Imetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kviini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oikein hyvin täälläkin, tyttö syö 7-8 kertaa vuorokaudessa ja sen verran multa enää maitoa tulee, öisin pumppaan vielä noin 100ml jääkaappiin :) mut huomattavasti vähemmän maitoa enää tulee verrattuna alkuun. Tarkoitus ois täysimettää siihen saakka kunnes saa syöttää muutakin, ja imetys sitten loppuisi kokonaan kun tyttö osaa kävellä, eli noin vuoden vanhana.
 
Mä oon suunnitellu täysimettäväni sen aikaa kun onnistuu eli jos pärjätään täysimetyksellä puolivuotiaaks asti niin ei mulla oo kiirettä alottaa kiinteitä ennen sitä. Odotan kyllä itsekkäistä syistä jo nyt imetyksen lopettamista, mutta ei mua haittaa imettää vuotta tai vähän ylikin jos vaan tyttö osaa käyttäytyä tissillä jatkossakin.
 
Vanhan kansan aikoihin ei tietenkään ollut muuta vaihtoehtoa kuin imettää ja jostain syystä oon vanhan kansan kanssa samaa mieltä, et pitää imettää, jos/kun maitoa tulee. Mut tuntuu, et päivät on niin loputonta taistelua. Toivottavasti helpottaa KUN vatsavaivailut loppuu 3kk iässä. ellei olla molemmat tähän ihan puhki ennen sitä...
 
vähän on taas epäonnistunut olo, kun imetän edelleen rintakumeilla vaikka vauva on kohta kuukauden vanha... kokeilin tuossa viime viikolla päivän ilman kumeja, vauva kyllä huoli tissin ilman kumiakin, mutta nännit tuli heti tosi aroiksi ja iho alkoi mennä rikki, vaikka koitin katsoa että imuote on oikea. ja jatkoin taas kumeilla imettämistä.

täytyy vain itsekin myöntää, ettei mun iho kestä tuota imettämistä. sen mulle sanoi neuvolan tätikin viime kerralla, että koska mulla on herkkä ja kuiva iho, niin se ei vain kestä. rintakumeilla olen imettänyt edelliset lapsetkin, esikoista 4kk ja toista lasta 2,5kk. toisaalta taas, onko tuolla niin väliä vaikka ne kumit ovatkin käytössä, kun maitoa riittää ja vauva on tyytyväinen. onhan niissä vain oma hommansa aina pestä ja keittää, mutta äkkiähän tuonkin tekee.

mullahan tuli nänneistä verta kun vauva oli viikon ikäinen, vaikka otin kumit käyttöön heti sairaalasta päästyäni. muutaman päivän sitten vain pumppailin maidot vauvalle, silti niistä tahtoi tulla verta, ja annoin maidon pullosta kun en vain pystynyt imettämään. sitten yhtäkkiä en saanutkaan pumpulla enää niin paljon maitoa kuin vauva olisi syönyt, ja kun nännit alkoivat näyttää paremmilta, uskaltauduin koittamaan taas imettämistä kumeilla. ja sainkin ne aika hyvin parannettua. tosiaan, jos jätän kumit pois, niin iho alkaa mennä heti rikki.

muuten siis imettäminen sujuu hyvin, vauva syö hyvin tissillä. päivällä jos vauva on hereillä, niin vauva syö 1,5 tunnin välein, muuten päivällä 2-3 tunnin välein. iltoisin mennään yöunille noin kello 22 ja vauva herää ensimmäistä kertaa syömään 4-7 välillä aamulla.
 
Mullakin on välillä tuo "tyhjä pussi" tunne mut silti maito suihkuaa joten se tuntuuko rinta käteen täydeltä vai ei tuskin on totuus..
 
Huomasin suihkun jälkeen jalkasienen varpaiden välissä, yöök. Löysin Lamisilia kaapista ja vedin sitä varpaan välit täyteen kunnes tulin takas koneelle ja mietin oisko sitä saanut käyttää imetsaikana. No ei... Kauhee paniikki päälle ja huomio, et teratologinen tietopalvelu on jo kiinni ja soitto huutavan vauvan kanssa yliopiston apteekkiin. On kuulemma tutkittu lisää ja paikallisvalmiste, niin saa käyttää kuitenkin ja voin käyttää kuurin loppuun (jos ite enää uskallan). Hitto et on paskamutsi-fiilis!
 
Meidän jätkä on jo 7 viikkoa ja kumia käytetään. Mun iho kestäisi, mutta poika ei huoli. :( mulle sanoi kätilö, ettei se niin väliä vaikka imettäisi koko ajan kumilla, mutta helpottaisihan elämää jos pääsisi eroon. Siis kun ei ole mitään iho-ongelmia.
 
Mulla ei taas mitään nänniongelmia ole, ei kipuilua eikä ihoarkuutta. Tänään meni päiväsyöttö tosi hyvin, kun syötin tytön pitkien päiväunien jälkeen, niin sen jälkeen ei itkenyt, kitissyt eikä mitään. Ison pierun teki ja sit hymyili ja mentiin vaipanvaihdon kautta leikkimatolle. En ymmärrä...mut ku oiski aina tällasta, sit varmasti voisin imettää pitkäänkin (= jopa sinne vuoden ikään).
 
Imetys sujuu ihan hyvin. Nänneihin sattuu eka puraisu, mutta helpottaa heti. Vauva syö 5-30 min yhdestä tissistä, joskus syötän koko tissin, riippuu sujuuko ilman huutoa ja joskus vaihdan puolta tiheästi. Juurikaan en pumppaa ellei ole joku välttämätön meno, lääkäri tms ja niitä nyt ei ole vielä paljoa ollut.

Koska vauvalla ei ole minkäänlaista rytmiä, on ajoittain tissit aika pinkeinä odottamassa seuraavaa syöttökertaa. 3-4 h nokosten jälkeen vauva ahnehtii ja nyt olen aloittanut pari päivää sitten Disflatylit helpottamaan vauvan mahavaivoja, joita oli aluksi illalla ja nyt myös aamulla.

Olen ajatellut täysimettää 6 kk ikään asti ellei neuvolasta muuta neuvota ja sitten ainakin vuoden ikään asti kiinteiden ohella. Tosin jos vauva lopettaa, huokaisen minäkin ettei tarvii miettiä mitä uskaltaa varpaidenväleihinsä laittaa (kts. mun edellinen viesti tässä ketjussa..). Ja sit on vapaampi menemään ja vois laittaa vauvan yökyläänkin jo isovanhemmille.
 
Ite olin tänään illan poissa ja aattelin, et vauva nukkuu sen pätkän. Olikin herännyt samantien ku olin lähtenyt ja mies oli syöttänyt pullosta luomukorviketta. Hyvin oli uponnut (mies oli sitä mieltä, että helpompi raivon keskellä pullosta kuin tissistä syöttää nälkästä vauvaa), oli vaan ihmetellyt, et komentaja on vaihtunut...Ois siel ollu pumpattua maitoa pakkasessa, mutta samapa tuo. :)
 
Täällä sujuu samaan tapaan kuin ennenkin, oma maito riittää edelleen siis. Nyt on nuo mahavaivatkin tuntunut helpottavan, mutta pulauttelua tulee vieläkin jatkuvasti ja toisinaan ihan kaaressa lentää.
Nyt meillä on tullut kuvioihin ihme häslääminen tissillä. Ensin syö 10min ihan rauhassa ja sitten alkaa huitominen, potkiminen ja hamuilu. Voiko olla että maito sitten vaan loppuu kyseisestä rinnasta? Olen sitten vaihtanut toiselle puolelle mistä jatkaa syömistä ja joko nukahtaa siihen, lopettaa tyytyväisenä tai aloittaa taas syömisen jälkeen sen sähläämisen. Ei kuitenkaan huuda tai muuten vaikuta nälkäiseltä.
 
mä oon tullu siihen tulokseen että maito loppuu, koska meillä samaa hamuilua, ja aina auttaa kun vaihtaa toiseen tissiin.
 
Täällä kans tota samaa! :D eli joku 2kk juttu :) Molemmat puolet tulee nykyään syötettyä. Mahavaivat helpottaneet täälläkin ainakin vähän. Harvoin on sitä 3h taistelua unille. Tänään varmaan sit taas...
 
Ootteko kokeillu puristaa rinnasta jos sieltä maitoa tuliski? Ois hyvä antaa vauvan syödä enemmän sitä rasvaista takamaitoa..
 
En oo koittanut kyl puristaa. Pitää ens syötöllä koittaa, joka onkin varmaan taas vartin sisällä...:)
 
mä oon koittanu ja yleensä tytsy jatkaa max. minuutin imutteluu, ja alkaa sit taas heilumaan, sit tietää et nyt on tissin vaihto!
 
Kyllä meilläkin neiti useaan otteeseen yrittää imeä sen jälkeen kun aloittaa sen heilumisensa, mutta sitten aina hetken päästä kuitenkin irrottaa otteensa ja aloittaa taas heilumisen ja ähinän. Eli olettaisin ettei sieltä sitten enää mitään irtoa, en ole kyllä yrittänyt puristaa.
 
meillä kans sujuu imetys oikein hyvin. Maitoa tulee ehkä vähän yli tarpeiden, tosiaan vähän sama juttu ku hymykuopalla että liivinsuojia menee varmaan 10 paria päivässä! Aamulla pumppaan maitoa jonka mies syöttää illalla jos jää vauvan kaa valvoo kun mä meen nukkuun. Yöllä vauva syö 3.30-4 maissa ja 6 maissa ja sitten nukutaan yleensä 9-10 jolloin Sitte syö seuraavan kerran. Yöllä tosiaan sänky pitää olla vuorattu harsoilla kun maitoa suihkuaa tisseistä ja toisinaan päivälläki. Ja maidonkerääjään tulee helposti 20-30 milliä herumalla samalla ku imetän toista rintaa. Vauva syö suht rauhassa, väsyneenä nukahtaa lopulta tiss suussa ja virkeänä lopsauttaa suustaan ku maha on täys. Nyt neiti on kyllä keksinyt alkaa "päälimmäisellä" kädellä raapimaan äitiä tissistä samalla ku syö :D. Komeat taisteluarvet nyt sitten!
 
Missä imetysasennoissa muuten syötätte? Mää syötän päivisin pääosin perus syliotteella mutta myös kainalo-otteella ja makuullakin jos oikein laiskottaa (tai ihan tasapuolisen tissin tyhjenemisen takiakin). Öisin syötän aina kylkimakuulla. Alkuun syötin melkein pelkästään syliotteella ja öisin aina makuulla, harvoin kainalo-otteella. Mut rintatulehuksesta oppineena oon alkanu nyt vaihdella noita otteita että tissit tyhjenis tasaisesti.. Sillon ku mulla oli rintatulehdus niin se tiehyttukos tuntu tissin yläosassa.. ja tissi kun tyhjenee aina parhaiten vauvan leuan puolelta niin mää sitte imetin kylkimakuulla sillee että vauvan jalat oli mun naaman kohalla ja pää osotti mun varpaisiin päin :grin. vauva vähän ihmetteli ku silmien eessä ei ollutkaa äitin kasvot vaan äitin maha :happy090. mutta ilmeisesti tuo imetysasentojen vaihtelu ja tietty tiheät imetykset auttoi nimittäin rintatulehus meni niillä ohi! määhän kävin lääkärissä ja sain antibioottikuurin mutta en ehtiny alottaa sitä ees ku samalle illalle kuume laski itestään ja tissikipuki alko vähetä. ajattelin että jos ei kuume nouse niin en alotakkaa antibiootteja ja ei se sitte noussu :gen014
 
Mä imetän aina sylissä. Tyttö hukkuu mun tisseihin muuten ja musta itestänikin on helpointa imettää istualleen tai seisten vauva sylissä :)
 
Takaisin
Top