Imetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kviini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla käväs kans luovuttaminen mielessä, kun oli tuota ylituotantoa aluksi paljon, mut sepä tyssäs siihen ku on säännöllinen lääkitys. Nyt on sit pakastin täynnä maitoa ja pitää koittaa välillä oikein keksiä menoja et ei menis hukkaankaan ne :grin
 
Meillä meni taas yks pussi, kun mies nukutti vauvan (3h projekti, sisältää syömistä, syömisestä kieltäytymistä ja kovaa huutoa). Ja meillä jos loppuu varastot, ni sit menee korviketta.
 
Mun piti kans luovuttaa, mut siinä vaiheessa kun yöunet oli vartin mittasia, ja piti vähän väliä nousta pumppaamaan, ni ne sairaalan ohjeet vaan tuntu ylivoimasilta. Jos ois joka välissä pitäny vielä keittää pumput ja pullot, oisin seonnu. Nyt siis pakastin täynnä maitoa, ja sieltä sulatellaan aina kun on joku tarve et mies syöttelee (esim. sillon tällön öisin että mä saan nukkua). Mulla kyllä edelleen tulee sen verran maitoa, että jos yks syöttö jää välistä, on pakko pumpata sen 100ml pois tissistä, ettei se räjähdä. Varsinkin öisin ja aamuisin näin, illalla tissit onki tyhjemmän oloset. Eli siis pakastimen maitomäärä pysyy kutakuinkin vakiona, kun sinne aina tulee lisää sitä mukaa kun sieltä sulatellaan.
 
mulla kans on tuota omaa maitoa pakkasessa ja oon pumpaillut ja maidonkerääjällä keräillyt sitä kaikkien lasten kohdalla. sitten niitä on ollut 20 pussia pakkasessa, 50-150ml per pussi. oon ollut tosi tarkka niiden kanssa, että sitä otetaan sulaamaan vain silloin kun tietää että sitä oikeasti tarvii, että sitä pakastettua omaa maitoa sitten riittää "pahan päivän varalle". ja olen siis kaupan korvikettakin antanut kun ollaan oltu jossain reissussa. sitten kun imetys on loppunut ja siirrytty korvikkeeseen, niin pakastimessa on ollut monta pussia mun omaa maitoa ja ne ovat vähän kuin unohtuneet sinne, kun en ole raaskinut käyttää... ja sitten loppujen lopuksi ne on sulatettu ja kaadettu lavuaarista alas... :grin
nyt mulla on sama homma, etten muka millään raaski sitä omaa maitoa ottaa sulaamaan pakkasesta, jos sattuukin että se sulatettu maito jää sitten käyttämättä. mies mulle taas nauroi, että sitten taas itku kurkussa kaadan niitä lavuaarista alas, kun ovat menneet pakastimessa vanhaksi. :grin

kokeilin taas eilisen imettää ilman rintakumeja ja voi jestas kun nännit on edelleen eilisestä arkoina... en taida enää edes yrittää päästä kumeista erilleen, kun nännit tulee heti aroiksi, iho alkaa aukeamaan ja imettäminen sattuu! :sad001
 
En oo vieläkään saanut aikaiseksi soittaa sinne sairaalaan tarkemmista ohjeista luovutuksen suhteen. Mutta mäkin joudun välillä nappaamaan kahta erityyppistä särkylääkettä selkään, tosin tällä hetkellä tarvittaessa. Oon nyt hiukan laittanut pakkaseen ja uskoisin sen 3 kk säilyvän tuossa ei-arkkupakastimessa. Eilen join yhden siiderin ja annoin oman pumpatun maidon kun sitä oli jäänyt torstain menosta pumpattuna. Tosin se maito ei sit riittänyt ja en ois ehkä ees varmuuden vuoksi halunnut imettää sen jälkeen, vaikka ei yksi siideri mitään tee, mut kuitenkin... Ja olihan sille huutavalle pienelle pakko antaa tissiä sitten(ellei olisi halunnut monen minuutin pakastemaitorumbaa).

Mä oon ollut tosi nihkeä lähtemään mihinkään kun vauva on pieni. Oon muutenkin mennyt silleen, että ollut max 1,5 h poissa. Syksymmällä sitten. Mä uskon siihen karkeeseen jonkun psykiatrin luomaan ohjeeseen, että niin monta tuntia kuin on ikäkuukausia lapsen ensisijainen vanhempi voi olla pois ilman et perusturvallisuus järkkyy. En nyt noin ehdottomasti, mutta kuitenkin.
 
Olen vähän huonosti ehtinyt kirjoitella, kun ollaan täällä mökillä lähes koko kesä. Kännykästä ehtii välillä lueskella teidän kuulumisia, mutta kaikki kirjotukset tahtoo jäädä kesken.

Mutta mutta nämä uutiset oli pakko tulla jakamaan. Meidän poikapa päätti 14.6. että isot pojat ei rintakumeja tarvitse. Sen jälkeen on kumia käytetty vain yhtenä yönä. Kaikki päiväsyötöt on menneet ilman. Viime yönä otin kumin käyttöön, kun meni huudoksi, mutta toinen syöttö onnistui jo ilman. En tiedä mitä tapahtui, mutta parempaa aikaa ei sälli olisi voinut valita. Ollaan tosiaan mökillä, jonne ei tule vettä eikä ole vessaa. Juomavedet täytyy kantaa muualta ja olen keittänyt kuumien pesuveden. Nyt se tuhtaaminen vaikuttaisi loppuvan. :smiley-bounce016
 
Tsemppiä ninetsulle. Meillä ongelmana ei ollut mun nännit vaan se, ettei poika huolinut tissiä ilman kumia. Minulle kätilö sanoi, että lapsen kannalta kumia voi käyttää vaikka koko imetyksen ajan, mutta itselle on helpompaa jos siitä pääsee eroon.
 
Täällä vaihteeksi imetys "ihan ok". Välillä tuntui vauvan huudon takia niin toivottomalta, mut nyt koko homma menee ihan hyvin. Edelleen imetän vain kyljelleen ja vain makuuhuoneessa. Siellä on niin rauhallista. Maitoa tulis varmaan pumpullakin, mut en oo kyl jaksanut ja nyt kun en pumppaa, ni on tuo erityskin tasaantunut vauvan imujen mukaiseksi. (Välillä sitä sai pumppailla ihan huoletta 100ml molemmin puolin, nyt en ees tiedä paljon irtoaa.) Korviketta sitten, jos omat pakastetut loppuu, jos niitä tarttee joskus (ja tartteehan niitä, kun olen poissa kotoa).

Elokuun alusta oon aatellut aloittaa kiinteiden maistattelun, esim. luumun ja bataatin. Jos vauva vaan alkaa näyttää merkkejä siihen suuntaan. Tavoitteena olis sitten pikkuhiljaa saada noi yöunet pikkasen pidemmiksi, alkaa kohta vähän väsyttää, kun unet on nyt ollut taas max 3h putkeen...tosin syötön jälkeen aina nukahtaa, paitsi tänä aamuna klo 5 halus sitten herätä :/ hyi hitto mikä aika :D
 
Imetys sujuu. Yleensä tarjoan jokapaikassa vaan tissiä, mutta eilen olin työpaikalla käymässä ja ajattelin kun vauva nukahti hassuun aikaan, että annan hänelle nyt pullosta omaa pumpattua maitoa. Hyvin se sujui, mutta mulla oli kauhea tarve selittää näemmä, että tämä on mun omaa maitoa.. Ihmeellistä selittelyä multa. Hmph.
 
voikohan flunssa vaikuttaa maidontuotantoon? mulla nyt kolmatta päivää kamala lenssu ja tuntuu ettei maitoa meinaa tulla! pitäny välillä syöttää molemmat tissit peräkkäin ennenku tyttö on ollu tyytyväinen. normaalisti imee yhtä rintaa n.10min niin nyt viiden minsan jälkeen alkaa heilutteleen päätä, "muriseen" ja venytteleen tissiä ja lopulta sylkäsee tissin pois suusta. ruokakaan ei oo kyllä nyt flunssaisena kunnolla maistunut mutta kyllä mulla sillon sairaalasta kotiutumisen jälkeen tuli maitoa vaikkei ruoka sillonkaa maittanut.
 
Muuten tosta tissin, tai oikeestaan nännin venyttelystä, tyttö nyt pari kertaa yhtäkkiä kääntäny päätä suhteellisen äkkipikaisesti ja tissi suussa, ei muuten tunnu kivalle! o_O
 
Meillä ainakin muristaan ja venytellään tissiä sillon kun on jotain mikä kiusaa, esim. kun ollaan väsyneitä ja masu vaivaa. Ettei olis vauvallakin pieni flunssanpoikanen? Mulla ainakin flunssassa tuli ihan normaalisti maitoa, ellei vähän jopa paremmin ku join koko ajan.
 
Mä oon kans käsittäny et yleensä flunssassa tisseistä tulee paremmin maitoa ku se on parasta lääkettä lapselle, sisältää myös sen flunssan vasta-aineita. Mut kai se riippuu siitä kuinka pahasti flunssa kehoa rasittaa. Tai sit voi sen tukalan olon takia vaikka heruminen estyä vaikka maitoa oliskin. Tissit on vähän ihmelaitokset muutenkin...
 
Joo on vauvallaki vähän nenä tukossa,etenki aamuisin saa keittosuolatippoja laittaa ja imeä räkää.
 
Onko kellään täysimettäväisellä vauva vähentänyt imukertoja? Kun ennen tuntu, et halus hereilläollessaan 1-2h välein syödä (ainakin herätessä ja ennen nukkumaanmenoa), niin nyt vain joko herätessä ja tänä aamuna olin syöttänyt toisen yösyötön klo 4.30 ja sit neiti heräs ihan nätisti öhisten 7.30 ja ei halunnut heti syödä. Vaihdettiin vaippa ja leikittiin tunti ja sit 8.30 halus vasta ruokaa. Eli 4h syöttöväli. Öisinkin menee tuo eka väli 5h, sit seuraavaa on 3,5-4h ja sit onkin aamu...

Kaippa tuo hyvinkasvava neiti ite tietää, kun on nälkä ja milloin ei...osaa kyl sit kitistäkin. Itkuisuus muuten alkaa vähentyä ja ihan kun osais jo handlata suihkuuvan maidonkin. Pumppua en oo käyttänyt varmaan ku kerran viikkoon, jos on hylkinyt 2-3 syöttökertaa toista, ni sit se meinaa kyl räjähtää. Nytkin tietty alkaa olla syöttövälit 6-8h per puoli, kun syö kerralla vain toisen...vissiin alkaa tissit siihenkin tottua.
 
Meillä vaihtelee niin usein nuo imetysvälit etten pysy perässä. Just mietin yksi päivä, että miten onnekkaita ollaan, kun ei tarvitse muuta kuin ottaa lapsi rinnalle kun sillä on nälkä. Mulla on niin hatara pää, että ei olisi yksi tai kaksi kertaa kun unohtaisin ottaa pullon tai ruuat mukaan. Meillä olisi hirveä määrä pulloja, kun joka kyläreissulla pitäisi ostaa uusi pullo.

Muuten on pitänyt kysyä jo pidemmän aikaan. Miten te pakastatte maidon? Mä hölmö ostin ihan hirveän kalliita säilytyspusseja (maksoi liki 20e 20kpl paketti). Ajattelin, että näin sitä uusavutonta rahastetaan. :grin käytättekö minigrip pusseja vai mitä? Täytyykö niille pusseille tehdä jotain ensin?
 
Juu mä käytän ainakin minigrippejä ilman että teen niille mitään erikoista etukäteen.
 
Sama homma, minigripit sellaisenaan. Jäähdytän maidon jääkaapissa ja pakastan. Kuinka kauan te säilytätte maitoa jääkaapissa? Mä oon sellaisen 3 vrk säilyttänyt. Mutta säilyiskö se viikon?
 
mä luin joistain noista sairaalasta (vai olikohan nlasta) saaduista lapuista että lypsetty maito säilyy jääkaapissa 2vrk. Pakastettu maito tais olla 3kk hyvänä pakkasessa ja sulatettu pakastemaito 1vrk jääkaapissa.
mäki käytän minigrip (2dl) pusseja maidon pakastamiseen.
 
Takaisin
Top