Imetyksen salat

Sadutar: [:D] sulla menee varmaan ennemminki niinpäin ku monet toivois ton painon kanssa[:)]. Mäkin tykkäisin vähä hävittää kiloja. ihan vahingos vaan. Mut nää pari vikaa on tiukas.

Mut joo mun kaveri riutu jokaisen kolmen lapsensa imetyksen aikana aina niin et kylkiluut paistoi kaulan aukostakin[:D]. Ei ollu järin nättiä katottavaa. Ja kyllä todellakin söi. Mut imetys vaan söi siltä niin paljon et niin kävi jokaisella kerralla vaikka kui ties varautuakkin.
 
Ihan hirveitä tappeluita tissillä nykyään[:(] toivottavasti ohimenevää. syöminen kyllä onnistuu sitten kun alkuun on päästy,mutta ne tappelut voi kestää useita minuutteja ennen kun rauhoittuu syömään.
 
Tuntuu että pullo kelpaa kans täällä tosi huonosti. Aleksi vaan puree sitä tuttiosaa kun laittaa suuhun. Eli pelleilee. [:@]
Mut onneks riittää maito rinnoissa ettei siitä ainakaan oo kiinni. Mut ois kiva tosiaan joskus käydä jossain ilman vauvaa.
 
Madie Hugo kans syö alkuun nykyään monesti jotenkin hankalasti. Tai siis jos herää päikkäreiltä nälkäänsä, niin huutaa kurkku suorana vaunuissa, mutta syö yleensä hyvin. Mut jos on ollu hereillä ja sit tulee nälkä & väsy jotenkin yhtä aikaa niin on semmoista tempomista alkuun monesti. Sit menee ilmaa mahaan ja pitää röyhtäyttää heti alkuun ja sen jälkeen lähtee yleensä sujumaan. Mutta vähän hankala kun välillä en tiedä milloin on nälkä ja milloin ei, että onko kyse väsymyksestä että on itkuista alkuun se syöminen vai et eikö haluakaan syödä [&o]
 
No niin nyt vähän vertailukohtaa, kun Sme puhui, että saattaa tulla vaan 3 syöttöä päivässä. Eilen päätin, että lasken montako kertaa joudun antamaan tissiä Niklakselle yhden vuorokauden aikana. Eilen oli syöttöjen suhteen erittäin normaali päivä ja tulokseksi tuli... 17 tissillistä! [:'(] En osaa sanoa, voiko noita laskea syöttökerroiksi, kun yleensä poika syö yhden tissin ja n. puolen tunnin päästä haluaa toisen. Eli olisko se yksi syöttökerta vai kaksi? Tuohon väliin mahtuu röyhtäytys ja vaipanvaihto.

Mua alkaa melkein itkettää kun luen noita nukutus- ja unirytmikeskusteluja kun meillä yöt alkaa olla mun mielestä aika rasittavia. Se on vähintään sen 4 syöttöä yössä. Yleensä syödään vielä herättyä sängyssä "aamupalaa" eli usein ollaan syöty kuudesti kun noustaan ylös 9-9.30.
Ei se omaan huoneeseen siirtäminenkään vähentänyt syöttöjä ainakaan nyt ekana yönä kun heräsi jo 2 tunnin unien jälkeen eikä enää suostunut nukkumaan pinnasängyssä edes syötön jälkeen[&:]

Ja meidän poika ei kyllä todellakaan ole mikään läski vaikka syö noin usein... Sanoisin ennemmin, että hoikka. Perjantaina saadaan paino selville, mutta veikkaisin 6 kiloa suunnilleen kun puntarilla ollaan yhdessä käyty.
 
Kolme syönti kertaa päivässä on mun mielestä aika vähän jo aikuisellekkin ihmiselle. Eiks kaikki suosituksetki sano et ihmisen pitäis syödä 5-6 kertaa päivässä? Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ja tosiaan tarvittaessa vielä joku välipala tuohon väliin. Niin ei tuohon väliin niin montaa tuntia mahdu syöntien välissä. Tällä 5 kerran periaatteella toimii kaikki päivähoitopaikatkin niin, että kotiin jää yleensä se päivällinen ja iltapala. Riippuen tietysti siitä mihin aikaan iltapäivästä lapsi haetaan hoidosta.

Kaikki tietysti omalla tavallaan ja jotkut aikuiset syövät aina vain en 2- 3 kertaa päivässä.

Madie: luulisin et sieltä rinnasta ei kerralla noin lyhyillä väleillä tule kovin paljoa sitä maitoa. Ja vois ajatella et sinun vauva on tottunut syömään todella pieniä aterioita kerrallaan ja sinne vatsaan ei paljon mahdukkaan sen takia. Vatsalaukku on aika pieni todennäköisesti. Sen takia hänen tulee nälkäkin niin pian. Uskoisin, että kun alatte syömään muutakin ruokaa niin tilanne tulee pikku hiljaa muuttumaan kun vatsalaukku varmasti pääsee kasvamaan kun sinne laitetaan vähän paksumpaa ruokaa ja itse näet kuinka paljon sinne menee. Mun mielestä jos tuo tilanne rasittaa sinua itseäsi jo paljon niin kannattaisi kysellä neuvolasta ohjeita miten tuota ruokailuväliä saisi pidennettyä. Ite voisin kuvitella et jos saisit kerta-annoksia nostettua ja sitten tutilla ja hyssyttelyllä saatua pikkusen pidennettyä niitä välejä niin varmasti alkaisi vauva jo itsekkin tottua pian vähä pidempään väliin. Siihen tarvitaan aika paljon työtä kun vauva on jo ehtinyt tottua. Mutta työ kannattaa. Silleen minä sain sen kahden tunnin syöttövälin pidennettyä kolmeen tuntiin silloin reilun kuukauden iässä.
 
Mä imetän vuorokaudessa n. 10-12 kertaa ainakin. Päivällä 2-3h välein (toi 3h väli tulee jos Hugo nukkuu ulkona päikkärit, muuten yleensä 2h), illalla sit kasin jälkeen aika tiheään syödään ja yöllä keskimäärin 2,5h välein. Illalla toi on vähän lutkutusta välillä... Ja päivällä saattaa päikkäreille nukahtaessa joskus siemaista vähän. Luulen että ite tarjoan vähän turhankin usein ruokaa, kun joskus vaikea arvioida jos syönnistä on 2h, että onko pelkästään väsyny vai väsyny ja nälkänen.
 
Kiitti Eemi, oonkin ajatellut kysellä perjantaina neuvolasta neuvoja. Kai mä siihen asti kestän. Mun vika tää varmaan on ihan täysin, oon van tarjonnut tissiä melkein jokaiseen harmitukseen ja siihen se on nyt sitten tottunut. Yritän nyt tästä lähtien saada pidettyä ainakin ne 2 tunnin välit. Vaikka en mä raaski huudattaakaan, jos alkaa kovasti nälkää itkeä. Jos nyt silti vähän sais pidennettyä.
En tiedä sitten jos iltavellistä ois jotain apua... Vielä viikko sitten ajattelin kyllä, etten ala edes 4 kuukauden iässä vielä antamaan muuta kun maitoa, mutta niin se mieli muuttuu.

Toisaalta tekis mieli koittaa ainakin yks päivä niin, että antais kaikki syötöt pullosta. Näkis paljonko menee... Ennen on ainakin mennyt 140ml kevyesti, joskus 160. Ei kai mahalaukku ole niin paljon voinut pienetä. Samalla pelottaa, että jos multa on vaan maito loppumassa ja sen takia niin usein syö. Meillä kun täytyy olla rintakumit käytössä kun Niklas ei vaan osaa, eikä enää edes suostu syömään ilman. No täynnä maitoa se rintakumi on aina syötön lopullakin, joten ei kai se hirveän loppumaisillaan voi olla...
 
Luulin jo että meillä ainoastaan yöllä syödään usein. Madie teidän yöt kuulostaa lähestulkoon samalta kuin meidänkin. Päivällä meillä kuitenki mennään 2,5-3h syöttöväleillä, vaikka ei siitä kauaa ole ku ne oli vaan sen 2h, tuli tarjottuu sitä tissiä vähän jokaiseen itkuun. Yöt ku viel sais pidemmäks välit niin olis kiva. Tuttia meillä on turha tarjota ku poika ei sitä huoli ku tosi harvoin.
 
Madie: kyllä meilläkin menee yöt samalla lailla kuin teillä. Hulda syö vähintään parin tunnin välein, luulisin. En ole enää jaksanut katella kelloa [:D] Mua on helpottanut ihan älyttömästi se, etten enää "herää" kunnolla noihin syöttöihin. Nukutaan vierekkän, tuuppaan tissiä suun suuntaan ja Hulda hoitaa loput [:D] Jaksan paljon PALJON paremmin näin. Päivisin meillä syödään 2-3 tunnin välein ja neljä kertaa viidestä vain toinen rinta.. Ja missään tapauksessa täälläkään ei olla lähellekään liian pullukkainen neiti.. eli kai tää on tosi yksilöllistä. Elä oo huolissas!!
 
Meilläkin kyllä syödään paljon. Yöllä 00-09 noin kolme kertaa, mutta yleensä koko 21-00 ajan on tissillä pienin tauoin niin jaksaa sitten ekan pätkän nukkua 3-4h, sen jälkeen 2-3h. Mäkin tarjoan tissiä vähän joka vaivaan..
 
Sinänsä kyllä mystistä tää imetystouhu, kokeilin eilen sähköpumpulla ja mun rinnoista ei vaan pumpulle irtoa mitään! Sama homma käsin pumpatessa. Kuitenkin tyttö on kasvanut ihan hyvin pelkällä rintamaidolla. Lisäksi mulla on oikea rinta paljon isompi kuin vasen, ja siitä tulee selvästi enemmän maitoa, jos tyttö syö siitä niin menee pidempi aika seuraavaan syöttöön.
 
niin mustakin toi 3 kertaa vuorokaudessa on liian vähän, mutta kun ei toinen vaan syö välillä...Eihän toista voi pakottaakaan syömään...Useinmiten mennään 4-6 syötöllä vuorokaudessa...ja vuorokausiannos on nyt ollut 480-700 ml...Nuita 3 syötön päiviä on suurinpiirtein 1 kuukaudessa, useinmiten silloin kun ollaan reissattu esim. hesaan...Jos tarjoan maitoa 3 h edellisetsä syötöstä maitoa menee ehkä 60 ml...Sit jos 4 h ni maitoo menee se 120 ml...Sit jos 4,5 h menee se 160 ml joskus...Useinmiten nälkämerkit tulee vasta 4 h ed. syötöstä..Tähän mennessä on poika kasvanut hyvin, no keskiviikkona on seuraava neuvola joten sit näkee miten on kasvanut...Kertaakaan ei oo neuvolassa sanottu mitään et pitäis syöttää enemmän...käyristä ei oo kyl puhunut...Joten oletan et ihan ok määrä maitoo uppoo poikaan...Poitsu on kyl vielä hoikahko+ komea kaksoisleuka...[8D] Meillä kyllä tuttia lutsutellaan kovasti...Ihan vauvana kun yritettiin ilman tuttia oli maitomäärätkin ihan tolkuttomat...Silloin kyl viel kiri kasvuakin kii...Pojalla on vaan niin voimakas imun tarve et meillä tutti auttoi siihen...
 
Musta kans tuntuu et tuolla syönti välillä ainakaan ei ole mitään tekemistä painon nousun ja kasvun kanssa. Tietysti sit jos saa liian vähän niin alkaahan se sit näkyä. Mut Meillä taas syödään päivisin aika tarkalleen 3 tunnin välein. Yksi pidempi väli 4-6 tuntia päiväunien takia. Yöt menee 3-6 tuntia eka pätkä ja toka 3-4 tuntia ja sit tarvittaessa kolmas pätkä jos ekat olleet lyhyitä. Illalla ei tankata sen kummemmin. Velli pullo tulee ysin maissa. silloin on yleensä vain pari tuntia ed syömisestä.

Ja Siinahan kasvaa kokoajan +0 - +1 käyrällä. Nytkin neuvolassa tänään painoa tullut kolmessa viikossa 470g ja pituutta 2cm. Tissi maidolla siis mennään muuten, vain velli pullo iltaisin; n 120ml.
 
jouduin taas viime yönä ottamaan yskänlääkettä kun yskitti niin p...sti...no sithän pitikin heittää maidot veke 9 h ajan mitä pumppasin...Tällee sanio neuvolasta ku soitin ja kysyin...onnex pakkasessa on reilusti hätävaraa...[;)]
 
Oi että ihanaa! Kiitos vaan ku joku täällä suositteli kokeilemaan tommee tippeen tuttipulloo ku ei oo pulloo huolinu. tänää sen ostin ja poika tykkäs siit oikee[:D] ihan tohkeissaan imi vellit nassuun[:)] 
 

Vieläkös täällä moni on pelkällä täysimetyksellä? Tuntuu, että kaikki muut ovat jo aloittaneet joko vellin tai soseet nyt jo. Meidän poika on nyt 4,5 kk eikä ole saanut muuta kuin äidinmaitoa (aluksi myös korviketta).

Toisaalta ei ole ainakaan kasvun takia tarvetta aloittaa kiinteitä vielä, mutta miksi ne pitäisi aloittaa näin aikaisin? Onko jotain haittaa jos aloittaa vasta lähempänä puolta vuotta kiinteät?

 
Ajattelin itse aluksi, että imetän sinne 6kk jos vain painonnousun jne. kannalta ok. Siskoni kuitenkin varoitteli, että joillakin, jotka ovat odottaneet sinne 6kk ennen kuin antavat mitään kiinteitä, niin on ollu sitten tosi vaikeaa se kiinteiden aloitus. Meinas, että olis jonkin sortin herkkyyskausi tuossa 4kk tietämillä... tämä on siis ihan puskaradiotietoa ja meinasin ite kysyä asiasta tiistaina neuvolassa. Meillä meni ainakin pulloon oppiminen ohi kun liian myöhään rupesin kokeilemaan tai pidin taukoa, niin tätä kiinteiden syöttämistä en sitten sössi! 

Ajattelin ruveta siis 4kk jälkeen pikkuhiljaa syöttämään jotain. Ajattelin kysyä neuvolasta että olisko ok syöttää vaik niiin et jatkais imetystä muuten, mutta että vaik kerran päivässä antais kiinteitä, että tottuis niihin. 
 
Ajattelin itse aluksi, että imetän sinne 6kk jos vain painonnousun jne. kannalta ok. Siskoni kuitenkin varoitteli, että joillakin, jotka ovat odottaneet sinne 6kk ennen kuin antavat mitään kiinteitä, niin on ollu sitten tosi vaikeaa se kiinteiden aloitus. Meinas, että olis jonkin sortin herkkyyskausi tuossa 4kk tietämillä... tämä on siis ihan puskaradiotietoa ja meinasin ite kysyä asiasta tiistaina neuvolassa. Meillä meni ainakin pulloon oppiminen ohi kun liian myöhään rupesin kokeilemaan tai pidin taukoa, niin tätä kiinteiden syöttämistä en sitten sössi! 

Ajattelin ruveta siis 4kk jälkeen pikkuhiljaa syöttämään jotain. Ajattelin kysyä neuvolasta että olisko ok syöttää vaik niiin et jatkais imetystä muuten, mutta että vaik kerran päivässä antais kiinteitä, että tottuis niihin. 
 
Täällä ollaan vielä täysimetyksellä. poika nyt 4kk ja 2pv. Luka on kasvanut kohisten joten en näe tarvetta kiinteille vaikka aluksi suunnittelin antavani niitä heti kun 4kk tulee täyteen. Meillä kyllä muutenkin on ongelmia tässä ku ite olen maidottomalla ja munattomalla ruokavaliolla tällä hetkellä niin en edes sen takia halua alkaa sotkemaan kiinteitä tähän ku ensin täytyy selvittää mikä maito pojalle käy.
 
Minäkin vielä täysimetän. No 4kk tuleekin täyteen vasta ens viikolla. Samana päivänä on neuvola ja katson sitten mitä mieltä täti on, että joko aloitetaan maistelemaan. Kyllä varmaan muutaman viikon sisällä aloitellaan vaikka ihan hyvin on mennyt näin pelkällä maidollakin :) Olis vaan kiva, jos poika heräilis yössä vähemmän kun 4-6 kertaa...
 
Takaisin
Top