Imetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kviini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tääkin kyl uuvahtaa aina syötön jälkeen (paitsi aamupäivällä seurustelee yleensä hetket sitterissä). Mitään rytmiähän ei oo, välillä nukkuu syötön jälkeen 2 tuntia, joskus 4....Oispa aina öisin toi 4h...Aamuyöllä hellyn sitten pitämään tyttöä vieressä, kunnes herätään kaikki. Muutoin nostan aina takaisin omaan petiin.
 
MammaMaria: sä voit hyvin pumpata "vauhdikkaimmat" maidot ensin pois ja sitten vasta tarjota vauvalle rintaa. Silloin hotkimisen ja henkeen vetämisen "vaara" pienenee huomattavasti, samaten vatsavaivat. Semmonen ei lisää maidon tuotantoa. Ja ne maidot voit hyvin sitten pakastaa mitä sieltä pumppaat pois. Laitat vaikka jääpalakuutioiksi ja sitten kun alotat porkkanat/bataatit ym.niin laitat niiden sekaan, maistuu vauvalle paremmin :)
 
Ihana lukea, että muilla uni-valverytmit ovat samanlaisia. Meillä myös alun haasteiden jälkeen olen itse rauhallisempi alkaa imetys myös täällä sujua.
Mulla vasen tissi kelpaa paremmin ja oikeaa joutuu ensin tyhjentää vähän ennenkin hyväksyy nännien suuhunsa/ saa otteen.
Eilen illalla tuli jännä tunne, kun ajatteli käydä nopeasti viemässä tavaraa autotalliin. Lähes heti kun astuin ulos alkoi kipristää tissejä ihan huolella ja tuli ihan outo olo. "Kylmä" olo jatkui varmaan puolituntia vaikka kävin lämpimässä suihkussa lämmittelemässä :rolleyes: Toivottavasti maitobaari ei ehtinyt kylmettyä!

Käytetäänkö teillä tuttia tai onko teillä periaatteita asian suhteen. Itse en käyttänyt esikoisen kanssa eikä minulla ole periaatteita asian suhteen, mutta yhden tutin olen varoiksi ostanut.
 
Meillä pojalla kanssa, varsinkin väsyneenä, kova imemisen tarve. Aluksi tulkittiin se näläksi kun hamusi nyrkkejään ja kitisi. Annettiin lisämaitoa pullosta, jonka seurauksena poika kyllä nukahti, mutta pulautti kaiken pullosta saamansa maidon kylläkin sitten pois (ei siis ollut mikään pikku puklu, vaan siinä meni omat ja vauvan vaatteet samointein pesuun). Nyt ollaan otettu tutti käyttöön aktiivisemmin. Vauva voi myös hamuta nyrkkejään ja haluta imeä rintaa myös jos vaikka vatsaa vääntää, vaikka ei olekkaan nälkä. Näin ainakin meillä. Tarjoan mieluummin tutin kuin rinnan kun tiedän varmasti, että kaverilla ei ole enää nälkä, vaan hitokseen kova imemisen tarve, niin vältyn ylimääräiseltä pyykiltä (ai, minäkö laiska?) :grin Ja tähän tuttiin joudutaan välillä vieläkin "opettelemaan", vaikka ollaan tyrkytetty sitä jo parisen viikkoa... Kyllähän tässä on vielä itselle ja vauvallekkin vielä niin paljon opettelemista, että vaatii välillä aika pitkän pinnan!

Imetysliiveistä senverran, että jo raskausaikana ostetut liivit mahtuu kyllä, mutta on ainakin nukkuessa aika epämukavat ja liivinsuojat ei pysy paikoillaan (tai sitten mun tissit ei pysy paikoillaan liiveissä) ja maito tulee läpi. Kävin sitten ostamassa ne saumattomat liivit, mitä ne mainostaa ostosteeveelläkin ja ai että on hyvät! Ei ole nippeleitä eikä nappeleita avattavana joka kerta kun ryhtyy syöttöpuuhiin, liivinsuojat pysyy paikoillaan ja eikä purista tai kiristä!!
 
Meillä on myös harjoteltu tuota tutin käyttöä, kun raivokohtauksia tulee ja tissi ei kelpaa ja silti haluaa jotain suuhunsa. Tutti ei myöskään meinaa kelvata mutta vähän aikaa, kun pitelee sitä tytön suussa niin tajuaa alkaa imemään ja nukahtaa melko nopeasti.
Tuo maidonkerääjä on kyllä melko mukava keksintö! Saan sillä aina yhdellä kertaa 10 ml pulloon jota sitten päivän aikana tarjoan tuolle tytölle. Kai se pitäis pumppukin ostaa niin päästään kunnolla pullolle jossain vaiheessa.
 
tuo tissitulehdus tulee oikeasti sitten tosi herkästi! kannattaa olla tarkkana! :)

olin tosi tarkka molempien lasten kohdalla, että mulla on silloin syksyllä ja talvella rinnanlämmittimet aina, kun mennään ulos ja lenkilläkin ne oli käytössä. jos menin pakastimelle, niin mulla oli toppatakki tai viltti tms tissien edessä. mutta kuitenkin toisen lapsen synnyttyä, kun tämä oli jotain 1,5vk vanha, nakkasin kissalle makkaran ulos oven raosta kun silloin syys/lokakuun vaihteessa ulkona oli vielä aika lämmintä.
muutaman tunnin päästä illalla tulikin sitten oikean puolen tissi tosi kipeäksi, sängyssä asennon vaihtaminenkin sattui ihan hulluna ja mulla oli tosi kylmä! kuume nousikin yhtäkkiä yli 40 asteeseen ja vähitellen myös toinenkin tissi tuli kipeäksi. yöllä koitin imettämisen jälkeen pumppailla tissejä tyhjäksi, että olo helpottaisi ja aamulla suuntasin tk:hon hakemaan kuuria. pahin oli onneksi takana, mutta tissit oli punaiset. en muuta syytä tissitulehdukselle keksinyt kuin sen, että nakkasin äkkiä kissalle sen makkaran oven raosta.
sen jälkeen en ole imettäessä kissalle evästä oven raosta ilman takkia nakellut...
 
Kauan teillä on kestänyt maidon nousu? Meillä nyt kolmas päivä menossa, eikä mitään maitotulvaa kyllä vielä kuulu. Tyttö vaikuttaa pnneksi suht tyytyväiseltä, mutta vähän kuitenkin huolettaa, että saako kunnolla ravintoa :/
 
Mulla esikoisesta nousi rytinällä maito reilu vuorokausi synnytyksestä ja tästä jälkimmäisestä n.2vrk synnytyksestä, mutta molemmat on hiukan epänormaalia.. Yleensä maidon nousu kestää kolmesta seitsämään vuorokauteen ja sitten se maidon tulon tasottuminen on yksilöllistä. Älä siis huoli, vauva saa kyllä tarpeeksi, jos siis rinnalla imee ja viihtyy ja maito kyllä nousee, kun vauva vaan imuuttelee tarpeeksi :)
 
Mulla nous kolmantena päivänä sairaalassa.

Tänään ja eilen illalla onkin ollut sellaista kiukkua tytöllä. En tiie, onko maha kipeä vai mikä. Rintaa syönyt kyllä hetken, sitten raivarit ja suoraa huutoa KAKS tuntia putkeen. Oma itku ollut kyllä niin herkässä nyt, kun ei tiedä, mikä tuota vaivaa. Onneksi se neuvolatäti kävi tänään ja sairaalasta lähdön jälkeen neito saanut 300g lisää painoa eli 8 päiväsenä tänään on ylittänyt yli 100g oman syntymäpainonsa.

Ilmeisesti auttanut nyt illalla toi, et pumppasin tissit tyhjiksi (tulikin kevyt 80ml) ja sit siitä tunnin päästä imetin. Cuplatonia oon myös syöttänyt, se on ilmeisesti ihan hyvänmakuistakin...Nukuttaminen onnistuu kovassa hytkytyksessä (isi sitteriin laitto ja antaa vauhtia) tai vaunuissa kunnon vauhdit.

Huomenna siis eka päivä ja yö yksin kotona, huh! Ei siinä kyl toi vauvan hoito onnistuu, mut välillä on kivaa saada halaus ja suukko kannustuksena. Nytkin murehdin jo etukäteen, että tuleeko iltakiukkua vai ei, syökö rintaa vai ei... Mies on jotenkin niin paljon järkevämpi, sanoo vaan et "kaikki vauvat itkee, ei tässä oo mitään hätää, anna sen huutaa." Sit ite aattelen, etten osaa mitään, kun vauva ei rauhotu...Tutin sylki heti pois suustaan, pitää kokeilla "väkisin" pitää, jos tottuisi.

Tänään oli ihan luksusta auringonpaisteessa istua omalla terassilla ja juoda lasillinen kylmää valkoviiniä!
 
Kiitos tsempeista Kviini! Eilen illalla tuli ekat maitopuklut, joten jotakin suuhun asti on tisseistä selvästi päätynyt :)
 
Ootko Vepettäjä vielä sairaalassa? Mua mietitytti samat asiat ja sain halutessani ns. "syöttöpunnituksen" :) tiesi vähän kuinka paljon vauva saa maitoa :) kannattaa kysyä asiasta jos on epävarma...
 
Mulle määrättiin sairaalassa syöttöpunnitus, kun "vauva syö niin vähän aikaa eikä 3 tunnin välein". Se jupina loppu siihen punnitukseen, kun tuli 24g syöttökerralla painoa. Neuvolan täti sanoi eilen, että vauva käyttää tehokkaasti aikansa syödessä, eikä leiki. Oikeastikin vauva kuulemma syö kerralla 10-15 minuuttia. Meillä nuo syötöt on 5-20 minuuttia, yleensä 10.

Tänäänkin alkoi aamupäivällä rähjääminen, pakkasin mimmin vaunuihin ja sinne uuvahti. Menipä se...liiankin helpolla. :)
 
meillä oli 50g / n.20min syönti. Eipä tarvinu paljoo punnitella enää sen jälkeen :) Siitä lähtien poika on syöny tosi hyvin ja maitoa tulee edelleen reilusti. Neuvola oli eilen kun pojalla siis ikää 13 päivää, ja syntymäpainon ohi on menty jo 350 grammalla!

Meillä vaan ongelmana on nyt se, että nälkä iskee aina kuin salama kirkkaalta taivaalta. Mistään nälän merkeistä ei oo tietoakaan. Yhtenä minuuttina ollaan unessa, ja seuaavana jo kiljutaan suoraa huutoa. En ehdi koskaan saada maidonkerääjiä ja rintakumeja ja muita paikalleen ennen kuin meillä jo huudetaan. Ja unilta herätään aina nälkää jo itkien. En uskalla vauvan kanssa mihinkään oikein lähteä, kun se nälkähuuto voi iskea ihan koska vaan ja missä vaan ja sit pitäis sillä sekunnilla saada ruokaa. Mites teillä muilla ruokailuun ryhdytään?
 
Kotona ollaan oltu nyt jo kaksi yötä. En itse asiassa ollut sairaalan puolella kuin muutaman tunnin, kun synnytin Taysissa ja pääsimme potilashotelliin. Siellä tyttö sai todella levottoman toisen yön jälkeen pullosta maitoa ja rauhoittui heti silmissä. Siksi tuo maidontulo mietittyttäkin. Viimeisen vuorokauden tyttö on kuitenkin selvästi rauhoittunut jo lyhyen naukkailun jälkeen, joten eiköhän tämä tästä. Huomenna tulee nuvolantäti puntarin kanssa, niin nähdään tilanne tarkemmin :)
 
Mä en kyllä erota, mitä tuo känisee. Onko se nälkä, väsymys vai se maha..eli ruokailuun ryhdytään ns. ekana keinona. Tänään ekaa kertaa itki vaippaa. Se oli yllättäen täyttynyt tosi nopeasti, eikä oo vaippaa kyl aiemmin mielestäni ees itkenyt.
 
Meiilä kanssa vaippaitkut alkaneet vasta viime päivinä. Ja sen itkun tunnistan vasta kun mikään muu ei tehoa kun vaipanvaihto. Kai tässä täytyy vaan olla luottavaisin mielin että sitä oppii pikkuhiljaa lukemaan omaa lastaan...
 
Meillä kyllä typy ei itke muuta ku nälkää, paitsi tänään ekaa kertaa jotain masu/ilmavaivoja :oops: Ja hamuilee suu auki kyllä aika kauan, tai imee käsiään, ennenku itku pääsee :) Öisin ainoastaan joutuu tyttö itkuun asti odottaa tissiä.
 
Takaisin
Top