Imetys

Meillä maitoa riittää oikein hyvin. Piti jo muuttaa imetysasento pystympään, kun vauva ei ehtiny niellä kaikkea maitoa, kun sitä tuli niin runsaasti. Välillä maito suihkuaakin. Nyt ollaan sit syöty aina 3krt/sama tissi ja sit vaihdettu niin on helpottanu imetystä. Jostain luin et auttaa tuohon suihkuamiseen. Eilen oli varmaan maidontilaus päivä, kun tuntu et vauva oli koko ajan tissillä ja hereilläkin pitkiä pätkiä. No, viime yönä otti sit 5h unet putkeen, oli kiva kun sai iteki nukuttua hyvin. Heräämisen jälkeen jatkoi vielä 2,5h unilla :) Mulla kans jano iskee, kun imettää, pitää aina olla vesilasi lähettyvillä.
 
Meilläkin maitoa tuntuu nyt riittävän, ja imuotekin saatiin kuntoon viimeisellä..pari vuorokautta tytön syntymän jälkeen saatiin hienosti imettyä rinnalta ilman mitään, mutta kun maito lähti kunnolla nousemaan jouduttiin pari päivää menemään rintakumin kanssa kun toinen ei osannutkaan sit enää erilaista nänniä imeä tai saanut siitä kunnon otetta. Eikä hänellä kyllä tuossa tilanteessa liiemmin hermoja ole yrittää pitkää imeäkään jos ei saman tien mitään tule.. :wink Nyt onneksi maito noussut, ja nännitkin tasaantuneet taas siten että taidetaan pärjätä nyt taas ilman rintakumia :)

Pienimuotoisena hankaluutena on että koska ensimmäiset päivät leikkauksen jälkeen luonnollisesti imetin makuuasennossa, ei istualtaan imettäminen ole vielä onnistunut, kun rinnan asento on sen verran siinä erilainen että tyttö vaan raivostuu kun yritetään imettää siinä asennossa (tai jotain, nännin imuasennon erilaisuus tms..). Tämä on harmillista siksi, että tuon leikkaushaavan takia juurikin makuulla ollessa kaikki tekeminen (kyljen kääntäminen, istumaan nouseminen, makuulle käyminen) on vielä hankalaa ja melko kivuliasta, olisi itselle huomattavasti helpompi imettää istualtaan niin ei tarvitsisi aina könytä tuonne pötkölleen ähkien kivuista.. :/ Mut kuulema meidän kannattaa alkaa sitä harjoittelemaan sit vasta uudestaan kun on totuttu kunnolla tuohon imetykseen ihan miten nyt on menty. Kun se sujuu mutkattomammin, vauva kuulema helposti oppii sitten uusiin imuasentoihin, kun hänellä itsellään on ensin imuotteet kunnossa ja riittävästi imutehoja.

Päänsärky täälläkin on aivan jäätävä, ja ylä- ja alaselkäkivut / jumit on päivittäisiä. Myös keuhkoja tuntuu välillä et ahdistaa kun nousee pitkältään ylös. Pikkasen käypi selekään ja muualle kun näyttääkin jo et olisin hakenu kunnon DD- silarit..et ihan kiitettävästi painaa nuo täydet maitotisut.. :D Vettä juomalla ja hartianseutuharjoitteita tekemällä puserretaan etiäppäin :)
 
On tää kyllä yhtä arpomista, nimittäin lisämaidon määrä ! Vauva ei nyt yksinkertaisesti enää tyydy pelkkään rintamaitoon, tähän asti ollaan mm. Yötkin pärjätty hyvin pelkällä tissillä mutta juu ei enään.. Aluksi pumppasin lisämaidon, koska annokset oli niin pieniä ja hyvin pumpattavissa mutta nyt pumppu on jo monta päivää ollut hyllyllä ja korvikkeella jatketaan jos tissin jälkeen jää änkyräksi. Maitoa tuntuu olevan mutta ehkä vauvan ote ei jotenkin ole aivan täydellinen.. Täytyy neuvolassa torstaina pyytää apua sillä olisihan tuo koko imetys huomattavasti kivempi kun heilua pullojen kanssa ja miettiä miten paljon milloinkin lisämaitoa tulisi tarjota... Huoh ! muita samaisen asian kanssa pelleileviä ?? :)
 
Me ollaan alusta asti jouduttu antaa lisämaitoa(Tuutti,valittiin kun on suomalainen) Poika vetäsee 80-120ml kerralla, aloitan aina ensin rinnalla mutta tuppaa nukahtaa ja vaikka heröttelen ja aloitan alusta nukahtaa ja kun herää alkaa nälkäraivarit. Pumppaan omaa maitoa ja yritetään vähentää lisämaitoa..Päivät yritän pelkästään pärjätä rintamaidolla.
Ehkä 1/3 osa on lisämaitoa /vrk.
Tänään poika painoi 5005g ja 56,5cm pitkä ikää tasan 1kk :)
Aluksi ei kans onnistunut ilman rintakumia, oikeastaan nyt eka viikko kun menty ilman ja kyljellään voi vaikka nukkua samalla,ekat viikot istuin kippurassa ja niskat niin hemmetin jumissa ennenku sai homman pelittää.
Ei olla siksi annettu tuttia ettö oppii imemään tissiä hyvin ettei jäädä rintakumi koukkuun. Välillä sorrun siihen jos vaikka hankalassa paikassa täytyy imettää ja nänniä saa survoa suuhun ja suuttuu koko poika :)
 
Meillä on kans ollu alusta asti rintakumi käytössä. Nyt olosuhteiden pakossa (kumit ei pysy enää millää paikoillaan!!!help??) olen pari päivää imettänyt ilman kumia ja on se vaikeeta. Mulla on niin isot ja raskaat rinnat että joudun kannattelemaan,puristamaan ja vielä huolehtimaan ettei toinen tukehdu tissiin :D kyllä kumilla oli helpompi, kun ei tarvinnut kauheasti "muovailla".. Ollaan nyt annettu n. 60-80ml lisämaitoa tissin päälle ja kaikki uppoo hyvin ja sitten nukutaan tyytyväisenä. Toisaalta helpotus, taistelin vielä ekalla viikolla pelkällä tissillä ja tässä talossa ei nukkunut kukaan! Ehkä meillä mennään nyt tällä tavalla ja sen koko imetyksen saa unohtaa
 
Meillä myös sellainen tilanne että iltaisin olen joutunut antamaan lisämaitoa oman lisäksi. Paljon tyttö ei sitä suostu ottamaan, suosii tissiä enemmän.
 
meillä mennää lähestulkoon pelkällä korvikkeella,omaa maitoo tulee niin vähän ja joka päivä aina vaan vähemmän :sad001 eipä tarvii kohta enää pumpata sitäkää vähää :sad015
 
Mä oon kans taistellu imetyksen kans edelleen.. Maitoa tuntuu tulevan vaihtelevasti (lähinnä iltaisin poika tuntuu jäävän nälkäseksi) ja välillä riittää yksi tissi ja välillä syö molemmat, joskus jopa uutta kierrosta. Myös syöntivälit on tosi tiheät edelleen, 1-2h. Yöllä on yksi pidempi väli ja hyvällä tuurilla myös päivällä jos nukkuu pidempään. Eli siis joko multa ei tuu tarpeeksi kerralla maitoa/ poika ei jaksa imeä tarpeeksi kun nukahtaa/ poika ei vaan halua syödä kuin vähä kerralla.. Onko muilla samanlaisia mietteitä?

Poika kuitenki kasvaa hyvin, lähinnä oma jaksaminen on koetuksella kun koko ajan ollaan tissillä.. Oon myös tosi arka antamaan lisämaitoa kun pelkään että se vaikuttaa äkkiä maidon tuottoon.. haluaisin kuitenki imettää..Tänään aloitin myös masukipuihin lääkkeen, jospa se helpottais tuohon masuun :/ reppana toinen ku on välillä niin kipiä.
 
Keni ihan samat jutut täällä ja mä tulin siihen tulokseen, että imetys ei ole niin hengen asia mulle, että jaksan ressata asiaa enää yhtään enempää (mm. Oltiin heti ekalla viikolla TAYSn lastenpolilla koska oli mun mielestä väsynyt, vetelä, ei jaksanut pysyä hereillä tissillä. Tehtiin syöttöpunnitus siellä ja ei saanut tissistä tarpeeksi. Lastenlääkäri "määräsi" lisämaidolle ja lohdutteli mua että turha ottaa kauheita paineita asiasta) -> korvikkeet kehiin.
Heti parantui meidän "rytmi". Nukkuu pitempiä pätkiä sikeästi ja jaksaa olla tissilläkin ihan eritavalla. Jos jää nälkäiseksi, annan korviketta lisäksi. Lisämaidon määrä on mulle ollut kysymysmerkki, mutta nyt aikani googletettuani ja testattuani, kyllä laps sen määrän kertoo ihan itse :) ugh!
 
Täällä huono lehmä ilmoittautuu! Mähän en odottanu imetykseltä mitään, mutta poju kävi jo heräämössä tissillä ja imuote oli oikein hyvä ja mulle vakuuteltiin, että hyvin tulee! Noh, tyyppi on tissillä ollut, mutta lisämaitookin olen pyydellyt, "ei sillä ollut nälkä, kun ei suostunut paljon syömään" (sektion takia en ole vielä hirveesti päässy vauvaani hoitamaan). Eilen mies pääsi kokeilemaan pullon kanssa, poju otti ison hörpyn, köhi ja kieltäytyi jatkamasta. Siinä jo mietin, että mahtaako vika olla pullotutissa. Tänään punnituksessa paino laskenut liikaa ja sokerit alhaalla. Testi-imetys ja tuomiona, että ehkä sitä maitoa ei tulekaan... Siinä sitten kerroin,että näin vähän oletinkin, mutta luulin että kai te nyt tiedätte tuleeko vai ei ja että se on varmaan kuulkaas ihan geeneissä. Noh, äiti tulee kotiin opastamaan korvikkeiden ja pullotuttien kanssa, kun on erityisesti mun kanssa joutunut niitä testaamaan. Mullapa on oma korvikedoula!
 
Meidän tyttö syö välillä myös aika tiheään. Mutta ei kuitenkaan jatkuvasti ja saa kyllä riittävästi ruokaa. Mutta välillä päivällä käy niin, että tyttö herättyään syö, nukahtaa tissille, herää kohta syömään uudestaan, joskus nukahtaa taas tissille ja syö vielä kolmannen kerran hyvin lyhyen ajan sisällä. En ole tästä niin hermostunut, niin en ole katsonut yhtään kelloa, kuinka kauan mahtaa olla tuossa syöttöjen väli. Mutta en siis tarkoita kuitenkaan sellaista, että neiti torkahtaisi viideksi minuutiksi ja jatkaisi sitten ruokailua. :D Ja ensimmäisinä öinä kotona tankkasi yöllä välillä 1-2 tunnin välein. Mutta nukkuu kyllä nyt niin päivällä kuin yölläkin myös useamman tunnin pätkiä. Aiemmat yötankkaukset olivat varmasti maidon tilaamista, kun maito ei ollut vielä kunnolla noussut. Päivällä se nyt tuskin tilailee niin sitä maitoa, tai mistäs sen tietää, mutta olettaisin, että pitkien unien jälkeen ei vaan jaksa syödä nukahtamatta itseään ihan niin täyteen ja sitten syö taas hetken päästä uudestaan. Meillä ei ole tämä häirinnyt, ja luotan tosiaan siihen, että tarpeeksi saa maitoa kuitenkin. :)
 
Mulla on tainnut käydä samalla tavalla kuin esikoisen kanssa. Oma maito ei ainakaan tässä vaiheessa täysin riitä. Illat on haastavimpia. Vähän paremmin on nyt kuitenkin mennyt kuin viime kierroksella. Mä en esikoisen kanssa enkä tämän uudenkaan kanssa kuitenkaan ole tuntenut itseäni mitenkään epäonnistuneeksi. Pääasia että vauva saa itsensä täyteen ja on tyytyväinen :) Esikoisen kanssa mulla rupesi maitoa tulemaan joidenkin kuukausien imetyksen jälkeen niin paljon, että lisämaidon sai lopettaa. Ja sitten sainkin oikein taistella kun imetyksen halusin lopettaa reilun vuoden jälkeen....maidontulo ei vaan meinannut millään loppua!
 
Mulla tulee maito ihan riittävästi, toisinaa liikaakin ja liian nopeasti. Tuntuu poika välillä oikein "tuhkehtuvan" siihen maidon määrää mikä tissistä ensimmäisiä imuja ottaessa tulee. Toivon, ettei käy niinkuin esikoisen kohdalla joka rupesi 2kk iässä saamaa sen takia kauheita raivareita rinnalla kun sitä maitoa tuli liikaa liian nopeasti.. Oon myös saanut pumpattua maitoa ihan kunnolla. Iskä saanu välillä syöttää, suosin aventin pulloja tuttiosan takia, joka on muodoltaan sama kuin rinnanpää. Ettei sitten imuote kauheasti menis nurinkuriseks pullosta syötäessä..

Ajattelisin, että jos antaa lisämaitoa niin ei kannata kuitenkaa vähentää rinnalla oloa kun vauvahan tilaa parhaiten sitä maitoa.. Jos siis antaa lisämaitoa eikä vauva näin ollen vietä aikaa rinnalla niin ei maitoa kukaa tilaakkaa jolloin maidontuotantoa automaattisesti vähentyy. Tsemppejä kaikille imetyksen suhteen! Ei se aina helppoa ole, mutta korvikkeellakin kasvaa terveitä ihania lapsia :angel3
 
Meillä on oma maito riittänyt aika mukavasti. Olen kerran päivässä joutunut antamaan lisämaitoa, juurikin illalla. Rintakumia kokeilin, mutta neiti ei sitä huolinut.
 
Ladymoon: Pystytkö pumppaa pulloon sitä omaa maitoa? Olis tietty aina parasta vaaville.
Yöllä ehdottomasti "helpoin" tapa iskee pullo 100ml suuhun niin saadaan kaikki 3 tuntia vetästyy unta palloon :)
Mitä kumeja käytät, mulla pysyy ainaki mandelan kumit,käytän sitä S kokoa (kastelu,etusormi tukkii reiät että paine nappaa nänniin).
Mä en ainakaan ole huomannu et maito olisi hiipunut vaikka annankin lisämaitoa, pyrin kuitenkin imettää mahd usein ja pumppaan n.2-3 tunnin välein ja hyvin tulee.
 
Vaivaako teidän vauvoja ilmavaivat? Meillä peppu paukkuu ja n.2pv välein on huutovääntöä kun kakkaa tehdään.
Ostin eilen apteekista disflatyl tippoja, tunnin kuluttua vasta huuto alkoikin..mutta kakkaa tuli senkin edestä, olikohan sattumaa vai aiheuttiko tipat kivut..?
 
Annika, en.. En saa pumpattua kuin hädin tuskin 20ml yhteensä molemmista pihalle ja silloinkin yli suositeltujen pumppaus aikojen.
Jos se vauva tarvii sen 100ml siitä pullosta ollakseen tyytyväinen niin miksi ei? Miks sen pitäis yö kitistä ja vääntelehtiä nälkäänsä ja äidin kuluttaa viimeisetkin voimavaransa tissiltä tissille nakkeluun kun sitä maitoa ei yksinkertaisesti riitä :D ?
 
okei no ei sit siinä ole mitään järkee.. Niin mäkin ajattelen muutenkin väsyttää koko ajan,ja toimii hyvin ja vauva on tyytyväinen.
 
Kestikö muilla kauan edes jonkinlaisen rytmin löytäminen syöttämisen kanssa? Meillä pikkunen tuntuis syövän koko ajan ja ihan tosi vaihtelevasti, välillä 10min sit kuukahtaa tissille ja sit saattaa mennä 10min ja uusiks. Välillä väli on parikin tuntia ja kesto ihan miten sattuu. Meille ei sairaalassa oikein valoitettu tästä, sanottiin vaan että hienosti maitoa tulee ... Ja sit onks kellään jottain jippaskonsteja kun miulla alkanu maito noussa ja tissit on ku tiiliskivet ja toisessa kainalossakin tuntuu semmonen kova kohta, kipeät on /: ons siihen jotain muuta kun hierominen tai reipas silittely?
 
Mulla oli kans tissit täynnä "kiven" murikoita,mulla auttoi kuuma suihku tai mikrossa lämmitettävä kauratyyny tai kumihanskaan kuuma vettä ja tissien päälle ja hetken kuluttua pumppaamaan niin kyllä virtaa :))
Ja katoin stimulloivia hieronta pisteitä ja laitoin miehen hieromaan.Koklaa ihmeessa.

Imemisen kanssa sama juttu nukahtaa hetkessä,joten annetaan pullosta rintamaitoa ja lisämaitoa...Ei tulis koskaan kylläiseksi tissillä :sad001 pullosta saa nopeasti massun täyteen.
Imetän silti aina kun pystyn..
 
Takaisin
Top