Imetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kviini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on kyllä todella säännöllistä tuo syöminen! Tyttö nukkuu 3-5 tuntia ja syö siihen väliin tunnin-kaksi, puoli tuntia menee aina yhdessä tississä, sitten alkaa kitinä ja vaihdetaan tissiä.
Ruokahalu on hyvä, tosin nyt tekee paljon enemmän mieli kaikkea terveellisempää kuin raskausaikana! Vettä juon aivan tolkuttoman paljon!
Mieliala on pysynyt tosi hyvänä, toki huonojakin hetkiä on mutta se on aivan normaalia mulle :grin
 
Minulla nousi maito kunnolla vasta ehkä 7 tai 8 päivää synnytyksestä. Ennen sitä imetin ensin molemmat rinnat ja sitten annoin lisämaitoa pullosta. Sitten viikon vanhana tuli se tiheän imemisen kausi. Poika viihtyi rinnalla jopa tunnin putkeen, välillä vaihdettiin vaan tissiä. Itku silmässä siinä sohvalla istuessani ja imettäessäni mietin, että saakeli, tätäkö tämä nyt on! Tässä minä vaan istun, itken ja imetän!! Onneksi maitoa rupesi tulemaan kunnolla sen päivän jälkeen ja nyt ruokaillaan päivällä 1,5-2 tunnin välein ja öisin 2-3 tunnin välein. Lisämaitoa tarvitsee antaa enää harvoin ja sitä menee tosi vähän kerralla verrattuna alkuun. Toki toivoisin, että jäbä nukkuisi ainakin öisin hieman pidempään kuin sen 2-3 tuntia.

Meidän vauveli on aika äänekäs nukkuja. Murisee ja ärisee unissaan ja minähän tietty havahdun jokaiseen pihahdukseen! Ollaan kokeiltu nyt pari yötä niin, että vauva nukkuu omassa huoneessaan ja se onkin toiminut hyvin. En herää ihan jokaiseen naarahdukseen vaan vasta siihen nälkänarinaan. Vaikka vähän mietinkin aluksi, että olenko huono äiti, kun laitan lapseni nukkumaan toiseen huoneeseen, niin kaipa sitä on tässäkin asiassa mietittävä myös itseään ja omaa jaksamistaan.
 
no jo on meillä ongelma :eek: eilen aamusta lähtien ei sitten maito ole rinnasta kelvannut, vaan on täytynyt pumpata pulloon ja tällä hetkellä pullon "nänni" on ihan paras kaveri.
 
Nappi88 meillä oli kans vähän sama ongelma sillon kun tota korviketta joutu antaan enemmän :confused: Siitä pullosta vaan saa niin paljon helpommin ruokaa... ite hankin mamin pullot ja tuttiosat, niiden kanssa joutuu vauva oikeesti vähän tekeenkin jotain :rolleyes:
 
Mä en vielä imetä, kun tämä kaveri on edelleen letkuruokinnassa mun mahassa, mutta ostin Ainu Medela Alman. Se on kuulemma niin lähellä rintaruokintaa kuin pullo voi olla. En voi sanoa pullosta mitään ylistävää, koska sitä ei ole kokeiltu, mutta sitä on muutamassa paikassa kehuttu. Kallis se on kuin mikä maksaa liki 30 euroa, mutta koska olemme saaneet niin paljon lahjoituksena lastentavaraa päätin kokeilla onko siitä mihinkään. Maidon pitäisi tulla siitä samalla imutekniikalla kuin rinnasta.
 
esikoisen kanssa mentiin ihan perus ainun tuttipulloilla.
toiselle lapselle tilasin netistä sitten tommee tippee tuttipulloja, ne olivat voittaneet jonkun testin ja siinä myös tuttiosa oli rintaa imitoiva ja maitoa tuli siihen tahtiin kuin oikeasti tisseistä. ja niissä oli joku ilmaventtiili, joka ehkäisee koliikkia. aika kalliitahan ne pullot olivat, samoin varatutit, mutta tykkäsin kyllä kovasti niistä pulloista, olivat helppo pestä ja passasivat hyvin käteen.

pullot ovat edelleen meillä kaapissa hyvässä kunnossa ja ajattelin, että hommaan niihin vain uudet tuttiosat, pesen tuttipullot ja keittelen kaikki osat, niin ei tarvitse tuttipulloja sen kummemmin hommata.
mutta nyt en löytänyt netistä niitä pienimpiä 0+ tutteja mistään! eikä niitä pullotutteja tai yleensäkään pulloja muutenkaan ollut juuri missään enää myynnissä... ja silloin kun tilasin pullot netistä, niitä oli monessa paikassa myynnissä ja sai ihan vertailla mistä saa edullisimmin, mutta nyt niitä ei tahdo löytyä ollenkaan! :eek: tutteja 3kk:sta eteenpäin löysin kahdesta paikasta, mutta en ihan vielä viitsinyt niitä tilailla... ostin sitten varuulta yhden aventin pullon prismasta, että jos tarvitsee pian syntymän jälkeen pullolla antaa maitoa.

olikohan nyt huvikumpu.fi:stä tilasin niitä silloin ja niitä oli vaikka minkä kokoista pakettia ja tutteja erikseen. mutta nyt siellä ei myydä niitä enää ollenkaan... :confused:
 
Ebaysta ninetsu löytyy niitä tippeen tutteja ja pulloja ja vieläpä hyvään hintaan. Itse tilasin sieltä ja tyytyväinen olen pulloihin/pullotutteihin ollut.

Olen itse täysin pullojen/korvikkeen varassa, koska mulla ei ole maito noussut ollenkaan, vaikka synnytyksestä on jo kuusi päivää :( on vähän huono äiti -fiilis siitä, mutta minkäs teet :/
 
kiitos vinkistä, mutta mää en vain jostain syystä uskalla tilailla mistään tuommosista mitään... mun kaveri kyllä tilailee ebaysta vaikka mitä ja kehuu kuin halvalla sieltä saa ja kaikkea vähän erikoistakin, mutta mää en vain uskalla... ennemmin tilaan kalliimmalla suomesta. joo mää oon vähä höperö. :grin

kyllä sitä varmasti tulee paska äiti-fiilis, jos ei maitoa tule. :sad001 mutta eihän sille mitään voi, et ole yhtään huonompi äiti. pääasia, että vauva saa läheisyyttä ja rakkautta, vaikka maito tuleekin pullosta. :Heartred
 
Täälläkin on alkanut pahin maidon ylituotanto jo helpottaa, valoa tunnelin päässä! Ei tarvii pumppailla enää kun yöllä ja aamulla, muuten menee ihan ok kun imettelee vuorotellen kummastakin tissistä, ja pitää toisessa maidonkerääjää. Ihan huipputuote se! Sillä aikaa kun imettelee toisesta niin toisesta valuu kerääjää 30-50ml, minkä saa heitettyä pakkaseen ja kivut helppaa. Vauvakin on alkanu syömään jo helpommin, ei raivota enää joka syöttökerralla eikä enää rinnanpäätkään satu ihan niiiin paljon. Alan pikkuhiljaa uskoa et tää imetys ihan oikeesti voi joskus vielä sujuakkin normaalisti! :)
 
Imetys alkanut muodostua jo "normaaliksi arjen touhuksi", tarkoittaen siis sitä, että ei sitä enää oikeestaan edes huomaa, kun laittaa tissin suuhun ja touhuaa samalla muuta :) maitoa tulee tosi hyvin, ja tyttö syö sitä hyvään tahtiin. Paino nousee ja posket pyöristyy. Enää ei ole tarvinut pumppailla. Tyttö alkanut viihtyä tissillä pidempiä aikoja, nostattelee. Paljon menee ilmaa mahaan samalla, joten paljon on myös ilmavaivaa ja sen myötä narinaa.
 
Tuli mieleen, kun tyttö päätti toistamiseen tänään oksentaa kunnolla maidot ulos. Ei siis mitään pikku pulautusta vaan niskaa myöden valuttaen. Typy on siis ihan muutaman kerran vaan oksentanut ja pulauttelua ei ole ollut ollenkaan. Kuinka teillä?
 
Meillä tyttö ehkä noin joka toinen kerta puklaa vähäsen, enemmän semmosta maitokuolan valumista vaan. Yhden kerran ainoastaan on kunnolla tullut maidot ulos, että on samantien menny tytön vaatteet ja pukluriepu pesuun.
 
Meillä puklaa melkein joka kerta vähän. Kolme kertaa oksentanut, yhden kerran tuli nenästäkin :sad001

Viime yö oli aivan painajainen, tyttö valvoi iltakasista yöllä puoli neljään. Syötin sen ja mentiin iltakylpyyn jonka jälkeen yritin laittaa sitä nukkumaan, tissiä oli vailla jonka jälkeen oksensi kaiken ylös. Sai lisää tissiä ja puolilta öin sain sen nukkumaan hetkeksi mutta nälkä herätti ja sitten roikuttiin tissillä loppuyö. Olisko ollut yliväsymystä sitten. Tutilla sain sitten nukutettua mun viereen sohvalle ja siinä nukuttiin aamuseiskaan asti ja alotettiin imetys. Tämä päivä mennyt taas normaalisti ja oon onneksi saanut nukuttua päikkärit. Nyt sitten tyttö unilla ja varmaan pitäis itsekkin mennä.
 
Meidän tytöllä tuli pari päivää sitten ihan sellainen puklu, missä oli jopa vähän "tummaa" mukana, jotain ruskeaa. Mietin, kun rinnanpäät on vähän auki, ni voisiko olla sitä verta tai jotain...onneksi ei oo enää tullut. Olikohan se joku oksennus?

Eilen tyttö veti navan täyteen maitoa ja sitten pulautti KAIKEN ulos mun ja ittensä päälle. Sai sitten pesujen jälkeen lisää ruokaa ja tällä kertaa vaipasta falskasi pissat molempien päälle. Onneksi on noita vaatteita :)

Muutoin imetys sujuu hyvin, koitan syöttää aina molemmat, mutta yleensä mimmi tsippaa aina ekan tissin jälkeen, jota on vartin imenyt...sitten nukkuukin sellasen kolme tuntia...esim. nyt :)
 
Meillä tyttö ei jaksa syldä kuin yhden tissin kerralla. Tulee sen verta hyvin tota maitoa, ettei sen napa vedä enempää. :-)
 
Nyt vissiin täälläkin jotain masukipua :( tissistä tulee vissiin niin paljon ja tyttö "hotkii" sitä maitoa. Sit ei tuukaan pierua tai röyhtyä ja iiiiso itku. Kävin sitten sitä cuplatonia ostamassa. Suoraan vaan suuhun tiputtelin. Nyt oli yks imetys ja tuli röyhtyt molemmista päistä. Nukahti...Tänään koko aamu meni kiukutellessa, kun ei syönyt juuri mitään ja "hakkasi" rintaa ja potki naama punasena...:(

Ilmeisesti ei kannata ees pumppailla noita tissejä, kun eiks ne sit taas tuota sitä enemmän...
 
Välillä olen pumppaillut enimmät pois esim. tänä aamuna oli niin täynnä et pumppasin samalla toisen tissin, kun imetin toisesta. Toistaseks maitoa tulee kyllä hyvin, saa useasti päivässä olla vaihtamassa liivinsuojia ja jopa rintsikat ja paidan, kun tulee läpi. Välillä kitistään pierun/kakan tuloa. Taitaa vauva sekoittaa välillä vatsavaivat ja nälän tunteen, kun monesti syötön jälkeen on kitinää sekä tissin hamuamista ja sitten törähtää pylly.
 
Meillä on juuri tuota samaa, että sekottaa, mitä haluaa ja mitä tarvitsee. Kauhee raivoaminen tissillä suu auki, sitten pärähtää ja silmät alkaa mennä kiinni.
 
Takaisin
Top