Imetys

Just töräytin lapselle 3 vrk ja 5 h vanhan maidon. Yritin luottaa hajuaistiini. Tosiaan jostain luin, että jopa muutaman päivän alle 4 C säilyis pumpattu maito. Mua niin häiritsee kun monessa paikassa sanotaan eri tavalla. Toivon mukaan ei tul nyt sit mitään.
 
Mä luin jostain, et 8 päivääki säilyy. Haju- ja makuaistiin luottasin. Ja oon ehkä...5 päivää vanhaakin syöttänyt.
 
Mä kans pakastan minigripeissä. Sulatettaessa siirrän jäisen maidon puhtaaseen minigrippiin ja sulatan siinä, niin on varmasti ehjä pussi kun pakkasessa niihin on saattanu tulla reikiä. Jääkaappin lypsän aina pienen lirun maitoa, mihin sekotan aina disflatylit, d-tipat ja maitohapot. Sitä samaa maitoa käytän 4-5 päivää. Luin jostain oppaasta että viikonkin voi säilyä lypsetty tuore maito jääkaapissa, jos ei säilytä ovessa.

Eiks tiheän imun kaudet oo 3viikon, 6viikon ja 3kk iässä?
 
Sama, oon lukenu et jopa viikon, mut jostain kuulin että 1vrk on paras, joten ite säilytän max. ton 24 tuntia ja jos ei mee ni pakkaseen. Minä hölmö laitoin ihan ekan kerran pakkaseen koko hemmetin tuttipullon, joo o :grin Nyt siis minigripit käytössä!
 
meillä kans minigripeillä mennään. mää oon kans aina luullut, että tuon 1 vuorokauden säilyy, enkä ole uskaltanut antaa kenellekään näistä sen kauempaa jääkaapissa ollutta maitoa. en sitten tiedä mikä on se oikea säilyvyysaika. :)
 
Mä just laitoin tonne toukokuisten imetysketjuun jonkun sairaalan sivuilla olleen ohjeen maidon säilyvyydestä jääkaapissa. Sen mukaan tuore pumpattu maito säilyy jääkaapissa 2-3 vuorokautta ja mä luotan siihen. Jos se kelpaa sairaalassa keskosille niin kelpaa meillekin :)
 
okei, se varmasti on ihan luotettava aika. :) tosin mulla ei enää pumppaamalla maitoa juurikaan tule... :confused:
 
Kokemuksesta voin sanoa et maidosta paitsi haistaa niin myös näkee sit kun on pilalla, se nimittäin menee kokkareiksi TODELLA nopeasti sen jälkeen ku tulee "parasta ennen" täyteen. Tai ite otin pakkasesta maitoa reissuun, kylmäkassiin ja kylmäkallet sisään. Kuudelta illalla tuoksui vielä ihan makealta, maistui makealta ja oli ulkonäöltäänkin ihan ok. Kahdeksalta kun mietin et uskaltaakohan enää antaa ni ei tarvinnu haistella tai maistella ku oli menny sormen kokoisiksi kikkareiksi. Näin ainakin toi pakastettu maito täällä teki. Niin ja pakastan minigrippeihin. Ainulla on aika halpoja ne maitopussit myös, mut ne ei oo sulkeutuvia. Niissäkin voi pakastaa ku saa sellaiseen asentoon et pysyy "pystyssä" ja ne on niin pitkiä et hyvä on sulatella niissä myös. Jos on medelan tai amedan pumppu ni voi sellaisen pussipullon laittaa suoraan siihen kiinni.

Jääkaapissa voi säilyä viikonkin jos on kylmä jääkaappi (neljä viis astetta) ja säilyttää maitoa ihan siellä perällä eikä ovessa. Itellä menee kyllä kaikki heti ellen varta vasten just säilytä pakastinta varten. Yleensä ei päädy maidot edes jääkaappiin kun sen 4-6 (tai 6-10 lähteestä riippuen) tuntia säilyy huoneenlämmössä.
 
Joo kylmentyessä (pakastin tai jääkaappi) äidinmaidostahan tuhoutuu nuo entsyymit, mitkä sen pitää hyvänä pitkään, eikä siks enää kylmentämisen jälkeen säilykään kun hetken vaan lämpimässä.
 
Ok, uskallan sit käyttää ehkä muutaman päivän jääkaappimaitoakin, koska sen tosiaan varmaan näkee ja esim. sairaanhoitopiirien sivuillakin ohjeet saattaa hiukan vaihdella.

Muuten, tissit huus pikkasen hoosiannaa kun olin hierojalla :grin. Meinasin sanoa miehen pelikaverille, et älä runttaa niin kovaa kun mun tissit räjähtää! Olin antanut vaan vasemmasta tissistä vauvalle ennen hierojaa :)
 
On outoa, että maidon säilymisestä on niin monenlaista tietoa. o_O

Minulla on ollut maito vähissä viime päivinä. Tissit muistuttaa kuivuneita teepusseja. Tänään on ollut vähän enemmän maitoa tarjolla, mutta eilen illalla oli pakko antaa pakkasesta maitoa pikkumiehelle. Mies oli kyllä sitä mieltä, että ukkeli olisi pärjännyt, mutta itsellä iski epäusko. Hain siis pakkasesta maitoa ja mies tupisi, että tässä pitäisi päästä nukkumaan. Mua otti päähän. Ihan niin kuin itse olisi halunnut keskellä yötä alkaa maidon sulatuspuuhiin. Mutta poika tuli ruokittua ja hän nukkuikin 5,5 h (ennätys).
 
Oli pakko palata aikaisempaan eli mitä tähän ketjuun on alusta lähtien kirjoittanut. Olin jo unohtanut esim. ihan ekan viikon metkut täysin! Ja onneksi en lopettanut imetystä missään välissä, vaikka sekin kävi mielessä. Ei meillä vieläkään täysin hiljaista ole, mutta kukapa vauva olisi aina tyytyväinen, kun ei kukaan aikuinenkaan ole. Kiva et noi kaikki alun fiilikset on täällä tallessa.

Ennen vauvan syntymistä olisin halunnut tietää, että imetys on (voi olla) vaikeaa monestakin eri syystä, mutta kyllä se siitä lähtee oikeasti. (suihkutissit, rintaraivarit, iltaiset vatsakivut...mitä meiltä ei löytynytkään?) ja sen lisäksi, että ne synnytyssupistukset sattuu ihan saatanasti.

Ja nyt siis henkinen valmistautuminen 3kk tiheän imun kauteen ja siihen liittyviin mahd. raivareihin siis käynnissä. (luin siis netistä kaiken maailman salaliittoteorioita korvikevalmistajista)
 
Hah mä uskon tohon korvikevalmistajien salaliittoteoriaan :D kuinka monta kertaa olenkaan tässä 3kk rintaraivarien aikana miettiny korvikkeeseen siirtymistä, kun ensin toinen raivoaa nälkää, imee pari kertaa, raivoaa kun maitoa tulee suihkuten, imee taas, raivoaa kun maidon eteen joutuukin tekemään töitä jne. Siinä kyllä itseä naurattaa kun toinen raukka parka ei tiedä mitä haluaa. No onneksi sekin on vaihe :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä ei mun kirjanpidon mukaan oo vielä ollu mitään tiheän imun kautta niin kyselen ehkä tyhmiä, mutta montako imetyskertaa teille tulee vuorokaudessa tiheän imun kautena ja mites sit normaalisti? Meillä siis tyttö söi 7-9 kertaa päivässä ennen rotan aiheuttamaa ripulia. Nyt oon 3 tai 4 päivää syöttäny 12 kertaa päivässä ettei tyttö kuivu...tuleeko niitä imetyskertoja vielä tätäkin enemmän?
 
Oon just yrittänyt laskea syöttöjä päivittäin (samoin kuin kirjata nukkumisia, mut heittelee koko ajan). Syöttöjä tulee tällä hetkellä n. 8-9 päivässä (esim. klo 6, (8) 10, 12, 14, 17, 19, 00, 03.) Oon valmistautunut tiheään imuun siten, että syöttökertoja tulis enemmän, mut niistä osa saattaa mennä harakoille just noitten raivareitten takia. Yöheräämisiä saattaa tolla kaudella tulla pari-kolme lisää (nykysen 2-3 lisäksi siis, et sille 5h unipätkälle voinee sanoa heipat). Mut aion ton sinnitellä, koska sekin on vaan "VAIHE". :)

Meillä kun tyttö alkaa kitistä, niin vien ekana syöttöpisteelle. yleensä jo makkarin ovella kitisee kovempaa, jos ei sinne halua, mut koitan silti. Kääntää päätään joko syödäkseen tai poispäin. Sitten tiedän, että syökö vai vienkö päiväunille vaunuihin.
 
mä en oo kertoja laskenu, mut aiemmin kun tyttö syöny hereillä ollessaan 2-3 tunnin välein niin nyt 1-2 tuntia ja alkaa huuto. Ei kyl ime kovin kauaa, ihan max. vartti, yleensä 10min.
 
Nukkuuko teidän vauva hymis vielä 12h yössä? Saat kyl sit olla valveaikana aika usein syöttämässä? Vai tuleeko iltaa kohti useampia imetyksiä? Meidän tyttö haluaa aina tauon noitten ruokailujen väliin ja on sudennälkä tuon 5h nukkumisen jäljiltä :)
 
Meillä syödään päivällä keskimäärin 3h välein, jos oikein hyvät päikkärit nukkuu niin voi olla 4,5h syömättä. Yöllä sit syödään tosiaan parin tunnin välein, eli tuliskohan noita imetyskertoja vuorokaudessa joku 9. Tehokasta syöntiä on semmoset 5min, ja muutaman minuutin lussuttelee siihen päälle vielä ennen kuin on tyytyväinen. Sillon kun meillä oli eka tiheän imun kausi, niin käytännössä söi koko ajan, eikä irrottanut tissistä itseään ollenkaan. Toi oli sillon ihan minivauvana, toivottavasti ei tuu sellasia enää.
 
MammaMaria joo tänäänkin heräs vasta 9:30 ekan kerran syömään eli melkeenpä tunnin välein imetän nyt...
 
Mutta mä siis pumppaan joka aamu ennen ekaa imetystä pari pussillista maitoa että tyttö saa helpommin syötyä ja jos lähetään johonkin niin on sit pumpattua maitoa eikä tarvii koko ajan imettää.
 
Takaisin
Top