sängyssä nukuta alushoususillaan jolloin muu keho paljas.

En osaa sanoa miten tuntisin myöhemmin jos imettäisin, mutta ihan 1-2 kk imetyksen totaaliloppumisen jälkeen kun itse nukun aika vähissä vaatteissa ja voin kantaakin poikaa sylissä ennen kuin saan vaatteet päälle, mutta kun en imetä niin lapsen tuijottaessa rintaa mietteliään näköisenä hyvin läheltä, tajusin ettei imetys omalle pojalle ollut enää luonnollista, tauon jälkeen. Rintojen tehtävä maidon antajana oli loppunut, joten niillä ei ole enää funktiota pojan elämään. Rinta on silloin jotain muuta, ja se ei enää tuntunut luontevalta.

Varmaan itse kokisin lapsen puheen aika samanlaisena kuin DT. Yksinkertainen lapsen puhe ei todennäköisesti vaikuttaisi mitenkään.

Me saatiin lapsena nukkua tarvittaessa vanhempien sängyssä, en muista kuinka pitkään, mutta varmaan kauemmin kuin 5-vuotiaaksi.

Itse ajattelen, että kun lapselle tulee eri ikävaiheet ja jossain vaiheessa ymmärtää miesten ja naisten fyysiset erot ja vain äiti voi imettää, niin ettei siitä imetyksestä tulisi äidin ja lapsen yhteinen "salainen" juttu, johon isällä tai äidin kumppanilla ei ole asiaa ja sitä kautta kyse voi olla valtapelistäkin. Voin olla täysin väärässä, mutta näin ajatuksen tasolla koen tämän nyt näin.

Hirveän sekavasti kirjoitettu. No, tiedän erään joka on imettänyt todella kauan, ja yllättävän monella on ollut vahvat mielipiteet asiaan. Itse kunnioitan hänen päätöstään sen verran, että lähinnä olin kiinnostunut. Samoin kuin toisesta, joka ei imettänyt lainkaan. Siinä on kaksi ääripäätä, ja molemmilla kyse omasta päätöksestä, ei esim. siitä etteikö maito olisi noussut.
 
En tiedä miten vaatteet vaikuttaa nukkumiseen, mutta meillä on aina nukuttu alusvaatteilla :joyful: Pikkuveli on nukkunut vielä reilusti pidempäänkin vanhempien kanssa. Ollaan kyllä saatu muutenkin aika vapaa-mielinen ja ehkä hipihtävä kasvatus ajatusmaailmallisesti :p Kaikkista huvittavinta on, kun miehen isä on täysin toisesta ääripäästä ja kovasti kyselee milloin lopetan ja on sitä mieltä, että lapset ei saanukkua vieressä, pitää mua varmaan ihan hulluna :hilarious:
 
Minä olisin lopettanut imettämisen vuoden tienoilla jollei tytöt olisi itse sitä lopettaneet, en koe siitä olevan enää sen jälkeen ravinnollisesti hyötyä ja läheisyyttä annetaan muullakin tapaa.

Vieressä saavat nukkua nyt ainakin toistaiseksi sillon kun haluavat, esikko nukkuu pääasiallisesti omassa sängyssä, pikkulikka vaihtelevasti.

Meillä nukutaan myös alusvaatteet päällä. En itse ihan ymmärrä miksi rinnat tai mikään muukaan alue olisi tämän ikäisille lapsille sen kummosempi kun mikään muukaan? Kun meillähän se häveliäisyys on tullut iän ja tiedon/kokemuksen myötä mutta pienet lapsethan on hyvinkin avoimia ja välittömiä eikä meillä tytöt ainakaan reagoi alastomuuteen millään tapaa..
 
Mä nukun usein alasti tai alushoususillani ja vain joskus yöpaidan kanssa ja kannan kyllä lasta pois sängystä ennen kuin saan vaatteet päälle, mutta vanhemman lapsen kanssa en enää niin tekisi. NiBaBa, lähinnä se että itse nukuin vanhempien sängyssä satunnaisesti aika pitkään lohdun ja pelkojen vuoksi. Ettei lohtua varten tarvita paljasta ihoa (ja ruokaa), vaan läheisyyttä.
 
Täällä alkaa imetystaival lähestyä loppuaan mitä ilmeisemmin. Eilen ja tänään imetin vain kerran, nukkumaan mennessä ja tyttö nukahtikin rinnalle molemmilla kerroilla. En tarjonnut muuten, kun ei vaikuttanut olevan vailla. Selkeästi illalla olikin sen perään jo. Eilen illalla meinasi rinta räjähtää, kun väliä imetyksillä oli 24h, vaikka muutama päivä ehdittiin mennä 2imetyskerralla/pv, aamu ja ilta, jolloin väli oli noin 12h. Tänään ei kuitenkaan tuntunut enää miltään. Hieman jopa sattui lopussa kun tyttö imi.

En ole harmissani, tytöllä ikää kuitenkin kohta 10,5kk ja maitotuotteita käytössä. Onhan se silti hieman haikeaa, vauvaa ei enää ole. Iso ihana tyttö :Heartred Saa nähdä millainen taisto noiden nukkumaanmenojen kanssa tulee, kun on viime aikoina nukahtanut vain rinnalle eikä huoli korviketta, jos oma maito nyt vaan loppuu.
 
NuuNu, olen ymmärtänyt, että oma maito ei ihan herkästi lopu, vaikka imetyksiä ei olisi kuin yksi vuorokaudessa. Muistelen, että taitaa olla jotain 40 vuorokauden luokkaa, että ihan lopullisesti loppuu, sitten kun ei enää imetä ollenkaan. Uskon ja toivon siis, että teilläkin maitoa riittä iltaimetykseen niin pitkään, kuin haluatte. :Heartred
 
Juurikin näin on eli maito ei ihan heti ole loppumassa :) puhutaan reilusta kuukaudesta kun maidon tuotanto loppuisi. Vaikka tyttö olisi rinnalla vaan iltaisin. Maidon tuotanto muuttuu aina lapsen tarpeiden mukaan eli menee varmaan muutama päivä kun tuo täyden rinnan tunne loppuu :) tsemppiä :Heartred
 
Jakäsittääkseni halutessaan lapsi saa myös vielä kasvatettua maidon määrää, jos imetys kerrat lisääntyisivätkin :)
 
Mulla hiipu kyllä heti tai ei ainakaan tuntunu sit saavan enää mitään rinnasta, ku jäi yks iltamaito väliin. Olin imettäny vain iltaisin jonku aikaa ja vähiin tuntu hiipuvan jo silloinki. Vielä saattaa tippoja maitoa tulla liiveihin, mutta ihan on rinnat hetkessä kutistuneet...
 
Miusta tuntuu että nyt alkaa maidon tulo vähentyy, tai sit tää vaan tasottuu. Tässä taas kun on yöimetyksiä yritetty parin viikon (?) ajan vähentää ni tuntuu aika tyhjiltä tissit päivisin, myös varma tissi on tyhjä välillä ja sitä se ei oo ollu pitkään aikaan. Oon antanu parina päivänä pienen tilkan pakkasesta sulatettuu maitoo nokkamukista ja ekan korvikepurkin korkkasin yks päivä. Vähän surettaa että nytkö se imetys loppuu vaikka vasta pari kertaa tarvinnu antaa mukista lisämaitoo.
 
Itseasiassa se että rinnat pääsee tuntumaan täysiltä antaa rinnoille tietoa että maitoa ei tarvittaisikaan enää niin paljon. Mulla nykyään tulee tosi harvoin tuota täyttymisen tunnetta, ainakin silloin jos oon unohtanu yöllä imettää toisestakin rinnasta :) mä yhdessä vaiheessa huolestuin kun rinnat ei enää täyttynytkään mutta reilusti maitoa tulee pojan tarpeisiin. Sen olen huomannut että nykyään poika saa imeä kauemmin ennen kuin maitoa alkaa herumaan.
 
Niin ei mullakaan täyttä tunnetta ollu sen jälkeen, ku alko kiinteitä syömään rinnan ohella, mutta selkeä ero siihen normaaliin tapahtu tietty jo ku oli kuukauden ajan imettäny vain pari kolme kertaa päivässä. Jos joskus harvoin jäi joku kerta välistä niin ei mitään kamalaa painetta tullu. Kaikilla ei ehkä mee samalla tavalla. Osalla imetys ei onnistu alkuunkaan ja osalla maidon tulo tyrehtyy muutaman kuukauden jälkeen kokonaan, vaikka kuinka yrittäis ja halua ois imettää. Ja osalla taas ilmeisesti maitoa tulee ja tulee ja riittää vaikka sinne lapsen kouluikään saakka. :P
Meillä poika kyllä alko vieroksua rintaa aivan selvästi, koska sieltä ei tullu juuri mitään ja siksi puri. Kyllä se maito selvästi väheni yhtäkkiä radikaalisti, vaikka imetyskerrat ei ollu silloin vielä niinkään vähentyneet. Tilanne parani hetkeksi ku annoin vaan kerran pari kertaa päivän aikana eli ehti selvästi kertyä sitä maitoa rintaan paremmin niin. Imetin vähän aikaa vielä vain iltaisin ja sitten heitinki kerralla pois, ku ei sieltä tullu selkeesti enää mitään ja poika lopetti rinnan imemisen kokonaan, enkä halunnu taistella enempää, ku ois vaatinu sitten ainaki sen, että suostuu imeen pitkään, että heruis ees vähän. Ei tullu tukalaa oloa ja viikossa oli tyhjän näköset laput. :D
 
Miulla on ollu tuo toinen tissi varma tissi, eli siitä on tullu aina maitoa ja se on ollu täys aina, ei oo tuntunu tyhjältä moneen moneen kuukauteen ja on ollu imetyksen jälkeenkii täyden tuntunen mut nyt se tyhjenee kun imetän. Pumppaamista en oo kokeillu muutamaan kuukauteen, maitoa irtos pumpatessa vaan täyden tuntusesta rinnasta joten oletan että nyt ei onnistuis enää pumppaaminen. Käytän muutama kuukaus sitten pumpatut maidot pakkasesta ja sen jälkeen on turvauduttava korvikkeeseen jos on lisämaidon tarvetta. Maidon vähentymisen oon huomannu myös siitä että poika imeskelee sitä tyhjää tissiä pitkään kun sieltä ei enää paljoa maitoa irtoa, yöllä ja aamulla kun on täydempää tyhjennys tapahtuu paljon nopeemmin. Mut hitaasti vähennetään imetystä jos näyttää että maidon tulo hiipuu, olis toiveena kuitenkii jatkaa ilta- ja/tai aamuimetyksiä vielä jonkun aikaa ens vuoden puolelle jos poika niin haluaa :)

Ja hei kiitos muistutuksesta että nää imettäessä pienet tissit on kohta vielä pienemmät tyhjät laput :grin
 
Kyllähän se kannattaa vaan imettää ja imettää, jos lapsi suostuu imeen. :)
 
Meillä on nyt pari viikkoa menty 3 imetyskertaa/ vrk. Aamuyöllä kerran, aamulla ennen ekoja päikkäreitä toisen kerran ja illalla päivällisen ja iltapuuron välissä kerran. Imetän nyt molemmat rinnat aina samalla kerralla, kun aikaisemmin vain toisen puolen, jolloin imetyksiä tuli 6-7/ vrk. Eli luultavasti vauvan saaman maidon määrä ei ole kuitenkaan selkeästi vähentynyt vieläkään. Aamuyön ja aamun imetysten väli on usein vain 5 tuntia ja silloin huomaa, että herumisen käynnistyminen kestää pitempään kuin normaalisti. Välillä jouduin vaihtelemaan puolta, että maito alkoi tulla, mutta nyt poika on kai jo huomannut, että täytyy vaan sitkeästi odotella. Protestoi kyllä välillä kitisemällä, mutta jatkaa imemistä kunnes heruminen käynnistyy. Ennen maito tuli suihkuamalla, joten onhan tuo nykyään työläämpää touhua hälle.
 
Meilläkin kävi niin että kun yöimetykset jäi ja päivälläkin harveni tarpeeksi niin ainakin heruminen oli tiukassa ja minusta maidon määräkin alkoi hiipua... likalla meni hermot kun ei mitään tullu vaikka imi ja sit jo loppuviimeks huudettiin kun vaan oti tissittelyasentoon ..esikolta meni samaan tapaan ja samoihin aikoihin, eli sekin tukee sitä että mun rinnat nyt vaan toimii näin:rolleyes: aluksi unissaan homma toimi paremmin kun likat jaksoi imeä ns. tyhjää, siinä huomasinkin että heruminen tosiaan alkaa vasta pitkän imemisen jälkeen.
 
Ole huoleti IQ ja luota rintoihisi :) toi on käsittääkseni kuitenkin aika harvinaista, että maidontulo vaan loppuisi yhtäkkiä ilman mitään syytä. Varsinkin kun olet jo imettänyt 10kk, kyllä niiden rintojen koostumus saattaa muuttua, mutta ei se tarkoita etteikö maitoa tulisi tarpeeksi :) Neuvolasta tuputtavat lisämaitoasinavähän turhankin herkästi, kun eivät osaa ohjastaa imetyksessä.
 
Takaisin
Top