Laitanpas minäkin jotain tästä imetyksestä.
Meillä itseasiassa lähtenyt imetys tosi hyvin käyntiin. Mä olen käyttänyt KOKO AJAN rintakumia. Mulla kun ei ollut "kunnon" nänniä mihin tarttua, niinpä jo synnytyssalissa otettiin kumi avuksi. Kyllähän sieltä jotain maitoa tuli.
Sairaalassa sitten imetin makuultaan, kun tosiaan alapään tikkien/kivun takia istuminen oli ihan poissuljettu vaihtoehto. Kumin kanssa oli aika sähläystä kun en saanut sitä pysymään ja vauva kauheasti "venkoili" eli huitoi ja potki. Lähestulkoon joka kerta tarvitsin apua saamaan vauvan tissille. Pikku hiljaa kuitenkin otteeni varmistuivat ja uskalsin jopa käsitellä vauvaa
Reippaammilla otteilla sain itsekin vauvan tissille. Ja vauvahan on kova imemään! Tarttuu hyvin ja irroittaa yleensä vasta kun on "valmis".
Maito nousi toisenä yönä ja oli aivan tuskaa!! Se rintakipu oli ihan uskomatonta. Rinnat oli ihan superisot, kuumat, muhkuraiset ja nännit niin pinkeenä ettei mitään toivoa imetyksestä ilman rintakumia.
Ennen kotiinlähtöä halusin vielä vinkkejä siihen istuviltaan imetykseen kun koin tuon makuuasennon tosi hankalaksi. Meillä toimikin todella hyvin ns. kainaloimetys! Mulla kun nännit ovat aikalailla "vinossa" eivätkä tosiaan törrötä eteenpäin. (rinnat muotoutuneet alusta asti väärin kun olen aina "joutunut" käyttämään liian pieniä rintaliivejä, josta syystä olen itse levittänyt rintaa kainaloon päin ettei rinta/liivi edestä pullistele....)
Jatkoin kotona kuitenkin makuultaan imetystä, koska istuminen teki vielä kipeää. Pari päivää kotona oltuani rinnat oli niiiiiin kipeät, täynnä ja pinkeät että itkin vaan suihkussa... ja itkin vielä enemmän kun ajattelin että tätäkö tämä tulee olemaan. Kokeilin sitten imettää istuviltaan, miten nyt kestin istua. Yöllä sitten heräsin taas imettämään. Samalla ihmettelin miten tuo toinen rinta olikin niin "tyhjä"! Siinähän sitten kävi niin että vasta istumisasennossa vauva sai rinnan kokonaan/tasapuolisesti tyhjennettyä. Voi ihanaa sitä helpotuksen tunnetta! Tuohon hetkeen loppui meidän makuu-imetys.
Rintakumilla siis menty. Kolmisen kertaa olen imettänyt ilman kumia. Pitäisi yrittää enemmänkin. Vauva vaan on niin tottunut kumiin, siitä kun saa vähemmällä työllä maitoa. Tuo imetys kun sujuu näin niin hyvin, niin on motivaatio hiukka alhaalla säätämään muuta. Kätilö ja neuvolantätit ovat kyllä todenneet että ei se maailman loppu ole vaikka koko ajan käyttää kumia :) En minäkään siitä ole sitten ottanut stressiä. Pääasia että maitoa tulee! Ja sitähän tulee!! Ei ole tarvinut korvikettä käyttää. Syöttöpunnituksessakin sairaalassa tuli 75g eikä neuvolantätikään ollut ennen kuullut noin isosta määrästä.
Mulla kerran tuli ihan kunnolla verta, vaikka siis oli kumikin. Ja tämä johtui ihan pelkästään siitä huonosta imuotteesta/kulmasta. Silloin nimittäin imetin istuviltaan ns. perinteisesti eli vauva oli tuossa edessä eikä kainalossa. Ei todellakaan sopinut minun tisseille/nänneilleni!
Ongelmia ei ole kun pidän vauvan kainalossa :)
Noh, tulipa siitä pitkä sepustus. Mutta josko tästäkin kokemuksesta olisi jollekin hyötyä. Älkää ainakaan sitä kumin käyttöä pelätkö! Parempi se on saada äidinmaito vaikka sitten rintakumin kautta kuin että ollenkaan :) Mun äitihän oli tosi neropatti tämänkin suhteen..... ei oikein ymmärrä tota mun rintakumin käyttöä.... totesi mulle sekä miehellenikin että "imetys kumin kanssa on sama asia kuin seksi kortsun kanssa".... ei kuulemma saa läheisyyttä samalla tavalla. Pah! Silloin kun hän tuon sanoi, olin aika tunteellisen ja ooli tosi lähellä etten alkanut itkeä. Nyt tunteet tasaantuneet ja ihan sama mitä ajattelee! Riittää kun mä katon mun pientä Pirpanaa ja kuuntelen niitä onnellisiä huokauksia tissillä ja mä tiedän että näin on hyvä.