Imetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kviini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Selkä on vahvempi muutaman kuukauden iässä, siksi vasta sillon sitteriin. Tosin sitterit ovat erilaisia ja osan saa hyvinkin vaakaan vielä pienelle vauvalle. Mut jos mun vauva ois kovin huutavainen ja tyyntyis vaan sitteriin, pitäisin siinä. Tosin meillä ei ole vielä edes sitteriä. Leikkimattoa aika alussa varmaan suositellaan ja lapsen pitämistä makuulla ja sinne myös itse välillä, se tukee lapsen kehitystä kun taas sitteriä ei suositella kauheasti siksi, että jos siinä pitää pitkiä aikoja, se passivoi vauvaa.

Mun mielestä voi mennä yleispediatriselle. Ärsyttäviä termejä käyttävät ajanvarauksessa! Pediatria on niinkö lastentauteja.
 
Pediatri on siis lastenlääkäri. Eli ottaa yleisesti lapsipotilaita mutta on erikoistunu lasten neurologiaan. Pitäis siis sopia teille Neida :)
 
Minä oon synnäriltä asti kauhistellut, että en mitenkään saa tuota tyttöä syömään mitään kahdeksaa kertaa päivässä! Me mennään siis aivan täysin lapsen tahdilla niin syömisessä kuin nukkumisessakin. Minä en tuota herättele syömään, herää aina sitten, kun nälkä tulee. Tätä vuorokautta on menty jo n. 9 tuntia ja tyttö on syönyt kahdesti. Sanoisin, että se syö n. 5 kertaa päivässä.
 
Meillä on tommonen ruskee Tiny love sitteri http://www.babystyle.fi/index.php/tinylove-rocker-napper-3-in-1-flow.html joka toimii vaakatasossa ollessaan kehtona ja pystyyn nostettuna normisitterinä. On ollu kyllä tosi hyvä tuote, ollaan käytetty sitä vaan kehtona. Mutta tyttö viihtyy siinä paljo paremmin ku vaunuissa ku näkee tuolta sitteristä ympärilleen paremmin :) . Ja tossa on tosiaan tuo tärinätoiminto, josta tyttö tykkää kans. Loppuu ähinät ja öhinät ku laittaa tärinän päälle ja usein röyhtäseekin sen jälkeen helposti. En tosin oo "uskaltanu" tota tärinätoimintoa pitkiä aikoja pitää päälä vielä.
 
Apua jos tota sitteriä ei saa käyttää. Ei toi missään muualla rauhotu. Eikä se siinä oo koko päivää, iltasin lähinnä sen yhä vaan pidemmän huutojakson osittain (nykysin se on jo 5h). Mies meinas jos hankittas sellanen itekseen keinuva vielä...eli se olis vasta kolmas sitteri :) Pitää viel neuvolasta kysyä. Nyt raukalla on nenä tukossa, se rohisee, nenäfriidalla aloin sit tänään imeä sitä räkää, ni sehän aiheutti meillä yllättäen ITKUA :D Nostin yöksi äp-laatikkosängyn päädyn ylös, nukkui ihan hyvin klo 00-05. Sit heräs taas klo 6.40 rohinaan ja saikin sitten tulla viereen loppuyöksi.
 
Hei dulu! Nyt linkkasin ton sun sitterin auki ja mä tarviin JUST ton tuotteen! Siis se keinuu itekseen? Jotkut patterit vaatii tietty? Mä luulen, et toi vois olla meiän pelastus, nim. klo 19-23 (-00) hytkytetään vuoroissa sitteriä miehen kanssa...huah...
 
ps. voitko mitata ton pituuden ns. kehtona sieltä sisäpuolelta? Meiä tyttö ei oo mikää pikkutappi, ni sitä vaan, et mahtuuko se tonne sitten kehtoon...ja kuinka kauan.
 
ei ei keinu itekseen :D. Tärisee nappia painamalla ja sit siihen saa aikanaan sen lelukaaren kii jossa valoja ja ääniä. Mut keinuttamiseen tarvii ihan käsivoimia, tai vaikka jalka :). Sisämitat 70x37 cm ja sitten tietty ku nostaa pystyasentoon (reunat laskeutuu) normisitteriksi niin voi pitää isompaakin. Olikohan tuo 13 vai 15kiloon asti.
 
Just mietittiin, et riittääkö se pelkkä tärinä...tosin toi olis kyl kätsy, ku ei haittais, vaik nukahtas eikä tarttis sit sitä jännittävää vaihetta: OMAAN sänkyyn nostamista olla ollenkaan. Ja sitteriä noutuu jalalla kyl nytkyttää...katoin netistä, ni itekseen keinuvat maksaa kyl hunajaa.
 
Lääkäriltä kysyin sitteri asiaa ja antoi siunauksensa :) Sanoi että makuu asennossa voi huoletta pitää ja kaikissa nykyajan sittereissä on sellainen mahdollisuus. Et ei huolta ei murhetta:)
Kyllähän sylissäkin pidetään aika pystyasennoissa ja pitkän aikaa, kun syötetään.
Me ollaan käyty 140km päässä kotoa eli poika on ollu 1 1/2h putkeen kaukalossa..enkä ole ajatellut olevani huolissani asiasta.
 
Ja meikä käy tänään shoppailemassa ton värinäsitterin. Koska koliikki(?) tai mahavaivat (?)...
 
Meillä on myös tollanen värisevä sitteri ja se on ihan huippujuttu! Ei se toki aina toimi sekään :grin
 
Meillä tyttö alkanut tankata useemmin. Joko johtuu nuhasta, et ei kerralla jaksa kauaa aina tuhista tehokkaasti ja hakee myös lohtua (koska nyt poikkeuksena entiseen, NUKAHTAA syömisen jälkeen, on varmaan niin kipeä nuhassaan). Tai sit on se tiheän imun kausi. Ikää tänään 1kk ja 2 päivää.
 
Meidän sitterin kun laittaa makuuasentoon, niin siinä keskellä on kuoppa missä neiti sitten makaisi hyvin epäergonomisesti. En kyllä siihenkään laittaisi vauvaa, mieluummin istutan hetken samassa kulmassa kuin turvakaukalossa kuin laittaisin siihen kuoppaan selkä mutkalla makaamaan.

Käytiin eilen siellä yksityisellä lääkärillä ja se epäili mahaportin ahtaumaa. Kirjoittelinkin asiasta jo tuonne neuvolakuulumisiin enempi, niin en tähän toista samaa.
 
laitan tänne imetysosioon kun mulle nousi kuume, 38,4 C ja soitin synnärille. Ilmeisesti maito pakkautunut rintoihin siten, että kuumetta pukkaa. Nyt käsky kävi käyttää rintapumppua ja sainkin sinne 70 ml vielä vauvan syöttöjen jälkeen. Vauva ei vaan huolinut ilmeisesti väsymystään maitoa pullosta ja tissinkin plotkauttaa ulos suustaan aika pian. Väsyttää toi kuume ihan vietävästi ja nyt pitäisi tosi tiheesti imetellä.
 
Mites imetys sujuu täysimettäväisillä? Koska tän pitäs niinku "helpottaa"? Meillä nää päiväimetykset päättyy aina kitinään ja vatsanvääntelyyn ja nyt on kahtena päivänä huuto alkanut jo ennen syömistä. Eli huutaa kiukkuaa jo kun mennäänkin imetyspisteelle. Lopulta kuitenkin taistelujen jälkeen syö, ahmii, naama menee punakseks ja alkaa itkut...yöaikana on ihan rauhallinen syöjä ja jatkaa syömisen jälkeen uniaan. Nyt taas äsken aamupäivän kunniaksi 3 tuntia taisteltiin, että löytyi se tarpeeksi väsynyt olo, että syö. On nyt nukkunut 20 min ja taas alkoi kitinä...oikein mainiota!

Välillä ajattelen, et olisko sit helpompi pulloruokkia, mut koska maitoa nyt tulee ja vauva kasvaa sillä, niin imetyksessä on kuitenkin niitä hyötyjä jonkin verran. Ja yöaikana helppoa. Mut en kyllä itkisi, mikäli vauva ite päättäisi imetyksen lopettaa. Ite en näin "itsekkäistä" syistä sitä aio lopettaa.

Oon kyl miettinyt jo ennen vauvaa, et tuskin 1-vuotiaaksi kuitenkaan imetän, vaan täysimetys loppunee 3-4kk iässä (kun tulee kiinteät mukaan) ja 6-7kk iässä varmaan imetyskin. Eilen laskeskelin, et enää 2 kk, ni saa antaa jo onneks muutakin ravintoa.
 
Meillä sujuu oikein hyvin. Maitoa tulee edelleen jonkun verran enemmän kun tarviis ja varsinkin öisin aiheutuu sen takia aikamoista sotkua. Niin ja vaihdan liivinsuojia melkeen yhtä usein kun tytölle vaippoja. Paitoja menee yleensä 3 tai 4 päivässä. Tyttö tykkää mieluummin syödä oikeesta tissistä kun se on pienempi ja siitä saa ite helpommin hyvän otteen. Imetyshetki on siis huomattavasti rauhallisempi oikeen tissin aikana kun tyttö ei hae asentoa kesken syömisen. Imetän yhen tissin per imetyskerta, joskus samasta tissistä kaks kertaa peräkkäin. Riippuu siis vähän siitä onko tyttö syöny 5 min vai 15 min. Pumppailen aamusin yleensä pullollisen maitoa jääkaappiin niin sit jos tulee vieraita niin ei välttämättä tarvii poistua imettään vaikka tytölle tulis nälkä. Pullosta menee nykyään 120-140ml kerrallaan!

Niin eli siis kaikki hyvin imetyksen suhteen meillä :) Itkuja, masuvaivoja ja pulautteluja ei oo meillä edelleenkään.
 
Meillä on hiukan sama kuin MammaMarialla paitsi että edelleen tapellaan myös sen kumin kanssa. Yöllä syödään rauhassa, mutta päivällä kitistään ja huudetaan rinnalle. Pari kertaa on itsellä palanut kiinni ja olen pumpannut pulloon ja syöttänyt siitä. Tosin meidän jätkä on pari kertaa raivonnut pullollekin. Silloin on hiukan epäonnistunut olo. Päivälläkin jos hänet saa nukkumaan kunnon päiväunet niin sitten hän syö kunnolla, mutta ei aina. Kun isänsä on kotona, on hiukan helpompaa, kun hän voi röyhtäyttää välillä, mutta toiset päivät on aika pitkiä.

Haluaisin imettää lähemmäs sitä vuotta, mutta en aio tehdä tästä ongelmaa. Ja tunnelmat on hiukan samat kuin MammaMarialla.
 
Mutta täälläkin tulee niin paljon maitoa, että oksa pois. Välillä. Välillä tuntuu, että poika lussuttaa tyhjää pussia. Mutta seuraavalla syötöllä maitoa tulee niin, että joka paikka on maidossa.
 
Takaisin
Top