Imetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kviini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olihan meidän neidilläkin paino saavuttanut syntymäpainonsa, vaikka epäilen että ei siihen ennätä kahden viikon iässä. Eilen siis oli punnitus taas ja ikää oli 2vko 3pvä ja painoa oli 80g enemmän kuin syntyessään. Ei nyt sitten tarvitse sitä lisäruokaa alkaa tarjoamaan, vaikka olisihan se ollut ihan kiva että tuo mieskin pääsisi osallistumaan syöttöihin.
Lisääntyneestä pulauttelusta kysyin siellä samalla, kun neiti tuntuu nyt pulauttavan ihan urakalla heti syönnin jälkeen ennen kuin ehtii edes röyhtäyttää. Mutta kun se on sellaista "yli läikkymistä" eikä oksentamista, niin neuvolan täti epäili, että maitoa vaan tulee niin reilusti ettei neiti osaa lopettaa syömistä ajoissa ja sitten se tulee yli. Eilen illalla oli kyllä ihan mahdotonta pulauttelua. Kertaalleen sai aikaiseksi sellaisen oikein ison, paksun ja limaisen pulautuksen aikaan ja vielä suoraan omalle naamalleen kun oli makuulla. Kai se oli D-vitamiinin aikaansaannosta kun pulautus oli sellainen rasvaisen näköinen mihin oli maitoon sekoittunut kellertävää nestettä (kai ne d-tipat on kellertäviä?).
 
Aamut meilläkin on sellasia, et poju herää syötölle siinä viiden-kuuden välillä, enkä saa millään enää nukkumaan. Ollaan otettu tavaks et mies siirtyy sen syötön jälkeen pojan kans olohuoneeseen, missä ottavat sylikkäin parin tunnen torkut. Poika näyttää tottuneen siihen jo niin hyvin, että mun kanssa ei mitenkään suostu nukkumaan ja itkee jos vaipan vaihdon jälkeen edes mennään makkariin, mutta isänsä kanssa ei mitään ongelmaa nukkua vielä pari tuntia. Minäkin saan siis aamuisin aina sen pari tuntia nukkua rauhassa. Onneks miehellä on semmonen työ että isyysloman jälkeenkin pystyy suurimpana osana aamuista tätä toteuttamaan :)
 
Onko kellään muulla ongelmia täällä viestien näkymisessä? Mulla näkyy jotkut viestit piiiiitkänä ja tyhjää täynnä, esim. tuo sipulin viesti...
 
Ai että tää nännikipu! Mulla nousi maito torstaina ja vauvalle on maistunu tosi hyvin. Nännit on kyllä ihan hellänä, Lansinohia oon käyttäny mutta ei kyllä hirveesti auta. Ja aina ku vauva alottaa imemisen niin käy kipeäääää :sad001.. oikein vihloo tuolla "syvällä" tississä. Onkohan tissi liian täynnä vai imuote väärä vai mitä.. tympeää. Arvelinki kyllä että mua vois vähän imettäminen sattua mutta kuitenki. Vauvalla oli eilisessä aamupunnituksessa laitoksella paino lähteny jo nousuun toissapäiväisestä.. en kyllä ihmettele :grin
 
Dulu kannattaa ottaa vaikka yheks tai kaheks päiväks rintakumi apuun niin nännit saa vähän lepoa. Mulla helpotti jo yhen päivän jälkeen ja sit pystyin taas jatkamaan ihan normaalisti ilman kumia!
 
Mulla on tässä poika sylissä nukkumassa, ja oon ilman tissiliivejä että noi kipeet nännit sais vähän ilmakylpyä. Äsken sitten tunsin et maito nousee ja katoin alas ni poikaraasun housut on ihan litimärät maidosta kun sitä vaan valuu. Tyhmä mutsi :p en raaski laskea poikaa alas ku herää heti ja kauhee homma oli et sain hänet nukahtamaan kun nukkuu päivällä niin huonosti. Harsot vaan molempien tissien ja pojan väliin!
 
Mulla on sellaset aventin maidonkerääjät jotka voi laittaa liiveihin pitkäkskin aikaa ja niissä kiertää ilma niin että kipeet nännit saa ilmaa. Ne on aika kätevät jos maitoo tulee paljon eikä haluu sotkee :)
 
Mulla on vaan noita Ainun maidonkerääjiä, hyviä neki. Nyt ei vaan ollu yön jälkeen yhtään puhtaana enkä jaksanu tiskata ni olin ilman liivejä. En tee sitä virhettä enää :p Ja poika tietty heräs siihen maidon tuoksuun ja hirvee huuto ku ei heti saanu tissiä kun just vast oltiin syöty. Se on sit maidonhajusena vaikee rauhottaa maitoa himoitsevaa vauvaa jollain muulla kun tissillä! Vauva on ihan väsy mut ei saa nukuttua mun sylissä ku haisen liikaa maidolle. Ja minnekään muualle ei nukahda kun syliin. Eikä oo isänsä tietenkään kotona et vois antaa toiseen syliin. Meil on tää ongelma aina ku oon yksin kotona... Tuloksena yliväsynyt maitoaddiktiosta itkuinen vauva.
 
viime yönä vauva siis sammu lopulta klo 01.30, olikin torkkunut alle puolen tunnin unia n. 2-3 kertaa 13-01.30 välillä...heräsi klo 5 syömään ja annoin nukkua vieressä 9.30 asti ennen aamutouhuja. Tänään on sitten nukkunut normaalit päiväunet eli 3+3+3 30min-1h tauoilla välissä.

Tänään erotuksena eiliseen en antanut kahta d-vitamiinitippaa. Muuten kaikki samat, myös omat syömiset ja juomiset...Huomenna sit testataan varmaan samaa ja maanantaina annan yhen d-tipan. Katotaan taas millanen tää ilta tulee olee...onko huutoa perus 3h. Eilen kyl itki koko vuoden edestä. Imetykset mennyt tänään ihan ok, ei oo ees heti huutanut syömisen jälkeen mahaansa. Kiroan kyllä koko tipat, tarviiko niitä ees kesäaikana...
 
Meille sanottiin neuvolassa et voi D-tipat jättää poiskin vähäks aikaa jos tuntuu et se helppaa masuvaivoihin. Meille paras itkulääke on vaunulenkit, ja ollaanki joka päivä käyty vaunujen kans ulkona pitkillä lenkeillä. Ne tuntuu olevan ainut systeemi missä vauvan saa nukkumaan kunnon pitkät päikkärit, kun kotona itketään väsyitkua päivät pitkät eikä vaan malteta nukkua, ellei sit lähdetä ulos tai jonnekin kylään. Niiden päikkyjen jälkeen sitten vauva herääkin nälkäsenä ja on aina sen syönnin jälkeen tosi tyytyväinen pitkän aikaa. Ja tuntuu et helpommin saa illalla nukutettuakin kun päivällä on nukuttu kunnolla. Neuvolasta saatiin vinkkiä että itkun aikana ottaa vauvan syliin tiukasti ja taputtaa pyllylle. Sillä saan kyllä ton väsyitkun aika usein loppumaan, vaikka saakin sit taputella pepulle tunninkin verran yhtä mittaa. Mut siihen nukahtaakin helposti. Pepun taputtelu kuulemma vie huomion pois itkemisestä, kun ei vauva kykene tekemään kahta asiaa yhtä aikaa :)
 
Moi pitkästä aikaa! Tyttö on nyt viikon ja yhden päivän ikäinen ja ajattelin kirjoittaa omia imetyskokemuksiani. Maito ei harmikseni noussut sairaalassa vaan kotiuduttiin lisämaidon turvin. Koko ajan ollut suunnitelmissa täysimetys 6kk ajan, jotenka asia harmitti aika lailla. Kotona maito alkoi nousta pikkuhiljaa, ei mitenkään kosahtaen niin kuin sanottiin et huomaat sen varmasti sitten. Nyt omin ohjein vähennämme lisämaitoja sillä ohjeella et jos vauva tyytyväinen niin ei saa lisämaitoja ja jos huutaa vielä kolmen tissityksen jälkeen, annetaan esim. 50ml.

Neidalle piti sanomani, että kaikki eivät ns. heru pumpulle eikä se kerro totuutta siitä tuleeko maitoa tarpeeksi. Meillä ei ole vielä D-vitamiinia käytössä ja silti puklut on nyt keltaisempia. Oiskohan ns takamaitoa??

Jollain pitkässä kaaressa pulauttelu ja kova huutaminen voi olla refluksia, mä kyselisin tarkemmin neuvolan lääkäriltä taikka terveydenhoitajalta.

Aikamoista ollut imetyksen opettelu välillä rintakumit apuna. Sattuu eka haukkaisu tosi kovin ja mietin, että moni varmaan ajattelee et pullo on helpompi kun ei tuu kipua. Mut ehkä se kipu siitä lievenee, toivon niin. Yritän siitä huolimatta päästä lisämaidoista eroon ja sit ois ruoka aina mukana. En ymmärtänytkään kuinka kipeää voi imeminen aluksi olla!
 
Liityn nyt minäkin tähän keskusteluun. Rintakumien kanssa meillä syödään, muutaman kerran saanut vauva otteen matalista rinnanpäistä kun kesken imetyksen kokeillut. Ei ole suurempia ilmavaivoja tullut ja nukahtaa aina tyytyväisenä syönnin päälle taas muutamaksi tunniksi ennen seuraavaa ruokailua. Miten teillä on tuon röyhtäytyksen kanssa, kun meillä puklataan yleensä heti lopetettua "ylimääräinen" pois suusta ja kätilöltä kun röyhtäytyksestä kysyin, niin sanoi ettei näin pientä tarvitse röyhtäyttää. Ei kyllä ole ollut mitään ongelmaa, vaikka olen vain ihan hetkeksi nostanut pystyyn syönnin jälkeen ilman sen kummempia röyhtäyttämisiä ja yleensä siitä omaan sänkyyn nukkumaan. Vähän vielä pulauttelee välillä sänkyyn, ihan alle teelusikallisen verran.

Mutta miten teitä on ohjeistettu esim neuvolassa tai osastolla tuohon röyhtäyttämiseen?
 
Ei ole mua ainakaan mitenkään neuvottu...meillä ei myöskään vauva ikinä nukahda syöttämiseen kuin keskellä yötä. Päivällä ei oo toivoakaan. Vaunuihin on nukutettava. Ja kans sitä mieltä, et hyvät päiväunet on avain onnistuneeseen iltaan...
 
Mulle sanottiin osastolla että ei tarvitte välttämättä röyhtäyttää ku tissiä antaa mutta ei haittaa vaikka nostaa imetyksen jälkeen vähän pystyyn kuitenki. Tissistä ei pitäs tulla ilmaa mutta vauva voi kuulemma imeä vähän ohi tissin, etenki jos ahnaasti imee (niinku meidän tyttö :grin). Ite kuulen ja huomaan aina jos tyttö saa ilmaa mukanaan ja imetyksen jälkee nostan sitte vähän pystyyn niin yleensä röyhtäseeki. Jos selkeästi nään ettei ilmaa oo menny niin en ala erikseen röyhtäytteleen :).

Meiän tyttö pulauttelee kyllä tosi vähän. Syntymän jälkeen pulautteli lapsivettä mutta esim nyt kotona ollessa on pulauttanu vaan kerran, ihanaa keltasta rasvamaitoa :grin. Paino varmaan nousee kohisten siis :). Kuinka usein teidän vauvat muuten syö esim. vuorokaudessa? Saatatte olla puhuneetki asiasta aiemmin tässä ketjussa mutat en jaksa alkaa selaileen :smiley-ashamed005. Me ollaan pidetty kirjaa vauvan syömisistä ja laskettiin että eilisen vuorokauden aikan söi 19 kertaa, mun mielestä se tuntuu paljolta :happy090. Mutta ihan oon oikein tulkinnu tytön syömishalukkuutta kuitenki aina. Tosin syö lyhkäsiä aikoja kerrallaan, 10-20 minuuttia yleensä. Syöttövälit vajaa tunnista kolmeen tuntiin.

Mää oon taas ihan ulalla ton lypsämisen suhteen! Missä vaiheessa te ootte alottanu lypsämisen jos ootte alottanu? Mä luin noista synnäriltä saaduista papereista että kahen viikon jälkeen sais vasta alottaa. Mulla on välillä (jos imetys väli lähenee 3 tuntia) tissit niin täynnä maitoa että vauva ei saa kunnolla otetta ja tissistä ruutaa maitoa puristelemattaki. Mietin että uskaltaiskohan lypsää aina tissiä vähän tyhjemmäksi ennen imettämistä.. Mutta mikä on sopiva määrä lypsettäväksi ennen imetystä? Ja pitääkö siinä kattoa ajallisesti vai maidon määrän mukaan?
 
Dulu mä otin pumpun käyttöön jo kolmantena päivänä eli heti kun kotiuduin. Olo niiden pinkeiden pallotissien kanssa oli muuten niin tukala! Pienen vauvan oli myös vaikee saada hyvää otetta niin pinkeestä ja isosta rinnasta. Oon pumppaillu ennen imetystä omasta olosta riippuen 40-80ml mutta en siis ikinä 10 minuuttia kauempaa. Hyvin riittää silti tytöllekin maitoa ja viihtyy pumpatulla tissilläkin 20-30 min aktiivisesti imemässä.

Ruokailukertoja meillä tulee vuorokaudessa 10-12 mutta niiden kesto vaihtelee 20 minuutista tuntiin. Aamulla ja illalla tyttö syö vähän tiheemmin ja päivällä ja yöllä sit harvemmin.
 
mä lypsin heti kun maito nousi sairaalassa ja joka päivä sen jälkeen aina ku on tarpeen. hyvin uskallat lypsää, lypsä sen verran että pehmenee ja kipu helppaa ni vauvakin saa paremmin kii. Mun tarvii nykyään lypsää vaan toista tissiä, se menee nukkuessa aina ihan kivikovaks. 50-80ml siitä lypsän niin pehmenee ja sopii taas vauvan suuhun. eikä siihen mee kun pari minsaa sähköpumpulla. jos tissi on ihan kova ni saan sen kyllä pehmeäks ennen syöttöä niinkin et laitan maidonkerääjän ja hieron ja puristelen niitä kovia kohtia. muutamassa minuutissa on kerääjässä 30-60ml maitoa.
 
Ok kiitti vinkeistä, pitääki lypsää ennen seukki syöttöä nyt. Järkyttävä miten tissitki voi vaan yhtäkkiä kasvaa, mullahan ei raskausaikana kasvanu oikeestaan ollenkaa ja sitten tyyliin yhessä päivässä maito nousi ja nyt on kunnon dollyparton-lollot :grin. Naurettii miehen kans ku eilen olin lähössä koirien kans pienelle kävelylle niin ennen synnytystä ei meinannu mennä takki mahan kohdalta kiinni ja nyt se ei menny tissien kohdalta :laughing002. Piti takkia vaihtaa. Ja ostamistani imetysliiveistäkin vaan yhet mahtuu päälle, just nää rumimmat mutta samalla myös mukavimmat päällä :p. Raskiskohan sitä huomenna käyä liiviostoksilla äkkiä jossain.. jos kerta alan lypsyhommiinki niin mies voi sillä aikaa syöttää pullosta :rolleyes:
 
19 kertaa? Oho...meillä vauva syö ehkä 7-9 kertaa päivässä, aina n. 5-20 minuuttia kerrallaan. Sit noista kerroista joku voi olla pullokerta. Eilen ei ollut pulloa ollenkaan, kun oli niin hyvällä tuulella eli vatsavaivaton! :)
 
Takaisin
Top