Imetys

Tänään rintsikkaostoksille. Kaverin mukaan imetysliivejä tarvii paljon. On kuulemma sottasta puuhaa tuo imettäminen! Mä oon pulassa mun kolmen parin kanssa. ;D
 
Vinkiksi taas: Boobin jo alennettuja imetyspuseroita näytti joitain malleja olevan lisäalessa -10% koodilla SUPERALE www.minimint.fi outlet-tuotteissa!
(Eli kaikki outlet-kategoriassa olevat tuolla koodilla lisäalessa huomisen 8.9 loppuun asti)
 
Imetys sujuu hyvin ja maitoa riittää tällä hetkellä ylenmäärin. Ongelma onkin, miten saisin sitä pulloon tehokkaasti. Ostin Medelan kivan käsikäyttöisen pumpun, mutta se on nännieni mallille tosi huono. Minun rintani eivät imetettäessä arista ja maitoa virtaa melkein liiankin hyvin. Nännini lienee vauvalle täydellinen mutta pumpulle liian kookas tms. koska nänni hankautuu pumpun putkeloa vasten, pumppu kiskoo sitä inhottavasti eikä maitoakaan tule kuin vähän. Käsin lypsämällä onnistun saamaan jonkin verran talteen, mutta se on työlästä ja maitoa tahtoo roiskua odottamattomiin suuntiin eli pitkin puseroa, lattioita ja kerran vieressä olleen vauvani silmään... :scratch Olisikohan jokin toinen pumppu hellempi? Kannattaako laittaa yhtään enempää rahaa pumppuihin, kun edellinenkin oli aika kallis?
 
Kunusiini, mä kävin just ostamassa Aventin käsikäyttösen rintapumpun joka on nyt aika monessa paikassa ollut tarjouksessa 49 euroa. Sitä on aika paljon kehuttu kun oon netissä ettinyt kokemuksia pumpuista. Ohjeissa luki että tuohon Aventin malliin on ainakin olemassa erikseen myytävissä isompi tyyny isommille nänneille.

Pitäsköhän alkaa pumppailemaan jos sais synnytyksen käyntiin sillä??? :wink :wink
 
Olen kuullut paljon syyllistämistarinoita siitä, että ei imetetä. Vaikeaahan se on, jos se yksinkertaisesti ei onnistu.

Mulla on toiveena tottakai imettää, mutta en ota ressiä, jos se ei onnistu. Meillä perhevalmennuksessa myös painotettiin sitä, että vaikka äidinmaito on ehdottomasti parasta evästä pienelle, niin siitä kasvaa aivan normaali kansalainen ihan sillä korvikkeellakin. :) Läheisyyttä voi antaa lapselle muullakin tavalla, kuin rintaruokinnalla.

Ja minun täytyy alkaa melko aikaisessa (aböut 6kk) vaiheessa jättämään rintaa pois ja siirtymään sinne pullolle. Toivon kyllä, että voin vaikka lypsää vielä tuossa vaiheessa - mahdollisuuksien rajoissa toki. Minun täytyy nimittäin palata töihin äippäloman ja kesäloman jälkeen, elikä elokuussa, jolloin lapsi on sen n. 10-11kk. Ja muutoinkin palaan osittain työelämään jo vuoden alusta (ehkä muutaman tunnin viikossa), jolloin on aivan loistavaa, että iskä saa syöpötellä vauvelin kanssa ihan kaksisteen pullosta. :)

Mutta imetystä ei varmaan kaikenkaikkiaan kannata hirveesti suunnitella, ettei tule niitä pettymyksiä ja ylläreitä. Omalla painollaan vaan. Kyllä se luonto hoitaa nää hommat meidän puolesta mamsit! :wink
 
Mulla oli alkuun ongelmia imetyksen kanssa. Nousi maito rintoihin vasta neljäntenä päivänä synnytyksestä. Ärsyynnyin sairaalan hössöttämiseen imetyksestä, etenkin kun itse tiesin ettei rinnoista tullut kuin pari tippaa esimaitoa. Nyt on kotona alkanutkin homma skulaamaan :) Tyttö syö n. 3h välein puolisen tuntia ja nukahtaa tyytyväisenä. Iltaisin tykkää syödä enemmän, äsken oli 2h imetystuokio että saatiin tyttö tyytyväiseksi. Noh, kyllähän tämän jaksaa kun ei oikeastaan muuhun tarvitse keskittyä kunhan tuo likka on tyytyväinen ja paino nousee! Sähkökäyttöisellä pumpulla en saa imetyksen jälkeen irti oikeastaan kuin vain max 20ml, Käsillä lypsämällä irtoaisi enemmän mutta en vain osaa tähdätä maitoa oikeaan paikkaan :D Sitä valuu rinnasta minne sattuu ja suihkuaa joka ilmansuuntaan!

Imetysliivejä en ole edes käyttänyt, totesin että mulla toimii kun otan vaan rinnan esille normaaleista liiveistä. Eikä tuo imettäminen mun mielestä sottasta hommaa ole.. o_O Nännisuojuksia käytän ja pesen rintoja usein ja aina on imetyksessä paperia hollilla. Niillä on pärjännyt ihan hyvin :)
 
Sattuiko teillä imetys aluksi ja kuinka kauan? Mulla maito lähti nousemaan heti seuraavana päivänä synnytyksestä, vaikka oli sektio. Mutta ongelmana mulla on se, että vauva on ihan himoimijä :) ja imee heti kun saa vähänkä tissiä suuhun ja tissin vieminen ensinnäkin tarpeeksi pitkälle on tosi vaikeaa, koska nännipihat ovat aivan turvoksissa ja toiseksi mua sattuu ihan sairaasti kun vauva imee. Meinaa taju lähteä, mutta oon sinnikkäästi koittanut vaan kestää...kaks kertaa oon jättäny imetyksen välistä ja lypsäny vauvalle pulloon ruuan. Lypsäminen ei satu.
 
Meille sanottiin, mitä vahvasti epäilen, että jos vauvalla on kunnollinen ote rinnasta, niin rinnat eivät kipeydy. En kuitenkaan tästä poiketen oo vielä koskaan tavannut äitiä, joka ei kertoisi rintojensa olevan hellänä..

Oletko TtT kokeillut niitä rintakumeja? :)
 
Laitan tämän liivi-vinkin nyt tännekin. Kirjottelin siis jo tonne syyskuu-palstalle kun siellä on imetysvaatekeskustelua.

Kaveri vinkkasi että sekä Lindex että Kapphall myy imetysliivejä 2kpl/20e ja että liivejä kuulemma kuluu paljon. On aika sottasta puuha aluksi... Mä en ainakaan mitään kalliimpia uskalla ostaa jos ei sitte sovikkaa kun maito nousee ja muuta. Nuo vinkatut oli ihan hyväntuntusia perusliivejä. Setissä aina yksi pari mustia ja yksi valkosia liivejä. :)

Itse ajattelin ainakin aluksi käyttää toppeja kotona ja napillisia paitoja sitten muualla. Saa nähdä miten pärjään.
 
Meillä menossa viides vuorokausi synnytyksestä, kolme yötä ollaan oltu kotona. Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin, toki minulla on jo kokemusta kahden aikaisemman verran. Molempia täysimetin 4kk(oli silloin 10-15.v sitten suosituksena) ja osittaisimetystä 7kk. ikään. Nyt olen ajatellut 6kk täys- ja sitten mahd pitkään jatkuen osittaisena. Minulla on maito noussut aina 3-4 vrk synnytyksestä kunnolla. Olen antanut vauvan kuitenkin "lupsuttaa" tisua mahdollisiman paljon, vaikka alkuun on tuntunut ettei mitään tule. Sehän se kiihdyttää maidon tuloa ja pikkuhiljaa maitomäärä kasvaa lapsen tarpeiden mukaiseksi. Minun poitsu oli jo syntyessään aika iso (nelisen kiloa), joten maitomäärien tarve on heti aika suuri. Laitoksella annettiin 2vrk:na usein oman imetyssession päälle parikymmentä milliä luovutettua lisämaitoa, koska vauva jäi selvästi nälkäiseksi. Nyt ollaan siis viisi päivää imetty ja vauva on tyytyväinen. Maitoa tulee hyvin, ei kuitenkaan "yli äyräiden". Hän tankkaa välillä pari, kolmekin tuntia pienillä tauoilla ja sitten pärjää pidempiä unijaksoja. Viime yökin meni kivasti, kun herra oli imenyt usein koko illan, niin nukkui ensin 4 tuntia, söi hyvin ja kakkasi :dance008, sitten nukkui kolme tuntia, söi ja nukkui taas kolme tuntia. Pumppua minulla ei ole koskaan ollut, joten olen sen käytöstä ihan pihalla. Olen aina imettänyt lapsen tahtisesti. Huomasin vanhempien poikien kanssa sen että heti kun aloin antaa pullosta lisää, innostus rinnalle alkoi hiipua. Se on tietysti niin paljon työläämpää vauvalle, imuttaa rinnasta kuin pullosta.Tsemppiä nyt vaan jokaiselle imetykseen. Alku on tosi haastavaa varsinkin ekan lapsen kanssa, mutta lopussa kiitos seisoo. Rinnat ovat ainakin minulla olleet tosi kipeät alkuun muutaman päivän, mutta se helpottaa kyllä melko pian:).
 
Rintakumeista vielä sen verran, että niitä kait kannattaa pyytää jo sairaalassa, jos tekee kipeää. Oon ymmärtänyt, että sairaalat olis varustautuneet rintakumein. Mä oon itse ostanut yhdet L-koon rintakumit, ei hajuakaan onko oikea koko, mutta muitakaan siinä kaupassa ei ollut...

Pumppu on ostettuna, mut en tiiä pitäiskö sen käyttöä ruveta ihmettelemään vasta sitten vauvan synnyttyä, jos sitä tarvii. Näytti monimutkaiselta :O
 
Imettäminen on aivan ihanaa puuhaa.

Sektion jälkeen heti vauva sai isän hoiteissa 10ml luovutettua maitoa pullosta, noin tunnin päästä pääsin itse vauvan luo ja hän oli aivan maailman taitavin vauveli. Hamusi rintaa ja ryömi itse nännille. Nosti päätään ja oikein hyökkäsi nännin kimppuun sai heti hyvän otteen. Aivan jäätävä imuteho noin pienillä vauvoilla. Käsittämätöntä..

Omat tippani riittivät melkein koko ekan vuorokauden, tosin huusi kuin hullu koko ekan yön ja aamuyöllä kuuden aikaan annettiin uus 10ml luovutettua. Omat meijerit käynnistyivät kunnolla vasta kolmantena päivänä, maitoa siis tuli riittävästi siihen asti, mutta nyt sitä tulee oikein kunnolla. Vauvakin ihmetteli aamulla kun sai ekalla imaisulla jo suunsa täyteen ja valui ylikin.

Imettäminen sattuu ihan törkeesti. Mä huudan ja potkin sängyn päätyä sen ekan haukkaisun ajan. Kipu helpottaa siinä 10-15 sekunnin jälkeen ja kipua auttaa jos itse vielä puristaa rintaa. Mutta on kyllä ihanaa nähdä miten mörrimöykku vetelee onnesta soikeena, sen silmät pyörii hetken ihan transsissa kunnes tasaantuu ja katsellaan hullaantuneina toisiamme.

Olen käyttänyt nänneihin joka syötön jälkeen lanolin rasvaa ohuelti. Olen vielä sairaalassa ja sain täältä sellaisen verkkotopin mikä on ihan ylihyvä. Luultavasti marssin ostamaan vain näitä toppimalleja. Ja pehmeät liivinsuojukset auttaa kipuun.

Vauva nukkuu nyt tosi hyvin ja häntä joutuu herättämään syömään. yöllä annettiin nukkua 4 tuntia, päivällä saattaa syödä 1-3 tunnin välein. Mitään rutiiniahan ei ole vielä muodostunut kun hän on vasta reilu 2vrk vanha.
 
Sain sairaalassa jo rintakumin avukseni ja käytän sitä jos rinnanpää on tosi arkana. Mulla saattaa alkaa kipu kesken imetyksen ja potkin ja kiroan samalla lailla kun TerhiJii, koska sattuu nin paljon, edelleen yli viikon jälkeen. Joka imetyksen jälkeen vuoraan rinnan päät joko Bepanthenilla tai Lansinohilla. Jännää, että välillä sattuu ja välillä ei, kipu on myös kova imetyksen jälkeen, rintoja "kivistelee" ihan hirveesti. Mutta edelleen luotan siihen että tää menee vielä ohi ja rinnat tottuu...:)
 
Hassusti siihen kipuunkin tietyllä tavalla tottuu. Edelleen jompikumpi tisseistä on tosi arka ja saan purra pyyhkeen kulmaa samalla kun lapsi haukkaa. Olenkin pitänyt välillä taukoa kipeämmästä ja tyhjännyt tissin pumpulla. Antanut tissin levätä niin taas jaksaa.

Mörrimöykky saa rinnalla välillä kauheet raivarit. Kesken syömisen irroittaa ja huutaa ja hakkaa tissiä nyrkeillä...Mua naurattaa ja toinen on ihan raivona. No aikansa riehuu ja taas maistuu maito. Maitoa tulee aika tavalla ja luulen että häntä ärsyttää se tulviminen, hän haluaisi välillä vain fiilistellä tissillä maito vaan suihkuaa :-)
 
Oon ajatellut ostaa sen Boobin B Warmer-imetyshupparin. Onko jollain kokemuksia siitä?

Niin ja millä merkillä ois sellasia pitkän mallisia imetyspaitoja ja -toppeja? Kun mulla on aika pitkä selkä, niin musta esim. ne henneksen vaikuttaa vähän lyhyiltä mulle.
 
Se huppari on ihana!! Suositteluni sille :) mulla sellainen esikoisen jäljiltä, tai kaks, kun eka on jo siinä kunnossa, ettei kehtaa oikein missään enää pitää :P
Glamourmom-toppeja löytyy kahta pituutta, niitä mulla ei oo ollut, mutta ymmärtääkseni niissä on sisäänommeltu tukea antava toppiosa ja aukeaa niinkuin imetysliivit? Googlaamaan vaan :)
 
Oisin nyt tilaamassa sitä B-Warmeria. Miten susta Hannatuuli koot siinä menee? Joustaako se hyvin? Löysin jonkun kokotaulukon ja sen mukaan mun pitäis rinnanympäryksen perusteella ottaa L! Kun normaalisti käytän vaatteissa S tai M kokoja. Tokihan tässä on rintavarustus kasvanu imetyksen takia, mutta silti tuntuu hurjalta. Oisin ihan sen L-koon skaalan alapäässä, että mietin sopisko se M sittenkin paremmin, etenkin kun ihan tykkään sopivasti tyköistuvista vaatteista.
 
Takaisin
Top