Imetys

Ei auta lansinohit. oon nyt hieronut kookos rasvaa ja tuuletellu kovasti.. Pumpannu/lypsäny ny pari päivää maitoo ja huomenna koitan taas imetystä kun tuo rasva on auttanut noihi nänneihin hyvin. :)
 
Meillä on nyt jo kaksi viikkoisena joku tiheän omin kausi... On ihan jäätävää kuin äijä vetelee iltasin sapuskaa!! Molemmat tissit ihan kuiviin monta kertaa illassa!!
 
Täällä imetys lähti hyvin käyntiin laitokselta lähtien eikä lisämaidon tarvetta ole ilmennyt, tai näin oletan kun vauva vaikuttaa tyytyväiseltä aina syötön jälkeen :)
Maito lähti nousemaan kolmantena päivänä ihan hullua vauhtia ja oikeaan rintaan alkoi tulemaan maitotiehyiden tukoksia. Kävin lääkärissä näyttämässä oikeaa rintaa, koska vauva ei saanut enää mitään imuotetta siihen :sad001
Lääkäri käski vain vaihdella imetysasentoja ja jatkaa ahkeraan imetystä.

Pari päivää tästä sainkin sitten rintatulehduksen ja olo oli aivan kauhea! Onneksi antibiootit alkoi puremaan samantien ja kuume myös laski.
Olen yrittänyt imettää mahdollisimman paljon oikealta puolelta ja pumpannut maitoa, jotta rinta ei täyttyisi, mutta nuo tukokset ovat palanneet takaisin nännin viereen.

Onko kellään vinkkiä, että miten ihmeessä saisin nuo tukokset avattua? olen lämmittänyt rintaa ja painellut ja pumpannut sen jälkeen ja suihkussa käydessä olen yrittänyt puristella myös sitä, mutta ei auta :sad001
Kipeä on kuin mikä.
 
Hei Niranda00,

Huutelen nyt ulkopuolelta kun satuin ketjua lueskelemaan (odotan toista lasta ja laskettu lokakuussa) :)

Itsellä esikoisen kohdalla sain tukokset auki hieromalla lämpimässä suihkussa sinnikkäästi vaikka teki todella kipeää. Pumppaaminenhan lisää maidon tuotantoa, joten sen kanssa kannattaa olla tarkkana. Lisäksi kätilöni (asun Saksassa) neuvoi laittamaan rahka- ja kaalinlehtikääreitä tarvittaessa, ja aina ulos lähteissä pidin paksua fleece-kaulaliinaa rintojen ympärillä ylimääräisenä lämmikkeenä.

Tämmöisen linkin löysin kääreiden ohjeeseen http://terveysnetti.turkuamk.fi/perhenetti/imetys/ongelmia/rintatulehdus_hoito.html

Tsemppiä ja pikaista paranemista :)
 
Voi morjens mitä määriä toi jätkä vetelee iltasin maitoa! o_O
Eile 20-12 vuorotellen tissillä ja jääkaapista lämmitettii pumpattua maitoa ja tuntu ettei muuta tehny ku syöny. 12 aikaa nukahti viimein, vaikka äiti ois tahtonu jo ainaki tuntia aikasemmin nukkumaa.. Tosin sitte nukkuikin 5.20 asti kunnes herättii ekan kerran syömää. Tätä teki kyllä esikoinenkin, että tankkas illalla ja ei sit heränny yöllä syömää ja aamun eka syöttö piteni myöhemmäks mitä enemmän ikää tuli..
 
Eilen illalla oli oikee tissi jo niin ylituotannossa, et oli pakko kokeilla josko imetys sillä onnistuis (se lypsäminen teki sen ihan villiks). Ja onnistuihan se :) Ei vielä oo ihan täysin parantunu, mut ei se enää mee verillekään.
 
Maitoa on alkanu tulla niin paljon, että jos vauva yhtäkkiä lopettaa imemisen, niin maito lentää kaarella suihkuna vauvan naamalle. Sinänsä huvittavaa mutta sinänsä ärsyttävää, kun joka paikka on maidossa ja vauvan naaman saa putsata usein. Lisäksi vauva on meinannu tänään tosissaan hermostua, kun maitoa tulee liikaa niin ettei sitä ehdi niellä.
 
Tytöllä ikää nyt 3 viikkoa. Meillä menee jatkuvasti enemmän korviketta vaikka vauva on tissillä koko ajan useammin. Yölläkin syöntiväli on tiheentynyt 3,5 h:sta 2 h:n. Viime yö meni ilman korvikkeita, mutta aamulla ja tänään päivällä on syöty jokaisen imetyksen jälkeen sielä ainakin 60 ml korviketta. Olen yrittänyt pumppailla imetyksen jälkeen tissejä vielä tyhjäksi, mutta tyhjät ovat jo vauvan jälkeen... Ärsyttävää :smiley-angry019 kun haluaisi omalla maidolla imettää, mutta korvikkeita on annettava. Tyttö saa raivarit tissillä kun maito loppuu tai sitä ei tule tarpeeksi nopeasti.
 
Meilläkin @sukki mennyt takaisin tuohon samaan, vaikka kerkesin tuolla hehkuttaa aiemmin et jes taitaa oma maito riittää. Yöt pärjätään edelleen toistaiseks omalla maidolla (nyt kolme yötä takana), mut päivisin sama juttu - tyttö imee tissit tyhjäks, ei riitä pumppaamiseen asti vaan vaavi tyhjentää ne kokonaan, ja korviketta menee päälle sen 40-80ml joka kerta. Ei auta yösyöttämiset tai pumppailut, kun ei vaan riitä niin ei riitä. Hyvä nyt kuitenkin et toistaiseks omaakin maitoa vielä tulee, mut ei vaan riittävästi. Meillä tyttö tulee kolme viikkoa perjantaina.
 
Meilläkin on muutamana yönä selvitty pari heräämistä pelkällä tissillä, mutta korviketta on annettava aina johonkin väliin. Maitoa tulee kuitenkin selvästi enemmän kuin aikaisemmin. Tänään aamuyöstä alkoivat sitten jonkun sortin pieruvaivat ja mietinkin, että johtuuko ne lisääntyneestä äidinmaidon määrästä... Tissin jälkeen kun Tyyppi ei koskaan röyhtäise, mutta korvikkeesta saadaan aikaan oikein miehekäs röyhy. Huutoraivareita vaiva ei onneksi aiheuttanut, mutta tuskaista ähinää... kaippa se on Cuplatonia meidänkin noudettava.
 
Täällä meinaa tulla "itku markkinoilla" kun ei tahdo maitoa herua omista...tuntuu että tyrehtyvät kokonaan :crybaby2..Haluis että tulis sitä maitoa omista...mitäkähän taikoja sitä osais tehdä....?
 
Ootteko kokeillu, että nostattaisko se kotikalja/ykkösolut maitoa? Itse en ole kokeillut, mutta kaveri muutama vuosi sitten kokeili ja ainakin hällä auttoi maidon tuloon. Eikös kaikki ole kokeilemisen arvoisia juttuja :) (vaikka olut maistuukin ihan kauheelle... :D )
 
Mulla on ollut ajatuksena ruveta pumppaamaan maitoa, jos sitä vähän sais jemmaan ja pääsis itekin käymään joskus jossain. En tiedä aiheesta juuri mitään eli olisin hyvin kiitollinen neuvoista. Onko kenelläkään kokemusta aventin käsiläyttöisestä peruspumpusta eli kannattaako ostaa? Paljonko pumppaatte maitoa kerralla? Kuinka usein? En myöskään tiedä yhtään paljonko n. 2 1/2 viikkoinen syö kerralla, kun oon aikasemmin pelkästään rinnasta syöttänyt.
 
hillevi mulla on Aventin käsikäyttöinen pumppu minkä sain kaverilta käyttämättömänä kun hän ei sitä tarvinnut. Ihan se on näppärä ollut sillon kun maitoa sain vielä pumpattavaksi asti. Jossain vaiheessa sain pumpattua ulos sen 80-90ml yhdellä kertaa, mut nykyään rajoittuu häppäräppä 20ml molemmista rinnoista yhteensä. Maitoa ei riitä pumpattavaks asti enää niinkuin jossain nousupyrähdysvaiheessa ja sillon kun tyttö vielä söi vähemmän. :sad001 Mut et kyllä se mulla on ainakin toiminu ihan hyvin sillon kun maitoa vielä tuli riittävämmin - hidastahan se meinaa olla (varsinkin jos maitoo tulee nihkeesti) ja saa käsillä auttaa kevyesti painelemalla rintaa eri kulmista, mut sillon kun maitoa tuli niin sain melkolailla vaivattomasti sitä kyllä uloskin pumpattua.
 
hillevi Mulla on käsikäyttöinen avent ja itse tykkään siitä hirmusti. Mulla on myös siihen sopivat pullot ja purkit. Kätsyjä. Myös pumppailen päivän mittaan, koska iltasin ei taho tissistä riittää maito niin saa sitten lämmitettyä päivällä pumpattua maitoa ja pääsee myös joskus esikoisen kanssa johonki kun on maitoa. Itsellä se pumpattu määrä riippuu paljon siitä kuinka täydet tissit ovat. Aamulla, kun poika oli vetänyt 6h unia putkeen ja söi vaan toisen tissin tyhjäksi niin pumppasin toisen tissin tyhjäksi ja sieltä tuli noin 150ml maitoa. Itse olen pumppauksen tehnyt joko sen jälkeen kun vauva on syönyt tissistä tai jos on viimeisestä syöttövälistä pitkä aika. Esimerkiksi jos saa pullosta ruokaa niin silloinhan yksi imetys jää väliin ja monesti siinä kohtaa pumppaan tissit tyhjäksi. Oonki vähän mielessä laskenu, että jos vähintää noin 3h välein joku tyhjentäis tissit niin maidontuotanto pysyis hyvänä, paitsi yöllä haluan itsekkin nukkua ja pumppailen sitte pinkeitä tissejä aamulla :D Jos iskä on antanu pojalle maitoa on tällä hetkellä poika 3vk vetäny sellaset 70-100ml kerta-annoksen ja sillä pärjää sen pari-kolme tuntia päiväsaikaan. Illalla alkaa sitten tankkaus yötä varten, jolloin maitoa menee hirmu määrät.
Muutaman kerran on käynyt myös niin, että olen ajatellut pojan olevan kylläinen ja pumpannu tissit tyhjäksi. Ja kas kummaa juuri kun homman oon hoitanut loppuu ilmoittaa poika että oliski nälkä. Siinä on sitte joutunu antaa juuri pumpatun maidon pullosta :D Muistathan, että omaa maitoa ei suositella lämmittää mikrossa vaan vesihauteessa. Itse lämmitän kupissa vettä mikrossa ja sinne sitte pullo.
 
Keijuli: luin jostain, että kaura ja piimä auttaisivat myös maidontuotantoon positiivisesti. Itse ajattelin kokeilla niitä, kun en saa kotikaljaa tai olutta alas lainkaan.
 
Mä ajattelin kunnostautua tän rintamaidon kanssa ja ostaapäräytin ainun sähkökäyttöisen pumpun. Mulla oli Emman käsikäyttöinen jolla en oo koskaan saanut tissistä pihalle kuin max 20ml yht.
Ainulla vetäisin heti ekalla käytöllä 80ml ja se tais olla joku viimeinen riipaisu kun nyt ei kahteen päivään oo irronnut juuri nimeksikään mitään!!
Ajattelin kokeilla, että alan yöllä pumppaamaan myös vähintään kerran tai kaksi, jos se lisäisi tuotantoa. Neiti viihtyy itse vaihtelevasti tissillä mutta usein alkaa pian raivoaminen kun ei sieltä tule mitään. Korviketta menee ja menee 90ml ei aina edes riitä :S kokeilen vielä siis tätä konstia ja jos tää ei auta niin saapi olla...
 
Tossa ku jouduin pitää toista tissiä haavojen takia levossa, niin toisesta aina imetin ja sen levossa olevan lypsin siihen heti perään. Se levossa oleva tissi ihan villiinty ja sit sitä ois saanu olla koko ajan tyhjäämässä.

Ootteko kokeillu imetysteetä? Sen pitäs kuulemma auttaa maidonnousua ja lisätä tuotantoa. Itellä ei oo kokemusta, ku ei oo koskaa ollu tarvetta. Sitä teetä myydää ohan sillä nimellä ku Imetystee. Netistä pitäs ainakii löytyä.
 
Minulta ei kyllä pumpulle heru maito läheskään niin hyvin kuin vauvalle. Yritän silti nyt kunnostautua pumppaamaan välillä, että olisi tytölle sitten maitoa, kun lähden ratsastamaan. Jos pumppaisi samalla toisesta, kun imettää toisesta, niin silloin tuntuu tulevan ihan hyvin. Imetyksen jälkeen pumppaa sitten loput toisesta rinnasta. Ainakin viimeksi sai vielä tytön jäljiltä pumpattua maitoa. Ei kyllä rinnat tunnu nyt yhtään niin täysiltä kuin esikoisen aikaan, mutta kummasti nuo liivinsuojat silti kastuvat välillä ihan märiksi. Sitten kun tyttö mahansa täyteen saatuaan päästäisi kiltisti tissistä irti, eikä pitäisi suussaan lutkutettavana. Siitä nimittäin kun imaisee tissiä taas kunnolla, niin kyllä sattuu!
 
Takaisin
Top