Imetys

Keni

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tänne vois kirjotella ajatuksia imetyksestä, sen tuomista murheista ja huolista ja tietysti myös ilonaiheista :D

Meillä on lähteny imetys hieman hankalasti käyntiin. Laitoksella oli hoitajilla niin eri käytännöt lisämaitojen ja tuttien ja imetysasentojen yms kans että olin ite välillä ihan pihalla että mitä pitäis tehdä. Poitsu on sen verran tänne mulle kaikki heti- tyyppi ettei ekojen päivien maitotipat tyydyttäny millään ja ku mulla on vielä tosi matalat rinnanpäät niin raivarikierre oli valmis :/

Nyt onneksi kun maito on nousu jo paremmin niin on helpottanu. Vielä kuitenki mietityttää että saako poitsu tarpeeksi ravintoa kun tahtoo nukkua rinnalle. Mun tuleekin syötettyä molemmat rinnat ainakin kerran että saan asennon vaihtumisella pidettyä poitsun hereillä. Onko muilla tästä kokemuksia?

Sit mua on mietityttäny ku mulla käy varsinki aluksi imetys tosi kipeää että mistähän se johtuu. Ja sattuu hetken mut sit helpottaa, kumin kans ja ilman. Oon yrittäny kahtoa että imuote ois oikea. Mut voisko johtua rinnanpään muovautumisesta? Ja johtuisko imetyksen jälkeen hetken päästä alkava nipistely/kipuilu nänneissä myös tästä tai maidon uudelleen noususta?
 
Niin ja sekin mietityttää että mikä on nykyään ohjeistus röyhtäyttämisestä? Ku poitsulla tahtoo olla massuvaivoja.. Oon kyl miettiny jo sitäkin että onko mun ruokavaliossa jotain mikä ei passaa...kun peppu vähän punoittaa, ilmavaivoja kertyy ja kakkaaminen tuntuu erityisesti iltaisin olevan tuskaista :sad001

Sitä on kyllä ihan ulapalla tän imetysasian kans.. Tai ihan hyvin menee mutta kauheesti epäilee ja pähkäilee asioita. On niiiiin uusi asia.
 
Nännit voivat aluksi kipeytyä, vaikka vauvan imuote olisikin oikea. Mutta jos se kipu johtuu vain siitä, että rinnoilta vie aikaa tottua imetykseen, niin niiden pitäisi kyllä myös parantua eli kipujen helpottaa kohtalaisen nopeasti. Röyhtäyttäminen syötön jälkeen on ihan hyvä, ainakin jos tuntuu, että vauvalla on masuvaivoja. Tokikaan pepun punoitukseen se ei auta. Meillä ei esikoisen kanssa juuri ollut mitään iho-ongelmia, siis peppukin punoitti todella harvoin ja vähän, se meni ihan pikkujutuilla ohi. Eli siihen en osaa oikein neuvoa, kun ei ole omakohtaista kokemusta hirveästi. Mutta sinkkivoidetta muistelen monen kehuneen?

Jos yhtään siltä tuntuu, niin ota Keni yhteyttä imetystukihenkilöön. Netistäkin löytynee hyvin tietoa ja infoa asiasta. Eikös sitä oikein joku yhdistys ole sitä varten? Ja neuvolassakin kannattaa puhua, jos yhtään mietityttää. Apua on saatavilla!

Ja meillä esikoiselle ainakin riitti yhdestä rinnasta kerralla imetys. Eikä tarvinnut neitiä kauaa imettää, kun sai mahansa täyteen. Nukahtihan se toki usein rinnalle, siis varmaan joka kerta tai melkein, mutta eihän ne pienet vauvat juuri muuta tee, kuin syövät ja nukkuvat. :wink Kyllähän se vauva ilmoittaa sitten, jos on nälkä. Meillä ainakin neiti pulautteli herkästi, jos söi liikaa, eli ennemmin sai vahtia sitä, ettei liian usein ole tissillä. Ja imetyssessiot eivät meillä koskaan kestäneet puoltakaan tuntia. Vartissa tai lyhyemmässä ajassa sai neiti syötyä mahan täyteen. :D
 
KENI täällä kans painittu tuon imetyksen suhteen. Meillä oli tuo imetys asento hakusessa, kun poika on pieni ja rinta syöjään nähden isohko. Rintaa joutuu pitelemään ja ns. tälläämään suuhun, jotta poika saa siitä kunnon imuotteen. Yöllä tämä tahtoo olla hieman haastavaa, kun näkyvyys on huonohko, niin nyt on kännykän valossa teuturoitu, ilmeisesti onnituneesti. Poika kyllä syö hyvin ja maito lähti tulemaan onneksi hyvin. Nyt poika alkanu puklailemaan ja ilmavaivojakin hänellä on, kun syönnin aikaan vääntelehtii naama punasena. Olen kyllä yrittäny rauhottaa poikaa nostamalla hänet välillä pystyyn, jotta saa röyhtästyä. Nyt olikin tarkotus kokeilla lypsää maitoa ja antaa ruokaa pullolla, jotta äitikin pääsee esim. rauhassa kauppaan. No eilinen kokeilu meni persiilleen. Poika sai jotenkin toisesta pullosta liikaa maitoa ja kuulosti jo, että veti sitä henkeensä. Eikä se saanu siitä kunnon imuotetta. Tutti osa oli ihmeellisen pieni ja sellanen hehkulamppumainen. Toisesta pullosta sai jo paremman imuotteen, mutta tuntu siitäkin saavan liikaa maitoa kerralla. En tiedä oliko vika syöttäjässä vai pullossa? Täytyy tänään kysyä vinkkejä neuvolassa.
Minulla oli rinnan päät alkuun kanssa kipeät, mutta ovat siitä tottuneet tuohon imeskelyyn :) Kaalinlehteä kannattaa kokeilla, vanha niksi. Kylmää lehteä vähän kaulimella pehmentää ja asettaa rinnan päälle. Kuulema tepsii :) Kyllähän tämä vielä on semmosta uuden opettelua :) :Heartred Tsemppiä koitoksiin :)
 
Keni, meillä oli sinkkivoide kovassa käytössä. Esikoisen vaippaihottuma äityi veriseksi, eikä saatu kahteen vuoteen miltään lääkäriltä mitään apua, ennen kuin tajusin loppuvaiheessa siirtyä kestovaippoihin. Eli jos teillä on kertakäyttöiset, voi olla muoviallergiaakin tms.
 
Kannattaa imettää yksi rinta loppuun asti, koska alkuun rinnasta tulee sellaista laktoosipitoisempaa etumaitoa, ja sitten vasta energiapitoisempaa ja rasvaista takamaitoa, jossa laktoosia on vähemmän. Koska vauvan suolisto on vielä aika kypsymätön, niin silloin se voi saada herkästi masuvaivoja, jos imettää molemmista rinnoista vain tuon laktoosipitoisen etumaidon. :)
 
Hei!
Täällä kanssa ekakertalaisena on tullut pähkäiltyä tuon imetyksen kanssa, mutta onneksi näyttää siltä et rupeaa sujumaan.
Sairaalassa heti ekalla kerralla kätilö katsoi hetken ja antoi rintakumin. Mun suhteellisen reilut rinnat, pienehköt nännit ja pieni tyttö oli vähän epäsuhtainen pari ja kumilla sai varmemmin stimuloitua neidin imemistä. Myöhemmin sairaalassa kokeilin myös ilman, mutta se kipu ei kyllä hellittänyt. Ilmeisesti on normaalia, et joku ekat 10 sekuntia sattuu, mutta mulla kyllä se kipu jatkoi. Joku selitti netissä, että nänninpää oli huulipunan mallinen ja ymmärsin, et se olis ok. Mut se siis ei ole, vaan silloin se rinta ei kai mene tarpeeksi pitkälle sinne suuhun. Ulospäin imuote näytti hyvältä, kysyin kätilöiltäkin, mutta kun teki mieli kivahtaa pikkuselle kivun takia, niin pitäydyin kumissa. Nyt viikon ikäisenä pystyn imetämään jo välillä ilman kumiakin, hommasta on tullut molempien osalta varmempaa ja nännien päät ovat päässeet paranemaan. Meinasivat jo nimittäin ihan verestää auki tuossa viime viikon loppupuolella.
Noi eri kätilöiden mielipiteet tuli pantua merkille. Yksi totesi, että kannattaa opetella muitakin asentoja kuin tuo makaaminen; kahvilassa on ikävä pötköttää... Kysyin seuraavalta neuvoja, ja se totesi, että alkuun tuo on ihan hyvä kunnes homma sujuu. No, kotona on nyt kokeiltu tyynyjen kanssa sohvalla siten, et neiti on mahdollisimman kohtisuorassa ja leuka vähän koholla, jotta on helppo imeä ja niellä.
Itellä nousi maito neljäntenä päivänä ja kaipa sitä riittää. Neiti nukahtaa aina rinnalle. Pelkään, että jos otan liian aikaisin pois, ei saa tehtyä tilausta loppuun ja jää sitten nälkäiseksi myöhemmin. Toisaalta kun yrittää laittaa nukkumaan, herää, ja sitten on toisen rinnan vuoro. Sit meneekin jo useampi tunti ja uudestaan.
Yöllä neiti ei herää syömään, joten herättelen varovasti vaihtamalla vaipan. Sokerien takia koitan kattoo, et saa myös öisin ruokaa jonkun neljän tunnin välein. Ellen ite nukaha ja herää sit tunnin päästä et niin joo, tää herättely jäi kesken. Siksi siirryin vaippojenvaihtoherätykseen et menee sutjakkaasti.
 
Meille ei sairaalassa tarjottu rintakumeja vaikka itkin kivusta,koska maidon vähyyden vuoksi piti imettää niin tiheään :eek:. Ostin tänään kotiin. Täytynee kokeilla.
 
Kuinka kauan teillä vauvat viihtyy rinnalla? Olen tässä pohtinut, että tuo herra on toisinaan hirveän vähän aikaa, tai siis syö ajallisesta vähän aikaa ennen kuin uni vie voiton niin kerkeeköhän se saamaan tarpeeksi maitoa massuun...
 
Älä suotta murehdi Tiutsi :) kyllä vauva tankkaa sitten tarvittaessa jossain vaiheessa enemmän, jos nukahtaa kesken ruokailun :) meillä oli esikoisen ollessa pari viikkoinen, pari semmosta yötä, että rinnalla oltiin 6-7h putkeen. Välissä oli tosin pakko nousta vessaan ja juomaan ja vaihtaa rintaa :)
Vauvat kyllä pitää huolen siitä, että jos nälkä vaivaa, niin siitä myös ilmotetaan :)
 
Tiutsi: Jos sun vauva on tyytyväisen oloinen ja nukkuu hyvin, hän ei varmasti kärsi nälästä. Yleensä vauvat ovat kiukkuisia ja itkuisia jos eivät saa tarpeeksi maitoa. Ja sulla voi tulla sen verran hyvin maitoa, ettei tissillä tarvii kovin kauaa imuuttaa!

@sukki: Kannattaa vaan ottaa kaikki apukonstit käyttöön jos imettäminen kipeetä tekee. Se kipu kyllä loppuu aikanaan. Myös nännivoidetta kannattaa käyttää, itse olen tykännyt lansinoh-voiteesta. Se on myös tosi riittoisaa.
 
Asia mietityttää sen takia, kun sairaalassa puhuivat että vastasyntyneitten sokerit saattavat tippua nopeasti, jos ei saa tarpeeksi usein ja riittävästi maitoa. Sen takia 3-4h väliset imetykset on tärkeitä alussa. Sokerit jos tippuu ni vauva ei jaksa herätä syömää tai tehdä mitään ja voi siis mennä ihan tajuttomaksi. Ja kun tuo herra on kuitenkin vasta 4vrk ikäinen ja sairaalassa, kun yksi imetysväli venähti 5h niin heti tarkistivat sokerit ja ne oli sitten hieman liian alhaalla.. Ehkä sen takia jotenki huolissaan. Viime yönä kyllä heräs itsestään syömää tasasin väliajoin, saas nähdä miten ens yönä käy..

Oli myös pakko kattoa miten maitoa tulee ja miten herra syö. Pumppasin 10minuutissa 90ml maitoa ja herra söi 10minuutissa pullosta 70ml. Ja vauvan oma imu rintaan on vielä tehokkaampi, joten ehkä herra saa vatsansa täyteen vaikka söisi rinnasta sen 5-10minuuttia :)
Voih, ensin on huolissaan että kaikki on mahassa vauvalla kunnossa mutta kyllä ne huoletkin synty vauvan mukana :D
 
Juuri näin - ensin sitä huolehtii että onko raskausaikana kaikki kunnossa, ja synnytyksen jälkeen se sama huolehtiminen vaan jatkuu :) ja se jatkuu vielä sillonkin kun lapset kasvaa aikuiseks ja muuttaa kotoo pois :D

Mutta eiköhän vauvasi riittävästi maitoo saa, ainakin luulisi jos pumppaamallakin saat hyvin maitoo tuleen lyhyessä ajassa :)
 
Sullahan tulee tiutsi maitoa tosi hyvin ja nopeasti! Mulla kyllä tulee maitoa, mutta hitaasti.... yöllä on välillä niin tuskastuttavaa kun imetykseen voi äkkiä mennä se tuntikin ja yritä siinä sitten pysyä hereillä :) Onneksi tyttö tuntuu joka yö olevan parempi unisempi, viime yönä heräs "vaan" 3 kertaa...
 
Meillä tuntuu tuo maidontuotanto hiipuvan iltaa vasten. Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Mistä mahtaa johtua?
 
Se kuulemma on normaalia. Yöllä ja aamulla se on runsaimmillaan. Ja ootko muistanu juoda riittävästi?
 
Aivan jäätävä jano koko ajan. Muutenkin tuntuu että kuivuu kasaan, huulet ja muutenki limakalvot on ihan rutikuivat. Ja vaikka yritän juua koko ajan..juomapullo kulkee mukana.. Varmaan johtuu imetyksestä?
 
Mulla esikoisen imetysaikana kanssa kuivu limakalvot pahasti. Nenän limakalvot oli koko ajan kirjaimellisesti ruvella ja myös petipuuhat teki kipeetä. Molemmat vaivat meni ohi vasta, kun imetyksen lopetin vauvan ollessa reilun vuoden ikäinen. Nenään käytin seesaminöljysuihketta, se auttoi jonkun verran.
 
Olen juonut ihan hulluna, mutta silti tuntuu ettei maito riitä illalla/yöllä. Jäätävä päänsärky vaivaa myös joskus iltaisin:sad001.
 
Mulla oli kans päänsärkyä, mut en tiiä johtuko vähistä unista vai siitä, etten ollu juonu. Juominen on kait aikas tärkeetä.
Mulla ei enää oo rinnat ees rikki, mut silti niihin sattuu. Rintakumit on käytössä päivisin, jotta öisin ei tarvi ährätä eikä jää kumi valumaan jos satun nukahtamaan kesken kaiken.
 
Takaisin
Top