Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Wuhuu, lähes viikko syöty kunnolla ja tankit täynnä! ;) Ei oo kyllä vaikuttanu yöheräämisiin :( edelleen 3-6 heräilyä JOKA YÖ. Tän lisäks viel en saa nukuttuu ku joskus kahen maissa. Mut en kyl oo päivisin yhtää väsyny. Mikkälie hormonipöllyt vaikuttaa xD Nii ja KAKS kiloo putos painooki ;)

Täällä tuo imetys on muuttunu aivan ihmeelliseksi sen jälkeen kun poika täytti 3kk. Ensin ollaan muutama minuutti rinnalla ihan normaalisti, sitten irrotetaan ote, yritetään vängätä ylös ja ruvetaan kitiseen. Sitten kun nostetaan ylös niin alkaa hirvee huuto eikä se lopu ennen kuin antaa lisää tissiä, nousee ylös hyssytteleen tai yrittää kiinnittää huomion vaikka johonkin leluun. Harvemmin imetys loppuu ilman huutoa. Eri asentojakin on kokeiltu ja hämärässä huoneessa ilman muita häiriöitä ja tissin vaihtoa.

Kun on saatu tämä ruljanssi loppuun niin poika kyllä sen kolmisen tuntia ainakin pärjää ennen seuraavaa imetystä. Välillä on itselläkin itku lähellä kun laps vaan itkee enkä itse saa sitä hommaa tehtyä mikä äidille kuuluisi, ruokkia lapsi. Kyllähän tämä on ollu yhtä helsfettiä koko imetys valitettavasti :S

Vauvathan aistii herkästi kaikenlaista. Sehän voi olla että jos itse jo stressaa imetystä niin vauvakin stressaantuu siitä ja sen takia syöminen on hankalaa.
Meillä usein tulee tissi itkut siitä jos luulen kitinää näläksi jota se ei ole ja alan antamaan tissiä. Mutta itkut tulee kyllä todella herkästi tissillä yleensä jos esim. maitoa tulee liikaa / liian vähän, asento on huono, erehdyn vaihtamaan asentoa niin että imuote irtoaa.. on ne herkkiä nää vauvat kun tissistä on kyse:)

Itsellä vaikuttaa edelleen rintatulehdus joka oli ihan alussa. Oikea rinta on edelleenkin jotenkin "huonompi" kuin vasen ja välillä siitäkin tulee itku kun tarjoan ensin sitä tissiä enkä vasenta.

Tinka86 Meillä on ihan samaa nykyään, mutta joka toisella imemiskerralla! "Ensin ollaan muutama minuutti rinnalla ihan normaalisti, sitten irrotetaan ote, yritetään vängätä ylös ja ruvetaan kitiseen. Sitten kun nostetaan ylös niin alkaa hirvee huuto.." <-- Tohon asti eli huuto loppuu, kun on ollut hiukan aikaa ylhäällä ja sitten kokeilen taas rinnalle. Hyvällä tuurilla sen takaisin laiton jälkeen imetään taas ja jos ei jätän väliin, kun ei se meidän pojalla nälältä vaikuta. Joskus on myös vain niin paha röyhy tulossa viiveellä, ettei sen takia ole voinut olla makuu asennossa...

Meilläkin on tuollaista kummallista temppuilua rinnalla. Selvästi välillä olis oikeesti nälkä ja väsykin, mutta pikkusen vaan imastaan ja sit alkaa huuto. Tökkään tutin suuhun ja kokeilen hetken päästä uusiks. Nyt olen saanut parhaiten syötettyä taas puoliunessa vauvan. välissä se söi ihan nätisti muutenkin. Enkä tosiaan tiedä, mistä johtuu.

Meillä kans tissiä, irti, pystyyn, ehkä röyhy, takas alas, imasu, takas ylös.. Huuto, jos vie tissin pois :D

No ehkä se ei ole sitten niin vakavaa :) Täytyy vaan koittaa se huuto ja parku jotenkin sulkea mielestä ja imettää menemään. Pääasia että lapsi kasvaa. Toivotaan että tilanne rauhotuu nyt kiinteiden aloituksen myötä.

Meillä huudetaan aina tissillä. Luulen, että johtuu siitä kun eivät ole enää niin täynnä. Tyttö joutuu tekemään töitä ennen kuin maito alkaa herumaan.

Meilläkin toisinaan on ympäristön ihmettelyä kesken syönnin. Jos vaikka tv on päällä katsotaan hetki töllöä ja venytetään kaulaa ja jatketaan syöntiä. Toisinaan syödään ihan rauhassa ja joskus on muutama kitinätauko. Olen kans ihmetellyt sitä, jostain se vaan tulee, kitinä kestää n.10s ja sitten syödään taas tai työnnän tissin suuhun niin ei pääse ruokailu unohtumaan. Hyvin se maito silti maistuu, ei ole lakkoiltu eikä ollut niitä raivareitakaan, joista olen täältä lukenut.

Minä päätin päästä taas perusrytmiin kiinni ja olen tänään syönyt hyvin. Pyrin pitämään siitä kiinni, että 2 lämmintä ateriaa ja kunnon välipalat. Pitkästä aikaa vahva hyvä olo, kun on pitänyt ruokailurytmistä kiinni. Mulla vaan paino putoaa, ei tarvis pudota enempää, mutta kyllähän tuo paino ehtii nousta sitten myöhemminkin.

Kas, meilläkin tuota ihme temppuilua tissillä. Välillä johtuu selvästi siitä, ettei heti heru, välillä taas siitä, että maitoa tulvii ja pitää vetää henkeä välillä, useimmiten jää ihan mysteeriksi.

Nyt muutamana yönä on yösyöttöjä ollut taas 3 - 4, vaikka välillä selvittiin yhdellä siinä klo 12 ja 7 välillä. Neuvolalääkärikin mainitsi, että kun liikettä tulee lisää, voi ruoantarve kasvaa, ja jos yösyöttöjä on väsymykseen asti, kannattaa antaa vähän kiinteitä. Täysimetyksellä kuitenkin yritellään vielä.

Toi ympäripälyily on tullut meilläkin kuvioihin. Musta tuntuu että poistu koittaa oven suuntaan vilkuilla aina välillä kun syödään josko isä tulis sieltä, kun olkkarin sohvalta näkee eteiseen.
Monesti kun ollaan syömässä ja mies tulee kotiin ni oitis syöminen loppuu, pungetaan istumaan ja kun iskä näkyy niin vetästään oikee maailmanluokan hymy päälle :)

Jännityksellä odotan tulevaa yötä. Annoin nyt ekaa kertaa iltapuuron pojalle että kuin monesti herätään syömään :) Aikaisemmin oon imettäny kahden tai kolmen tunnin välein.

Meil ei oo iltapuuro pidentäny unia. Pikemminki nyt syödään enemmän öisin. Herää ainaki kaks kertaa. Muuten herää sit, ku kääntyy mahalleen. Syöminen on muutenki ihan tuskaa. Sylissä punkee istumaan ja maatessa kääntyy mahalleen, ku ei malta olla. On suhteellisen huvittavan näköstä, ku toinen pylly pystyssä yrittää imeä tissiä :D

En oo ikinä koittau imettää niin et poika ois mahalteen mun päällä... Onko vaikeeta? :p
Mä oon jumittanu noihin mun asentoihin, ihan perus kyljellään siis tyynyn päällä onpi vaavi.

Tosin mä en saanut sairaalassa minkäänlaista imetysopastusta, muutaku et kyljellään imetystä katottiin et poika saa kunnon imuotteen. Tätä sit neuvolassa ihmeteltiin. Olin sen verran väsystä sekasin sairaalassa etten tajunnu kysyä ja kuvittelin sit et se on vaan jokaisen luontasesti osattava:oops:

Kirjotin vähän hassusti, siis syötän kylellään, mut se kääntyy siitä vierelle pyllylleen. :) Eituo mahan päällä varmaan pysyiskään :D Mulle neuvottii laitoksel, ettei kahteen viikkoon saa istua, ni eipä siinä oikein pystyny muita imetystaktiikoita kokeilee. Ekat kerrat sylissä syöttöä oli tuskaa. Luulin, et vauvan niskat vääntyy ja et oon ihan menetetty tapaus, monet itkut siinä tuli. Sitte se vaan jotenki lutviintu.

Me ollaan syöty kyl silleen et mä oon selällään ja poika pötköttää mahallaan siinä mun rinnalla. Se on jotenkin huvittavaa, mut poika osas hakea tissin ite suuhun ja söi.. minusta se ei vaan ole mukava asento. Meillä on nyt syöty niinkin, että mä oon kyljellään ja poika istuu vieressä ja mussuttaa evästään kun tissi onkin sopivalla korkeudella.. se oli pojan mielestä vissiin hauskaa vaihtelua. Siitä oli helppo tukea pojan istumista ja samalla sai vähän reeniäkin. Yleensä syötän kyljellään ennen unia ja välipalailut sylissä. :)

Mä syötin aluksi aina kyljellään, kun kaikki nuu tuntui tosi hankalalta. Joskus alussa kokeiltiin myös niin, että mä olin puoli-istuvassa asennossa ja poika makas mahallaan mun mahan päällä. Tätä kokeiltiin alussa suihkutissiaikana, mutta pidemmän päälle oli hieman hankala asento. Nykyään taas ei onnistu muu kuin sylissä syöttäminen paitsi yösyötöillä kykellään. Eilen yritin nukkumaan käydessä syöttää kylellään niin eipä onnistunu. Piti nousta istumaan ja syöttää siinä. Normaalistihan annetaan iltasin se velli, niin on pullosta tottunut sen syömään sylissä. Eilen oli velli loppu.

Voi vinde mikä yö! Puurot ei auttanu mitään ja poika nukku maksimissaan kahden tunnin pätkiä ja oltiin puolitoista tuntia hereilläkin yöllä putkeen. Huh huh...Pitkään aikaan ei oo tarvinnu noin monesti yössä syöttää ja yleensä syödään kolme kertaa.

Minä melkein aina, myös yöllä, imetän istualtaan. Joskus aamulla kun oikein letasee niin imetän kyljellään mutta yöllä en uskalla kun pelkään että nukahan siihen :)

Takaisin