Imetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kviini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Herneet, omena, chili, ruisleipä, kananmuna... En muista kaikkia mitä neuvolassa kerrottiin. Meillä ainakin noi omenat aiheutti masuvaivoja :/
 
Neida onko se pulauttelu lisääntynyt sen jälkeen kun aloititte cuplatonin? Oon kuullu et sekin saattaa aiheuttaa pulauttelua ja oksentelua :)

Kahvi, ruisleipä, kaali, paprika ja maisteiset ruuat saattaa aiheuttaa masuvaivoja :) samoin maito joillekin (siis äidin juoma).


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Voi moro taas, mitä meidän tänään 1kk täyttävä tyttö keksikään! Eilinen iltanarina-itku-huuto piti ajoitukseltaan paikkansa, kävi nukkumaan siinä klo 23. Heräsi 2.30, kuuntelin, et rohisee nenässä, et mitähän tästä syötöstä tulee...ahnehti ruokaa, ehkä jos nenä tukossa, ni oli hankalaa. Voikohan sillä olla joku nuha? Räkää ei kyllä valu.

Nukahti taas viereen ja nostin sänkyyn. Meni varmaan minuutti, ni hirveä huuto ja känyäminen. Tätä jatkui sitten siitä n. klo 2.40-5.00, silloin miehen kello soi...olin laittanut tytön 4.30 sitteriin ja siinä nytkytin kovaa vauhtia. Siihen nukahti joskus 5 jälkeen...n. klo 6 nostin omaan sänkyynsä, HERÄSI ja alkoi taas huutaa...takaisin sitteriin, jossa annoin nukkua seittämään. Sitten taas itki ja aloin syöttää ja nukkui 7-9.45 mun vieressä.

Nyt taas nukkuu ulkona päiväuniaan...Nukutetaan vauva iltaisin aina sitteriin, siihen rauhoittuu ja nukahtaa. Pitää ottaa vissiin toinen sitteri makkariin yöks varuiks.
 
Meilläkin iltakiukuttelu päättyi sitteriin kun tuntui että pystympi asento miellytti pätkää enemmän. Ei ehkä unissaan tajunnut että laskettiin sylistä pois kun ei mennyt ihan vaakaan ja peittokapalo piti lämmön. Hyvin nukkuikin siinä melkeen 5 tuntia ja loppuyökin meni sängyssä tosi hyvin :)
 
No meninpä sitten lukemaan refluksiasta netistä ja sillä on sellainen silent-muoto myös. Aloin tossa mietiskellä, et kuinkakohan normaalia on, et vauva on syötön jälkeen AINA tyytymätön. Alkaa aina kitistä ja vääntelehtiä, vaikka olis syönyt kuinka. Sit luin et tohon liittyy myös yskiminen (tullut kuvioihin pari päivää sitten, et yskii unissaan...), aivastelu, nieleskely jne. mitä kaikkea olikaan. Kakkakin on harvoin keltaista, on sellasta vihertävää ja haisee pahalta...Onneks on neuvola ens maanantaina, mut varmaan tilannetta seuraillaan...Ihan kauhea ajatus, et vauvalla ruokatorveen sattuisi syöminen :(
 
Niin ja se piti viel kysyä, et pitäsköhän mun lyhentää noita syöttövälejä? Vauva nukkui nyt 2h ja söi ja nukahti heti uudestaan (laitoin välissä sitteriin, kun tietty huusi, annoin vauhtia, ni hiljeni...), ni jos koittasin 2 h päästä herätellä, jos ei ite herää...yleensä näitä päiväunia nukkuu sen 4,5h...eipä tuo kokeilu mitään maksa ainakaan...
 
Minäkin kokeilin tuota sitteriä, että saisin pystynpään asentoon neidin, mutta sehän hukkuu sinne sitteriin ja muutenkin oli ihme könötysasennossa. Liekkö meillä jotenkin iso sitteri tai pieni vauva..

Aamulla soitin neuvolaan ja kyselin siitä refluksista. Sanoi sieltä että normaalin pulauttelun ja refluksin välillä on niin veteen piirretty viiva, että voi olla hankala välillä sanoa kumpaa on. Mutta sanoi, että voisihan tuo olla refluksia ja neuvoi pitämään pystymmässä asennossa aina syönnin jälkeen. Katsoi vapaita neuvolalääkärin aikojakin, mutta meidän oma neuvolalääkäri on kesäkuussa ennen kuin vapaita aikoja. Sanoi että katsotaan maanantain neuvolassa sitten tarkemmin ja jos meistä tuntuu, että pitäisi päästä ennen sitä lääkärille niin mennä tervyeskeskukseen tai yksityiselle. Ei kuitenkaan ole kuulemma mitenkään akuuttia hätää, jos ei vauva tosiaan kipeämmäksi ala. Nyt sitten vain seuraillaan ja yritetään pitää pystyssä. Noista korvikkeista ja vaikuttavista ruoka-aineista unohdin kokonaan kysyä puhelimessa, pitää niistä jutella sitten maanantaina.
 
Meillä on kaks sitteriä, joista toi ns. vanhempi perusmalli tuntuu olevan parempi; siihenkin on liian pieni, välillä valuu siinä miten sattuu ja sit ku on hassuun asentoon nukahtanut, ni ei ees uskalla herättää...Pystymmässä tääkin tykkää olla, sit kädet ja olkapää huutaa kivusta itellä, kun on pari tuntia kanniskellut. Onneks on vahva mies myös kantamassa <3
 
Meille sanottiin neuvolassa ettei pitäis laittaa vauvaa sitteriin ennen kun vasta muutaman kuukauden iässä. O.o En muista enää mikä se syy oli mutta jossain tuolla papereissa se kai lukee. Meillä ei kyllä ees oo sitteriä...
 
TÄH? Siis no ei pidä paikkaansa. Mites kaikki koliikkikeinut ym.? Ja me aiotaan kyl pitää, ku se on lähes ainoo paikka, jossa on tyytyväinen ja nukahtaa...
 
Niin no siis terkkari kysy että miten vauvan kanssa menee kun se on hereillä ja sanoin että hyvin kun se viihtyy kivasti itekseen sängyssä, lattialla tai kaukalossa niin ei tarvii koko ajan sylitellä ja se sit siinä huomautti ettei kannata pitää vielä kaukalossa esim ruuanlaittoa pidempään ja sitterissä vasta muutaman kuukauden iässä.
 
Mutta en siis tosiaan muista yhtään mikä se syy oli minkä se sano. Tais mennä puolet asioista ohi kun tuijottelun vaan vauvaa...
 
Jännä juttu :confused: Meille on tosta kaukalosta sanottu kans ettei siinä sais jostain syystä vauvaa nukuttaa, eli sitteri käytännössä ajaa saman asian (puoli-istuva asento). Tosin ei me tätä olla juuri noudatettu, aina ku autoilee lähetään niin tyttö tykkää nukahtaa kaukaloon ja sitterissä tykkää siitä keinuttelusta..
 
MammaMaria oon käsittäny et jos on refluksia niin silloin pitäis syöttää harvemmin mieluummin. Ettei koko ajan vello mahassa. Meillä myös yskii ja aivastelee mut tää kyl iha vaan vetää maitoa nenään hotkiessaan. Refluksia voi epäillä jos hengitys haisee mahahapoilta, siinä ainakin yks. Jos tuoksuu makealta maidolta niin pitäis olla kaikki hyvin. Tosin mie en oo mikää refluksiasiantuntija mut ite kun kyselin terkkarilta niin tuollaista jutteli eikä ollu huolissaan. Meillä toi vääntely on ilmavaivoista ja kans pyritään syöttämään mieluummin 2-3h välein ku 1 tunnin välein paitsi jos tyttö selvästi oikeesti nälkäinen. Se kun söis välillä tunnin välein ihan lohtusyömistä ku ilmavaivat sattuu mahaan ja se sit tietty pahentaa sillä vaan niitä mahavaivoja. Kunhan se 8-12 ruokailua päivässä toteutuu.
 
Niin no meillä harvoin on ees tota 8 ruokailua, paljon harvemmin on tyttö halunnut syödä. Mikä se sellanen lapsentahtisuus ees on? Oon sillee luullut, et nukkuu ku nukuttaa ja sit herää siitä syömään...? Ainakin ns. isomman vauvan kanssa...

Lähinnä tota syöttöväliä meinasin, kun aika täydet meijerit on tarjolla tolleen harvemmin, et jos vähän useemmin ja vähemmän ilman sitä hotkimista.
 
En kai mä edes laske montako kertaa pätkä syö.. Riittävän monta kun posket noin pullottaa :wink
 
Sitterissä ja kaukalossa pitkään pitämistä kerralla ei suositella, koska rasittaa vauvan selkää. Oon kyllä ihan heti syntymästä alkaen pitänyt lyhyitä pätkiä esim. syömisen yhteydessä. Eipä poika edes pitkään siinä viihdy ja yleensä pitää samalla keinuttaa, että pysyy tyytyväisenä :) Mut en tiiä sit minkä takia saisi vasta muutamaan kk iässä pitää sitterissä o_O
 
Vaikuttaakohan tuohon sitterikieltoon se, miten pystyssä se on. Meidänkin sitterin saa melkein makuuasentoon. En ole kuullut tuosta kiellosta mitään. Täytyy ehkä kysyä huomenna, kun terkkari tulee käymään.
 
Vieläköhän täällä langoilla olisi joku, joka osaisi vastata minulle tässä illan aikana..
Eli jos varaan neidille lääkäriin ajan huomiselle (netin kautta siis ihan just nyt kohta), niin voinko mennä sellaiselle joka hoitaa yleispediatrisia potilaita? Kyseinen lääkäri on siis pätevöitynyt lasten neurologiaan, mutta lukee siellä sitten että hoitaa yleispediatrisia potilaita myös. Minulle ei sano oikein mitään tämä pediatria ja googlella löytyi kovin huonosti tietoa.
 
Takaisin
Top