Imetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kviini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
mulle ei mee mikään takki tissien kohdalta kii eikä vanhoista paidoistakaan suurin osa päälle :p meidän vauva syö kymmenisen kertaa 15min kerrallaan. 15min kestää aktiivinen syönti jonka jälkeen irrotan hänet kun lussuttelu alkaa. illalla annan vähän aikaa lussuttaa et nukahtais. neuvolasta neuvottiin et röyhtäytän 5min syömisen jälkeen, jolloin usein tulee puklutkin. sit lopuks vielä uusiks, ja välissäkin voi röyhtäyttää. vähentää masuvaivoja.
 
Meillä syödään noin kolmen-neljän tunnin välein oli yö tai päivä ja väliaika melkeimpä nukutaan sikeästi. Hereillä ollaan hetki ennen syömistä ja aina nukahdetaan syötyä.

Itse aloin pumppaamaan maitoa myöskin heti kun kotiin pääsin, koska silloin maitoa nousi tosi paljon ja oli aika tukalaa. Alkuun meni hukkaan tämä maito, koska vauva söi rinnasta, jotta sai tyhjenemään lisää, mutta nyt pumppailen pari kertaa päivässä jääkaappiin, jotta isä voi hoitaa syöttämistä tarvittaessa ja kun meillä ainakin vieraita piisaa vauvaa katsomassa, niin voi itsekin syötellä pullosta eikä tarvi olla koko ajan olla imettämässä muualla kuin vieraat. Meillä ainakin miesvieraat vaivaantuu, kun alkaa imettämään :)
 
pitäsköhän mun Sitte rajoittaa noita syöttökertoja,apuva! Voiko vauvaa syöttää liikaa? Mä lypsin tänään 5min ja tuli 80ml maitoa!!! Oikeasta rinnasta pelkästään! Tissi on ihan muhkurainen,maito vissiin pakkaantunut. Vasempaa tissiä lypsin kans mut tuli vaan 20ml viidessä minsassa. Mitenhä noi pakkaumat sais pois..imetän makuulleen,istualleen,kainalo otteessa...
 
Lämmin suihku ja tissihieronta auttaa mulla ainakin niihin muhkuroihin! :)
 
dulu sun vauva on vielä niin pieni! siin on huima ero onko vauva 2-viikkoinen vai 4-viikkoinen vai mitä. Meillä ainakin 2-viikkoisena söi 3h välein tunnin kerrallaan, 3-viikkoisena koko ajan eikä päästänyt välillä irti ollenkaan (söi jonain päivänä jopa 8h putkeen) ja nyt 4-viikkoisena 15min aina 2-4h välein. Kyl se siitä muuttuu taas, huomenna voi olla jo ihan eri tilanne! Ja meille ainakin neuvolassa sanottiin et liikaa ei voi syöttää, kyl ne sit ulos tulee jos sisään menee ylimäärästä :) Ja hei hiero imetttäessä ja pumpatessa niitä pahkuroita! Ja mee vaikka saunaan ja hiero niitä siel lämpimässä ja valuttele maitoa ulos. Mulla ainakin toimi!
 
Meillä syödään noin 12krt/vrk ja kestoltaan ovat 5-30min. Aika usein heti syönnin jälkeen tulee hirveä itkupotkuraivari, eli neiti siis huutaa pää punaisena, selkä kaarella ja potkii jaloillaan. En tiedä onko ilmaa masussa vai mitä, olen yrittänyt röyhtäyttää ja toisinaan röyhtäiseekin mutta se ei välttämättä auta siihen raivoamiseen. Onneksi ei ihan joka kerta kuitenkaan tätä huutoa tule, mutta mietin vaan mistä voi johtua.
 
Meillä on ollut tota ihan samaa! Ja erityisesti ilta-aikaan ja tuo huuto on meillä kestänyt sen 3h, parhaimmillaan 8h. Nyt kun ollaan viikko syöty noita kuplastoppeja, niin on selvästi rauhoittunut koko neiti. Eli ehkä ilmaa? Ehkä jotain, mikä noita maitohappobakteereja vaatii? Jossain vaiheessa olin koko imetyksen (myös) kiroamassa, jos siitä tulee tuo huono olo. Vatsaa se vissiin vääntää, kun koko tyttö ihan jäykkänä ja masu kovan tuntuinen. Niin ja d-vitamiinit lopetin, aion niitä jatkaa/yrittää uudestaan parin viikon päästä.
 
Meillä tuo syönnin jälkeinen huuto ei onneksi kestä edes varttia. Mutta se tuntuu vaan niin pahalta, kun kaikkensa yrittää helpottaakseen toisen oloa mutta mistään ei näytä olevan apua. Meillä on Cuplatonia, mutta ei ole sitä vielä korkattu. Ostettiin se kun heti kotiutumisen jälkeen toinen ilta oli ihan hirveä, silloin huutoa kesti lähemmäs tunnin. Mutta apteekkireissun jälkeen ei ole ollut noita pitkäkestoisia parkuja, niin ei olla kokeiltu vielä tuota Cuplatonia.
 
Meillä syönnin jälkeiseen huutoon iltaisin auttaa se että annan vielä lussuttaa tissi lisää. Vauva siis lopettaa syömisen mut haluaakin sit viel imeskellä tissiä et rauhottuu. Siihen ei tutit auta vaikka muuten sillon tällön tuttia jo syökin. Kai se on sitä imemistarvetta. Eilen illalla kokeilin sitä että annoin lussutella ruokailujen jälkeen niin kauan kun halusi, ja takana nyt paras yö ikinä! Kertaakaan ei herätty itkemään pieruja, vaikka vähän piereskelikin. Heräsi vaan syömään muutaman kerran mutta muuten nukuttiin kymmeneen asti! Lopetin kokeiluksi pari päivää sitten sekä D-tipat että rela dropsit. En tiiä oisko sillä ollu sit vaikutusta kans?
 
siis voihan nännit... en muistanutkaan kuinka kipeää tämä imetys teki...!! kumit otin käyttöön lauantaina samantien kun päästiin sairaalasta kotiin ja maito nousi vielä samana iltana. sunnuntaina ja eilen tissit olivat täynnä maitoa ja ihan järkyttävän kokeiset. mies kauniisti sanoikin: "hei, sullehan on kasvanut tissit!" :grin

nyt tissit tuntuvat jo onneksi aikalailla normaaleilta, paitsi nuo nännit on ihan rikki... päivisin olen pääsääntöisesti imettänyt istualtaan ja öisin makuultaan, että vauva ei imisi aina samaa kohtaa. syönnin alussa vauvan imuote on ehkä vähän väärä, mutta kun tissi vähän tyhjenee, niin imuote ainakin mun mielestä näyttää ihan oikealta. rintakumejakin mulla on kahdet eri merkkiset, jos sattuisi että kumin erimuoto vähän auttaisi tähän kipuun...
lansinohia olen käyttänyt, bepanthenia olen käyttänyt, olen laittanut molempia erikseen ja molempia yhdessä. olen ollut ilman liivejä, kokeillut kertakäyttöisiä liivinsuojia ja pestäviä liivinsuojia. noihin mun pestäviin liivinsuojiin tarttuu nänni tosi ikävästi kiinni, jos ei ole laittanut tarpeeksi rasvaa... joutuu oikein repimään irti... mahtava ruveta imettämään sen jälkeen... :eek: meinaa itku päästä.
tämmöistähän tämä oli edellistenkin lasten kohdalla...

viimeksi varmaan oli tullut nännistä vertakin kun vauva söi, harsossa ainakin oli iso haalean punainen läntti... en tiedä miten sitä on sinne valunut kun olen imettänyt vai onko se vauvan mielestä maistunut pahalta ja ei ole kunnolla imenyt ja sitten sitä on valunut suupielestä harsolle... en tiedä, mutta veristä maitoa siihen oli joka tapauksessa imetyksen aikana valunut...
 
nyt kun vauva alkoi näyttää heräämisen merkkejä, kaivoin pumpun esiin ja pumppasin maitoa. pumppaaminen ei tuntunut ollenkaan niin kipeältä kuin imettäminen.
5min aikana sainkin pumpattua 100ml ja melkein 20ml valui maidonkerääjään. ajattelin, ettei noin pieni voi 120ml enempää juoda maitoa kerralla, että tuskin tarvitsee pumppailla kauempaa.
esikoinen katsoi kauhuissaan mun nännejä: "miten äiti sun tisseistä on tullu verta? onko vauva purru sua?"
no siltä se ainakin tuntuu...
pulloon jäikin 40ml, että ihan hyvin riitti tuo mun pumppaama määrä, mahaan upposi mun laskupäällä 80ml.
taidan tämän päivän nyt vain pumppailla tuota maitoa ja yöllä sitten koittaa imettää...
 
koitappa lansinohin liivinsuojia. ite kokeilin kans kaikkia mahdollisia ja ne on ainoot mihin ei nänni tartu kii. ja muutenkin mun mielestä parhaat ku on ohuet ja imukykyiset.
 
Mun mielestä noi kestosuojat on ollut parhaita, toiset on ne äp:n ja toiset on jotkut muut. Niitä sit reippaasti pesen, et saa käyttää useemmin kuin kertakäyttösiä. Mulla ei oo tota nänniongelmaa ollut kyl ku laitoksella ja ekana päivänä kotona laitoin sitä rasvaa...Musta kyl tuntuu, ettei mulla nännit oo koskaan ollut muutenkaan elämässä mitenkään erityisen herkät, veikkaan, et niistä joku tuntoaisti puuttuu muutenkin.
 
Miten te saatte ne äp:n liivinsuojat nätisti liivien sisään? Minulla ainakin jää reunoistaan kupruille, eikä semmosilla kuprutisseillä viitsi liikkua edes kotona! Vai onko minulla vaan sen verran pienet tissit, että ne äp:n suojat on liian isot ja siksi eivät istu kunnolla. Kertakäyttöisiä olen nyt käyttänyt, mutta ne menee tosi nopeasti kovaksi kun maito imeytyy niihin.

Meillä menee tämä pulauttelu nyt ihan yli hilseen. Joka syötöllä tulee puklu, siis heti kun neiti lopettaa syönnin niin samantien tulee maito ylös. Ei ehdi edes nostaa pystyasentoon tai röyhtäyttää. Ja sitten uudestaan ja uudestaan, niin kauan että varmaan kaikki just syömänsä maito on tullut pois. Ja sitten pukluillaan pitkin päivää aina kun pinnistää kakkaa tai nostetaan jne. Ja välillä näihin liittyy sitten kitinä ja huuto. Viime yönä valvoin 2h, kun ei neiti rauhottunut syönnin jälkeen ollenkaan, huusi ja kipristeli vain. Otin sen Cuplatoninkin käyttöön, mutta en huomannut sillä olevan vaikutusta (tai sitten se vaikutuksen saavuttaminen kesti sen 2h).
Mietin jo, että pitäisikö kokeilla tuleeko sama reaktia korvikkeella? Mutta voiko sitä kokeilla ihan tuosta noin vaan? Ja mitä kaikkea sitä on mitä pitäisi välttää syömästä itse, jos se saa aikaan nuo puklut ja kipristelyt? Eikös niitäkin ole ihan viljoista alkaen kaikkea mahdollista? Tätä pulauttelua ei meillä ollut alussa, olisiko nyt viikon verran pulautellut joka syötön jälkeen. Ja mielestäni omat ruokailuni ovat pysyneet ihan samanlaisina koko ajan.
 
Siis meillä sama, aiemmin ei juurikaan pulautellut, mut nyt joka syötön jälkeen heti tai jopa tunnin päästä syötöstä, ja silloin tulee vaan läpinäkyvää tai tosi haaleeta :confused: En tajunnu lääkärissä muuta kysyä kun että tyttö tosiaa puklaa paljon haittaako, niin ei tosiaan haittaa kun kasvaa kuitenkin ja tyttö saa vaan niin paljon ylimäärästä, ja valitteli että sotkusta touhuahan se on kun saa vaatteita koko ajan putsata ja vaihdella.
 
Refluksia tuli mullakin heti mieleen. :( Mun käsittääkseni korvikeetta voi antaa "ihan tosta vaan" imetyksen tilalla. Mutta jos toi pulauttelu on tollee kokoaikaista, ni käykääpä lääkärissä. Cuplaton/kuplastop, ni voi mennä useempikin päivä, et alkaa vaikuttaa, esim. viikko.

Ja en mäkään niitä suojia mitenkään erityisen nätisti saa, mut jotenki, eikä ne kovin rutussa oo. Mulla ei oo mitkään isot kannut, tai no nyt taitaa olla :)
 
Neuvolassa torstaina juttelin tästä pulauttelusta ja terkkari oli sitä mieltä, että on vaan ylimääräisen maidon "ylivuotopuklua" kun ei kerta kaaressa tule. Jotenkin itsekin olen ajatellut, että refluksiin liittyisi tuo kaaressa maidon lentäminen, mutta eikö näin sitten olekaan? Seuraava neuvola meillä on ensi maanantaina, täytyy katsoa pitäisikö ennen sitä mennä jo käymään.
 
onko muuten jotain ruokia jotka voi vaikuttaa maidon kautta vauvan masuun kipeästi? Meillä sujunut imetys kyllä edellee tosi hyvin,tyttö syö edelleen sen 12-15 krt,päivässä. Ylihuomenna neuvola,veikkaan että painoa kivasti tullut :D. Tuo ei edes oo kotona ollessa pulautellut kertaakaan joten jokainen maitotippa imeytyy näemmä :D
 
Takaisin
Top