vähän on taas epäonnistunut olo, kun imetän edelleen rintakumeilla vaikka vauva on kohta kuukauden vanha... kokeilin tuossa viime viikolla päivän ilman kumeja, vauva kyllä huoli tissin ilman kumiakin, mutta nännit tuli heti tosi aroiksi ja iho alkoi mennä rikki, vaikka koitin katsoa että imuote on oikea. ja jatkoin taas kumeilla imettämistä.
täytyy vain itsekin myöntää, ettei mun iho kestä tuota imettämistä. sen mulle sanoi neuvolan tätikin viime kerralla, että koska mulla on herkkä ja kuiva iho, niin se ei vain kestä. rintakumeilla olen imettänyt edelliset lapsetkin, esikoista 4kk ja toista lasta 2,5kk. toisaalta taas, onko tuolla niin väliä vaikka ne kumit ovatkin käytössä, kun maitoa riittää ja vauva on tyytyväinen. onhan niissä vain oma hommansa aina pestä ja keittää, mutta äkkiähän tuonkin tekee.
mullahan tuli nänneistä verta kun vauva oli viikon ikäinen, vaikka otin kumit käyttöön heti sairaalasta päästyäni. muutaman päivän sitten vain pumppailin maidot vauvalle, silti niistä tahtoi tulla verta, ja annoin maidon pullosta kun en vain pystynyt imettämään. sitten yhtäkkiä en saanutkaan pumpulla enää niin paljon maitoa kuin vauva olisi syönyt, ja kun nännit alkoivat näyttää paremmilta, uskaltauduin koittamaan taas imettämistä kumeilla. ja sainkin ne aika hyvin parannettua. tosiaan, jos jätän kumit pois, niin iho alkaa mennä heti rikki.
muuten siis imettäminen sujuu hyvin, vauva syö hyvin tissillä. päivällä jos vauva on hereillä, niin vauva syö 1,5 tunnin välein, muuten päivällä 2-3 tunnin välein. iltoisin mennään yöunille noin kello 22 ja vauva herää ensimmäistä kertaa syömään 4-7 välillä aamulla.