Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kviini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minäkin syötän aina sylissä. En ole niihin muihin asentoihin osannut laittaa itseäni enkä neitiä. Tuntuu, että jos jotain muuta asentoa haluaisi kokeilla, niin siinä pitäisi olla jonkun ammattilaisen sanomassa miten siinä vauva laitetaan. Ei mitkään pelkät kuvat tunnu riittävän. Synnytyksen jälkeen ensi-imetystä koitettiin heti synnytyssalissa niin että olin makuullani, mutta neiti oli silloin ne pari ensimmäistä päivää niin väsynyt että hyvä kun suostui syömään. Ei siis silloinkaan onnistunut tuo makuultaan imettäminen ja sen jälkeen en ole kokeillutkaan.

Minä oon ihmetelly että miten se seisten onnistuu? Meidän poika on kyllä jo niin iso etten ehkä enää jaksa opetella sitä.. Huono selkä jo kovilla kantamisesta.

Miulla kainalo-ote on ainoa mitä vierastan ja käytän sitä vain jos alkaa tuntua tiehyttukosta siellä ulkolaidalla. Meillä kun välillä tyttö ois tuntikaupalla tississä kiinni niin voi alkaa vaikka niin että nukutaan tyttö rinnalla. Siitä se herää ja hamuaa niin siirrän mahan päälle ja päätä tukien autan rinnan suuhun. Sitpä voidaan vaihtaa kumpaakin kylkeä ja jatkaa unia, kun herään otan kaksin käsin tyttöä kiinni ja hän jatkaa rinnalla niin että keittiössä irroittelen toisen käden paikallaan ollessa ja pääsen keittämään kahvia tai ottamaan syötävää. Kummasti siinä ne asennot keksii jos ei muuten pääse mihinkään... :) Sylissä tai kyljellään ollaan useimmiten.

Mä roikottelen vauvaa mitä ihmeellisimmissä asennoissa. Onnistuu makuulla mahan päällä (siihen nukahtaa helposti itsekin), seisten jos pitää hakea joku tavara esim. kyljellään ja istuen. Kainaloimetystä tulee harvemmin tehtyä.

Minä imetin sairaalassa aluks vallan makuultaan, kun muita asentoja mulle ei ees näytetty eikä tullut itelle mieleen kysyä. Ei noi imetystouhut olleet itelle tuttuja sit ollenkaan, tein vaan mitä käskettiin. Sitten joku kätilöistä törkkäskin vauvan mun tissiin kiinni kun istuin, ja hokasin että voihan sitä muutenkin imettää kun makuultaan! Sitte imetinkin vallan istuen, ja kokeilin sairaalassa kaikki mahdolliset tyylit, kainaloimetykset ja muut. Kotona yritin väkisin opetella öisin taas imettämään makuultaan, mutta ei siitä mitään tullut kun oli rintakumit sillon käytössä ja ne ei pysyneet paikallaan ja poika suuttui jatkuvasti, veti maitoa henkeen ja kakoili. Maitoa tuli nenästäkin pojalta kun niin suihkui pinkeistä tisseistä sinne nieluun. Sitte luovuin siitä ja oon imettäny istuen sylissä siitä lähtien. Ja nyt kun toi korvatulehdus iski muutama viikko sitten ni podin syyllisyyttä siitä makuullaanimetyksestä, että jos maitoa on päässy korviin ja edesauttanu tulehduksen syntyä. Korvalääkärikin sanoi ettei koskaan sais makuultaan imettää just siitä syystä että se lisää korvatulehdusriskiä. Aina pitäis olla vauva kuulemma hieman pystyssä, että maito valuu alas. Ja sama puklailun kanssa, että pitäis heti nostaa vauva pystyyn jos puklaa, ettei puklua jää korviin. Kiinnitän nyt aina huomiota siihen että kun istuen syötän ni poika on hieman pystyasennossa. Joskus täytyy kyllä nousta ylös kesken syötön ja vauva roikkuu yhden käden varassa, ja oon pari kertaa juossu vessanpöntöllekin poika tississä kiinni :)

Vain ja ainoastaan kylkimakuultaan imetän. Oon koittanut rauhoittaa noi tilanteet, ni ollaan syömässä aina makkarissa suht pimeässä ja rauhassa. Näkee jo heti ilmeestä, haluuko syödä vai ei. Eli tunnistaa tilanteen.

Nyt täällä huutelee tyytyväinen äiti. Vauva söi iltayhdeksältä ja sitten torkkui puoleenyöhön. Sitten pieni 5 minuutin tankkaus, jonka jälkeen nukkui yli 6,5 h. Ihan mieletöntä meidän iltahuutajalta. Huutelu on huomattavasti vähentynyt nyt kun saimme pienelle tutin suuhun kun aiemmin hän ei huolinut sitä. Ja en minäkään oikein tutin kannalla ollut, mutta jos valvoo 02-03 asti, kaikki keinot koitetaan. Huh ja ihanaa mitkä unet!!

Tiien niin tunteen, kun on valmis kokeilemaan miltei ihan mitä vaan, et vauva rauhottuisi. Täähän ei siis edelleenkään tuttia suostu syömään...tosin menee nykysin jo klo 19-20 välillä unille ja on nyt nukkunut 5,5-6h ekan pätkän. Luksusta! :)

Meillä on rauhoittunut tosi paljon! Siis on tuo suuritarpeinen vauva edelleen, koko ajan pitäis olla sylissä jne, nukkuu miten sattuu. Mutta nyt on oppinut itse mukauttamaan elämäänsä vauvan mukaan niin menee helpommin. Ja enää ei oo yhtään itkua "ilman syytä" kun on se gaviscon aloitettu. Aiemminhan se huusi sit ilmeisesti väsymystään koko yön mutta polte ei antanut nukkua, eli aina kun torkahti heräs huutamaan heti. Toki yhä saattaa pari tuntia itkeskellä ennen yöunta väsymystään jos ei koko ajan viihdytä mut ei oo enää tuntikaupalla sitä lohdutonta huutoa mihin ei auta mikään.

Sunnuntaina kun nukkui koko päivän ties että menee pitkälle yöhön ni mie sain nukkua illalla ja jäin sit tytön kans valvomaan et mies ois töissä ees jollain unilla. Eilen taas kun oli päivällä hyvin hereillä ollut niin mies nukutti tytön syliin sohvalle puolen yön maita ja jäi siihen nukkumaan tytön kanssa. Aamulla kuudelta toi tytön tissille ja tyttö jatkoi uniaan vielä yhdeksään. Tällaisia öitä sais olla lisää.

Nää pikkuset kuitenkin kasvaa koko ajan, et kohta pitäs koliikkien talttua! Ainakin lääkäri sanoi, et jos se iltahuuto on nyt meillä loppunut, ni ei sitä enää tuukaan. TÄähän itkeskelee enää n. 45min ennen nukahtamista. Sit nukahtaa, menee n. vartti ja haluaa "iltatissin", syö 5min, nukahtaa. Ja omassa sängyssä mennyt yöt kahella syötöllä (klo 1 ja 5), jonka jälkeen alkaakin aamun venytys....

Olen nyt imettänyt vähän yli kaksi kuukautta ja maito rupea vähenemään vaikka kuinka juon ja syön ja imetän. Vatsa vaivat on vähentyneet ja ennätys nukkumisen aika on ollut 8h ja 30 min. Yritän imettää 3 tunnin välein, mutta välillä kun vauva rupeaa juomaan niin se rupea itkemään ja rinnat on ihan löllöt. :confused:

Se rintojen "löllyys" ei tarkoita, että maito olisi välttämättä loppunut. Mulla oli kans alkuun "koko ajan"/"ainakin ennen syöttöä" ihan pinkeenä maitoa, nyt harvemmin. Silti vauva kasvaa ja "nieleskelee" syödessään. Itkua meillä on harva se kerta syöttäessä. Paitsi tänään ku oli se radio kohisemassa kahen kanavan välissä...:)

Mä oon tässä päivän verran miettinyt, että pitäiskö luovuttaa maitoa sairaalaan. Kun tuntuu aika usein noita rintoja nykyisin kiristävän ja vauva ilmeisesti saa haluamansa lyhyemmällä tankkauksella kuin aiemmin. Hmm, onko jollain kokemuksia?

Luovuta ihmeessä! Iteki luovuttaisin, jos hakisivat täälläkin kotiovelta, mut on vähän matkaa...Mun mielestä sairaalan nettisivuilta löytyy ohjeita tähän.

Selvis muuten, et 10h ilman imetystä toisesta tissistä ON liian pitkä aika. Jestas, meinas räjähtää. Oli siis vähän haasteellista tuo syöminen eilen klo 12-7.30 välillä...kelpas vaan toinen/ei mikään...Mut sieltähän se tulee ulos ja lopulta vauva imeskelikin tota aamutunnit 7.30-10.30. Tais riittää maitoa :D

Ootko sä hymykuoppa miettinyt luovuttamista kun sulla kans sitä maitoa tulee yli tarpeen, eikö?

Mä varmaan soitan sinne sairaalaan ja kysyn kuinka tarkkoja ne ohjeet on. En tiedä hakeeko meilläpäin kotiovelta, mutta meillä on muutenkin lyhyt matka sairaalaan. Jos saa viedä isomman erän kerralla, voisin ryhtyä hommaan. Vaikkei se tuotanto mitään hurjaa ole, mut jos se auttaisi muita pieniä vastasyntyneitä. :)

No mulla on tuotanto tasottunu aika hyvin. Pyrin nykyään antamaan päivän mittaan pumpatun maidon saman tai seuraavan päivän aikana tytölle eli ei sitä maitoa enää tuu niin paljon kun aikasemmin. Tarkotus on siis ollu yrittää saada tuotanto kuriin ja samalla mun painon tippuminen loppumaan (mun bmi nykyään siis jo alle 18 eli ihan liian vähän). Jos se litra viikossa mikä on minimimäärä tulis edelleen helposti niin olisin ruvennu luovuttamaan kyllä. En vaan uskaltanu sillon aikasemmin ruveta siihen kun oon kyselly tutuilta kokemuksia ja kaikki tuntu olevan sitä mieltä että koska oon melkeen poikkeuksetta vauvan kanssa kaksin niin siinä ois liian iso homma... Mutta nykyään mulla ei siis mee kun korkeintaan 50ml päivässä pakkaseen ja kaikki muu vauvalle esim lenkilläkäynnin aikana/jälkeen.

Muokattu viimeksi:
Niin ja täällä haetaan siis vähintään se 500ml kahesti viikossa kotoa. Ohjeet on tosi tarkat sekä välineiden puhtaanapidon että maidon säilyttämisen suhteen...

^no sitä mäkin pelkään, että on liian tarkat ohjeet ja sitten neuroottisena ihmisenä mietin, et oonko tehnyt oikein vai en. Totta muuten, että kun sulla mies paljon töissä, ois kova homma lisäksi luovuttaa. Ja voihan sen omalle vauvalle pakastaa "pahan päivän varalle". Mä mietin vielä. Parhaillaankin kun vauva nukkuu, niin tissejä kiristää.

Takaisin