Imetys

Meillä tyttö kans pistää väliin leikiks tissillä. Oon sit sanonu sille, että otan tissin pois jos sitä tuttina aikoo pitää; no sittepä alkaa hirmunen hamuilu ja kunnon haukku tissistä ja taas jatkuu syöminen :laughing025 Uhkailu toimii jo alusta asti :wink
 
Täällä on sama ongelma kuin @sukilla ja miko_84_llä :sad001 Sinnikäästi yritän antaa tissiä siihen pisteeseen asti että molemmat turhautuu ja on pakko antaa lisämaitoa. Maitoa kyllä tulee mutta määrät ovat liian pieniä. Yritän pumppaamalla stimuloida maitoa tulemaan lisää. Anopin mielestä lepo on tärkeintä maidon tuotannossa. Kai siinä jotain perää on kun aina unien jälkeen maitoa tulee ihan purona.
 
Jee, meillä tyyppi sai lisämaitoa (veti ison satsin) eilen päivällä ja seuraavan kerran sitten tänään aamuseitsemältä! Siinä välissä kaikki syötöt pelkällä tissillä ja nukkui ihan tyytyväisenä ja suunnilleen samoilla väleillä kuin lisämaidon kanssakin on nukkunut! Eli vähemmän pullojen keittämistä ja muuta ruljanssia! :) Lisämaitoon minulla ei kuitenkaan liity minkäänlaisia huonoja omiatuntoja, pääasia että mukula nukkuu tyytyväisenä (ja me nukutaan) :)
 
Kiitos vastauksistanne pumppaamisen suhteen miko_84 ja Tiutsi. Synnytyssairaalassa ei pahemmin kerrottu pumppaamisesta vaan asiasta olisi pitänyt lukea jostain kansiosta tai katsoa sairaalan telkkarista joltain videolta. Eipä pahemmin ollut aikaa silloin moista katsella, kun kaikki aika meni imettämiseen ja lepäämiseen.

Ostimpas tänään tuolaisen aventin pumpun sitten ja heti testailin niin pumppasin sen 110 ml ja sen jälkeen vauva heti heräs ja imetin sen siihen perään heti ja edelleen riitti maito ja suihkus vielä toisesta tissistä harakoillekin. On vähän ruvennut mietityttämään tuo luovuttamushomma. Luovuttaako kukaan maitoa tällä hetkellä? Omakin äitini on aikoinaan luovuttanut
ut maitoa, joten nähtävästi minulle on periytynyt hänen maidontuotantonsa. Onko muut huomanneet tällaista yhteyttä?

Tänään otettiin vihdoin myös huvitutti käyttöön. Vauva on nähtävästi tottunut käyttämään tissiä huvituttina ja käyttäisi edelleen, mutta ongelmana on se, että maitoa tulee niin paljon, että vauva suuttuu tälle huvitutille. Ompas sitten ollutkin rauhallnen päivä, kun on tarvinnut imettää vähemmän ja jopa on tainnut helpottaa vauvn vatsaa, kun ei syö liikaa. Ei noita tutteja oo näköjään turhaan keksitty.
 
Mä luovuttaisin maitoa, jos olisi auto. Ja kun ei asuta lahessa, ni kuljetuspuoli ei hoidu phks:nkää puolesta :sad001
 
110 ml :eek: minä saan pumppuun 5-40ml.... Yleensä määrä lähempänä tuota 5 milliä. Kävin tänään ostamassa kotikaljapaketin, ei siitäkään varmaan mitään haittaa ole.
 
Mä mietin tuota luovuttamista. Mutta totesin, että se on niin iso homma että nyt ei pysty sitä enää ottamaan tähän. Ehkä jos olis esikoinen niin sitten oli helpompi. Mutta vauvan lisäksi kun pitää hoitaa esikoinen, koiranpentu ja muut hommat ni ajattelin että tuo luovuttaminen vaatii nyt oman aikansa ja nyt ei vaan tunnu sitä aikaa riittävän ylimääräisille jutuille... Olisimpa saanut asiasta tietoa enempi esikoisen aikaan jolloin maitoa tuli kuin muille jakaa, silloin olisin taatusti siihen ryhtynyt.
 
Meillä on kans tuo Aventin manuaalinen pumppu käytössä, oon kyllä tykänny tosi paljon! Näppärä ja nopea käyttää. Meillä tuo tyttö on nyt vasta viikon ikäinen ja mulla tulee maitoa enemmän kuin tytön tarpeeksi niin oon pumppaillut pulloon isiä varten, saa syöttää päiväaikaan yhden syöttökerran niin saa äiti huilia :)
 
Onko muilla tullu vauvoille "suosikkitissiä"? Meidän poitsu välillä kieltäytyy kokonaan syömästä oikeaa tissiä, vain vasen kelpaa. Luulen että se johtuu siitä että tuo mun oikea rinta on jotenki hitaasti heruva ja poitsun malttamaton luonne ei käy yksiin sen kans.
 
Saas nähdä, miten imetyksen käy. Sain kaksi antibioottia (kohtutulehduksen poikasta?) ja niiden aikana saa imettää. En vaan tiedä mitä vauvan maha antibiooteista tykkää. Tässä pähkäilen, että tyhjentelisikö tissejä pumpulla ja antaisi poitsulle vain satunnaisesti tissiä kuurin ajan... kun imeytyyhän ne antibiootitkin maitoon. Ja juuri kun tämä lähti sujumaan. Tänäänkin tyrkytin pojalle pulloa tissin jälkeen ja pojan ilmeestä näki, että mitä hittoa sinä mamma oikein yrität tuputtaa!
 
Anna sun antibiootikuurin aikana vauvalle maitohappobakteereja ja myös jonkun aikaa sen jälekeen (joitakin viikkoja). Syö myös itse maitohappobakteereja koko kuurin ajan ja vielä sen jälkeenkin. Aina ne sen verran pistää suolistoa sekaisin, mut ei sen takia kannata imetystahtia heikentää.
 
pikkukoo: esikoiseni syntymän jälkeen jouduin syömään reilu 2 viikkoa kahta eri vahvaa antibioottia ja särkylääkkettä. Vauvalle syötin rela-tippoja ensimmäiset kuukaudet ja imetin. Ei tullut mitään vaikutusta. Ei tosiaa kannata sen takia lopettaa, kokeile antaa vauvalle maitohappoja niin ei käy niin pahasti mahan päälle.
 
Ite oon huomannu, että vasen on kans parempi imetystissi. Vauvan tuntuu olevan helpompi saada parempi imuote siitä. Lisäks se ei oo yhtä kivikova täytenä eli siitä on senkin takia helpompi ottaa ote. Ja koska ote on parempi, niin vasen parani alussa nopeemmin ja on nytkin parempi. En tiedä johtuuko vasemman paremmuus siitä, että vasen tissi ja myös nänni on isompia :)
 
Mä nyt alkuun ajattelin pumpata maidon pois välillä ja syötän tisseistä vain juuri ennen uuden annoksen ottoa. Katsoo miten vaikuttaa ja lisään sitten imetystä. Toista noista antibiooteista ei saisi käyttää imetyksen aikana (joidenkin lähteiden mukaan), joten se mua hirvittää. Noita Rela-tippoja voisikin kokeilla, vaikka maitohappobakteereilla ei lääketieteellisesti todistettua tehoa olekaan.
 
Pikkukoo, vähän ohi aiheen mut miten sulla toi kohtutulehdus ilmeni?
Mulla ajoittain alavatsaan koskee, mutta on enemmän semmoinen supistusmainen kipu ja häviää nopeasti pois. Jälkivuotoa tulee vieläkin, tosin niukasti ja on rusehtavaa. Kuumetta ei oo ollut ja epparikin aika kivasti parantunut.. Jälkitarkastus on vasta 26 pvä
 
Tiutsi: Oliko sulla antibioottina Trikozol? On kai aika yleisesti määrätty kohtutulehdukseen ja lääkäri sanoi että voin imettää... jotkut lääkärit sitten taas kieltää imetyksen, niin vähän itseä hämmentää. Enkä vielä tuota pumppaamistakaan oikein hallitse, eilen illalla sain 20ml/tissi, mutta tänään varmaan yhteensä tuo ulos, eli vaarana on että maidontulo tyssää. Noh, ajattelin tästä ajella apteekkiin hakemaan noita reladropseja ja kysyn vielä sieltäkin mielipidettä. Nyt oon siis pidätäytyny imetyksestä ainakin pari tuntia tuon antibiootin oton jälkeen.

LadyMoon: Enpä edes ole varma oliko kohtutulehdus... Mutta siis ainut oire oli kuumeen nousu aina kun yritin lopettaa buranan+parasetamolin, tai unohdin ottaa ne. Kovaa kuumetta ei noussut, pysytteli siinä 37,5-38 C välillä. Ja kai se jälkivuoto sitten vähän kellersi, mutta ajattelin, että se on normaalia. Tuon hyhmän gyne näki ultralla. Ainakin aika vakavasti ottivat tuon kuumeilun, eli tutkivat kyllä jos näkevät aiheelliseksi! Eli kysy vaikka ensin neuvolasta tai sitten ihan päivystyksestä jos vähänkään epäilyttää.
 
Mul on tänää taas yrittäny kuumetta nostaa(kuitenkin alle 38). Oikea tissi on tosi kipee, hyvä ku pystyy siihen koskemaa. Se ei punota, pingota eikä siinä ole paakkujakaan ja ainoa milloin kipu hellittää on se hetki ku siitä imettää. Kipu palaa takasin melkee heti ku vauva on lopettanu syömisen. Onks muilla ollu täälasta?
 
pikkukoo Sain siis esikoisen synnytyksen jälkee ensimmäiset 3päivää suonen sisäisesti 3 kertaa päivässä antibioottia (plus kasa muita mömmöjä ja verta) ja sitä olisi pitänyt vielä jatkaa, mutta mun suonet meni "tukkoo" kaikesta ja ei enää imeny mitää. Päättivät jatkaa tabletteina. Ja toinen antibiootti oli juuri tuo Trikozol. Sairaalassa imetin ihan normaalisti ja kotonakin, eivät maininneet etteikö oisi saanut vaan ihan kannusti siihen. Itsellä ei todettu kohtutulehdusta vaan ei oikein tiedetty mikä vaivaa paitsi, että kohtu heitti verta liikaa pihalle. Onneksi nyt toisen kohdalla sain jo synnytyssalissa ennaltaehkäisevät lääkkeet niin tuolta katastrooffilta vältyttiin.
Ja muutes, kun nuo antibiootit olivat loppuneet, ei mennyt kuin viikko kun sain toisen uuden (synnytyksestä riippuamttomasta syystä) antibioottikuurin joka kesti sen 10 päivää ja silloin päivystävälle lääkärille mainitsin, että imetän. Harmi, en muista enää mitä antibioottia hän määräsi. Mutta takkuisesta alusta huolimatta imetin alusta alkaen siihen asti kun esikoinen täytti vuoden ja oikein terve kiukutteleva tyttö hänestä on kasvanut :D
 
Kiitos Tiutsi! :) Tuo lohdutti! Eilen kyselin apteekissa tuosta Trikozolista ja siellä sanottiin, että ei voida osoittaa että ei ole haittavaikutuksia, mutta ei tosiaan tietoa että mitä haittaa voisi vauvalle olla. Eli yritän nyt vaan ajatella, että kun ei pystytä todistamaan että ei ole haittoja, niin on varmuuden vuoksi lätkäisty "kielto".

Meillä alkoi nyt ekat masuvaivat viime yönä, eli varmaan jätän jatkossakin imetyksen väliin lääkkeen oton jälkeen ja pumppailen pois! Kätilökaverini antoi juuri ohjeeksi lisätä pulloa ja pumpata pois, kuten olin itsekin jo maalaisjärjellä pähkäillyt. Ainut vaan, että maidontuotanto ei välttämättä pysy ihan ajan tasalla... Kiva vaan kun nuo d-vitamiinitkin ehdittiin aloittaa tähän samaan syssyyn, niin ei tiedä mistä mikäkin johtuu. Tänään vaihdoin käyttöön rela-d:n katsotaan jos auttaisi!
 
Mullakin oli antibiootit heti synnytyksen jälkeen ja imetin, kun käskettiin, ja samalla olen syönyt Gefilus Plus kapseleita. Menikin hyvin, ja vauvan kakka tuoksui ihanalta vaniljapullalta, ja mä olin tietenkin tosi iloinen, esikoinen kun on, että vauvani tuoksuu kakkavaipassa vain paremmalta kuin normaalisti. Mutta sitten loppui kuuri, kakasta tuli happaman hajuista (eli kuulemma normaalia, voi pahus) ja nyt on sitten vatsavaivaa, kun suolistobakteeristolla kestää pitkään asettua. :/ Vääntelehtii ja kätisee yötä päivää, ja tosi väsynyt olen.

Mulla on Medelan rintapumppu, eikä toimi yhtään :sad001. Mulla on vauvalle ilmeisesti just hyvät nännit, osasi imeä jo ennen kuin napanuorakaan oli katki, mutta tolle pumpulle mun nänni on kai liian kookas? Hankautuu siihen putken reunaan aina jostakin suuntaa ja pumppaaminen venyttää nänniä leveyssuunnassa ihmeellisesti ja ottaa kipeää. Imettäminen ei ole sattunut missään vaiheessa eikä käsin lypsy. Käsin lypsäminen vain on hirveän työlästä, saan 20-75 ml kyllä, mutta maitoa menee huti. Kallis pumppu suututtaa, haluaisin kokeilla toista, mutta se taas maksaisi lisää.
 
Takaisin
Top