Imetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kviini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Testasin sitten tota rintakumia, ei tuu onnistuun..poika ei huolikkaan sen kanssa edes
imevänsä :( huoh..
 
tuttu juttu hymykuoppa, nykyään onneks kelpaa myös ihan oikee tutti, mut syönnin jälkeen edelleen pitää nänniä tuttina, ja jos tyttö nukahtaa kesken kaiken ja yritän vetää tissiä pois ni hassua miten tää herää ja alkaa hullunlailla imee uudelleen!
 
Apuvälineitä (rintakumeja) vaan käyttöön ja ite laitoin sitä lanoliini-rasvaa, se auttoi kipeisiin nänneihin. Ja ainakin mulla se kipu helpotti sitten lopulta aika äkkiä.
 
Oonko mä ainoa, jolla maito ei noussut ollenkaan? Alkuunsa kärsin suunnattomasta huono äiti-fiiliksestä, kun en pystynyt imettää vauvaani, mutta nyt olen päässyt asian kanssa sinuiksi ja suopunut siihen, että mun vauvani kasvaa korvikkeella. Ja hyvin onkin kasvanut. Liki kilo oli tullut syntymäpainoon lisää, kun th viime viikolla punnitsi :) vauveli nukkuu parhaimmillaan jo reilun viiden tunnin pätkiä yöaikaan! Vatsavaivat ovat toki riesana täälläkin :(
 
Minulla on vasta nyt alkanut sattua nänneihin,vaikka olen jo 2 viikkoa imettänyt. Aikaisemmin ei ole tuntunut missään. Etenkin vasen on niin kipeä, että melkein itkua väännän kun neiti tarttuu siihen kiinni. Kipua ei tosin tunnu kuin ihan hetken, kun imetys alkaa mutta on sitäkin sietämättömämpi. Ja vaikka neidin ote irtoaisi, niin ei satu enää sitten kun jatkaa syömistä. Mutta tuon aloituksen kivuliaisuuden takia olen taas palannut rintakumin käyttöön.
 
Me otettiin yöllä rintakumi käyttöön näiden kipeiden nännien takia ja silläkin onneks imetys sujuu hyvin. Varsinkin vasen nänni on edelleen tosi kipee, mutta kumin kanssa kipu on kyllä paljon siedettävämpää! Ehkä mun pitää käydä hakemassa kumit kotiinkin ihan vaan varmuuden vuoks.
 
Täälläkin olen jo tottunut ajatukseen, että meidän poika elää tissillä sekä korvikkeilla. Todistetusti mun maidolla ei pumppaamisista/tyhjennyksistä/vuorotissittelyistä huolimatta pärjää. Toki onhan mulle tätä helpompaa, kun voin mennä vaik kuntoilee hetkeksi ja jättää isän hoidettavaksi.

Tänään kävinkin kampaajalla ekaa kertaa 11kk :) Syötin ensin-->vauva nukkumaan ja ei kun menoksi.
 
Me on toistaiseksi pärjätty mun omalla maidolla. Oli vielä "pientä" ylituotantoa alussa, kun pakkaseen on kertynyt 2,5 litraa pumpulla ja kerääjillä. Nyt vähän rauhottunut eikä tartte jatkuvasti olla vaihtamassa suojia ja liivejä. Tyttöä täysimetin 2,5 kk ja osittain 6 kk asti. Nyt ois toiveissa 3-4 kk täysimetys ja osittain niin pitkälle kuin molemmista tuntuu hyvälle. Jos ei onnistu niin ei minua haittaa korvikettakin antaa. Tärkeintähän se on ettei lapsella ole nälkä :)
 
Hei tää saattaa olla ihan tyhmä kysymys mutta mikä on sopiva määrä pumpata kerralla yhestä tissistä? Mulla on siis toinen tissi ihan halkeemaisillaan mutta en tiiä paljon uskallan kerralla pumpata pois...
 
Jostain (täältä ja joku imetyssivu) luin, et ennen imetystä voi 20-30ml pumpata. Ite oon kyl joskus imetyksen jälkeen toisen pumpannut kokonaan ja saattanut tulla se 100ml ja sit taas kolmen tunnin päästä syötöllä on maitoa riittänyt.
 
mä pumppasin ekoina päivinä maidon nousun jälkeen kevyesti 80-100ml per tissi ihan parissa minuutissa lähes joka syötön välillä kun tissit tosiaan meinas räjähtää. Sairaalassa neuvottiin et pumppaa sen verran et olo helpottuu eikä yhtään enempää, niin että maitoa ei ainakaan enempää lähde tulemaan. Mulla tarvittiin tosiaan noin paljon et pystyin ees nukkuu.
 
ja pumpatessa kannattaa hieroa niitä kovimpia ja kipeimpiä kohtia, mulla ainakin hyvin pehmeyty hieroessa samalla kun tyhjensi.
 
Mä oon tainnu tasan kerran saada 55ml ulos, yleensä ei tuu ku se 20-30ml... :/ Ollapa ongelmana et olis maitoa liikaa.


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Noni eli voin ihan hyvin pumpata sen 70-80 ml mikä helposti ja nopeesti tulee. Tyttö ei muuten saa enää kunnon otetta kun tissit on niin täydet ja molemmat meistä turhautuu helposti :( Öisin en kyllä millään jaksa pumppailla mutta täytyy kattoa miten pärjättäis päiväpumppailuilla ja miten tää maidontulo tästä tasaantuu...
 
Täytyy kyllä olla joo tyytyväinen et maitoa tulee hyvin, vaikka on tullutkin liikaa. Mut ei oo kiva vaiva sekään. On tosi kivuliasta itselle, ja vauvalle hankalaa kun joutuu hotkimaan ja meinaa tukehtua, ja sitten menee ilmaa masuun ihan hirveästi syödessä ja sitten itketään ilmavaivoja, joihin auttaa vaan tissi, ja sit taas sama rumba alusta... Jatkuva kierre. Onneks itellä on jo tasaantunu toi maidon tulo. Pumpatessa saan tulemaan mut en enää samanlaisia määriä enkä samanlaista tahtia. Mut onhan se kiva kun on pakkasessa isot satsit varamaitoa. Kurjaa tosiaan jos joutuu huolehtimaan ettei pikkuinen sais tarpeeks ruokaa :(
 
Se on inhottavaa kun poika säpsähtää yskimään kesken syönnin kun kurkkuun suihkuaa maitoa :(
Tätä on jatkunu jo yli viikon vaihtelevasti enkä saa sitä tasottumaan..
 
Meillä on menny tänään jo paljon paremmin kun oon pumppaillu 60-80ml aina ennen imetystä. Tyttö jaksaa imeä taas tasasemmin n40 minuuttia kerralla eikä yski enää kesken imemisen. Näin jatketaan siis tulevaisuudessakin :)
 
Twin meillä oli tota samaa ongelmaa eilen ja varsinkin yöllä kun syöttöjen välit oli vähän liian pitkät. Oli kyllä inhottavaa kattoa vieressä kun toinen on hirveen nälkänen ja sit se ruokailu on niin vaikeeta kun maitoa tulee ihan liikaa niin että yskittää!
 
Minä ostin käytetyn Aventin käsikäyttöisen rintapumpun, sitä vanhempaa mallia. Ei sillä kyllä irtoa pisaraakaan maitoa. Mies meinasi, että siinä olisi liian heikko imuteho, mutta ei sitä saa mistään säädettyä. Kuitenkin aina imettäessä maitoa tulee toisestakin rinnasta ja suihkussa valuu molemmat rinnat. Maidonkerääjänkin hankin, että jos sitten imetyksen aikana saisi talteen jotain. No, eipä silläkään päivässä kerry kuin 20ml joten aika turha sitäkään on keräillä.

Mitenkähän kannattaisi noiden syöttöjen kanssa tehdä, kun nyt neiti on alkanut pulauttamaan kesken syönnin maidon (tai ainakin osan syömästään) pois? Välillä tulee ihan kaaressa ja nenänkin kautta. Varmaan jos röyhtäyttäisi kesken syönnin, niin mahtuisi maitoa mahaan paremmin, mutta alkaa ihan kauhea parku jos irrottaa tissiltä kesken kaiken. Eilen aloitettiin D-tipat, voiko tuo pulauttelu johtua siitä? Kun aiemmin ei pulauttanut muuten kun jos nosti liian pian syönnin jälkeen pystyasentoon. Nyt pulautukset tulee jo vaakatasossa ollessa.

Ja toinen ongelma, mihin kaipaisin myös vinkkiä on se kuinka neidin saisi yösyöttöjen jälkeen nukkumaan? Päivällä nukahtaa kesken syömisen ja kun vie omaan sänkyynsä niin jatkaa siellä tyytyväisenä uniaan. Yöllä kun syöttää, niin saattaa nukahtaa kesken syönnin, mutta kun laittaa omaan sänkyyn niin ei jatka unia vaan aloittaa kähinän ja ähinän mikä lopulta kääntyy itkuksi. Sylissä sitten taas hiljenee. Toisinaan toimii pään silittely ja nukahtaa siihen, toisinaan auttaa "tassuttelu", mutta nekään ei joka kerta toimi. Rankkaa öisin, kun imetys on ohi vartissa mutta sitten muuten se valvominen voi kestää helposti yli tunnin. Ja kuitenkin vaikka neiti valvoisi sen tunnin tai enempikin silloin yöllä sylissä, niin nukahdettuaan herää kuitenkin muutaman tunnin päästä taas syömään ja itse olen just ja just ehtinyt nukahtaa. Jos neiti valvoo päivällä pidemmän pätkän, niin sitten myös nukkuu sen jälkeen pidemmän pätkän. Jotenkin nuo yöt ei nyt vaan tunnu sujuvan meillä.
 
Takaisin
Top