Imetys

Maidonkerääjä! Ihana kapistus! Sillä sain syötön aikana ja vähän tämän jälkeen kerättyä 100ml maitoa, että isukkikin pääsee pikkasta ruokkimaan. Tisseistä vaan valuu ja valuu maitoa, mikseipä sitä sitten keräisi talteen. Seuraavaks pitäs miettiä pakastusta, jos ees pikkasen sais talteen pahan päivän varalle.

Mulla on kans maidonkerääjä ollut välillä käytössä, mutta eipä sinnekään tule kun se tippa, jonka oon sit vaan heitt'nyt menee kun ei sellasta kehtaa pullosta alkaa edes antamaan....

Kaverini sanoi mulle ihanasti eilen kun tilitin kamalan vaihtelevasti sujuvaa imetystä (tämä päivä ollut taas vaihteeksi ihan pyllystä!) että "Kukaan, joka ei ole imettänyt, ei voi aavistaa kuinka vaikeaa se on." Niinpä!

Minä olen päättänyt harjoitella kuusi viikkoa ja katsoa miten käy. Imetysohjaaja sanoi silloin imetyspolilla että kuusi viikkoa on ihan normaali harjoitteluaika ja sen jälkeen vasta puhutaan onnistuuko imetys vai ei :) kolme takana, kolme viikkoa vielä edessä.

Toivottavasti meilläkin tulisi seuraavan kolmen viikon aikana edistystä. Jos vaikka päästäisiin kumeista eroon, niin olisi hienoa! Minusta keittäminen ei ole hankalaa, mutta se muu hankaluus. Kumi on usein melko täynnä maitoa ja kun vauva huitaisee sen pois niin maitoa on sitten joka paikassa. Ja kun aletaan syömään, vauva huutaa ja huitoo käsillään ja koitan siinä sitten ohjata kumia vauvan suuhun ilman, että hän huitaisisi kumin irti...ei ole helppoa ei. Sängyllä vielä menee, mutta entäs istuma-asennoissa kun yrittää yhdellä kädellä laittaa kumia ja ohjata kriisiytynyttä vauvaa sitä kohti...ja jos olisi pois kotoa, olisi vielä hankalampaa... Pitäisi harjoitella syömään ilman kumia, mutta ei raaskisi kovin usein kun on noita rintaitkuja muutenkin ihan tarpeeksi. Viime päivinä ainakin vauva on vaan alkanut itkemään kun olen yrittänyt tarjota kumitonta rintaa... mutta toivottavasti me opitaan vielä!

maikku Oletko kokeillut pumpata samaan aikaan kun imetät? Tai heruttaa vähän aluksi esim. Stimuloimalla rintaa tai laittamalla lämmintä kauratyynyä tms.

Maidonkerääjä! Ihana kapistus! Sillä sain syötön aikana ja vähän tämän jälkeen kerättyä 100ml maitoa, että isukkikin pääsee pikkasta ruokkimaan. Tisseistä vaan valuu ja valuu maitoa, mikseipä sitä sitten keräisi talteen. Seuraavaks pitäs miettiä pakastusta, jos ees pikkasen sais talteen pahan päivän varalle.

Mulla on kans nyt tällä viikolla ollu aktiivisemmin maidonkerääjät käytössä enkä tajua, miksi vasta nyt. Nyt viime päivät on ollu pojalla tiheän imun päiviä, niin ihan yhtä paljon ei nyt tuu kerääjään ko pidemmillä syöttöväleillä, jollon oon saanu, en ihan tuota 100 ml, mutta 40-50 ml kuitenkin. Ja nyt tiheän imun päivinä oon saanu sellasta 20-30 ml. Oon nyt yhdistellyt saman päivän annoksia yhteen ja pakastanu pieniin minigrip-pusseihin sitä varten, että kun minä oon jossain käymässä, niin voi mies syöttää ja antaa omaa maitoa. Samaa oon ajatellu, että miksipä ei hyödyntäis sitä runsasta maidontuotantoa ja ottais talteen sen mikä muuten menis vaan liivinsuojukseen.

Nyt on sitten onnistuneesti imetetty toisellakin tissillä niin ettei vesi valu silmistä kivun takia! Asennostaha se on kiinni, tajusin onneks nousta sieltä sängystä kokeileen istuvillaan imetystä. Vielä ei suju kovin hyvin, varsinkin kun tuo meidän neiti on niin pirun malttamaton...

Mulla rinnanpäät auki, tai se iho siitä päältä kuoriutunut. Ne ei varsinaisesti ole kipeät, mutta vauva kun alkaa imeä niin sattuu niin tajuttomasti - ja välillä ei sitten lähes lainkaan! En ymmärrä mistä se johtuu. Onko vauvalla välillä hyvä ote ja välillä huono? Istualteen on kyllä yleensä kivuttomampaa ja helpompaa kuin makuuasennossa. Vitsi kun näitä ei muista, missä vaiheessa alkoi esikoisen kanssa kivuton imetys! Ja kun kaikille oon kehunut makuulleen imetystä yöaikaan että saa itse samalla levättyä, niin ei toivoakaan (ainakaan vielä!!) sellaisesta autuudesta. Viime yönä heräsin istualteni sängyssä nälkäänsä täysiä itkevä vauva sylissäni. En tiedä kuinka pitkään olin siinä sylissä pitänyt ennen kuin heräsin!!??? Esikoisen kanssa olin niin skarppi öisinkin.. Ei kai voi kahta eri tilannetta verrata, mutta kyllä sitä tulee tehtyä. Ja sitten kun ei oikeasti muista, että miten kaikki OIKEASTI meni.. Huhhuh.

Meillä tulee nyt ilmeisesti liikaa maitoa. En ainakaan keksi, mistä muusta voisi olla kyse... Vauva pystyy syömään kerrallaan vaan pari minuuttia ja sitten alkaa kamala hätäparku :( vaikka nälkä varmaan olisi, kun tuo alkaa heti unien jälkeen. Sitten on vaan yritettävä rauhoitella sitä välillä ja yritettävä uudestaan.. Todella rankkaa... :( Yritän nyt syöttää useamman kerran samalta puolelta ja ehkä lypsää vähän enimpiä pois, jos se auttaisi.

Tuo edellinen idea saattoi olla huono tai ainakin olisi pitänyt ottaa varovammin, sain rintatulehduksen... Onneksi tämä tuntuu lievältä tapaukselta (kuumetta oli max 38 ja rintakin voisi varmaan olla vielä kipeämpikin?). Silti oli kyllä verraten kipeä olo yöllä. Onneksi vauva söi melko tyytyväisesti, ja mies jaksoi huolehtia siitä väliajoilla, kun itse ei olisi ihan kamalasti jaksanut olla jalkeilla ja kanniskella vauvaa. Nyt sitten antibiootteja naamaan.

Pikaista toipumista elenna!

Meillä on päästy jonkinlaiseen tasapainoon imetyksen ja pulloilun kanssa. Maitoa tulee hyvin, mutta ei tarpeeksi tuolle ahmatille. Pulloa annetaan 3-4 kertaa vuorokaudessa, määrät vaihtelee. Jaksaa ja malttaa hyvin tissitellä myös ja rintaraivareita ei ole ollut muutamaan päivään. Näin jos jatkuu, olen tyytyväinen! :)

Kuulostaapa emmu_ma hyvältä tuo teidän tilanne. Me saatiin tänään kutsu sinne imetyspolille, mutta harmillisesti se on vasta kahden viikon päästä. Aika pitkään odotuttavat, mutta kun ollaan näin pärjätty tähänkin asti niin varmaan pärjätään vastakin. Meillä menee vastiketta sellainen 300-350ml päivää kohti ja loput sitten tissistä. Ollaan tässä päivänä parina aamuin illoin vietetty Monsterin kanssa aikaa ihokontaktissa oikein korostetusti. Mutta tuohon imuotteeseen kaipaisin neuvoja, kun minusta se ei ihan kaiken aikaa ole hyvä. Ja nyt on varsinkin vasen nänni kipeytynyt, eli varmaan tarvitsee hakea rintakumit kokeiluun....

Oi, tuollanen imetyspoli kuulostaa erittäin hyvältä! Toivoisin, että täälläkin olis semmonen! Tarvisin nimittäin apua eri syöttöasentoihin, nyt syödään oikeestaan vaan makuulteen :/ Mutta viimeksi kun yritettiin istualteen, niin ei onnistunut sitten yhtään. Ja välillä tuntuu, että imuottessakin on jotain häikkää, välillä nimittäin harsossa on iso läntti maitoa. Ja sitten meillä on ylähuulessa sellainen rakkula, ja jostakin luin, että se tarkottaisi huonoa imuotetta, mutta sitten taas toiset oli kirjottanu, että se on ihan normaalia. No,pitää kysyä neuvolassa, ku ensi viikolla mennään :)

Lilli, suosittelen kunnon imetystyynyn hankintaa. On meillä ihan korvaamaton apu!

Puapru, hyvä että pääsette imetyspolille :)

Tsemppiä kaikille imetykseen <3

Uusien imetysasentojen hakeminen on kieltämättä hankalaa kun neiti on niin malttamaton. Jos ei samantein oo tissi suussa alkaa huuto ja nyrkit heiluu, yritä ny siinä sitten tähdätä tissiä vauvan suuhun ja ottaa ite rentoo asentoo. Mutta sitkeesti vaan yrittään, ite kanssa imetin ensin tyynyjen kanssa istualtaan ja mietin että me ei ikinä päästä kotoo mihkään ellen opi imettään ilman tyynyjä. Eilen illalla onnistuneita kokeiluja ilman tyynyjä, jee! Vielä vähän hiomista, mutta vastahan tässä on pari viikkoa neitiä tissillä pitänyt <3 Seuraavaks vois yrittää sitä asentoo missä vauva ujutetaan kainaloon istuessa... Ei oo tähän asti ollu toivookaan että se onnistuis.

Imetystyyny on kyl ihan paras. Tosin oon oppinut jo heittelemään vauvaa vaikka mihin asentoihin muutenkin. Meidän vauva tykkää erityisesti syödä siten, et imetän istualtani. Makuultaan ei tykkää syödä kuin just ja just yöllä sängyssä. Meillä menee vastiketta yks purkki päivässä eli 200 ml. Se on lisänä vaikka muutenkin vauva vetelee tissiä noin kolmen tunnin välein. Sillon vaan niin mahtava ruokahalu. Mummit ja neuvolantäti sanoi, että johtuis siitä, kun syntyi pienempikokoisena (2980g) ja yrittäis nyt kasvaa samoihin mittoihin kuin normivauvat.. Ainakin ekan elinviikkonsa aikana oli lisännyt painoaan 330g :)

Meillä on vielä sama tilanne että imetän aina ensin ja sitten annan korviketta, mut mulla on huomattavasti enemmän maitoa nyt. korviketta menee suunnilleen 300ml per vuorokausi joten neuvolantäti sanoi ett rinnoista tulee noin 300-400ml. Mutta nyt olen ainakin lopettanut stressaaminen ja hyväksynyt tilanteen :) Ainoa mikä nyt tökkii on se että meidän pikku neiti saa tissiraivareita... Ei joka kerta mut aika usein.. Mut en anna periksi :)

Noi rintaraivarit voi olla aika kurjia :/ Itse pelkäsin jo, että vauva rupeaa lakkoilemaankin, mutta on se sitten kumminkin syönyt kun on vaan hetken päästä yrittänyt uudestaan (tai toisenkin hetken, jossain vaiheessa kuitenkin). Löysin mm. siihen hyvää ja lohduttavaa tietoa tuolta, kohdasta imetystietoa.

Tsemppiä kaikille :)

Kiitos elenna vinkistä :) siellä oli paljon hyödyllistä tietoa, mulla kun just on se että maitoa tulee liian hitaasti ja siksi tulee niitä rintaraivareita ja siel oli hyvät ohjeet sen suhteen :)

Lilli, meillä neuvolantäti sanoi siitä rakkulanoloisesta ylähuulessa, että on ihan normaalia ja joillekin tulee ja joillekin ei.

Meidän imetyksestä : Sairaalassa synnytyksen jälkeen imetys lähti hitaasti käyntiin ja siellä syötiin aina vähän lisämaitoa aina välillä. Poika imi hyvin, mutta otteen saaminen oli työn ja tuskan takana, maitoa tuli myös ilmeisesti liian vähän. Sairaalassa oli onneksi tosi hyviä kätilöitä, jotka auttoivat (useaan otteeseen oikean imuotteen saamiseen ja varmistivat imetyksen sujumista) Nännit kipeytyivät reilusti alkuun -> rintakumi käyttöön. Sen jälkeen maitokin alkoi lisääntymään ja imetys onnistui makuultaan kumin kanssa vaivattomasti. Kotona jatkettiin kumin kanssa imetystä sekä alettiin myös välillä pumppaamaan maitoa, että mieskin pääsi syöttämään vauvaa. Pojan kellastumisen vuoksi oltiin pari jaksoa kotivalohoidossa ja syötiin n. Kaksi viikkoa tasan kolmen tunnin välein ja melkein koko ajan pullosta äidinmaitoa.Tällöin nähtiin paljonko vauva söi tarkasti, kun enhän mä osannut kertoa paljon maitoa tulee. Valohoidoista kun päästiin eroon alettiin taas harjoittelemaan kunnolla imettämistä (eikä vain satunnaisesti niinkuin hoitojen välissä) ja kumilla mentiin ehkä viikko ja sitten alkoi sujumaan välillä ilmankin ja nyt ollaan pari viikkoa menty jo kokonaan ilman rintakumia. :) Pojalla on nyt ikää kuusi viikkoa imetys ei tee enää kipeää, maitoa tulee hyvin ja hamuaa itsensä ihan itse rintaan kiinni ja ote on hyvä. :) Meillä makuultaan on suosituin imetysasento ja istualtaankaan ei ole muuta huono, mutta maitoa tulee alkuun liikaa ja poika saa melkn poikkeuksetta itkukohtauksen -> irroittaa otteen, maito suihkuaa ympäriinsä hetken ja poika nappaa takaisin kiinni. Istualtaan imettäessä tarvitsee myös röyhtäyttää imetyksen aikana useaan otteeseen.

Takaisin