Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kolibri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä imetys oikeastaan loppunut kun painoa ei tahtonut kertyä tarpeeksi. Lähinnä imetän kun nukutan päikkäreille tai illalla. Sekin loppuu varmaan tossa kk päästä kun tehdään unikoulu ja opetetaan rauhoittumaan ilman tissiä.

Meillä tissi on vielä kovin tärkeä ja imetän kyllä 6-10 kertaa vuorokaudessa. Kiinteitä syö kovin pieniä määriä, vaikka päivällä antaisi vähemmän tissiä. Meillä öisin syödään tissiä ja todella ahnaasti, joten syököön ja lapsen tahtisesti hieman ohjaillen mennään :happy:

Meillä samantapaista kuin teilläkin, pikku muru. Kiinteät on vielä hyvin pienessä roolissa, vasta tutustutaan eri makuihin ja koostumuksiin. Imetän myös useita kertoja päivässä ja öisinkin pari kertaa. Neuvolassa olivat kylläkin sitä mieltä, että painonnousu on hidastunut liikaa, mutta en suostu hätääntymään ja sen takia syöttämään väkisin enempää kiinteitä. Poitsu on virkeä ja liikkuvainen, ja oli ensikuukausinaan itseasiassa jopa aika pulska, joten en vain osaa huolestua. Uskon, että sitä painoa alkaa kertymään enemmän samaa tahtia, kun poika oppii paremmin sormiruokailemaankin. Ja luotan myös äidinvaistoihinikin sen verran, että jos hätä alkaa olla, niin sen kyllä huomaisin.

Meillä kiinteiden määrä melkein tuplaantui kun lopetin yöimetyksen! Imetän päivisin ihan normaalisti ruoan jälkeen ja välillä niiden välissäkin jos poika haluaa!

Mites teillä vielä syödään tissiä?

Meillä poika käy edelleen rinnalla 2h välein päivällä ja yöllä 0-2krt. Välillä päivällä ei malttaisi olla paikallaan ja syödä, mutta olen pitänyt poikaa sen verran aloillaan, että rauhoittuu syömään hetken kitinän ja rimpuilun jälkeen ja sen jälkeen syökin oikein hyvällä ruokahalulla :) Haluan kuitenkin jatkaa imetystä mahdollisimman pitkään, ja poika tarvitsee kuitenkin maitoa ja nestettä päivän mittaan, vaikka ei malttaisikaan joka kerta aluksi asettua syömään.

Meillä kans poika tiuhaan rinnalla eli n 2h välein. Yöllä nyt vähentynyt, enää n. 2-4krt keskimäärin.

Meillä ei päivällä olla noin tiheään tahtiin, mutta yöllä ollaan. En tiedä pitäisikö koittaa päivällä antaa tiheämmin, jos hiukan vaikuttaisi yöhön.

Meillä tissitellään päivällä aina ruokailujen jälkeen (5 ateriaa päivässä), ja sit ehkä yks kerta niiden lisäks jossai vaiheessa päivää. Yöllä n. 22-06 väli ilman tissiä, aamulla klo 6 jälkeen otan viereen vielä 2-3 tunniks nukkumaan ja sinä aikana syö ehkä kaks kertaa. Yhteensä n. 8 imetyskertaa vuorokaudessa.

Toiseen ketjuun jo mainitsinkin, imetän enää ruokailuiden yhteydessä ja lisämaitoa on parina päivänä koitettu huonolla menestyksellä antaa, ei kelpaa tytölle. Kalsiumin takia pitäis hieman lisää saada kuitenkin ja onkin nyt ilta- ja aamupuuroon laittanut korviketta mukaan neuvolatädin ehdotuksen mukaan, kun ei pullosta suostu juomaan. Paria eri merkkiä on kokeiltu, ei kumpaakaan innostunut juomaan itse. Kolmatta merkkiä kotona testipaketti. Kai se tottuu, olis vaan kiva kun joku kelpaisi ns taistelematta. Eihän sitä väkisin voi juottaa.

Meillä tissitellään päivällä noin 3-4 tunnin välein ja yöllä pari kertaa eli melko tarkalleen 7 kertaa/ vrk. Olen yrittänyt tarjota nokkamukista korviketta toisinaan, jotta pärjäisi välillä hoidossa tarvittaessa vähän pitempäänkin, mutta ei uppoa kuin pari hörppyä. Ei ole tuttipullolle opetettu tähän mennessä, niin en jaksaisi sitä enää tässä vaiheessa ottaa käyttöön. Juo mukista kuitenkin vettä ruokailuiden yhteydessä.

Täällä myöskin imetys edelleen suuressa roolissa. En ole laskenut, mutta arvelen, että päiväsaikaan poika käy rinnalla noin 5-7 kertaa ja yöllä 1-5 kertaa. Aamulla menee usein niin, että poika alkaa hyörimään sängyssään kuuden jälkeen ja imetän, jonka jälkeen yleensä vielä nukkuu noin tunnin ja imetän uudelleen ja sitten noustaan aamupuurolle. Aamuin ja illoin siis menee puuroa ja niiden lisäksi kaksi ateriaa sormiruokaillen. Kiinteitä poika syö tosi hyvin, mutta kyllä onneksi tissikin maistuu vielä. Usein imetän irrallaan noista kiinteiden ruokailuista, en siis juuri ennen tai heti perään.

Jokunen yö on jo ollut sellainen, että poika on nukkunut pitkää pätkää ja olenkin joutunut nukkuvana nostamaan rinnalle, kun on pakkautunut maitoa niin pahasti ja pelkään tulehdusta tai tukoksia. :sad001 Mielelläni yöimetyksestä jo luopuisin, jos poika niin haluaisi. Olis kiva nukkua itsekin pidempää pätkää jo kohta ja myöskin odottelen jo kuukautiskierron palautumista... :grin Onko yöimetyksen lopettaneilla mitään vinkkiä, kuinka ootte onnistuneet? Onko ollu maidon pakkautumista?

Alussa aamuisin oli pakkautumista, mutta nykyisin voi olla imettämättä aamupäivään asti. Kuudelta imetän yöunille menon jälkeen ja sillä saa jatkettua yleensä pojan unia tunnin, pari. Minä imetän enää nelisen kertaa päivässä. Yöunille mennessä annan lisäksi korviketta ja nyt pitäis alkaa antaa korviketta ruuallaki niin helppo vaihtaa sitten muutaman kuukauden päästä lehmänmaitoon.

Meillä tissitellään 4-6 kertaa päivällä ruokailujen välissä, iltaisin pitkään ja hartaasti. Öisin syödään 1-5 kertaa, yleensä kahdella herätyksellä mennään plus aikainen aamiainen.
Meillä on kans ongelmia sen kans, et poika ei malta rauhottua, vaikka onkin janoinen. Monesti päivisin joutuu menemään sänkyyn imettämään (mieluiten syötän sohvalla olkkarissa), sinne poika rauhoittuu paremmin ja yleensä sitten sammuukin.

Yösyötöistä vois jo luopua, muuten ei ole kiire lopettaa imettämistä, varsinkin kun näkee miten tärkeetä se on pojalle.
Joskus aamuisin klo5-6, ku otan pojan viereen, ni se on niiin söpöä, ku kikatetaan kädet ojossa ja odotetaan, et äiti asettuu siihen viereen. Sit tarrataan rintsikoista kiinni ja aletaan syömään antaumuksella silmät kiinni. :Heartblue

Meilläkään päivällä ei meinaa malttaa tissitellä, mutta tarjoan aina joka ruoan jälkeen ja jos ei silloin malta niin jonkin ajan kuluttua uudelleen ja silloin yleensä imee edes vähän. Yöllä en ole imettänyt kohta kuukauteen ja aamulla 5-6 välillä otan kainaloon tissille ja nukutaan vielä jonkin aikaa. Päivällä imetys kertoja tulee 4-6 ja vettä saa joka ruoalla. Oonki miettiny että pitäiskö yrittää antaa korviketta lisäksi kun ei meinaa jaksaa keskittyä tissiin enää päivällä.

Torakka luulen et olis paikallaan. Meillä about saman verran, paitsi jätettiin toi aamuvarhainenkin pois, ja kalsiumin saannin varmistamiseksi kehoitettiin neuvolasta antamaan korviketta ruoalla tai lisätä esim puuroon. Vielä kun maitotuotteita ei voi antaa, niin ettei jää vajetta. Vettä meilläkin on hörppinyt muuten mut lounaalla ja päivällisillä oon korviketta mukiin laittanut. Ei oo ollu menestys, mutta ehkä pientä tottumista jo havaittavissa, vaikkei montaa kulausta mahaan asti päädykään. Voithan soittaa omaan neuvolaan ja kysäistä mielipidettä. :)

Kyseleekö muilta ihmiset että vieläkö imetätte? Mulla nyt välillä alkanut palaa käämi. Jotkut kun kyselee ja kun vastaan että imetän niin siihen päälle tokaistaan että "vieläkin, poika jo noin iso" tai tuonnepäin. Ja usein nämä 40-50v naisia suvusta. Mun tekee mieleni kohta aloittaa näiltä kyselemään että vieläkö on "naistenvaivat" joka kuukausi :D aika henkilökohtaista kumminkin. Mun mielestä se että imettääkö vai ei ja kuinka pitkään kuuluu vaan äidille, isälle ja lapselle. Eli oman perheen asia. Piste :D

Myönnän, kohottelen kulmiani kun kuulen että nelivuotiasta imetetään.

Mutta joo, kyllä mullakin palaisi käämi tuollaisesta kyselystä, mua muutenkin ärsyttää kaikki kommentit, jotka sisältää sanat "Tuon ikäisellä vielä...?"
Tuo on pieni lapsi, vauva tai taapero, mun mielestä vauva koska ei ymmärrä puhetta eikä osaa mitään sanoa. Olen liiankin kärkkäästi sanomassa vastaan, mm. tutista, sylittelystä jne.

Ja ne vanhat tädit ei oikeasti edes muista, miten ovat itse omia lapsiaan hoitaneet. Mun äiti on AINA sanonut, miten nopeasti kehityin motorisesti ja miten etevä olin (verrattuna veljeeni, joka on aina ollut vähän kömpelö, vaikkei suoraan vertaa koska se olisi epäreilua). Nyt hän löysi neuvolakortin, joiden mukaan veljeni on kävellyt tukien 7 kk iässä ja seisonut tuetta 8 kk iässä. Mulla neuvolakortissa lukee, että olen seisonut ja kävellyt tuetta vasta 13 kk iässä. Toki noita neuvolakäyntejä on ollut 6 kk iässä, 9 kk iässä ja hieman reilun 12 kk iässä, seuraava on ollut 1 v 7,5 kk iässä. Eli milloin lie täydennetty tietoja.. Mutta oman äitini käsitys kehityksestä on jokseenkin hakusessa...

Lisäksi toi poika on moneen muuhun ikätoveriinsa verrattuna aika kookas, vaikka onkin melkein nollakäyrällä, vain vähän päälle. Tuntuu, että moni odottaa että taitojen pitäisi olla jo kehittyneemmät kuin mitä ne on, kun pienemmät mutta vanhemma osaa enemmän. Toki jotkut nuoremmatkin osaa jo enemmän, mutta kyllä toi poika ihan normaali on kehitykseltään :mad:

Meillä taaskin äitini intoilee imettämisestä, itse kun ei imettänyt kuin kk meitä vauvana. Poika kun on itse karsinut imetyksen päivällä aika vähiin niin äitini aina hehkuttaa kuinka hienoa on että minulla maitoa riittää ja jaksan vielä imettää. Hänestä lasta pitäisi imettää sinne vuosikkaaksi, muuten et yritä tarpeeksi äitinä. Taitaa vaan omatunto kolkutella kun itse ei imettänyt sen pidempään. Meilläkin poika menee plussa käyrillä ja luullaan vanhemmaksi kun on. Toi taitojen kysely ärsyttää kun poika on ollut hidas liikkeelle lähtijä ja harkiten opettelee uutta. Pitäis kuulemma osata sitä ja tätä kun on noin roteva ja "lihaksikas". :shifty:

Aargh oon kanssa niin turhautunut kaikkiin imetykseen ja vauvan taitoihin liittyvistä kysymyksistä!! Mun puolesta muut saa suksia suolle, mä imetån poikaa vaikka 10 vuotiaaksi (oke ehkä en,mutta you get the point), jos se meistä tuntuu oikealta ja poika tosiaan on ihan ikäisensä tasolla.

Samaa mieltä että kyllä se on perheen oma asia miten pitkään lasta imetetään. Miulta ei oo onneks kukaa kysyny vieläkö imetän, vastaus ois miks ihmeessä en imettäis.. Alle vuoden ikänen kuitenkin saa pääosan ravinnostaan maidosta. Miusta kaikki alle kaks vuotiasta imettävät on normaaleja, 2 vuoden imetys WHOn suositus... toki sen jälkeenkii saa imettää mut voin myöntää että ehkä vähän ihmettelisin yli kaks vuotiasta imettävää, vaikka edelleen jokaisen oma asia.

Takaisin