Imetys

Meillä syödään yöllä yleensä vain yksi tissi ja 15-30min. Muuten syödään molemmista ja röyhytetään koko ajan. Maitoa tulee niin vauhdilla ja mörrimöykky on vielä ahne luonne niin ilmaa menee ihan törkeesti,mut tulee sitä paljon uloskin. Mä katon yleensä syötöillä telkkua (paitsi yöllä) ja ei niin haittaa vaikka kaveri olisi siinä tunninkin. Mut yleensä nukahtaa vain tisiille tai lenkille. Eilen just naurettiin kun illalla oli taas huutoa eikä millään saatu nukkumaan.. Taivuin olemaan sitten vielä huvituttina ja otin mörrikän rinnalle ja kerkes vetää yhden imun niin oli taju pois. Suorasta huudosta tissille ja naps. Ei hyvää päivää :-) :-)

Kuinka usein teillä syödään?! Meillä on poika vasta viikon vanha. Tänäänkin on pitänyt 4-5 tunnin taukoja syömisessä. Jostain luin että vastasyntyneen pitäisi olla tissillä 8-12 kertaa päivässä. Meillä ei kyllä onnistu.

Meillä ipana syö päivisin 3-4h välein, yöllä 4-5h välein ja itse ilmoittaa nälästään. Hyvin on paino noussut näillä. Kaksi ekaa viikkoa joutui herättelemään syömään mutta sen jälkeen on itse ilmoittanut milloin haluaa tissiille :)

Jännittävää että tässäkin asiassa neuvolat neuvoo ihan eri tavalla...
Monsteri on oikea tissityttö, melkein kaikki hereillä oloaika menee rinnalla. Ja tähän nimenomaan neuvolan tätikin tänään kannusti - rinnallaolo kun kuulema stimuloi maidontuotantoa, eli tällä tavalla siis Monsteri tilaa lisää maitoa.

Meillä siis imetyssessiot saattavat kestää toista tuntia, mutta nyt ollaan tultu siihen tulokseen, että annetaan yöllä lyhyen imetyksen päätteeksi korviketta, koska muuten minä en ehdi yöllä nukkua lainkaan. Kaksi kertaa yössä siis herätään syömään, ja syödessä voi kulua se parikin tuntia..

Kiitos kaikille tsempeistä :)

Niinkuin johonkin toiseen ketjuun kirjoitinkin, käytiin maanantaina neuvolan kehoittamana (erittäin itkuisen neuvolakäynnin seurauksena) ja kaverin kehujen perusteella sairaalan imetyspolilla. Ja onneksi mentiin! Siellä oli aivan ihana ja asiantunteva kätilö jonka kanssa käytiin meidän tilannetta läpi. Katsottiin erilaisia imetysasentoja ja pupelo näyttikin kaikki temppunsa siellä, onneksi. Saatiin realistinen tilanne kätilölle nähtäväksi. Keskusteltiin paljon mikä on meidän tavoite imetyksessä, halutaanko täysimettää, osittaisimettää vai siirtyä korvikkeisiin. Ihaninta oli, kun meitä ei painostettu mihinkään, vaan saimme itse valita ja miettiä mitä halutaan. Kokeillaan vielä päästä täysimetykseen ja vinkkinä saatiinkin tämä pesiminen, eli kahden-kolmen päivän ajaksi linnoittaudutaan kotiin sohvalle vauva vaippasilleen ja äiti ylävartalo paljaana peiton alle ja imetetään PALJON. Annetaan lapsen itse hakeutua rinnalle tai sitten annetaan lapsen vain oleilla siinä, ihan niinkuin vauva haluaa. Ja ai että se on ihanaa, suosittelen kaikille vaikka imetys onnistuisikin. On ihan mahtavaa vaan kölliä iho ihoa vasten ja nauttia vauvan läheisyydestä <3 tänä aamuna pesittiin ja torkuttiin meidän sängyssä vielä sen jälkeen kun isi lähti kouluun, ja kas kummaa, heräsin ensimmäisen kerran vauvan syntymän jälkeen siihen että rinnoista valuu maitoa ihan niin että peitto kastui! Uskomatonta! Toinen ihana asia oli että vauva todella hakeutui itse rinnalle ja imi pitkästä aikaa kyljellään (on nyt muutaman päivän tapellut sitä vastaan, istualleen onnistuu paremmin) ja ilmeisesti saikin maitoa :) korviketta annetaan edelleen, mutta tänään selkeästi vähemmän. Pesimisvaiheen jälkeen otan sitten pumpun aktiivisempaan käyttöön ja koetan sillä vielä aktivoida maidontuotantoa.

Sain uutta motivaatiota imetykseen ja uskoa siihen että se vielä voi onnistua. Katsotaan miten käy, avoimin mielin eteenpäin! Suosittelen tuollaista imetysneuvontaa jokaiselle sen asian kanssa painivalle. Jo se, että siellä sai asiasta jutella ja itkeä, helpotti aivan mielettömästi! En varmaan nyt edes muistanut tähän kirjoittaa kaikkea mitä siellä käytiin läpi, mutta jotakin edes.

Vielä kommentti tuohon imemisaikaan, meille se kätilö sanoi että on aivan normaalia jos vauva imee tämän ikäisenä 2-3 tuntiakin! Meillä vauva siis nyt 2 ja puoli viikkoa.

Ai niin, luin jostain että jos antaa korviketta oman maidon lisäksi niin se korvike tulisi antaa pullosta ennen kuin imettää rinnasta. Antaa esim 15ml ja sitten imettää. Jos jää nälkää niin seuraavalla imetyskerralla enemmän pullosta ennen imetystä. Lapselle jäisi mielikuva että rinnasta tulee kyllaiseksi ja jaksaa hiukan maitoa saaneena imeäkkin paremmin tyhjempää rintaa ja aktivoida maidon tuloa.

Meilläkin syödään päivisin 2-4 tunnin välein eli tuo 8-12 ei toteudu meilläkään. Viime yönä muuten nukuttiin 8.30 asti vaan yhellä syötöllä. Ihanaa oli nukkua "pitkään"! Muutenkin vauva nykyään nukkuu kaikki päivät, jaksaa olla hereillä vaan tunnin ja taas nukkuu. Illalla jaksaa kyllä huutaa sen 4-5 tuntia.. Nyt alettiin pystyasennossa imetys josko se vähentäisi edes hiukan tota hotkimista ja ilman nielemistä..

Tänään ollut hyvä päivä vaikka aamu aloitettiinkin kunnon rintaraivareilla ja korvikkeella... Loppupäivän maito riittänyt ja jopa niin että yhdellä syötöllä kun pupelo irrotti otteen kesken imun kun mun rinnasta suihkusi maitoa (ja minä hupsu itkin, tällä kertaa ilosta:))! Pesiminen siis auttaa ja hyvin auttaakin. Ekan kerran liivinsuojatkin kastuneet. Mahtia! Maito voi siis alkaa riittääkin vaikka vauva on jo melkein 3 viikkoa! Katsotaan mitä sitten huominen tuo tullessaan, harjoitukset jatkuu!

Kiitti vinkistä TerhiJii, täytyy ensi yönä kokeilla noin päin, että annan korviketta ensin..

Mä en oikein tiedä missä mennään.. Tänään ihan jokaisen imetyksen päätteeksi ollaan jouduttu antamaan korviketta, kun Monsteri vaan huutaa ja huutaa. Sellainen 30ml menee ihan helposti. Tästä siis päättelisin että maitoa ei vaan tule riittävästi. No, nyt viimeisellä imetyksellä tänään toistaiseksi, tuli sitten tissin jälkeen pulautus, eli nyt varmaan sitten maha tuli täyteen. Huoh, miksi pitää olla monimutkaista???

Kuulostaa emmu_ma hyvälle tuo teidän tilanne!!

Täällä vauva on nyt 4 päivää vanha, imetys lähti hyvin käyntiin jo sairaalassa. Osastolla sanoivat että imetysten väli saa olla max 4h, eli vauvaa piti herätellä päivin öin syömään. Nyt jo kuitenkin herää syömään ajoissa joten ei tartte niin kelloon tuijotella.

Mutta se kipu... Varsinkin toinen tissi on kipeä kun perkele kun vauva imee. Eli ilmeisesti imuote on väärä? Sairaalassa tarkastettu monta kertaa ja oikeaksi väitetty. Tällä hetkellä imetän vielä makuulla, jokusen kerran istuen kokeiltu. Nännitkin on menny rikki, nyt rintakumi käytössä. Alkaa vaan ärsyttään tää kipu! Huoh :(

Pikku-Tikru, mä niiiiiiin tiedän ton tissikivun :( !! Meillä vauva kaksviikkoinen ja edelleen kärsin kovista imetyskivuista :( mulla myös katottu imuote ja on ihan oikea. Tuolla pikkuisella vain on kuulemma niin kova imuote. Syön surutta buranaa, lansinohia käytän kokoajan, sitruunan mehua oon silloin tällöin laittanut (auttaa oikeesti!), vaihdan liivinsuojia tosi usein (vaihtelen kestojen ja kertakäyttösten välillä) ja nyt oon nukkunut viimeyöt pelkkä löysä t-paita päällä... okei sänky ja peitot on ihan maidossa mut mun tissit ei vaan nähtävästi kestä sitä et on kokoajan liivien alla hautumassa.Oli yhdessä vaiheessa nännit niin rikki et vauvan bodykin oli ihan vaaleenpunanen verestä kun maitoa valu bodylle :( Kai tää jossain vaiheessa helpottaa mut on kyllä todella ikävää kun joutuu puree hammasta yhteen joka kerta kun pikkuinen ottaa tissistä kiinni... :(

Edit: ite imetän istualteen ja hyvä vinkki minkä sain siihen imettämiseen oli et napa napaa vasten ja vauvan korva, olkapää ja lonkka pitää olla samassa suorassa linjassa. Ja nänni nenää vasten, tosin meillä se on sellasta hakemista kun tuo venkoilee niin hirmu paljon :)

Sattuu sattuu!!
Saa nähdä alkaako auttamaan kun tosi kireää kielijännettä leikattiin. Viime yönä oli yksi lähes kivuton imetyskerta, joten olettaisin otteen vain olevan huono. Sairaalassa ollaan siis vielä, tunnin kuluttua kotiin. Kätilön kanssa katottiin, että päälle päin ote näyttää ihan oikealta, mutta rinnanpään kun ottaa suusta, on se muotoutunut, josta voi päätellä rinnan olevan liian vähän suussa, eli ainoastaan rinnanpää.
Maito on noussut, alusta asti tuli jonkin verran, nyt joutuu vauva jo huoahtamaan suullisen jälkeen kun yhtäkkiä tuleekin niin helposti..
Kahtellaan!

Hei muuten, tuli mieleen, rinnanpäille tekee hyvää se maito, imetyksen päätteeksi kun puristaa muutaman tipan rinnanpäälle ja vaikka levittää sen ja antaa kuivua. Suojaa ja hoitaa! En muista oliko tästä ollut jo mainintaa täällä...?

Mulla kans toi nänninpää ei oo pyöree imemisen jälkeen vaan muotoutunut huulipunan näköiseksi. Toisesta tissistä imetys on kyllä lähes kivutonta mutta tuo toinen on kyllä aika tuskaa. Nyt en sit uskalla kokeilla ilman rintakumia :( Ja tuo kumikin on ilmeisesti liian iso, mutta kaupassa ei ollut sitä pienempää kokoa. Aattelin nyt antaa vähän aikaa nännien vielä parantua, ja ehkä sitten kattoo sitä oikeeta imemisotetta ilman kumia. Rasvaa oon käyttäny ja liivinsuojia vaihtelen, maitookin välillä puristanu suojaks. Nyt lähinnä vaan rasvailen kun nänni tarttuu ikävästi kiinni liivinsuojaan, vähän ehkäisee tuoltakin kun laittaa rasvat nänniin

Meille neuvottiin sairaalassa laittamaan kipeille nänneille kaalia. Eli repii sopivan kokoiset kaalinlehden palaset ja veitsellä raaputtaa kaalin sisäpintaa rikki ja asettaa rinnoille. Auttaa myös kuulemma jos rinnat ovat liian pinkeät maidosta, silloin vain peittää koko tissin kaalilla. :) Kuulostaa hullulta mutta toimii!

emmu_ma ihanaa että sait apua sieltä :) ja kiitos että jaat neuvot täällä, täytyy itse kokeilla tota jos se auttais :) Mulla on maito lisääntynyt mut ei vieläkään niin paljon että pystyisin täysimettämään.... Ja nyt mulla on mun oikeanpuolinen rinta tosi kipeä.. Toivottavasti se ei ole rintatulehdus :( se vasta puuttuis...

Tuohon tissikipuun: meillä alussa kirpaisee ekat imut, kun poika ottaa sellaisella imuriotteella kiinni. Ja joskus saattaa kesken syönnin vähän muuttaa otettaan ja silloin kirpaisee ja joudun usein katkaisemaan imun ja tarjoamaan tissiä paremmalla otteella. Kertakäyttöiset liivinsuojatsaa minun nännit tosi aroiksi, vaikka rasvaankin hyvin Lansinohilla ennen suojien laittoa. Kestosuojat sopii miule paremmin. Minun ihana ystävä tekikin niitä useamman parin ja laittoi postissa tulemaan <3

Minulla maito riittää hyvin päiväsaikaan, mutta yöllä joudutaan antamaan lisäksi korviketta, kun vauvalla on jotkut ihme tankkaussessiot. Vetää kaks kertaa molemmat tissit tyhjiksi parin tunnin aikana ja tarttee silti vielä jonkin verran lisämaitoa tullakseen kylläiseksi. Yöt on vähän ikäviä, kun menee sit itsellä valvoessa :(

Laitanpas minäkin jotain tästä imetyksestä.

Meillä itseasiassa lähtenyt imetys tosi hyvin käyntiin. Mä olen käyttänyt KOKO AJAN rintakumia. Mulla kun ei ollut "kunnon" nänniä mihin tarttua, niinpä jo synnytyssalissa otettiin kumi avuksi. Kyllähän sieltä jotain maitoa tuli.
Sairaalassa sitten imetin makuultaan, kun tosiaan alapään tikkien/kivun takia istuminen oli ihan poissuljettu vaihtoehto. Kumin kanssa oli aika sähläystä kun en saanut sitä pysymään ja vauva kauheasti "venkoili" eli huitoi ja potki. Lähestulkoon joka kerta tarvitsin apua saamaan vauvan tissille. Pikku hiljaa kuitenkin otteeni varmistuivat ja uskalsin jopa käsitellä vauvaa :grin Reippaammilla otteilla sain itsekin vauvan tissille. Ja vauvahan on kova imemään! Tarttuu hyvin ja irroittaa yleensä vasta kun on "valmis".

Maito nousi toisenä yönä ja oli aivan tuskaa!! Se rintakipu oli ihan uskomatonta. Rinnat oli ihan superisot, kuumat, muhkuraiset ja nännit niin pinkeenä ettei mitään toivoa imetyksestä ilman rintakumia.

Ennen kotiinlähtöä halusin vielä vinkkejä siihen istuviltaan imetykseen kun koin tuon makuuasennon tosi hankalaksi. Meillä toimikin todella hyvin ns. kainaloimetys! Mulla kun nännit ovat aikalailla "vinossa" eivätkä tosiaan törrötä eteenpäin. (rinnat muotoutuneet alusta asti väärin kun olen aina "joutunut" käyttämään liian pieniä rintaliivejä, josta syystä olen itse levittänyt rintaa kainaloon päin ettei rinta/liivi edestä pullistele....)

Jatkoin kotona kuitenkin makuultaan imetystä, koska istuminen teki vielä kipeää. Pari päivää kotona oltuani rinnat oli niiiiiin kipeät, täynnä ja pinkeät että itkin vaan suihkussa... ja itkin vielä enemmän kun ajattelin että tätäkö tämä tulee olemaan. Kokeilin sitten imettää istuviltaan, miten nyt kestin istua. Yöllä sitten heräsin taas imettämään. Samalla ihmettelin miten tuo toinen rinta olikin niin "tyhjä"! Siinähän sitten kävi niin että vasta istumisasennossa vauva sai rinnan kokonaan/tasapuolisesti tyhjennettyä. Voi ihanaa sitä helpotuksen tunnetta! Tuohon hetkeen loppui meidän makuu-imetys.

Rintakumilla siis menty. Kolmisen kertaa olen imettänyt ilman kumia. Pitäisi yrittää enemmänkin. Vauva vaan on niin tottunut kumiin, siitä kun saa vähemmällä työllä maitoa. Tuo imetys kun sujuu näin niin hyvin, niin on motivaatio hiukka alhaalla säätämään muuta. Kätilö ja neuvolantätit ovat kyllä todenneet että ei se maailman loppu ole vaikka koko ajan käyttää kumia :) En minäkään siitä ole sitten ottanut stressiä. Pääasia että maitoa tulee! Ja sitähän tulee!! Ei ole tarvinut korvikettä käyttää. Syöttöpunnituksessakin sairaalassa tuli 75g eikä neuvolantätikään ollut ennen kuullut noin isosta määrästä.

Mulla kerran tuli ihan kunnolla verta, vaikka siis oli kumikin. Ja tämä johtui ihan pelkästään siitä huonosta imuotteesta/kulmasta. Silloin nimittäin imetin istuviltaan ns. perinteisesti eli vauva oli tuossa edessä eikä kainalossa. Ei todellakaan sopinut minun tisseille/nänneilleni! :grin Ongelmia ei ole kun pidän vauvan kainalossa :)

Noh, tulipa siitä pitkä sepustus. Mutta josko tästäkin kokemuksesta olisi jollekin hyötyä. Älkää ainakaan sitä kumin käyttöä pelätkö! Parempi se on saada äidinmaito vaikka sitten rintakumin kautta kuin että ollenkaan :) Mun äitihän oli tosi neropatti tämänkin suhteen..... ei oikein ymmärrä tota mun rintakumin käyttöä.... totesi mulle sekä miehellenikin että "imetys kumin kanssa on sama asia kuin seksi kortsun kanssa".... ei kuulemma saa läheisyyttä samalla tavalla. Pah! Silloin kun hän tuon sanoi, olin aika tunteellisen ja ooli tosi lähellä etten alkanut itkeä. Nyt tunteet tasaantuneet ja ihan sama mitä ajattelee! Riittää kun mä katon mun pientä Pirpanaa ja kuuntelen niitä onnellisiä huokauksia tissillä ja mä tiedän että näin on hyvä. :love7

Miten tuolla kumilla saa oikean imuotteen? Tai ylipäätään... Nänniä kun ei tunnu olevan riittävästi että ottaisi tarpeeksi syvälle suuhun tarjottunakaan. Vai voiko tississä olla joku vika?? Kun tosiaan toisella imettäessä lähinnä vaan tuntuu että jotain tapahtuu ja toista tissiä antaessa SATTUU!

Pitääpi kokeilla nyt urakalla noita eri asentoja, nyt kun oon vaan tyytyny tohon makuulla imettämiseen ja muutamia kertoja istuen imettämiseen ns. perinteisesti.

Niin, ja en koe että rintakumin käytössä ois mitään pahaa. Ainoo ärsyttävä piirre on se helkkarin kumien keittely! Meillä kun ei nyt muuta keiteltävää juuri tuu.

Ja vielä, mites pumppaaminen onnistuu? Mulla käsikäyttönen pumppu ja ei onnaa... Tuntuu sekin kipeältä. Ja ei heru. Lypsäminen käsinkään ei oikein tuota tulosta. Ois kiva vähän pumpata pakkaseen ja niin että iskäkin pääsis pimua syöttelemään <3

Minunkin pitäisi kokeilla noita eri asentoja imettämisessä. Nyt ollaan syöty lähinnä vain makuulteen, mutta olisi varmasti hyvä opetella imettämään istuaalteen. Ollaan kokeiltu sitä perinteistä istuaalteen, ja se onnistuu toisella rinnalla, mutta ei toisella :/
Muuten imetys on lähtenyt hyvin käyntiin ja maitoa kyllä tulee! Raskauden aikana mietin kovasti, että mitenkä nännin kestävät imetyksen, mutta ei ole ollut mitään ongelmia onneksi :) Emme ole antaneet kotona vielä pullosta kertakaan, mutta kyllä varmaan jossaki vaiheessa tulee sellaisia hetkiä, että pullo otetaan esille :) Jotta mammaki pääsee käymään jossakin, niin iskä voi syöttää :)

Meillä on nyt tyttö 3 viikkoa, ja hän syö välillä tunnin välein ja välillä voi olla 3 tunnin välejä. Tai eilen esimerkiski hän söi tunnin välein päivällä. Mutta tänään taas eri meininki. Tuleekohan se säännöllinen syöminen missä iässä? Vai seki on varmasti niin kovin yksilöllistä :)

Minä olen ihan ahdistunut tästä imettämisestä, ei ole ollenkaan kivaa kun poika saa raivarit kesken syönnin ja huomaan että masuunhan sillä sattuu :( Sitten piereskellään ihan urakalla. Huutaa ja raivoaa tissille, ja kamala nälkä :( pakko kai se on mennä käymään apteekissa hakemassa jotain helpotusta.

Mulla on käsikäyttöinen pumppu ja sen käytöstä ei tuu yhtään mitään - ei yksinkertaisesti tule maitoa kun satunnaisesti tippa kerrallaan, el saadakseni pumpattua edes yhteen syöttökertaan riittävän määrän tulis mun pumppaa useampi tunti ja eihän sitä kukaan jaksa / kestä kun rupee vähän nänniin puree.... en sit tiedä missä vika :o.. meillä sit on satunnaisesti syöty korviketta, mikäli en ole ollut tissinä käytettävissä kun nälkä iskenyt!

Takaisin