Imetys

Taitaa olla täälläkin tuo vasen tissi epätoivottu, kun siitä ei oo nyt vuorokauteen suostunut syömäään, paitsi yöllä hämärässä aivan unessa...Ihan kiva silari!
 
Yllättäen mulla tais tänään loppua tisseistä maito kesken. Tuntu siltä ettei nouse kunnolla kun poika imee ja lopuksi huusi vaan joka kerta kun tissin otti suuhun. Mies lämmitti sit pakkasesta 90ml, ja vauva rauhottui pullolle ja söi melkeen kaiken. Välillä tuntuu et on näitä päiviä kun tissit on ihan lörpöt eikä maito heru kunnolla. En tiiä, tuntuu että hän ei nykyään ime enää kunnolla vaan imuote on tosi kapea, ja vaikka maitoa tuliskin, ei hän jaksa imeä tarpeeks kovaa. Toisina päivinä sit taas mulla on tissit ihan räjähdyspisteessä, ja voisin imettää niillä vaikka kymmenenkin vauvaa. Nyt ei kyllä onnistu sit tissille nukutuskaan, kun ei sieltä tuu enää mitään. Tuolla mies koittaa nukuttaa ja vauva vaan huutaa... voi olla rokotuksistakin kiukkunen kyllä, ja väsynyt.
 
Meillä oli rokotusiltana ihan sama homma, et imetykseen ei suostunut, niin sai sitten pulloruokaa. Eilen mies nukutti, otti pullosta (vaan?) 40ml. Heräskin sitten jo aikasemmin kuin yleensä syömään. Oli nukahtanut n. klo 19, söi klo 22, 02.30 ja 05.30, jonka jälkeen ei enää halunnut nukkua...jippii...
 
Kivoja aamuherätyksiä, voi teitä :) Ei sitte ois mahis koittaa venyttää iltoja et vauveli nukkuis aamulla vähän pidempään?

Meillä mies koitti eilen nukuttaa, mut ei siitä vaan tuu mitään ilman tissiä. Huuto äityy niin järjettömäks, eikä sitä saa rauhalliseks ilman tissiä enää millään. Mut muuten yö meni taas kivasti, söi sen neljä kertaa ja pari kertaa kävin laittamassa tuttia. Taitaa olla vaikutusta tolla kun siirrettiin poika isompaan pinnikseen, ja mahtuu nyt pyörimään siellä mielensä mukaan. On joka kerta kääntynyt poikittain kun hänet sieltä nostan syömään.
 
No iltojen venytystä oon pari kertaa kokeillut, mut on aina iltasin tiettyyn kellonaikaan (klo 18.15) täysin kypsä hereilläoloon, riippumatta esimerkiksi päiviunista...Ja onhan tavallaan noi pitkät illat "omaa aikaa" aika jees.

Meillä iltanukutus on AINA huutoa, nukutimpa minä tai mies. Joten sillä ei ole väliä. Molemmilla meillä on oma tapa sitten sitä huutoa taltuttaa/kuunnella. Ite pidän sylissä vauva-asennossa ja keinuttelen, mies pitää rinnan päällä ja pitää kiinni. Ja joka kerta nukutukseen menee se tunti. Eli jos menee nukuttamaan heti klo 18.15, tyttö nukkuu 19.15. Ja jos menee nukuttamaan klo 18.45 (kuunnellen itkua siihen asti), nukahtaa 19.45.

Joinain aamuina nukkuu jopa puol seittämään...tänään meni kyl päiväunille jo 7.30, heräs sieltä 8.20. Viereen sit nukuttelin ja nukuttiin 11.15 asti. Oli kerrankin iloinen imetettävä, kun nukahteli ja aina välillä naukkaili maitoa tyytyväisenä. harvoin tykkää syödä noin monesti ja nautiskella. Väsyneenä ehkä :)
 
Meillä neuvolassa tosiaan ehdottettiin tassuttelua unikouluks, et oppeis nukahtamaan itse. No, eihän se toimi kun huuto äityy vaan jos sängyssä pitää vaikka mikä olis, ja äityy vaan vaikka pitäis sylissäkin. Ollaan yritetty nukuttaa ilman tissiä, mut siihen menee helposti monta tuntia huudon kanssa, ja siinä vaiheessa on sit jo nälkäkin, ja lopulta päättyy aina siihen et syötän ja poika nukahtaa tissille. Oon ihan neuvoton, miten unikouluttaa vauvaa, joka ei vaan nukahda vaikka monta tuntia menis? Välillä voi nukahtaa syliin tunnin huudon jälkeen, mut nukkuu omassa sängyssä max.30min ennen kun alkaa taas huuto. Ollaan miehen kanssa tästä eri mieltä, hänen mielestä antaa huutaa vaan omassa sängyssäkin, mut mä en kahta minuuttia kauempaa pitäis näin pientä omassa sängyssä pää punaisena karjuen. Minkäs teet, jos ei rauhoitu syliinkään? Tissittelyn jälkeenhän poika havahtuu aina kun laskee omaan sänkyyn, ja nukuttaa itsensä siihen muutamassa minuutissa pyörien. Eli osaa kyllä nukahtaa itse sitten kun on puoliunessa ja rauhallinen, mut ei rauhoitu ellei sitä tissiä saa.
 
Eiköhän toi unikoulutus oo tossa kohtaa ihan liian vaikeaa? Koska vauvaa selvästi joku asia kiusaa jos on jatkuvasti itkuinen. Mä unikoulutin meidän vauvaa parin kuukauden iässä, en tiedä oliko sopivaa, mutta päätin että nyt pitää saada yöuni aikaisemmaksi klo 01-03:sta. Ja se onnistui, mutta meillä toi koliikki oli jo ohi, enää vaan ajoittain vatsavaivaa. Laitoin tosta huudattamisesta linkin tuonne nukkuminen-ketjuun, pidä sä vaan sipuli pääs ja älä huudata. Vauva tarvitsee huutaessaan lohtua ja hakee sen tissistä tai sylistä. Mitä lääkäri on sanonut sipuli teidän lapsen huuteluun?
 
Juttelin meidän oman neuvolantädin kanssa, kun oli tullu lomilta takas, ja hän oli sitä mieltä että ei mitään unikouluja noin pienelle. Päätin sit etten ota mitään stressiä siitä mihin nukahtaa, miten tai millon, nukahtakoot tissille jos nukahtaa tai jos ei niin jotenki muuten sitten. Ja nyt onki viime päivät menneet oikeestaan täysin ilman itkuja, kun on vauva saanut nukahtaa niinkuin parhaakseen näkee. Välillä on nukahdettu tissille, välillä ei mut kaikki ilman huutoja ja itkuja. Päikkäreille on nukahtanu lähes poikkeuksetta viime päivät nätisti vaunuja heijaillen, ilman itkua nekin. Lastenlääkäri meinas kuukaus takaperin kun lääkärillä oltiin et vatsavaivaa ne huutelut on, ja niin ne varmasti olikin, ja varmaan on vähän vieläkin kun piereskelee edelleen tosi paljon ja yöllä kans välillä herää itkemään ja pieruja tulee samalla monta. Neuvolassa juteltiin kans allergian tai refluksin mahdollisuudesta, mut tuskin on niitkään kun ei oo niin voimakkaita oireita kuitenkaan. Neuvolassa myöskin meinattiin et jotkut vauvat on vaan herkkäunisia ja huonoja nukahtamaan, ja tällä kun näyttäis olevan nälkä parin tunnin välein yötä päivää, niin maito ei vaan enää pidä hänellä nälkää ja siks heräilee paljon yölläkin.
 
Samaa mieltä. Ja oikeastaan meidän rytmin siirtoa ei voi ees kutsua unikouluksi kun oli neuvolaa, aamunäyttöä ym. aamusta, oli pakko nousta ajoissa 8-9 välillä ja sitten se aikaistuikin jo siihen klo 23 suunnilleen, joka oli ihanaa ettei enää yöllä klo 02 kollattu. Koitan pitää siitä kiinni miten annan tissiä, että rytmi säilyisi jos sitä nyt voi rytmiksi kutsua. Mutta en itkuista vauvaa tosiaan laittaisi unikouluihin. Ne on vanhemmille lapsille :) Jotkut vauvat on herkempiä ja masuvaivat on tosi yleisiä.
 
Disflatyl auttoi meillä aika hyvin vatsavaivoihin ja kyljellään sekä masullaan heijailu. Ja syötöt hieman pystymmässä. Nälkäänsä kun ahmi niin tuli törkeesti ilmaa massuun ja se kiusasi. Nykyisin ei sillä tavalla ahmi enää niin usein.
 
Ihan sama meillä. Ahmi ennen niin hirveellä voimalla että oikeen kuuli kun nieleskeli ilmaa. Varmaan sillon kun ne mahavaivatkin oli pahemmat niin vauva ahmi mahakipuunsa, kun vauvahan ei erota nälkää masukivusta kun molemmat tuntuu ikävältä mahassa. Enää ei ahmi vaikka kova nälkä oliskin. Syötöt oon aina hoitanu suht pystyssä, mut sillä ei tuntunu olevan mitään vaikutusta, niinkun ei röytäytykselläkään. Disflatyl ja cuplaton oli meillä vuorotellen käytössä. Sen verran ehkä helppas et ne huudot ei ollu ihan niin pitkiä kun pierut tuli ulos paremmin, mut ei ne siihen vaivaan muuten kyllä auttaneet. Sillon ku poika alko nostelee jalkojaan ja jumppailemaan ite enemmän, alko vaivatki helpottaa. Selkeesti tää meidän poika on vaan herkkäuninen, kun säpsähtelee pienimpiinkin ääniin. Ja maailma on niin kovin kiinnostava, ettei malttais nukahtaa ollenkaan. Jostain luin että siinä vaiheessa kun vauva alkaa ymmärtää, että nukkuminen auttaa siihen väsymyksen tunteeseen, helpottuis se nukahtaminen kun ei enää taistele niin kovin sitä vastaan.

Ei siis tosiaan mitään varsinaista unikoulua pidetä, mut esimerkiks tänäänkään ei poika nukahtanu iltatissille, niin jätin omaan sänkyyn hereillä, tutti suussa. En siis istu vieressä ja odota et nukahtaako vai ei. Vieressä jos oon ni se häiritsee selvästi hänen nukahtamistaan, kun kiinnittää huomion taas seurusteluun. Heti ku makkarista kuuluu ääniä siihen malliin et kohta yltyy itkuks, meen paikalle ja laitan tutin suuhun tai laulan ja odotan et rauhottuu ja poistun taas. Välillä nukahtaa siihen itekseen, välillä ei. Sit kun itku ei enää helppaa tutilla tai laululla, otan syliin ja lykkään tissin suuhun. Yleensä, niinku tänäänkin, rauhottuu siihen ja nukahtaa tällä tokalla tissittely-yrityksellä, ja vaikka herääkin kun lasken sänkyyn niin nukahtaa siihen sitten jo itsekseen aina, yleensä ilman tuttiakin.
 
En nyt oo ihan tarkkaan perillä sipuli sun vauvan nukkumistilanteesta nii en tiiä ootko yrittäny tämmöstä:
mun kaverilla on siis puolivuotias poika joka on ollu kokoajan huonouninen, vähän väliä yöllä heräilee eikä meinaa asettua uudestaan jne. Kokeilivat kaiken unikoulusta kapalointiin, ruoka-aineiden karsimiseen (äidin) jne. Niin nyt olivat jostain kuulleet (en muista oliko neuvolassa vai tutulta, kirjasta vai mistä) että kannattaa kokeilla semmosta että äiti nukkuu eri huoneessa ku vauva. No, tälle kaverille se oli kyllä aika kova paikka olla eri huoneessa ku poika mut heti eka yönä oli pitäny vaan kerran tutti laittaa pojalle suuhun. isän siis. kuulemma vauva jotenki vaistoaa/haistaa äidin/maidon niin alkaa sit kitiseen eikä asetu sitten millään. ja senkin jälkeen on yöt sujunu hyvin, ei oo pitäny yösyöttää. hän oli tehny sillain että jos 15min huutaa eikä oo vielä asettunu niin sitte tulee tissiä mut ei oo tarttenu ainakaa vielä. Tietty pienemmän kans vähän hankalampaa kun kuitenki saattaa tosissaan tarvita ruokaa yölläkin. tympeähän se on kyllä nukkua varmasti eri huoneessa ku vauva, jos on siis tottunu alusta asti nukkuun vauvan kans. ja tietty miehenki kans sit eri huoneessa. mutta väliaikaistahan se vain ois :)
 
Joo no tota meille suositeltiin heti ekana neuvolasta. Ongelma vaan on ettei vauvaa saa mihinkään muualle meillä nukkumaan kun meidän kanssa samaan huoneeseen. Kun ei oo kun makkari ja olkkari, ja olkkarissa mies valvoo aina pitkälle yöhön, joten vauva ei voi siellä nukkua (enkä minäkään). Vaatehuone ja eteinen on ainoita mihin vauvan vois periaatteessa laittaa, mut en kyllä oikeen niihinkään sitä laittais. Täytyy varmaan totakin vielä kokeilla kyllä sitten jos tässä nyt ei mikään muu enää auta... Välillä kyllä tuntuu et poika havahtuu heti kun mä meen nukkumaan, mutta välillä kyllä herää itkemään vaikkei oltais miehen kanssa kumpikaan vielä nukkumassa. Nyt on kokeilussa ne ruoka-aineiden karsimiset, katsotaan, katsotaan... Mut kiitti vinkistä! Ja kyllä varmasti kokeillaan sitäkin jos ei tohon puolen vuoden ikään mennessä oo muutosta tullu, sit kun kiinteetkin on jo mukana :)
 
ai höh tota huonehommaa en tullut ajatelleeksikaan :smiley-angry003
 
Aikooko joku täysimettää 6 kk ikään saakka? Mä oon vielä mietintäkannalla. Ehkä kuitenkin jo 5 kk jälkeen aloittelen kiinteät.
 
Voihan imetys! Luulin jo, et se on loppu, mut tyttö päätti sitä sitten (osittain) jatkaakin. Nyt ollut hyviä imetyspäiviä, vaikka väliin mahtuu pari "0-1 imetystä päivässä" -päiviä. Mut ei oteta tästä stressiä :) Korviketta menee siis muu aika, määrä on pitänyt laskea, mut unohan viimestään iltapäivällä. Veikkaan, et menee n. 5dl, vaikka olis kolmekin imetystä...
 
Ameeba täällä taidan kallistua siihen, että kiinteitä aloitellaan seuraavan neuvolan jälkeen (tyttö silloin 5 kk ja viikko).
Selvästi osoittaa kiinnostusta jo ruokaan, kun välillä syön itse vauva sylissä. Vielä nyt täysimetys käynnissä, maito tuntuu riittävän suht ok. Tosin pumppaamalla en enää saa samoja määriä kuin esim. heinäkuussa. Silloin kerralla n. 160 milliä, nyt 60-80 milliä.
 
meillä maistellaan jo, mutta mä kyllä sanoisin tätä vielä täysimetykseksi, kun se tosiaan on teelusikallinen päivässä ja joskus jää päivä välistäkin. Ruokailu kiinnostaa ja yrittää ottaa lusikan omaan käteen tai viedä eväitä mun lautaselta, mut hiukan on hakusessa et mitä sille soseelle pitäis suussa tehdä.
 
Meilläkin on maisteltu bataattia kolmena päivänä. Tänään on välipäivä, kun ei poika oikein innostunut tuosta soseesta. Katsotaan jos taas loppuviikosta annetaan. Täysimetys siis täälläkin. En tosin ole tehnyt suunnitelmia, miten pitkään.
 
Mulla myös pumppuun tulee vähemmän maitoa kuin ihan aluksi, mutta tuotantohan tasaantuu ajan kuluessa niin uskoisin sen riittävän hyvinkin. Ehkäpä tuonne 5 kk ikään ja sitten lusikallisia... Hitto kun tää on niin vaikeeta.. :rolleyes:
 
Takaisin
Top