Imetys

Joo rytmi on täälläkin ihan mitä sattuu. Pisimmillään vauva nukkuu 2-3 tuntia ja sit taas useampi tunti voi mennä niin, että koko ajan nukahtaa rinnalle ja heti kun laittaa omaan sänkyyn, niin herää ja pitää imettää lisää. Luulin jo maidon noustua, että löydettiin joku rytmi, kun vauva nukkui yön ja aamupäivän mukavissa 2-3 tunnin pätkissä. Mutta sit menikin pari yötä niin, ettei nukuttu tuntia pidempää pätkää koko yönä. Se oli aika uuvuttavaa. Itse oon syöttänyt vauvaa pelkästään rinnasta.

Neuvolassa sanottiin, että siinä voi kestää aikaa, kun rytmi tasottuu. Neuvoi imettämään vaan, jos vauva haluaa imeä. Toisaalta tiheä imetys saattaa kuitenkin rasittaa vauvan suolta, jos se ei saa levätä.
 
Ja varsinkin esikoisen kohdalla sitä rintaa on turhankin herkästi tarjoamassa vauvalle, jos se itkee. Eli aina vauvalla ei välttämättä ole edes nälkä, vaan se on ehkä vain väsynyt, kaipaa syliä tms, mutta tissillähän se suu on yleensä helposti tukittu. Itse ainakin imetin alkuun esikoista liikaakin, kun tosiaan sitä tissiä herkästi tarjosi, jos toinen itki. Sitten sitä maitoa oli liikaakin mahassa ja sitä pulauteltiin. Tämä toinen on nyt pulautellut paljon vähemmän, kun nyt malttaa ihan eri lailla kokeilla muita vaihtoehtoja ennen rintaa, jos vauva on vasta vähän aikaa sitten syönyt. Mutta ei näin pienillä vielä mitään selkeää rytmiä ole muutenkaan yleensä, joten ei välttämättä syömisessäkään. Ja niitä tiheän imun kausia tulee kuitenkin aina välillä. :) Malttia vaan.
 
Juuri neuvolassa puhuttiin, että vauva rupee vasta noin 1kk iässä "ymmärtämään" yön ja päivän eron. Ei kai tän ikäsillä pienillä vielä mitää rytmiä ole :) Kyllä se sitten ajan kanssa löytyy, kun hieman ensin kasvetaan :)
 
Kysymys; nouseeko toi maito jotenki sillai pyrähdyksissä? Tai jotain..? Kun mulla on nyt ollu muutamana päivänä välillä sillai ettei maitoo oo meinannu tulla millään, tosi pieniä määriä, ja sit seuraavana päivänä on saanu ihan pumpattavaks asti. Nyt taas tuntuu ettei tissit täyty millään, tyttö syö molemmat rinnat tyhjäks (ja siihen korvikkeet päälle), nukkuu sen pari-kolme tuntia, mut sit kun olis uudestaan aika ottaa maitoa niin eipäs ole rintoihin ehtinyt kertyä juuri mitään. Yleensä kyllä tuossa parissa tunnissa on noussu maitoa jo silleen et sen on kyllä ihan tuntenut jo rintojen painosta, että tavaraa riittää. Onkohan mulla siis jotain nousupyrähdyksiä, vai alkaako oma maidontuotanto hiipua jo??? Jotenkin en jaksais sitä uskoo kun jos se kerta menee niin et mitä enemmän siinä tissillä ollaan ja sieltä maitoa ulos otetaan, niin sitä enempi sen pitäis maitoa tuottaa, mut en tiiä..näyttää taas vähän kurjalta.. :/ Jos meinaa loppua niin sit loppuu, mut kivahan tuota olis jos sitä kuitenkin riittäis, kun ollaan niin hyvin tuohon imetyksen makuun päästy..
 
Miko_84:eek:letko huomannut, että vaikuttaako sinulla oma rehkiminen maidon tuloon? Musta tuntuu, että mitä enemmän päivän aikana puuhastelen niin ditä vähemmän illalla tulee maitoa.

Osaako kukaan sanoa voiko tuo itsensä "rasittaminen" vaikuttaa negatiivisesti maidon tuloon? Kuinka paljon saa oikein juoda, Tuntuu että päivän aikana ei tahdo olla ollenkaan edes vessahätä, vaikka tankaa vettä kuinka paljon tahansa. Meillä on tosiaan ollut ongelma nuo iltasyötöt. Maitoa ei vaan tunnu riittävän :sad001.
 
@sukki enpäs oo pannu merkille, mut hmm..pitääpä ihan seurata, joinakin päivinä tosiaan tulee touhuttua kaikenlaista aikalailla. Mut en oo nyt vaan muista et oonko niinä päivinä just pistäny ranttaliks kun maito on ollu vähissä (ei meinaan toimi toi muisti kyllä sitäkään vertaa enää mitä loppuraskaudesta..). Mut tänään ainakin nyt kun mainitsit niin oon kyllä hippassu aamusta asti, ja tosi nihkeesti on ollu maitoo. Mut tää on ollu tällasta tiputtelua koko päivän, ei rajotu vaan iltaan, ja sama muina päivinä kans millon maito on ollu vähissä.

Oon nyt nappaillu tässä perjantai-illan kunniaks kaks alkoholitonta olutta. Jos huomenna on maitoisampi päivä niin taidanpa lipaista muutaman myös sit lauanta-illan kunniaks :taunt014
 
Tällä lehmällä lähti sittenkin maito nousemaan vähän... eilen oli pientä lämpöä ja kohtua juili. Olin varma, että joku tulehdus kuitenkin. Maitoa väliin jopa valuu (ei kyllä vieläkään mitenkään suihkua) ja aamulla mahakin oli pienentynyt, eli oksitosiini tekee tehtäväänsä.

Meidän poika on kova imuttelija, eli lähtökohdat on kunnossa. Poika imee tissiä kunnes nukahtaa... ja tässä vaiheessa itsekin luulin, että tuli täyteen. Sairaalan kokemuksesta opin, että väsähtää vain. Eli tissin jälkeen käydään vaihtamassa vaippa, vauva virkistyy ja sitten jatketaan toisella tissillä, kunnes nukahtaa. Tässä vaiheessa vaihtoehtoja on kaksi. Joko herättelen ja annan suoraa lisämaitoa tai laitan omaan petiinsä. Jos uni katkeaa siirrosta ja poju ei rauhoitu petiinsä annan jälleen lisämaitoa. Meillä ainakin tyyppi on täynnä, kun nukahtaa ilman tuttia! Olen asenteellinen, mutta uskon koliikin olevan aika harvinaista, kyllä se useimmiten on ihan vain nälkää (tai sitten jokin sopimaton äidin ruokavaliossa)!

Öisin yritän olla kärsivällinen imettäjä, sillä yöllinen tilaus näköjään oikeasti näkyy seuraavan päivän tuotannossa :) Ja ainakin meillä tissiä jaksetaan imeä hanakasti, vaikka pullon pitäisi olla helpompi. Viimeisenä sairaalayönä kävi jopa niin, että poju veti hirveän ison satsin pulloruokaa suoraan kun olin varma että tisseistä ei mitään tule (yökkö totesi nuivasti, että eipä sitä sitten lähde tulemaankaan), ei siltikään rauhoittunut sänkyynsä ja otin viereen tissille. Poika imutteli oikein suurella tarmolla ja nukahti lopulta! Seuraavana päivänä tilaus näkyikin jo tuotannossa :) Väsynyt ja nälkäinen vauva ei jaksa edes tilata!

Ja miksei liika touhuilu ja stressi näkyisi maidontuotannossa? Mulla ainakin paita kastuu, kun esimerkiksi katselen miehen touhuilua murusen kanssa... :love017 Oksitosiinihan on mielihyvän ja rakkauden hormoni ja eipä nuo tunteet yleensä ainakaan kiireestä ja suorittamisesta lisäänny!
 
Itsekin nousen yöllä tyttöä syöttämään, joka kerta kun tyttö herää, ja hienosti syö molemmat rinnat (samoin kuin päivällä) eikä vänkyile vaikka pullosta on sitten lisäksi annettukin. Joka kerta rintojen jälkeen tyttö huutaa suoraan lisäruokaa, joten sitä ollaan sitte myös annettu. Ei rauhoitu muuten sänkyyn, minne muuten rauhoittuu hienosti päikkäreille sekä yöunille, paitsi tietysti nälkäisenä. Kuka sitä nälkäisenä nyt nukkumaan viitsii käydäkään.

Samaten tuo touhuilu, kiire meillä ei ole minnekään eikä ressiä senkään vertaa, vaan tuuhkaisen menemään sillon kun vaavi nukkuu ja ihan sen takia kun itsellä on parempi mieli, kun saan tehdä kotihommia mistä kuitenkin pidän. Hymyssä suin täällä painetaan. Stressaamiseen asti en antais oman touhuilun edes mennä, kun en siinä näe mitään jälkeä tässä vaiheessa - mulla on mies kotona auttamassa, jos näyttää et kotihommat alkaa ottaa itsellä päähän.

Silti ei vaan tuota maitoa riitä vauvan tarpeisiin asti, ja taas tuntuu, et ei vaan meinaa nousta. Joka syöttökerralla tulee entistä vähemmän. Ei vaikka miten yöllä syötän, tytöllä on hyvä imu (eilinen päästiin taas kokonaan ilman rintakumia, jei!! :wink), tuttia ei meillä syödä ollenkaan (ei mitenkään asenteellisesti, vaan ei vaan ole ollut tarvetta, joten otetaan käyttöön sitten vasta kun näyttää että tarve vaatis). Miehen ja tytön kanssa touhuillaan yhdessä ja erikseen, ja melkein joka ilta miehen kanssa juteltu siitä että on vaan niin hyvä ja onnellinen olo koko ajan. Joka on muuten aivan uskomattoman hyvä fiilis! :) Mut eipä vaan mulla paita kastu.. :/
 
Kannattaa, miko_84, kuitenkin vaan jatkaa sitä imetystä, vaikkei oma maito nyt riittäisikään. Jos nimittäin haluat imettää ja jos se ei sinua liikaa stressaa. Se voi nimittäin joskus aikamoisen takkuamisenkin jälkeen lähteä käyntiin se maidontuotanto. Eli tissiä vaan vauvalle usein suuhun, vaikka joutuisikin lisämaitoa antamaan. Siinä oikeasti kestää joskus viikkoja, mutta on sen arvoista, jos sitten alkaakin sujua. :) Mitään ei tietenkään voi luvata, joillakin ei vain riitä maito, vaikka mitä tekisi, mutta useilla sinnikäs yrittäminen tuottaa kuitenkin lopulta tulosta! Pääasia kuitenkin, että vauva saa tarpeeksi ravintoa, ja että äiti ei kokisi asiaa stressaavana. Tsemppiä sinne!

Ei se maidon riittäminen vaadi sitä rintojen "kovuutta". Se on ylituotantoa jo. :D Kyllähän sitä varsinkin alkuaikoina herkästi on, muistan itse esikoisen aikaan, miten oli ekat viikot "jatkuvasti" rinnat ihan pinkeinä ja kovina. Usein sai pumpata ylimääräistä maitoa pois. Nyt olen sitten itsekin miettinyt, riittääköhän maito, kun rinnat eivät ole niin usein pinkeät. Vaan kyllä tuota maitoa silti alkaa noista valua, kun toisen ruokahetki lähenee ja vauva alkaa esim. kitistä tai otan sen syliin. Eli on sitä maitoa siellä silti ihan riittävästi. Eikä ole kyllä tarvinnut miettiä, saako tarpeeksi ruokaa, nukkuu niin hyvin ja tyytyväinen on tissillä oltuaan. :)
 
Miko_84: Eikös teilläkin ollut sektio? Tuokin hidastanee maidonnousua, koska alku menee tokkurassa ja kipeillessä! Täysimetystä liputtava anoppinikin sanoi, että hällä maito nousi sektiosta johtuen vähän myöhemmin. Anoppi on kuitenkin sitten täysimettänyt ja yrittää saada muakin luopumaan lisämaidosta. Jos liikaa rupee tyrkyttään, niin muistutan, että mun mies kärsi kolmen kuukauden koliikin siinä missä minä olen nukkunut kuin tukki Tuttelilla! Nyt siis kaikki itsesyytökset unholaan! Itteäkin aina väliin sieppaa kun mukula imuttelee kunnolla, mutta korviketta menee silti ihan jäätävä satsi! Silti olen ylpeä jokaisesta näkemästäni valkoisesta tipasta, saahan mukula edes hitusen tuota arvokasta ainetta!

Mä en muuten ymmärrä, että miten ihmeessä ihmisten vasteet hormoneihin on yksilöllisiä, mutta kaikkien naisten vaste oksitosiiniin on muka samanlainen ja johtaa riittävään maidon tuotantoon? Nykyihminen kehittyi kymmeniä tuhansia vuosia sitten ja viimeistään silloin häipyi maidon tuotantoon liittyvä valintapaine... Eli viisas ihminen keksi konstit ruokkia jälkeläisensä tavalla tai toisella! Pidän jopa mahdollisena, että täällä pohjoisen karuissa oloissa äidin imetys on ollut jopa energian haaskausta!
 
Oli joo sektio, joka vissiin voi viivästyttää sitä maidon nousua. Positiivisena kuitenkin yritän pysyä täällä ja imettää niin hanakasti kun sitä maitoa vaan tulee ja vauva saadaan ruokittua vaikka sitten lisämaidon voimin. On se onneksi tähän mennessä toiminut vielä toistaiseksi ainakin, molemmin puolin, ihan tyydyttävästi et tyttö jää tyytyväiseksi kun saa mahan täyteen ja äiti yrittää olla onnellinen siitä että tyttö sai taas rintamaitoa sen verran mitä sitä sillä kertaa ulos tuli. Jos loppuu niin ainakin oon yrittänyt, mut en vielä siihen jaksais suostua tai sitä haluis uskoa, kun kuitenkin jokaisella syöttökerralla tyttö maitoa rinnalta saa. Vaikkei ihan riittävästi, ainakaan vielä. Mutta yritetään sitkeästi kyllä siihen asti kun pystytään :)
 
Mites onks kellää muulla tullu esii sellast ongelmaa ku mulla; vasemmalla kyljellää jos imettää, ni sydän lyö aivan omiaan. Pahimmillaa lisälyöntejä tulee jokatoisella normilyönnillä :confused005 Täytyy varmaa imettää täst lähin istualtaa aina ku on vasemman rinnan vuoro, tekee muuten niin ilkeän olon. Tiistaina tulee sit terkkari kotikäynnille, jos sille sit tosta puhuis.
 
Olipa tosi "lohduttavaa" ku puhuin aamul esikon hoitajan kanssa; hänel on rytmihäiriöihin lääkitys (ollu 15vuotta), häiriöt alkoi kuopuksen syntymän jälkee eikä loppua näy.
 
Mulla on noit rytmihäiriöitä yöllä yks tai kaks kertaa ja ne ei ne ees kestä kauaa mut tuntuu inhottavalta.
Itsehän en oo päässy imettää pariin päivään kun kummatkin nännit on ruvella et veri lentää jos tuo pikkumies imee.. :sad001 oon nyt pumppaillu maitoo kaappiin. Harmittaa tosi paljon ku ei pysty antaa suoraa rinnasta maitoo mut onneks vaavi osaa tosta tuttipullostakin imee..
 
nappo: Ootko kokeillu laittaa lansinohia nänneihin? Itte käytän lansinohia ja nännit pysyny kunnossa :) Hyvä tuote aroille ja haavautuneille nänneille.
 
Meillä on tainnu päästä tuo imetys nyt käyntiin, ollaan kaks yötä menty jo ilman lisämaitoa ja eilenkin tarttes antaa tuutia tytölle vaan kerran, kun ei molempien rintojen jälkeen saanu itseään vielä kylläiseksi. Mut tosiaan eilisillasta asti menty taas pelkästään omalla maidolla. Rintakumitkin saatiin jätettyä pois, on tytöllä imuote terhakoitunut huimasti et nappaa kyllä kiinni melkein samointein kun tissille pääsee! :) Et peukut näille parille päivälle, ja katsotaan miten tämä tästä jatkuu :thumleft Nyt näyttäis menevän hyvin kuitenkin. :)

Meinattiin jokatapauksessa myös sit jatkaa välillä syöntiä pullosta, ja välillä livauttaa hänelle pelkkää korvikettakin, vaikka kerran päivässä tms. jos muuten täysimetyksellä mennään. On tossa melkeen naapurissa sellai tilanne, et kaverin puolivuotias poika on ollu täysimetyksellä tähän saakka ja kaveri haluaisi siitä siirtyä jo pois, mut poikapa ei huolikaan korviketta. Eikä sen puoleen äidin omaakaan maitoa pullosta juotuna. Et ihan oman ja miehen hyvinvoinnin kannalta koitetaan pitää myös tuosta pullosta kiinni ettei se ihan kokonaan unohdu - ilkeä jäädä isin kanssa kotiin jos äiti lähtee käymään jossain, nälkä iskeekin yllättäen eikä pullosta juotuna sit kelpaakaan. Tai sit jos sattuu et toi maidon tulo tuosta jotenkin tyrehtyykin (en vieläkään uskalla tuudittautua siihen et tästä tää nyt lähti, maitoa tulee ja se riittää, kun ikinä ei tiiä mitä eteen tulee.. :/ ), niin ei sit ole niin taistelua se syöminen. Mut näin siis meillä, ja kukin tyylillään :)
 
Miko_84: Täysin samaa mieltä! :) Hieno homma jos maitoa riittää! Mä ostin eilen rintapumpun ja testipumppauksella maitoa tuli 10ml toisesta tissistä. Tyhjää parempi, mutta ei riitä tälle jäbälle joka vetää korviketta tissin päälle sen 50 milliäkin! Yritän pitää nyt tissillä mahdollisimman paljon ja varmaan yritän tuolla pumpullakin saada vähän stimulaatiota aikaan. Mutta me aiotaan jatkossakin nukkua yöt ja tuskin luovutaan korvikkeesta :) Ja niin, hyvä äitiys ei ole maidosta kiinni! Mun äidiltä maitoa ei herunut, mutta en ole koskaan nähnyt äitiäni humalassa... Arvatkaa vaan kumpaa piirrettä arvostan enemmän?
 
Meillä on hyvin riittäny rintamaitoa pikkumiehelle. Välillä on rinnat ihan piukeena, kun ei oo syöny 4-5h tuntiin. Ilmeisesti pojalla on niin hyvät imutehot ja rinnasta tulee reilummin maitoa, kun meinaa tukehtua maitoon, ihan säikähtää sitä ja kakostelee. Olen lypsäny pariin otteeseen ja kokeiltu pulloa. Pullossa on tuttiosa joka on ns. hidas syöttönen, mutta silti poika saa siitä liikaa maitoa kerralla ja kakostelee. Pitää varmaan harjotella pullon käyttöä aina pikku hiljaa ja kun poikakin kasvaa. Voisi isäkin sitten syötellä :) Meinaa välillä pikku-ukko pitää tissiä hupituttina, mutta onneksi on ottanu myös oikean tutin nyt käyttöön :)
 
Mullakii toi oikea nänni on ihan verillä. Eilen pumppasin siitä ja pullossa syötin vauvalle, mut onnistuin kait jotenki hajottaa ton pumpun, ku ei meinaa oikein imua siihe saada. Niin että tänäänpä on menty käsilypsyllä. Sillä saanu 50ml lypsettyy ku pumpull 140ml... Kai se on sit harjottelustaki kiinni paljonko käsin maitoa heruu. Vasen rinta on ok, joten siitä vauva imee ihan itse. Ja on ollu laitokselt asti käytös Lansinohit ja Bepanthenit...
 
Taidan muuten jatkossakin pysyä käsinlypsyssä pumppailun sijaan. Se meinaa ei ärsytä nänniä ollenkaa toisin ku toi pumppaus (sai eilenki veren lentämää). Ja viimisin saldo 100ml :gen014
 
Takaisin
Top