Imetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kviini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä (tai siis mies) lämmitän ton sängyn aina kevyesti kaurapussilla ennen kun laitan vauvan sänkyyn. Se ei oo sit niin iso shokki lämpimän sylin tai mun sängyn jälkeen. Tietenkin tätä on kokeiltu vasta viimeyönä ja tänään, mutta on toistaseks toiminu!
 
Neida, mulla kanssa luultavasti samanlainen aventti kun sulla.. mullakaan ei toiminu ennenku kokeilin ottaa "torven":grin kumiosan pois kokonaan.. johan alko toimimaan!:) Myös venttiilin malli vaikuttaa, jos on se * muotonen ni lähtee helposti pois paikaltaan ja painetta ei sillon synny:confused:
 
Yöllä meillä on mennyt suht hyvin, et tyttö syö sen 10-15 minsaa ja sit nukahtaa viereen ja nostan sänkyynsä takaisin. Huutoa on taas ollut koko illan, 19-22, ja vieläkin on hereillä, on kyllä sammumassa...Päivällä on selvästi väsyneempi ja valvoo aina maks. tunnin. Nukkuu sellasia 3h pätkiä sitten. Sen oon kyl nyt "tajunnut" ,et tyttö valvoo, kun valvoo, sitä ei pysty ite mitenkään muuttamaan. Kerran tääkin valvo klo 2-4 huutaen ja se oli aika raskasta...

Onko ihan normaalia huutaa naama punasena kolmisen tuntia putkeen? Tyttö on ihan selkä karrella ja ääni käheänä, huutaa...Sit lutkuttaa tumppujaan, tarjoan rintaa, syö 10 s, huutaa...Isä nyt syötti sitten pullosta, menikin 50ml aika äkkiä. Sit koitin pumpata, et jos näissä on jotain sellaista ylitarjontaa, ni sain molemmista yhteensä 10ml. En ymmärrä...

Oikeesti ootan, et tulis sitä ikää, jotta tää huutaminen vähän vähenis (jos tää nyt on jotain koliikkia) ja sais syödä jo kiinteitä, et nukkuis yöllä yli 3,5h putkeen. Mut sit en haluais, et tyttö kasvais nopeasti isoksi, nytkin jo joutunut laittamaan sivuun vaatteita :(
 
Sepä se, kun ois ihana nauttia vastasyntyneen vauva-ajasta, kun ovat niin hetken aikaa pieniä, mut niin ikäviä noi masuvaivat :sad001 Meillä ei ihan tuolla lailla ole huudettu, mut pitkin päivää ja yleensä aamuyöllä itkeskellään masua. Cuplaton on käytössä ja pierujumpalla saa usein ilmaa pois. Tsemppiä kaikille masuvaivaisille, onneksi ne yleensä helpottavat siinä 3 kk iässä! Vaikka tiedän kyllä ettei se siinä vaiheessa lohduta, kun väsyneenä keskellä yötä oot hytkytellyt vauvaa monta tuntia...
 
Meillä ei huudeta juuri ollenkaan, mutta jos huuto alkaa niin se on semmoinen "mulle tuli nälkä yllättäen heti nyt nyt tule joooo..Mä en kestääää!!" Ja hiljenee heti, kun palvelen herraa, joko laittamalla tutin, antamalla tissin suuhun tai pulloa.
Kauhee miten sitä tulee ihan hätä ittelle ja alan sählää, kun ripeästi pitäs kokeilla et kumpa tissi tyhjennettiin viimeksi ja täytyy laittaa varoiksi pullomaitoa tulee ja ja ja hirween haastavaa :D

Mutta mietityttää tuo kakkaaminen, kun alkuun tuli miljoonat (4-5) päivässä ja nyt viimeksi tullu 2 pv sitte ja sitäkin odoteltiin se 2pv. Meillä kun saadaan molempia (tissiä ja korviketta). Luin jostain et korvikkeellisilla pitäs kakkaa tulla joka pv ja täysimetyksellä voi olla pitempäänkin "ummessa", kun käyttää kaiken kasvuun hyväksi.

Huomenna tulee 3vk täyteen.

Huomenna on neuvola niin täytyy kysästä.
 
Meillä kanssa poika elää maidolla ja korvikkeella ja kakka tulee suunnilleen aina 2 päivän välein (tuleekin sitten kaks vaipallista kerralla:grin) ja se on kuulemma ihan normaalia, ite kanssa neuvolassa kyselin asiasta :)
 
Ok..tässä olen tänään taas tavaraa odotellu. Pyöritellyt massusta ja jalkoja sekä hieronut jalkapohjia ja pitänyt hetken masullaan ja hieronu selkää... On se kumma miten "ajat muuttuu" ja näin innokkaasti/hartaasti odotan kakkaa:)

Meillä myös tuli viimeksi tuplana.. :taunt005
 
Meillä ollaan menty koko ajan (5vkoa) rintamaidolla ja korvikkeella. Nyt viime päivinä olen huomannut, että tissimaito on ihan selvästi vähentynyt! Olihan minulla toki alussakin sellaisia päiviä, että maito ei tuntunut riittävän ja silloin annettiin imetyssession jälkeen pullosta sen verran mikä oli jäänyt "vajaaksi". Yritin kyllä imettää tyhjää (tai ei kait se ihan tyhjä ole) tissiä, mutta herran käyttäytymisestä tissillä näki, ettei sieltä tullut tarpeeksi nopeasti tavaraa. Hamusi ihan hulluna, kädet oli nyrkissä ja jännittyneinä ja sitten kun sain nännin nipistettyä suuhun, poika otti muutaman imun ja alkoi äristä naama punaisena mikä sitten yltyi itkuksi. Tätä oli siis vain päivisin, mutta nyt ollaan ruvettu raivoamaan jo öisinkin, tai ainakin parina viime yönä... Päättelin sitten siitä, että yöllä tulee maitoa ihan hyvin, mutta päivällä tiheämmät imetyskerrat tyhjentää tissiä niin, että poika ei malta imeä sitä kovin kauaa, ainakaan väsyneenä!

Jo raskausaikana vannoin, että nyt tämän lapsukaisen kohdalla imetän, kun se ei ensimmäisen kohdalla onnistunut. Vaan minkäs teet kun maitoa ei vaan tule vauvan tarpeisiin nähden riittävästi! Olen kyllä yrittänyt tehdä kaikkeni, että maitoa tulisi riittävästi. Juonut päivällä ja yöllä paaaaaljon, yrittänyt pitää huolen siitä että syön tarpeeksi ja lepään. Tai joo, tuo lepääminen on vähän niin ja näin päiväsaikaan. En osaa nukkua kun poika nukkuu ja jonkun on tehtävä myös kotihommat!

Kyllä se taitaa olla nyt niin, että viskaan hanskat tiskiin ja imetän minkä imetän ja loput annan pullosta! Ja pikkuhiljaa jättäydytään pelkän pullon varaan. En jaksa enää yrittää täysimetystä ja luulempa ettei se enää onnistukkaan. Tai se vaatii ihan hitosti työtä minulta ja jätkältä.

Onhan tässä pullottelussakin se ihanuus, ettei tarvitse enää miettiä mitä syö ja juo. Kahvikin tuntuu aiheuttavan jätkälle vatsanväänteitä ja mausteiset ruuat ja ruisleipää en ole uskaltanut haistaakkaan!! Lueskelin tuolta toisesta ketjusta, että herkkävatsaisille vauvoille on joku NAN H.A.1 korvike. Ollaan siis ostettu tähän mennessä pelkkää perus NAN:a.

Täällä oli muutama muukin osittaisimetyksellä, niin pitäiskös perustaa oma ketju meille vai roikutaanko täällä?
 
Ihan sama. Ehkä omassa ketjussa pysyis paremmin kasassa keskustelu? Yritin tehdä mut kännykkä sanoo ettei käyttäjällä ole lupaa tehdä tänne uutta ketjua, ei vitsi! :P

Meil tekee vatsaoireita toi Nan ha myös. Nyt ostettiin nutrilon omneo kokeiluun, en osaa sanoa vielä miten toimii. Se on vatsaoireisille tarkoitettu.

Ite pyrin yhä täysimetykseen mut en ton lapsen kustannuksella. On miullaki kaveri jolla oli vauva saanu syntymäpainon kiinni vasta kuukauden iässä mut en mä kyl uskalla. Nyt ku korviketta rajusti vähennettiin ni paino oli noussu vain 80g/6 päivää ja iltahuudot ollu ihan hirveitä välillä. Välillä tosin ok samoilla määrillä?

Tiedä häntä mut nyt annan kyl korviketta sen mitä syö, tuo kuitenki imee tissiä tosi antaumuksella myös. Ni "nälässä pitämisen" tarkoitus ois kuitenki et imis rintaa enemmän, täällä kieltäydytään tissistä kokonaan. Vaik kuin oon lukenu et loppumaito on rasvaisempaa jne ni ei tää edelleenkään saa tarpeeks. Silti eilenkin aktiivisesti imi lähes tunnin ennen kuin hermo meni et mahtoi se oikeesti olla jo aika tyhjä tissi.

Meil ei kuitenkaa oo korvikemäärät tähän asti noussu vaa hiljalleen laskenut ja paino noussut hyvin. Joo ei päästy täysimetykseen niin nopeasti ku mie oisin halunnu mut kuitenki tissi maistuu ja korviketta menee alle 200ml päivässä hyvällä kasvulla. Ni jos ees pysyis tilanne samana oisin tyytyväinen. Yöllä ei enää korviketta ees tartte antaa. Eilen puolen yön aikaan viimeiset ja aamulla kahdeksalta seuraavat ja tissiä kerran välissä.


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Loin uuden ketjun osittaisimettäjille/pullotteleville. Toki sinne saa tulla kirjoittamaan mietteitään myös täysimettäjät!
 
täällä ei oo viime päivinä nukuttu juur ollenkaan, mikä on tosi raskasta äidille. eiks vauvojen pitäis nukkuu suurimman osan päivästä? päivisin ei vauvaa saa nukkumaan mitenkään. torkahtelee tissille kyllä mut havahtuu ja herää pienestäkin liikkeestä. vaunuihin voi nukahtaa jos lähdetään lenkille, mut muuten hän ei vaan nuku. eikä viihdy muualla kuin tissillä/sylissä. Mitään en siis pysty päivisin tekemään, hyvä jos ehdin jossain välissä vessaan ennen kuin tulee huuto. iltaisin voi roikkua tissillä kahdeksankin tuntia yhteen mittaan, ja heti huuto jos irrotan. eikä mitenkään saada häntä omaan sänkyyn illalla nukkumaan. Syliin nukahtaa ja hyvällä tuurilla viereen kunhan tissi (rintakumi) on suussa, mut siin ei kovin hyviä unia saa ite, ja päivällä taas ei oo mahiksia nukkua. Rintakumista ollaan hienosti opeteltu pois, mut öisin ei kelpaa tissi ilman kumia kuitenkaan kun se rintakumi näyttää olevan tutin korvike. :(
 
Minulla on käytössä edelleen rintakumit. Minulla on niin matalat rinnanpäät, että jätkällä palaa käämi ennen kuin se saa kiinni siitä. Enkä ihmettele. Se on niin matala, että hyvä jos sitä erottaa nännipihasta. PRKL! Kätilö sanoi sairaalassa, ettei lapsi mene pilalle, vaikka joutuisi koko imetysajan käyttämään kumia. Itsellä kyllä kyrsii. Aina on melkoinen säätäminen, että on kumit mukana, kun lähtee johonkin. Lisäksi kumin mukana menee ilmaa pikkuisen mahaan ja sehän on mukavaa, varsinkin öisin.
 
Onkohan hänellä tiheän imun kausi menossa? Se menee ohi jos on näin, tsemppiä! :)
 
Jos pumppaan omaa maitoa, jota syötän vauvalle n. kerran päivässä, niin kuulunko silloin tähän vai osittain imettäviin ;) Eivaa.

Mullekin tuli toi tiheän imun kausi tosta sipulin viestistä mieleen! Kantsii googlailla. Toi yöaikainen valvominen on niin hullua! Joku kiinalainen kidutusmuoto varmastikin...

Eilen illalla kirjoitin, et hitsi taas, kun ei tullut ku 10ml pumppaamalla ja tyttö raivos. Nukahti siis joskus 22.15, heräs syömään 01.30, silloin kitis mahaansa, mut nukahti taas klo 2. Seuraavan kerran herätti 5.30, ja siinä sit söi ja nukku mun vieressä, kunnes heräsi ilman itkuja n. klo 9.10. MITÄ?? Siis uskomattomia 3,5h pätkiä ja yöaikaan. Näitä lisää! Ja nyt siis nukkuu perinteisiä aamupäiväuniaan klo 10-> (toiv. ainakin puol yhteen asti...)

Ja aamulla klo 5.30 toinen tissi oli aivan räjähtämässä, vuotanut ylitse kaikista suojista, pumppasin sitten, ja 100ml tuli äkkiä. Et näin...en noita tissejäkään ymmärrä...

Mut tyttö on kasvanut, kun joutuu noita vaatteita laittamaan pois, kaikkia en yllättäen ees ehtinyt käyttää. Huomasin, et nyt on sopivia kaikki 56senttiset, jotka on pitkää/hoikkaa mitoitusta. Pitkä tyttö, ei oo sellaset michelinukko-jalatkaan, ne ois kyl vauvalla söpöt! :) (ois samanlaiset ku äitillä raskausaikana...)
 
Neida, mulla kanssa luultavasti samanlainen aventti kun sulla.. mullakaan ei toiminu ennenku kokeilin ottaa "torven":grin kumiosan pois kokonaan.. johan alko toimimaan!:) Myös venttiilin malli vaikuttaa, jos on se * muotonen ni lähtee helposti pois paikaltaan ja painetta ei sillon synny:confused:
Kokeilinkin heti näillä vinkeillä, mutta ei onnistanut siltikään :confused: Se tähden muotoinen venttiili on paikallaan (tähti alaspäin, niin kuin myyjä minua ohjeisti). Otin siitä torvesta sen kumin pois myös. Kyllä siinä sen verran imua on, että näkyy miten se "imee" rintaa, mutta maitoa ei vaan tule. Sitten kuitenkin heti kun kädellä koskin, niin alkoi taas maitoa tihkua. Mutta ei pumppaamalla saanut sittenkään mitään irti, vaikka rinnanpäässä jo tippa roikkui. Ehkä luovutan vaan kokonaan tuon pumppauksen kanssa. Kiitos kuitenkin vinkeistä!

Huomenna meillä on taas painokontrolli, katsotaan onko paino noussut riittävästi vai pitääkö ottaa korvikkeet mukaan syömiseen (ainakin sitten tosiaan minun osalta hieman helpottaisi, kun neidin isäkin voi osallistua ruokintaan).
 
Mennään perjantaina neuvolaan opettelemaan vähän muita rauhottumiskeinoja pojalle kun toi tissi... Tiheän imun kausi tietääkseni meillä meni jo, tää on nyt selkeesti vaan tutin korvike ja rauhottumismenetelmä tää tissin lussutus. Aina kun hermostuu niin täytyy tissi tyrkätä minuutiks suuhun niin rauhottuu. Nyt nukkuvat isänsä kanssa sylikkäin, ja mä saan vihdoin kattoa leffaa ja juoda teetä ja syödä pizzaa. Ah! :)

Marihanna: Mulla on kans tosi matalat rinnanpäät, sisäänpäinkääntyneetkin ajoittain. Siks kans oli itellä rintakumit alusta alkaen käytössä. Rintakumin kanssa kuitenkin se nänni tuli sieltä aina vähän esiin, ja teinkin niin et nappasin kesken imetyksen rintakumin pois ja tarjosin tissiä sellaisenaan, ja lopulta suostui sen ottamaan. Vähitellen otti useemmin ja useemmin, ja lopulta vauva oppi ottamaan rinnan suuhun ilman rintakumia jo ruokailemaan ryhdyttäessä, vaikka se rinnanpää oli matala edelleen. Litistämällä tissiä ja törkkäämällä suuhun hän viimein siitä oppi syömään. Nyt kun pari päivää on menty ilman rintakumia (paitsi yöllä), on noi rinnanpäät lähteny mulla jo vähän nousemaankin esiin. Kannattaa yrittää! Vaikka eipä niistä mitään haittaa oo niistä kumeista. Ite haluan eroon lähinnä siks, että toi julki-imetys ei ois semmosta sähläämistä joka kerta, ja tosiaan että sitä ilmaa menis masuun ehkä vähän vähemmän syödessä.
 
Noin minäkin olen tehnyt, että kesken imetyksen ottanut rintakumin pois jos vauva on irrottanut otteensa siitä hetkeksi. Sitten on jatkettu syömistä ilman kumia. Nyt sujuu hyvin jo olipa kumi tai ei. Siis neidin näkökulmasta sujuu hyvin, mutta itselle tekee ihan hirveän kipeää syöttää ilman kumia. Taas tänä aamuna kokeilin ja jestas kun sattui! Oli ihan pakko laittaa kumi kesken kaiken paikoilleen.
Samoilla ajatuksilla kuin sipuli, eli helpompaa olisi imettää kun ei tarvitsisi huolehtia kumia mukaan, asetella sitä paikoilleen ja pestä vähän väliä, eikä menisi ilmaakaan sinne masuun. Mutta kun ei pysty ilman, niin ei pysty.
 
Neida mulla on sama ongelma, sattuu pirusti, Yhtä paljon u alussa sairaalassa sattu imettäminen. Mäki oon siks joutunu ottaa kumin välillä takas. Kumin kanssa kun tää lapsonen on tottunu leikkimään, ja järsii ja nakertaa sitä. Ja kun tekee tissille samaa, tekee se superkipeää. Vähän on kyl helpottanu jo, et uskon et nännit viel tottuu. Neuvolassa katotaan kans tota vauvan imuotetta ja koitan saada vähän apuja siihen miten sattuis vähemmän.
 
sipuli: Kiitos vinkistä! Täytyykin alkaa kokeilla. Nyt on hyvä testata, kun on viikonloppu edessä ja mies on kotona auttamassa. Lähinnä hän pitää mut järjissään, jos asiat ei heti onnistu. ;) Ja röyhtäyttää lasta. Siitä on oikeasti hirveän iso apu, kun välillä tuntuu, ettei ehdi tehdä muuta kuin imettää jä röyhtäyttää.

Meidän aamuista on tullut vähän rauhattomia. Poika herää viimeiselle yösyötölle noin klo 5 ja sen jälkeen häntä on vaikea saada nukkumaan. Tänään sain hänet jo ennen seitsemää uudelleen nukkumaan (noin 100 nukunukunurmilinnun jälkeen), mutta koska nukahdin sitten itsekin, minun oli jälleen kerran vaikea päästä aamupalalle, kun ukko kitisi ruokaa kello 9-10.30 välisen ajan. Lopulta hieman ennen yhtätoista sain ruokaa eteeni ja yhden vauva CD:n ja sitterin keinuttelun avulla sain viimein ruokaa. :) Ei auttanut, vaikka yritin selittää 2,5 viikkoiselle pojalleni, että tissistä ei tule maitoa, jos äiti ei saa ruokaa. Jostain syystä hän ei halunnut sisäistää tätä fysiologista tiedonjyvää. :p
 
Takaisin
Top