Imetys

Varmasti yleistä tuo itsensä syyllistäminen jos imetys ei onnistu. Ja kaikilta se ei vaan onnistua, ja Eevei teilläkin siihen on ihan syynsä koska pikkunen tuli niin ajoissa. Ja eipä siihen aina mitään ihmeellistä syytä tarvita. Se onnistuu jos onnistuu. Ite kans ehkä vähän liiakskin luotan siihen että imetys onnistuu, mutta pitää myös hyväksyä sekin vaihtoehto että vauva juo ehkä lypsettyä maitoa tai sitten korvikkeita. Ihmisiä niistäkin vauvoista kasvaa, ja läheisyyttä saavat yhtälailla pulloruokinnalla :) Joten älkäähän kanssasisaret turhaan murehtiko sitä imetystä! Se ei kerro meistä kenestäkään kuinka hyviä äitejä me ollaan. Sitä paitsi, mehän ollaan parhaita äitejä meidän vauvoillemme :)

Varmaan siksi tää oli niin rankkaa, koska mulla oli niin selvät sävelet siitä että imetän, ja se sujuu, ja on ihanaa ja helppoa. En ollut mitenkään ajatellut ettei se onnistuisi :sad001 Koska "98% naisista pystyy imettämään", kyllä minä pystyisin mutta vauva ei osaa imeä!

Mitähän mie oon syönyt, kun vauvalla oli ihan kamala koliikki-itkun yö! Mie oon nukkunu varmaan 3 tuntia ja mies lähti tänään vikaa päivää töihin ennen isyyslomaa, toivottavasti pysyy ehjänä kun tuskin hänkään on enempää nukkunut... Sanoin itse aamulla että jos miun pitäs mennä hänen töihin, hakisin kyllä sairaslomaa :confused2
Onneksi on KUULOSUOJAIMET!! Tuossa mie kiikussa istuin yöllä pari tuntia peltorit päässä vauvaa lohduttamassa :schocked028 Nyt hän nukkuu makeasti sitterissä pienessä pystyasennossa, hurraa! Äkkiä aamukahville!

Eevei, toivottavasti en tuottanut sulle tuskaa omalla aiemmalla tekstilläni!! Ei ollut tarkoitus sormi pystyssä puhua :/

Et lainkaan, halusin vaan tuoda esiin sen, että tuskin kukaan voi etukäteen edes aavistella, että imetys ei onnistu, ja varsinkin jos se epäonnistuminen lähtee vauvasta niin sille ei oikein mitään voi. Varsinkin kun on niin monta muutakin asiaa mihin tarvitsee henkisiä voimavaroja, niin suoraan sanottuna tissistä syömisen opettelu on siellä listan loppupäässä tällä hetkellä :evil5 Olisin varmaan jo lataamossa jos vielä tissisyömistä treenattaisiin aina sen 3 tunnin välein kaiken muun lisäksi :schocked028

Minä kävin imetystukiryhmän illoissa kasvamassa äidiksi jo ennen kuin maha rupesi näkymään kunnolla! :D Ilmapiiri on ollut tapaamisilla lämminhenkinen ja hyväksyvä. Nyt en ole ainakaan enää niin ummikko imetyksen suhteen. Meilläpäin on imetystukihenkilöitä, joita voi kutsua kotikäynnille jos imetys ei ala onnistumaan. Suosittelen siis lämpimästi imetystukiryhmään tutustumista, jos omalta paikkakunnalta sellainen löytyy.

Meillä myös isä haluaa imettää ja herätä yösyötöille, joten aikomuksena on pumpata maitoa pulloon.

Meidän perheen iskä on vähän mustasukkainen tapaus eikä halua jäädä mistään paitsi vauvanhoidossa. Olis halunnu olla raskaana ja synnyttääkin! Mulle yks ja sama jos vaikka seuraavan vauvan kasvattaisi mahassaan ja äkistäisi sen pihalle, mutta luulen ettei nykyteknologia anna siihen mahiksia... harmi homma! Vielä toistaseks nää on naisten hommia. Se siitä tasa-arvosta. :)

Ajattelin mennä itse ensi viikolla käymään imetystukiryhmässä, kun sillä on odottavalle äidille ilta :) Toivottavasti sieltä saa hyvää tietoa. Olen nimittäin hermoillut tuota imettämistäkin miten se onnistuu ja mitä tarvikkeita sitä nyt tarvii. Olen pohtinut, että ostanko sähkökäyttöisen vai käsipumpun, ostetaanko tyynyä vai ei. VOIH!

Meilläkään ei vielä oo pumppua tai pulloja ja lapsi voi alkaa syntymään minä hetkenä hyvänsä! Oon ajatellut, että eniten lapsi tarvii vanhempiaan kuin mitään muuta. Katsotaan ajan kanssa mitä kaikkia tavaroita tarvitaan... Imetystyyny on melkein valmis. Kaavan löysin täältä: http://www.vanillajoy.com/how-to-boppy-cover.html

Hih, täytyy tehdä useampi eri kaavoilla ja testata mikä on paras! Laita kuva! :) Minäkin laitan, kunhan päällinen on valmis.

Kippu, tuon totta, että vauva tarvitsee vanhempia enimmäkseen :) Mekin ollaan ajateltu, että käydään sit ostamassa, kun tuntuu siltä, että tarvitsee. Voihan vimpula, ois pitäny pyytää anoppia tekemään tuommonen imetystyyny :D On itelläkin kyllä ompelukone kotona, mutta tuo ompeleminen ei oikein luonnistu niin helposti. Mitäs laitoitte täytteeksi?

Minä ostin styroxraetta täytteeksi.

standalone

Meillä on onneksi imetys lähtenyt varsin hienosti käyntiin. Poika imee rintaa niin, että lapaluut on lommolla. Tästä tietysti seurauksena on tissit PIKKASEN arat. Rintakumilla mennään välillä ja korvikettakin saa ihan surutta. Myös lypsettyä syö pullosta. Isä on pojan kanssa paljon kahdestaan kotona, joten 50/50 pulloruokinta tulee olemaan meillä arkipäivää. Ostettiin tosin heti pulloon sellainen tuttiosa, jossa on samanlainen imuote, kuin rinnasta. Medelan tuote on tämä meidän versio, mutta näkyy lähes kaikilta merkeiltä löytyvän vastaava. On todettu hyväksi hankinnaksi!! Ei ole ainakaan meillä tullut minkäänlaista hämmennystä, vaikka on saanut pulloa ja tissiä kumilla ja ilman.
Imetystyyny ostettiin, kun puutui hartiat istualtaan imettäessä. Mies käyttää tyynyä myös mielellään pulloruokinnassa :)

Rintakumi tulee siihen rinnan päälle, siinä on sit "korostettu" (sellanen soikee tiitti) nänni, mikä tulee nännin päälle ja se laitetaan vauvan suuhun. Jos naisella on sisäänpäin kääntyneet tai hyvin pienet nännit tai jos vauva on ikenillään hinkannut nännin rikki, rintakumi auttaa imetyksessä.

Kuudes tiivisti asian hyvin. Rintakumi on siis sellainen läpinäkyvä ohut silikonista valmistettu "suojus" nännin/ nännipihan päälle. Löytyy perusmallin ruokakaupasta Pilttien ja tuttipullojen läheisyydestä. Maksaa abaut 10€/ pari. Löytyy eri kokoja.

AAA!!! okei! itselläni on oikean puolen nänni jo valmiiksi havoilla ja kuiva, vähän ihottumallakin(Atooppisen ihon takia). Tuli melko alkuraskaudessa jo, ja sain ihotautilääkäriltä rasvatkin, mutta ei ole lähtenyt silläkään. Kun on atooppinen iho niin tuppaa olemaan kroonista ihottumaa jonkin aikaa joissain kohdissa, Niin taitaapi tulla tarpeeseen tuollainen!

Minäkin olen miettinyt mitenköhän imetys onnistuu, kun on atooppimen ihottuma. Alku-ja keskiraskaudessa rinnat kutisi erittäin kovasti ja sillon mietin, että mitenhän sitten, ku imettäää pitää. Mutta toivottavasti imetys onnistuisi :)

Yosa, onko sinulla ollut ihottuma parempana vai huonompana nyt raskauden aikana? Itsellä ollut aika samalainen, kun muutenkin eli vaihtelevaa. Ajoittain todella pahana ja toisinaan taas vähän rauhallisempi. Nyt on silmät aika punasena ja päänahka ollut kovinkin kutisevan ja ihottumaläikkiä täynnä. Olin toivekkaana, että raskaus olisi parantanut ihottuman, mutta niin ei tainut käydä :/ Sillä sanotaan, että osalla paranee, osalla pahenee ja osalla pysyy samana...

No mulla on pysynyt aikalailla samana, paitsi että tui tuohon nänniin ja kasvoissakin on sellaisia inhoittavia punaisia kutisevia läiskiä, jotka on välillä paremmassa kunnossa. No siis ehkä pahentunut :D

Takaisin