Imetys

Kviini

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tänne voitaisiin luoda keskustelua kaikesta, mikä imettämiseen liittyy (maidon nousu, vauvan imuote, apuvälineet, hormonit, vinkit, suositukset, jnejnejne). Tärkeitä juttuja :)
 
Mä voisin vähän avautua tästä imetysasiasta kertomalla, kuinka mulla se on lähtenyt käyntiin. Eli mulla meni vajaa 2vrk, kun maito nousi. Se nousi rytinällä --> joudun päivityäin pumppaamaan ihan älyttömiä määriä maitoa pakkaseen (mikä on siis hyvä, että vauvalle riittää), mutta se tunne, kun tissit on kivikovat, kiristää, sattuu, kihelmöi. Vaatteet on jatkuvasti maidossa, suojista ym. huolimatta.

Vauvan imuote oli alkuun aika pieni, tästä syystä siis molempien nännien päät oli aivan rikki! Jopa veden kosketus nännin päähän sai kyyneleet silmiin. Käytin Lansinohia ja puristin aina maitoa imetyksen jälkeen nännin päähän suojaksi. Mulle tää oli tuttua jo esikoisen ajoista, silloin jouduin kärsimään vielä rintatulehduksen. Nyt ei onneksi sitä tullut! ( ainakaan vielä)

Nyt alkaa nännien päät olemaan kunnossa ja vauvan imuote suurempi (niinkuin puhuvat siitä hampurilaisotteesta :D). Pumppailen edelleen päivittäin, mutta vauva on alkanut syömään tosi isoja annoksia kerralla, joten ei tartte kokonajan olla pumppu kädessä.

Nyt tuntuu, että ruokahalulin alkaa tasottua. Tähän saakka se on ollut kun hevosella, oon syönyt jatkuvasti ja ihan mitä vaan. Maidon tulo alkaa ilmeisesti tasaantua ja hormonit myös. :)

Mä käytin silloin esikoisesta rintakumia n. viikon ajan, mutta nyt en käyttänyt mitään apuvälineitä, pumppua lukuunottamatta.

Ainun liivinsuojat oon todennut parhaimmiksi. 50kpl maksaa 3,99€, S-kaupassa ja ne on ehdottomasti pehmeimmät, eikä nännien päät jää niihin kiinni niin helposti.

Tämmösiä tulee nyt ekana mieleen imetyksestä. Mitenkäs muilla? :)
 
Meillä imetys on takkuillut vähän koko ajan, lähinnä sen takia, että mun rinnat on niin kovin suuret. Kotiintulopäivä oli raskas, ilmeisesti vauva nostatti maitoa tisseihin ja sen takia se oli melkein koko ajan tissillä mutta ei syönyt kuitenkaan...meinasin jo luovuttaa, kun ahisti koko homma. Onneksi sitten vihdoin vauva nukahti ja pääsin itekkin nukkumaan. Tuon jälkeen tyttö on imenyt aika tasasesti kolmen tunnin välein n. tunnin-kaksi tuntia. Huolettaa silti, että saako se tarpeeksi ravintoa, mutta tiistaina tulee neuvolan väki niin sittenhän sen näkee :)
 
Minulla maidon tulo alkoi sillä tavalla, että välillä yöllä oli semmoisia kohtauksia että olisi kuumetta ja tulossa sairaaksi, mutta kuumetta ei ollut ja se olo meni aina ohi. Lääkäri sanoi että se on normaalia se on se maidon nousu aika niin se tuntuu semmoiselta. :confused1

Kotona maitoa on tullut vaihtelevasti riippu minun omasta voinnista ja olen syönyt antibiotti kuuria kohtutulehduksen niin on pitänyt miettiä milloin syöttä vauva, kun Flagyl lääke kuulemma vaikutta imetyksen sillä lailla että vauva saatta ruveta vierustamaan rinta. Toinen lääke mitä olen syönyt on Kefeksini (tai joku semmonen) se aiheutti vauvalle vatsa väänteitä niin olen joutunut pumppqaman enne lääken ottoa maitoa.

Ihmetyttää vaan kamalasti kun toisesta rinnasta tulee aivan kamalasti maitoa ja toisesta ei tuu melkein ollenkaan. :confused:
 
Täällä kans maidon liikatuotantoa. Sairaalassa ollaan vielä, mulla maito nousi toissapäivänä ja tää on ihan kamalaa. Saa vääntää itkua koko ajan ku sattuu niin paljon. Kuppikoko muuttu parissa tunnissa C:stä varmaan M-kokoon, ja arvetkin rinnoissa sen mukaiset. Vauva syö isoja määriä, mut se ei helppaa kun ihan kaikkein pahimpaan kipuun, ja pumpata täytyy joka syöttökerran jälkeen ku kipu on niin järjetön. Maitoa valuu norona koko ajan, saa olla pyyhkeet kainaloissa ja ne on heti ihan märät. Noita kovia kipeitä maitopatteja on melkeen selässä asti. Ihan kamalaa. Vaikka toisaalta hyvä et maitoa tulee. Toivottavasti pahin helppais pian. Ei olla ees kotona vielä ja nyt jo kotona pakastin on täynnä maitopulloja.
 
Niin ja tohon kaupan päälle vielä ne ärtyneet rinnanpäät... Tosiaan vesikin suihkussa sattuu ja vertakin eilen vähän tuli. Vauvan imu tuntuu aina alkuun ihan järkyttävän kipeelle. Vaikka käytän rintakumeja koko ajan. Mut noi rinnanpäät vielä kestää, toi liikatuotanto on vielä paljon kamalampaa...
 
sipuli, jos yhtään lohduttaa niin sun rinnanpäät paranee tosi äkkiä (n.viikossa) varsinkin, jos käytät maidonkerääjää. Silloin rinnanpäät pysyy lämpimänä ja kosteana, joka nopeuttaa paranemisprosessia. Samassa ajassa vauvan imuote muuttuu, kun vauva oppii imemään. Näin kävi myös meillä :) mulla jo nyt molempien nännien päät aivan kunnossa. Maidon tulokin on alkanut rauhoittumaan, vaikka edelleen joka päivä pumppaan, mutta en lähellekään sellasia määriä, kun alkuun. Tyttö kuitenkin vasta 9vrk ikäinen.
 
Kiitti tsempistä :) nyt on aika toivoton olo näiden rintojen suhteen mut täytyy kai luottaa vaan siihen et tää pian helppais ees vähän. Onneks on kohtalotovereita! Nytki on kaks tuntia viime ruokailusta ja en pysty enää liikkuu, saatikka ku koitin äsken kumartuu, ku sattuu taas niin kovaa. Kotona oottaa maidonkerääjät, tätyy kokeilla. Kohta päästään kotiin! :)
 
Sipuli mulla ainakin auttoi sellanen lämmitetty kauratyyny kun tissit oli tosi kipeet. Aina syöttämisen/pumppaamisen välissä tyyny rinnuksille vaan, kannattaa varmaan koittaa jos sullakin auttais :wink Mulla maito nousi vasta kotona kunnolla ja melkoisen ihmeissäni olin.. istuin sohvalla tuttipullot tisseillä, ei tarvinu edes pumpata - sitä suorastaan suihkus ympäriinsä. Olin ihan pulassa, kun poikakaan ei suostunut syömään ja mies vaan nauroi :eek: olinhan mä tietysti huvittavan näköinen pamela andersson tisseineni sohvan nurkassa aventin tuttipullot tyynyn päällä ja nojasin niihin :grin mutta siinä tilanteessa ei kyllä naurattanut yhtään! Onneks sitä kesti vaan pari päivää ja nyt on ongelma kääntynyt toisinpäin.. maitoa kyllä tulee, mutta kokoajan saa ressata riittääkö se :oops: Mullakin on nyt sitten tissit täys arpia ja masuun ei tullut yhtään :rolleyes:
Ainiin.. edelleen tuskailen noiden rintakumien kanssa, kun noi rinnanpäät ei vaan muotoudu! Hermot menee, haluis kuitenkin joskus jättää noi kumit pois käytöstä...
 
Lohduttavaa kuulla et tää maidonnousu on teillä jo helpannu. Tietty harmi jos kääntyy homma toisinpäin. Ei siis ehkä huono homma et oon noita maitoja pakastellu, jos kerran voi käydä niinkin että tuotanto vähenee paljonkin. Luovutin sairaalassa keskolaan maitoa ja aattelin jatkaa luovuttamista, mut kattelen ehkä parisen päivää miten tää tilanne tästä kehittyy. Lämpösessä saunassa istuin just tunnin verran ja hieroin noita kipeimpiä plotteja rinnan ympäriltä, varmaan litran verran valuttelin maitoa lauteille. Mulla sitä kans valuu ja valuu ilman pumppuakin. En niin kauheesti haluais koko ajan pumpata ku pelkään et se vaan lisää maidonnusua ja olo ei helpotu koskaan. Plus että se tekee kipeää, niinku imetyskin. Ristiriitasta vähän, kun odottaa koko ajan kauhulla et vauvalle tulee nälkä ja taas pitäis syöttää näillä kipeillä rinnanpäillä, mut toisaalta vaan odottaa et se jo heräis et sais vähän apuja tälle tuskalle...
 
sipuli: kyllähän se pumppaaminen lisää sitä maidon tuotantoa, mutta vain, jos pumppaat aina tyhjäksi. Eli voit huoletta pumpata aina ne kovat pois ja kannattaa tehdä se ennen vauvan syömistä. Vauvakaan ei sitten vedä niin herkästi henkeen (vaikkakin meillä se tuntuu olevan enemmän sääntö kun poikkeus et meinataan tukehtua).. Mulle sairaalassa sanottiin, että pumppaa aina sen verran et olo helpottaa ja sit heti lopetat, muuten tulee lisää.
 
Joo sillai mullekin neuvottiin et pumppaa just sen verran pois et olo helppaa, ja niin oon tehnykki. Oon aina imettäny toisesta ja hieronu samalla toisella kädellä siitä niitä kipeimpiä kohtia ni maidot tulis vauvan syödessä niistä ulos, ja se on auttanukki. Syömisen jälkeen oon pumpannu toisesta pahimmat pois, ja hieronu samalla kans niitä kipeimpiä. Ja seuraavalla syöttökerralla toisin päin. Meillä vauva syö tosi hyvin ja hyvällä otteella onneks, ei oo kertaakaan vielä tullu semmosta että meinais tukehtua. Kumien kanssa syöttäessä vauva aluks hermostuu tosi herkästi ku sieltä ei heti saa yhtä antaumuksella maitoa ku mitä sais ilman kumia, mut siihenkin on auttanu se et oon puristanu rinnasta kumiin maitoa valmiiks ni vauva tajuaa et siitä tulee kyllä sitä ruokaa. :)
 
Mulle ei oikein tuo ruoka maistu vieläkään :confused: oli loppuraskaus sellasta et huomasin välillä että oon ollu puoli päivää syömättä ja sitten oli pakko ahtaa jotain suuhun väkisin.. eikä ole ruokahalu vieläkään palautunut :eek: Kauhee jano kuitenkin on kokoajan, maha oikein kipee välillä kun tulee juotua ihan liikaa :confused: Kokoajan on väsynyt olo, varsinkin imettäessä huomaa että oikein nuokkuu :grin oon siis ihan varmuuden vuoks nyt syöttänyt kyljellään jos satun torkahtamaan niin ei haittaa :grin
Muuten on ihan huippuhyvä fiilis jos ei tota väsymystä lasketa :p Miten voikin yksi pieni ihminen saada pään ihan sekaisin :Heartbigred:happy093
 
Yritähän nyt saaha ruokahalua pikkuhiljaa takasin, edistää maidontulon pysymistä tasasena :) ja tietenkin ravintorikkaana. Ja tietenkin myös sun omaksi parhaaksi. Alotat vähästä, mutta pääasia et syöt säännöllisesti :)

Sitähän mun piti vielä kysyä, että kuinka usein teijän pienet syö päivällä, entä yöllä? Pitävätkö itse kunnolla huolen, että saavat tasasin välein ruokaa. Kuinka kauan vauva viihtyy tissillä?

Meillä typy viihtyy n.10-15min tissillä, paitsi jos se jää nostattamaan maitoa, silloin saattaa mennä puolituntinen helposti. Tyttö syö aika tarkallee 2 tunnin välein sekä päivällä, että yöllä ja pitää erittäin hyvin itse huolen ruoan saatavuudesta :)
 
Juu siitä tää huono maidon tuotanto varmasti johtuukin, mutta jotenkin vaan kuvottaa ajatuskin syömisestä :confused013 Meidän poitsu syö tosi vaihtelevasti, eilen söi yön ja päivän melkein kahden tunnin välein ja tänään sitten taas ollaan syöty harvoin mutta kauan :rolleyes: Tää syö suunnilleen 30min-1,30h kerralla :) välissä annan korviketta, kun ei ihan nuo omat riitä.. Mutta onneks on paranemaan päin sekin, enää ei mene niin paljon tota keinomaitoo :smiley-bounce012
 
Tiedän tunteen kun ruoka ei meinaa maittaa. Ei se tämä toinenkaan ääripää kivaa ole. Ihan mitä vaan, milloin vaan, kuhan on jotain koko ajan! Tiedän sen tasaantuvan ajan kanssa, mutta esikoisesta tää mättäminen helpottu muutamassa päivässä. Oon kiva tankki kohta, jos jatkan syömistä samaan tahtiin! Voisinkohan mä jotenkin luovuttaa ruokahalua sulle ///e\\\ ?? :D telepaattisesti, jos oikein kovasti yritetään?
 
Mua vähän ahistaa tää imettäminen, vaikka suhteellisen hyvin on tähän mennessä onnistunut. Nännit vaan niiiiiiin herkät, että vaikka miten päin olis niin sattuu, ja tuntuu ettei se vaan oo niin luonnollista mulle kun ehkä pitäis o_O

Tyttö ei vielä oo kovinkaan säännöllinen ruuan suhteen, viime yönä halusi tunnin välein ja kesti noin 10min, kun taas pari yötä sitten oli niin sammunu ettei halunnu herätä kertaakaan sitten millään, tuntui kamalalta väkisin toista herätellä..

Mutta, ehkä se tästä :) ei hän tässä ole ollut vasta kun 3 päivää!
 
Nappi88, ole huoleti, kaikki kyllä suttaantuu, usko pois! Nännit paranee tosi äkkiä ja vauva oppii syömistavat aika pian :) tsemppiä!
 
Takaisin
Top