Täällä kanssa ollut kovin takkuista imetyksen kanssa
On kyllä itketty ja stressattu tätä asiaa.
Multa jouduttiin istukka irroittamaan leikkurissa, jossa menetin 2 litraa verta. Jouduin heräämössä maata pari tuntia nesteytettävänä ja saamassa lisäverta. Vihdoin päästyäni osastolle, en voinut liikkua ollenkaan kun oli katetri ja neljä kanyyliä ja ne hiton nestepussit ja epiletkut kiinni joten pääsin imettämään vasta lähes 11h synnytyksestä. Ja vauva tietysti oli saanut tässä välissä korvikemaitoa.
No sitten kun päästiin harjottelemaan imetystä niin vauva ei saanut imuotetta kunnolla ollenkaan ja tästä syystä seuraavana päivänä häneltä katkaistiin kielijännettä. Imuote saatiin onneksi sitten kuntoon ja ajattelin että tästähän tämä lähtee käyntiin. Noh, mulla oli Radi diagnoosi joten vauvalla verensokerit seurannassa. Yhtenä yönä hänellä oli sokerit enää 2, kun 3 on alaraja. Tästä ilmoittivat labrasta noin neljän tunnin kuluttua mittauksesta?! Saatiin tämän jälkeen lastenlääkärin määräys antaa korvikemaitoa joka syötöllä, että saadaan sokerit pysymään.
Päästiin kotiin, ja täällä annoin aika vähän sitä korviketta, että saisin oman tuotannon käyntiin (nousi sitten 6. päivänä synnytyksestä vasta) mutta vauvalla oli sitten paino laskenut liikaa. Juostiin neuvolassa JOKA PÄIVÄ punnituksessa ja minä itkien syötin vauvaa täällä enkä uskaltanut ollenkaan nukkua, kun oli tunne että pitää vaan syöttää ja syöttää.. imetyksien välillä yritin pumpata, mut en saa maitoa sillein tulemaan. Turhauttavaa vaikka tiedän että se lisää sitä tuotantoa kuitenkin. Kauhea stressi, väsymys ja paniikki etten osaa syöttää omaa lastani. Meni aika monta päivää että pääsin tosta tunteesta eroon ja luvan itselleni kuunnella vauvaa ja sen tarpeita.
Mun piti syöttää 2h välein niin olin niin paniikissa, et mulla oli ympäri vuorokauden herätyskello soimassa et milloin syötetään. Aika sairasta nyt kun ajattelen, mutta alkuun ne kaikki tunteet onkin jotain ihan käsittämätöntä kun ensimmäinen lapsi kyseessä.
Nyt annan vauvalle hyvällä omatunnolla korviketta ja imetän sen lisäksi joka syötöllä. Oon saanut vähän itsetuntoa nyt tälle äitiydelleni, enkä enää usko jokaista neuvoa (ja niitähän satelee) koska kyllä tässä tulee kaikennäköistä koitettua kuitenkin, eikä mekään aiota tän imetyksen kanssa luovuttaa ennen kuin oikeasti on pakko. Mutta haluan nauttia tästä ajasta, enkä jatkuvasti olla ahdistunut ja selitellä toisille.
Pahinta on tämä itsesyyttely. Aluksi en kehdannut mennä ostamaan korviketta kaupasta vaan lähetin mun miehen, koska ajattelin et se myyjä kattoo et hei toi ei pysty imettämään. Eikai kukaan oikeasti sellasta ajattele? Välillä vaan tulee ihan vainoharhaseks. Musta on ihanaa että joku onnistuu imetyksessä, se on oikeasti hieno juttu! Mulla se ei vaan nyt onnistunu ihan täysin, mutta en aio silti pitää itseäni huonona äitinä :)