Imetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kviini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on parit carriwellin seamlessit, yhet carriwellit geelikaarilla, bravadon silk seamleesit ja bravadon originalit, eikä yhtään oo liikaa! kaikki koko ajan maidossa täälläki. Ja kaikista tykkään tosi paljon!

Täällä tänään vihdoin suostuttu syömään ilman rintakumia! Jes! Jospa jossain vaiheessa pääsis niistä eroon... Eilen vielä kun kokeilin ni ei millään suostunut ilman, ja tänään koko ilta menty ihan luomusti :)
 
On se kiva kun tulee kesä.. olin siis ilman takkia kaupassa ja siinä sitten pakastealtaalla tunsin että tissi tuntui kylmältä - no kai nyt kun liivinsuoja oli pettäny ja mun harmaa huppari oli ihan maidossa :smiley-ashamed005 Selvis sitten miks ihmiset tuijotti... ei sillain yhtään nolottanu:confused: Kiva kun nyt tulee vielä lämpösempi ja vaatteet vähenee ni aina kun ovesta lähtee ulos pitää tarkistaa että on vaihtopaita ja liivit mukana :grin
 
Tarvii vissiin hankkia koko kesäks pelkkiä mustia paitoja niin ei näy heti niin pahasti jos maidot tulee läpi...

Täältä saa ihan hyviä vinkkejä jo nyt vaikka imetyshommat ei oo (vieläkään) itellä alkanu.
 
Voi sentään noita öitä! Tyttö jaksanut nyt kaks yötä putkeen möykätä siinä puolen yön tienoilla sen 2-3 tuntia putkeen, huutaen. Ekana yönä oli sitten jo rauhottunut ja sit meni pissat sänkyyn ja viime yönä sitten iiiiiisot puklut ja sit taas tunti valvottiin, kun tissi ärsytti, äiti ärsytti, kaikki asennon ärsytti....

No tänään oli hereillä 7.45-9.45, nukkui (ulkona) 9.45-13 (JES!), sit söi ja nukkui taas (ulkona) 13.40-16.15, sit söi ja känys, nukahti klo 17.20 (laitoin vaan omaan sänkyynsä ja siel oli ainakin 20 min silmät auki ja sit nukku itekseen, mitä hittoa??!) ja nyt siis nukkuu...

Ollaan tehty pihatöitä, vaikken ees tiie, oisinko saanut ees haravoida. Oon ottanut rauhakseen kyllä...
 
Täällä on myös cuplatonit ahkerassa käytössä yhden tosi villin illan jälkeen. Poika oli hereillä huutamassa mahaansa melkeen kellon ympäri ja rauhottu vaan välillä hetkeks tissille. Imuote ei ilmeisesti ole tarpeeks iso (imee pelkkää nipukkaa) joten hörppii ilmaa samalla ja kierre on valmis. En saa asiaa korjattua vaikka yritän. Täytyy ottaa huomenna yhteys imetystukeen. Onneksi ne cuplatonit kuitenki auttaa nii eilinen päivä oli tosi helppo ja viime yönäki herättiin vaan kerran.
 
Täällä oli onneksi parempi yö. Tyttö nukkui 22.30-02.30 (4 tuntia!) ja sitten söi vartin ja nukkui viiteen asti. Sit pääsikin viereen, kun puklut sängyssä yms...en jaksanut alkaa vaihtaa ja vaippakin oli täynnä ja sit alkoi känkkäränkkäillä...Nyt meni taas ulos nukkumaan.

Imuote on mun mielestä vauvalla hyvä, mutta nyt twinin jutun jälkeen aloin sitä miettiä, et onko sittenkään...
 
En muuten suosittele tehdä ruokaa jollei vauva nuku tai ole tyytyväinen :D itse aloin tekemään makaronilaatikkoa, kun poika laittoi ääntä... Nälkähän sillä oli. Eikun syöttämään...

Jäin haaveilemaan ja jauhelihat oli käristystä. Ei kun takaisin lapsi tissille ja äkkiä, koska huuto oli melkoinen ja omatunto solvasi. Olinhan repinyt hänet juuri tissiltä.
Taas jäin jotenkin haaveilemaan ja nyt vuorostaan sain makaronit palamaan pohjaan. Onkohan sitä kukaan muu koskaan pystynyt tekemään?:eek::anyone

Mitäköhän meidän perhe tänään syö. Siis muut, koska vauva on hyvin ruokittu!:wink
 
Mulla kävi samanlailla :grin ainoo vaan, että leivoin keksejä ja ne palo sitten kun olivat uunissa 15-20 minuuttia liian pitkään :smiley-angelic006 ja sitten semmoinenkin juttu pitäisi vielä muistaa että omat ja miehenkin pyykit pitäisi pestä.. olen meinaan nyt pessyt pelkkää vauvapyykkiä ja mies vaan ilmoitti yks päivä, että mitähän hän laittaa päälle :grin itsehän vannoin sillon ennenkuin poika oli syntynyt, että musta ei tule sellaista äitiä kuka kulkee paskasissa verkkareissa ja tukka pystyssä yleisillä paikoilla - voi kuinka väärässä olinkaan :grin jotenkin sen oman ulkonäön unohtaa ihan täysin...
 
Todellakitodellaki.. Kohta hytkytetään ensin kauppakärryjä joissa on koppa vauvan kanssa ja seuraavaksi hytkytetään hiljaiseksi pelkkää maitopurkkia:) näin kävi ekan kanssa.
Itse myös ennen paheksuin ja ihmettelin miten kukaan niskaan ikinä voi unohtaa vauvan johonkin. En ihmettele enää. Itelle ei onneksi ole käynyt niin mutta tutulle kyllä:)
 
Juu ei täällä itelläkään oo kovin hehkee olo, kun on jatkuvasti paita puklussa ja vauvanpaskassa :grin Tukka kans sojottaa joka suuntaan mut uloslähtiessä laitan pipon päähän niin se on hyvä sillä.
 
Sen kuulee kun vauva hörppii nännin vierestä. Mulla toisaalta taitaa olla ylituotantoa joka voi vaikuttaa asiaan.
 
Meidän vauva puklauteli aika paljon, mutta vaihdettiin röyhtäyksen asennon tyyliä eipä puklautele nyt kaikkea ulos.
Outoa on vaan se, että sillä tulee aina vatsa kipeäksi rintamaidosta ja korvikemaidosta.
 
Tänään kokeiltiin iltakiukkuun just pullosta äidinmaitoa (siis tätä ehtaa mun tuotantoa) isän syöttämänä. Sitähän upposi lähes 100ml. Ja sen jälkeen ei ollut ees niin kovaa kiukkua -vielä. Jos tällä saa iltaiset "rintaraivarit" pois, niin joka ilta saa iskä sit syöttää pullosta. Tykkään muutenkin ajatuksesta, että tyttö tottuisi myös pulloon.
 
Noniin. Eilinen ilta olikin sitten kokonaisuudessaan isin hallussa. eli tyttö söi pullosta pumpattua maitoa n. 100ml (sitä oli pumpattu 130ml). Sitten oli tyytyväisenä isin sylissä hetken aikaa ja katteli ympärilleen. Tuli myös mun syliin lopulta ja alkoi yllättäen itkeä...(just joo!). Sitten isi sanoi, että "noniin, tyttö onkin väsynyt ja menee nukkumaan". Vähän epäilin, kun oli kiukku yltymässä, että mitenhän rauhottuu nukkumaan.

Isi vei tytön sänkyynsä, laittoin mobilen päälle, pienen valon päälle (tutkailee pehmusteen pupu-kuvia) ja oven kiinni. 15 minuuttia tyttö huusi kuin kuolemassa oleva, sitten rauhottui ja nukahti sänkyynsä. Ite olin jo 2 minuutin jälkeen luovuttamassa ja menossa lohduttamaan, mutta mies sanoi, että se vaan yllyttää huutamaan. Yö meni kahella 10-15 minuutin syötöllä (klo 5 puklut sänkyyn + täysi vaippa = myös pissat sängyssä-projekti...), n. klo 7.30 heräsi, sitten alkoi 8.30 mulle huutaa, vaikka oli syötetty, vaipat vaihdettu ym. Laitoin sänkyynsä, niin 8 min ja oli hiljaista ja nukkui.

VAIKEAA oli ja on. Koska sydän särkyy siitä huudosta, mutta huomattavasti helpompaa kuin ilman tulosta yli tunti kantaa ja hytkyttää...Mietin kaikki läpi, että nyt tyttö kasvaa sellaiseksi, ettei tunne isona empatiaa ym...eikai tästä mitään haittaakaan ole. Pitäishän mun se kyllä tietää alan ammattilaisena.

Eihän 2-viikkoisella mitään rytmiä ole, mutta sen jos jonkin tiedän, että rutiinit luo lapsille turvaa ja auttaa rauhoittumaan. Joten päätettiin, että kokeillaan "iltarutiinia". Illalla (joskus kylpy) iltapesulle, yöpuku päälle, pullosta iltamaidot ja sänkyyn halittelujen jälkeen. Jos se vähän auttaisi...

Halusin siis jakaa tämän "huudatus"-taktiikan, vaikka se niin julmalta kuulostaakin, mutta jos joku muukin on kantanut huutavaa vauvaa 1-2h illassa ilman tulosta, niin kokeilkaa!
 
Se loppu se huudatus nyt ja vauva taas sylissä. Mies luki netistä, et huudatus on noin pienelle vaarallista...:( tuli vähän huono omatunto ja itkut tietty itelle. Eilen siis huudettiin reilut kolme tuntia sitten illalla sylissä. Tänään aamulla oli aamukiukuttelua tunnin ajan, onneksi sai vietyä nyt ees ulos, sinne vaunuihin kun tykkää nukahtaa, vaikka kuinka ärsytti ennen sitä tissit ja maito ja röyhtäisyt ja hikka....
 
Joo ekat pari kolme kk ei sais mielipahan kans jäädä yksin yhtään. Vauvalla jää stressihormoni kortisoli koholle kolmeksi päiväksi huutaessaan yksin vaikka ulkoisesti näyttäisi rauhottuvan ja se muokkaa pysyvästi vauvan hermoston ja hormonien toimintaa. Vauva oppii, ettei hänen hätäänsä huomata kuitenkaan, miksi huutaa? Ei siis rauhoitu vaikka siltä näyttäis.

Vaikkei tiedä mikä hätänä ni ei sais jättää pientä surun kanssa yksin. 2-3kk kohdalla voi jo sanoa et "äiti tulee ihan kohta" tms ja antaa olla hetken jos pakko. 6kk jälkeen vasta voi jättää hetkeksi yksin ja silti suositellaan "tassuhoitoa" tms. eikä täysin yksin jättämistä.

Tuskin se yhteen kertaan kuolee tai pysyvästi traumatisoituu. Eikös tässä virheistään ole tarkoituskin oppia, ei kukaan täydellinen ole.
 
Himpan päälle viikko on tässä nyt imetelty. Alkuun oli aika paljon ongelmaa siinä, että tyttö ei tuntunut saavan otetta rinnasta. Lisäksi nukahti joka ikinen kerta rinnalla muutaman minuutin imemisen jälkeen. Rintakumi auttoi alkuun, sai ainakin paremman otteen. Mutta unenlahjat tytöllä oli ja on edelleen niin hyvät, että välillä pitää herätellä syömään. Paino laski tytöllä 9% sairaalassa ollessamme, mutta päästiin kotiin sillä ehdolla että varattiin neuvolaan painokontrolli kotiutumispäivän jälkeiselle päivälle. Siellä paino olikin noussut 86g, mutta huomenna mennään vielä toiseen painokontrolliin.

Nyt syöminen alkaa olla aika säännöllistä, viime yönä heräili tasan 2h välein syömään ihan itse. Syönnit on tosin kestoltaan jotain 5-20 minuutin luokkaa. Ensimmäinen yö myös kun ei itketty kertaakaan, muuten vaan önisi sen verran jotta kävi selväksi että voisi syödä. Viime yö oli myös ensimmäinen joka mentiin kokonaisuudessaan ilman rintakumia. Aamuyöstä oli tosin pakko ottaa taas käyttöön, kun alkoi olla jo rintojen päät niin hellinä noista 2h imetysväleistä. Luulin, että en pääsisi ikinä eroon niistä kumeista kun niitä aloin käyttää, mutta ihan helposti tuo näyttää sujuvan. Ainoastaan jos tyttö on jo kovin hermostunut rinnalle päästyään niin tarvitsee olla se kumi apuna, koska muuten menee koko homma vaan sähläämiseksi kun ei huudoltaan saa otetta rinnasta. Mutta mitä voisin nyt tehdä, että nuo rinnat ei olisi niin arat? Se alku tuntuu aina tosi pahalta, mutta sitten kun tyttö on hetken imenyt, niin ei enää arista niin kovasti.

Yksi ilta oli aikamoisia vatsavaivoja eikä meinattu millään saada rauhoittumaan. Pumppailtiin jalkoja ja hierottiin masua, sitten kun rauhoittui niin laitettiin kapaloon ja siinä sitten nukkuikin yönsä suhteellisen rauhallisesti. Nyt ollaan varuiksi ostettu apteekista Cuplatonia, vielä ei ole tarvinnut antaa. Luulen, että nuo vatsavaivat tuli syömästäni ruisleivästä. Mies tekee meillä leivät itse ja söin sitä ihanaa tuoretta ruisleipää, mutta se taisi tosiaan saada pikkuisen mahan kipeäksi, joten nyt olen jättänyt herkkuruisleivän syönnin väliin.
 
Toukokuisista huutelen ja ilmottelen että kopsasin tuon elmiinan viestin sinnekkin huhtikuun hulinat-ketjuun kun juuri tuota asiaa tuolla tuskailin. Poistan kyllä viestin tuolta jos niin haluat. :)

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo just tota luettiinkin netistä. Ja mitä itse epäilinkin, ja sitten ei enää mieskään tarjonnut huudatusta vaihtoehtona, koska ei haluta tietenkään pikkumuruselle mitään haittaa tehdä. Voi kun keksisi jonkun asennon tai tavan, millä saisi aina sen lohduttoman itkun loppumaan...
 
Takaisin
Top