Imetyksen salat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on 30.10 synttärijuhlat. oon kutsunu kaikki tyttökaverit ulos syömään ja nautiskeleen viinistä [:)]  Koko ajan pohdin pääni sisällä että onhan se ok... mutta saa kyllä luvan olla.  Kaipaan yhtä iltaa itselleni.. Ajattelin kyllä pakata pumpun varuiksi laukkuun ja pumpata siellä vessassa jos se ilta on siitä kiinni [8|]   Oon juonu jo saunalonkeron ja ai että oli muuten hyvää!!! Imetin just ennen saunaan menoa molemmat tissit ja seuraava imetys oliki yli 3 tunnin päästä niin sillä ei ole mitään vaikutusta...  Nää on niin ihmiskohtaisia että kuka haluaa mennä ulos ja kuka ei vois kuvitellakkaa.. Mä itse ajattelin että tyty on yli 2kk sitten kun mulla on ne juhlat että pärjää kyllä isin kanssa yhden illan [:)]

ohoh, ei kyl kuulu tavallaan tänne osioon... nooh..

Aapuaaa... onko muilla vauvoilla muuttunut imemisrytmi? Hulda imee nykyään huomattavasti harvemmin ja lyhyemmän aikaa.. Mukaan on tullut myös pulauttelua kerran-pari päivässä.. [:(] Huolihuolihuoli... [X(]

Mirde: Kyllä se vaihtelee. Todenäkösesti sulta tulee tällä hetkellä vauvalle juuri tarpeeksi maitoa ja nopeasti. Nopeus johtaa usein noihin pulautteluihin. En olisi ollenkaan huolissani.

Meillä imetysvälit ja -rytmi on muuttunu nyt huomattavasti. On ihan outoo kun imettämiseen ei mee enää lähellekään ees puolta tuntia aikaa eikä tarvi olla tissinä koko ajan. Voi tehdä pojan kanssa välillä muutakin[:D]. Yöllä poika on alkanu tarviimaan nyt enemmän syömistä, kasvaa ainakin pyöreyttä tällä hetkellä tosi paljon. Saas nähdä millasia mittoja huomisessa neuvolassa mittaillaan... 

Haniliini, maidontulo on palautunut ennalleen, JES! Rupesin imettämään 1-2tunnin välein sillon maanantaina niin loppuviikosta maitoa tulikin jo ihan oikealla lailla eikä korviketta tarvita enää kuin illalla ja yöllä niinkuin aiemminkin. Tosin sain toisen nännin verille tuosta hommasta mut mitäpä sitä ei tekis pienen rakkaan vuoksi. [:)]
En tiiä sit oliko tuolla juhlimisella merkitystä siihen maidon tuloon mut hyvin sattu ainakin samaan aikaan tuo. Ja tuosta juhlimisesta, jokainen tekee tyylillään. Minäkin ajattelin ja vannotin itselleni raskaana ollessa et lähen sitten vasta kun en imetä ollenkaan enää mut toisin kävi. Sitä jotenkin kaipaa kavereita ja miehen seuraa ilman vauvaa välillä.

Meillä on kaiketi joku tiheän imun kausi, illat on ihan pelkkää imettämistä eikä ole kiva kun miehen sylissä ei viihdy lähes ollenkaan kun koko ajan vaan tissillä. Väsyneenä saa raivarit korvikkeesta, et sitäkään ei voi enää käyttää apuna... ei meillä voi puhua mistään syöttökerroista illalla kun elämä on yhtä tissiä..

Josefina: Mä olin ihan yllättynyt tuosta alkoholin nauttimisesta, että oikeasti voi aivan hyvin juoda lasin viiniäkin ja sitten imettää vaikka heti perään, koska maidossa on yhtä paljon promilleja kun äidin veressä ja siis promilleja EI prosentteja, jotka siis pullossa lukee. Jos siis juo vaikka lasin viiniä, kuten olen nyt välillä tehnyt ja siitä hetken kuluttua imettänyt, ja promillet on vaikka 0,5, niin saman verran promilleja saa vauva.

Katsoin nimittäin paheksuen juhannuksena ystävätärtäni, joka imetti, mutta silti otti iltaisin oluen ja joi vielä viiniä ruuan kanssa, ja silti hetken kuluttua imetti... Luulin, että siinä on nollatoleranssi.

Lila meillä on ihan sama homma, illat on yhtä imetystä! 21-24 välillä nukkuu ehkä hetken ja on jonkun aikaa tyyytyväinen, mutta suurimmaksi osaksi imetystä tai kitinää. Alkuiltä menee kyläillessä hyvin, mutta loppuillan saakin vähän väliä imettää. En pysty mitään tekemään kunnolla, ehtii syömään nopsaa jne, mutta kohta taas kitistään.

Mistäköhän mahtaa johtuu et rinnat särkee imetyksen jälkeen?[&:] Mitään rintatulehduksen oireita ei sen enempiä ole. Kyllä se särky sitten lakkaa ennen seuraavaa syöttöä. Kun imetys itsessään ei kyllä satu..

Mulla nyt midon lisäys kausi loppui juuri ja nyt ritttää taas yksi tissi per syöttö. nyt olikin siiten pitemmille päikkäreille mennes toinen tissi niin täynnä et oli pakko koittaa pumpata ja sehän otti ja onnistu tällä kertaa!!![:D][:D]. Sain tulokseksi 100ml!!! yhestä tissistä. En tiä onko se paljon vai vähän vai keskimääräisesti.

Mut mun kysymys koskee nyt ku laitoin sen pakkaseen menen ite to illaksi pois kotoa yli kolmeksi tunniksi ja isi joutuu todennäköisesti syöttämään tuolla välin. Eli miten on parasta tuo maito sulattaa? Kun ajattelisin ainakin et ei itä kannata jättää viime tippaan et ku vauvalla on nälkä nii sit vasta alkaa sitä sulattamaan. Mä en yhtään muista miten tää homma piti tehä ku en ole aiemmin tehny. Kerran vaan jostain lukenu. Valaiskaa tietämätöntä [:D].

Mulle tuosta pakastetun maidon sulatuksesta on neuvottu niin, että sulattaa itestään huoneen lämmössä tai sitten laittaa lämpöseen veteen (samalla tavalla kun lämmittää korvikettakin) En oo ite kokeillu, mutta voisin kuvitella ettei siinä kovin kauaa vierähdä kun on tarjoilukunnossa. Toki varmaan kannattaa ottaa varman päälle ja sulattaa aiemmin ennen ku vauvalla iskee nälkä [:)]

Ku mä muistan yhden kerran pojan kanssa kun olin sulattanut omaa maitoa pakkasesta huoneen lämmössä niin se oli ihan todellapilaantunutta ja haisi kalalle[:'(]. Vaikka se ei ollut ollut edes kauaa pakkasessa. Mutta sitä en muista kuinka kauan mä sitä sulatin.

mietin sitä et jos sen sulattaa etukäteen vesihauteessa niin sehän siinä samalla vähän lämpenee. Voiko sen sitten laittaa vielä jääkaappiin odottamaan sitä syöntikertaa ja sitten lämmittää uudelleen? Kun korvikkeessa ainakin sanotaan, että ei saisi lämmittää uudelleen.

edit.

Heh[:D]. kiitos haniliini[:D]. Sun vastau son tullut samlalla kun kirjoitin kysymystäni.

edit uudestaan[:)]

Miten kauan se maito säilyi jääkaapissa? Eli olisko mun edes kannattanu sitä pakastaa ku tiesin et on vain vähä yli kaks vuorokautta sen käyttöön? Mut nyt mun siis kannasttai sottaa se jo huomenna iltapäivällä sulamaan jääkaappiin et isi vois sitten to illemmalla sitä lämmitellä?

Jaa'a Haniliini, aika vaikea vastata tuohon. Joillakin vaan ehkä on enemmän taipumusta puklaamiseen. Inhottava vaiva tosiaan. Muutaman kerran kokenut, eikä ole kivaa. Kantsii ehkä kysyä neuvolasta jos ei lopu.

Kyllä taas huomasi viikonloppuna, mikä merkitys syömisellä ja juomisella maidon määrään on! Yleensä kotona ollessa en ehdi syödä kunnolla ennen kuin mies tulee illalla kotiin, ja juominenkin meinaa aina unohtua. Nyt kun olin viikonlopun oman äitini luona ja siellä tuli syötyä ja juotua ihan kunnolla ja paljon (ja säännöllisesti), niin johan on tissit ihan pinkeenä maidosta! Viime yönäkin olisi pitänyt pumpata ylimääräistä pois kaksikin kertaa (yleensä pumppaan vaan kerran tai en ollenkaan)! Meidän tyttö saa raivarit, jos tissit on liian pinkeät ja maitoa tulee liian nopeasti, joten pakko pitää vähän tyhjempinä.. :)

Mitä mieltä olette/millaisia kommentteja ootte saaneet julkisilla paikoilla imettämisestä?

Oon ite imettäny kahvilassa (harso vauvan pään yli suojana) ja ravintolassa kun satuttiin viimeiseen nurkkapöytään eikä lähistöllä ollu ketään... oon vähän ulkona, että missä yleensä pidetään ihan sopivana imettää [8|] Tai siis en nyt missään kaivais mitenkään näkyvästi tissiä esille, mutta jos ei ole vilautteluvaaraa niin onko ällöä imettää jossain nurkkapöydässä selkä toisiin ihmisiin päin? Musta tuntuis inhottavalta imettää jossain vessassa, vauvanhoitohuoneet on ihan eri asia. H&M:llä on muutes tre:llä kiva imetys/vauvanhoitohuone, en olis tienny sen olemassaolosta ilman siskoani [:)] Saa ainakin olla rauhassa!

Kyläillessä on vähän vaihdellu, joissakin paikoissa oon vaan kääntäny tuolini toiseen suuntaan ettei miesväki vaivaannu, toisissa oon menny toiseen huoneeseen jos en o oikein tienny miesväen ahdistusastetta [:D]

Mielipiteitä? [:D]

Hui, mä oon tainnu kyllä olla vähän turhan avoin imetyksen suhteen[8|]. En tietenkään oo imettäny missään hulinassa ja keskellä jotain aukioo mut ravintolassa joo ihan siinä pöydässä (toki oon seurannu ympäristön tilannetta ensin et onko ok jos imetän..) ja esim. eilen illalla Askossa shoppaillessa piti testata yhtä sohvaa vähän tarkemmin[:)]. Tietty valitsin sohvan vähän syrjemmästä. Pari myyjää näki kun imetin mut ei tulleet edes lähelle nähtyään tilanteen...

Monesti kyllä tuo imetys julkisesti (on se sit ravintolassa tai kylässä) on tosi rauhatonta eikä poika tunnu saavan masuaan aina täyteen. Mä en koskaan oikein saa hyvää imetysasentoo ja oon itekin jotenkin hermostunu siinä tilanteessa. Mut pakko mikä pakko. Mut sit tutummassa kylässä otan kyllä parhaan mahdollisen asennon vaikka sit käyn pojan kanssa pötköttämään sohvalle jos muu ei toimi.

Eli voisin sanoo et riippuu aina ihan tilanteesta et miten imetys julkisesti onnistuu.

Ai niin, niistä kommenteista... Mitään kommentteja en ulkopuolisilta oo saanu, mut esim. oma mummo oli aluks vähän hämillään ku kylässä käydessäni aloin imettämään julkisesti muiden vieraiden läsnäollessa. Onneks mummo tajus et ketään se ei häiritse ja relas iteki asian suhteen. Alko oikein kyselee et onko eroo tisseillä imettäessä jne. 

mä oon kerran imettäny ravintolassa ihan siinä pöydässä istuen, tosin siellä ei silloin ollu meidän lisäks ku yks pari syömässä [:D] ja yhen kerran syötin prismassa lastenhoitovessassa...muutaman kerran olen syöttänyt parkkipaikalla auton takapenkillä kesken matkan ja syötän jatkossakin jos pojalle nälkä yllättää [:)]

imetys julkisilla paikoilla kun ei ole kiellettyä eikä kellään pitäis olla oikeutta tulla huomauttamaan jos imettää, se on kuitenkin niin luonnollinen asia ja kuten Dessakin sanoi pakko mikä pakko, jos pienelle nälkä yllättää...Mä menisin ihan omien tuntemusten mukaan, jos itestä tuntuu ok:lle imettää julkisilla paikoilla ni eiku vaan [;)]

Hehe, täälläkin on imetetty autossa, tosin ihan etupenkillä ku oli niin ahdistavaa siellä takana, ja ihan keskellä vilkasta ABC:n parkkista tuolla motarin varrella [:D] Huvittavin tilanne synty samaisella matkalla, kun pysähdyttiin pimeällä jonku kiinni olevan pikkuhuoltamon pihaan ja käskin miestä ajamaan auton siihen rakennuksen viereen, kun siinä seinässä oli semmonen kirkas lamppu ja ajattelin että sen valossa imetän. Meni joku 10min niin vartija ajoi autolla siihe viereen, meillä isäntä oli just meidän räyhä-dobberia kusettamassa [:D] Oli vissiin joku hälytin piippaillu kun vartija joutu tulla tarkistamaan tilanteen [:D] Mahto olla näky kun istun etupenkillä imettämässä ja koira räkyttää ulkona minkä ehtii, eipä kyllä tullut sanomaan mitään [;)] naamasta pysty kuitenkin lukea orastavan vitutuksen [:D]

Takaisin